Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3449255
Siberienne schreef: wo 07 sep 2022, 22:19 Wat ik ooit heb gelezen is dat in de basis het stramien voor het skelet van een hond gelijk is aan dat van een wolf, maar dat door selectief fokken er bepaalde groeistopsin gekomen zijn. Zoals kortere snuiten, kortere poten ed. Of gewoonweg kleiner.

Bullen bv met hun stompe snuiten hebben ook vaak rugproblemen omdat die snuitgroei en de laatste wervels / staart met elkaar gelinked zijn. Of zoiets dan toch. Ergens in dezelfde fase van de embryo ontwikkeling de groeistop zit. De mutatie :biggrin2: in het gen dat kortsnuiten geeft, lijkt op die van een menselijke ziekte. Ik ben even kwijt welke.

Volgens mij stond het in het boek Dogs van Coppinger.

Even mijn vriend Google geraadpleegd: https://www.wisdompanel.com/en-us/blog/ ... egged-dogs
Die link bewaar ik tot morgen, als mijn hoofd weer helder is :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449261
pike schreef: wo 07 sep 2022, 22:38 Ik heb te weinig verstand van zaken om hier echt iets over te kunnen zeggen. Ik weet alleen dat een Fauve een heel sterke hond is. Hij kan dag na dag, week in week uit, uren in moeilijk terrein jagen. Zonder blessures aan het skelet op te lopen. En dat gaat echt niet een in tempo dat je ze bij kan houden. En ze gaan overal als een bulldozer dwars doorheen. Ik zie dat een Teckel of Basset Hound nog niet doen. Maar die zijn daar dan ook niet voor gefokt. Ik vind zo wie zo als ik naar een goede Fauve of Griffon kijk dat ik een aardig evenwichtig gebouwde hond zie. Maar een Teckel die uitstekend in de rasstandaard staat blijft een hond met een veel te lange rug op veel te korte pootjes en heeft niets evenwichtigs in zijn bouw. Maar goed, dat is mijn idee. En ik ben gek op (ruwharige) Teckels hoor, maar ik zal er zelf nooit een kopen. Ik vind ze erg kwetsbaar en je moet altijd voorzichtig met ze zijn.
Ja, dat ben ik volmondig met je eens!
Ik dacht het nog toe te voegen dat het mij bij een Fauve of de moederhond van jouw nieuwe pup nog niet eens was opgevallen dat de poten wat korter waren. Tis maar dat je't zelf aangaf.
Dus dan zal de invloed op het skelet ook veel kleiner zijn, logischerwijze.

En tussen een corgi en een teckel zit van mijn part ook nog een behoorlijk verschil in bouw.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449458
tt-tjes schreef: ma 12 sep 2022, 18:43 Ohhh, een Grand :-* :-* wat leuk !!

Enne...mijn jongens zijn ook verzekerd bij Ohra. Ik ben er nog steeds tevreden over.
Dat is goed om te horen. De verzekering heb ik even in de wacht gezet want je kan dat pas vanaf 8 weken, maar ik had wel al een Ohra voorkeur.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449460
De “hondenwei” is afgezet. Nog wat details aan het poortje en het is klaar.
Zaterdag wordt de nieuwe vriezer bezorgd. Het begint al wat te worden :D

Nieuwe foto’s van vandaag:
498435CF-9AEB-4FD6-8325-B06DAD8007AF.jpeg
498435CF-9AEB-4FD6-8325-B06DAD8007AF.jpeg (283.71 KiB) 567 keer bekeken
9FC240F0-7EC4-4F62-9415-D4DC683B1FAA.jpeg
9FC240F0-7EC4-4F62-9415-D4DC683B1FAA.jpeg (277.26 KiB) 567 keer bekeken
6E5FAFBD-4204-4BBF-AF16-3EDC3481E895.jpeg
6E5FAFBD-4204-4BBF-AF16-3EDC3481E895.jpeg (181.21 KiB) 567 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3449468
Lizzy schreef: di 13 sep 2022, 08:56 Ohwww, wat zijn ze enig :smitten:

Wat voor vriezer heb jij gekocht? (vroeg zij nieuwsgierig).
Een vrij kleine ::) 200 liter. Liebherr FNf4605 niet de goedkoopste maar hij kan probleemloos in een vochtige ruimte waar het mag vriezen (tot -15 graden). Hij staat namelijk in de garage (vrijstaand, eensteens, onverwarmd). De onderste la is nogal suf, loopt schuin op dus daar kan niet veel in. Ik zei: Die is goed voor de oren :biggrin2: Een hele grote la: Die is goed voor de botten :biggrin2: Die verkoper zal ook wel gedacht hebben wat doen ze daar ;D ;D
Voor éen hond kom ik daar wel mee uit. Als er 60-65 kg in kan is dat al voor 2-3 maanden. En ik wil uiteindelijk maar voor een maand in voorraad nemen. Dus dan heb ik wat extra ruimte voor bv. aanbiedingen. Afhankelijk van zijn volwassen gewicht schat ik dat hij strakjes tussen de 600 en 700 gram per dag gaat eten. Tenminste, ik hoop dat het daarbij blijft ::) De eerste keren bestel ik zeker nog niet veel, eerst maar eens ervaren of er soorten zijn die hij absoluut niet lust :D
Stroomverbruik heb ik bij de nieuwe tarieven die voor ons op 1 oktober ingaan berekend op €9,00 per maand.
Door smulpaap
#3449473
Wat een schattige foto's weer :-*
En in een vrieskast prop je heel wat weg hoor . Zeker met maar 1 hond
Ik gebruik de bovenste la voor de bakjes groentemix . Kan precies voor 2 weken in
In die onderste onmogelijke la liggen pakketjes orgaan mix. En de rest voor karkas en Spiervlees
Door Lizzy
#3449480
pike schreef: di 13 sep 2022, 09:15 Een vrij kleine ::) 200 liter. Liebherr FNf4605 niet de goedkoopste maar hij kan probleemloos in een vochtige ruimte waar het mag vriezen (tot -15 graden). Hij staat namelijk in de garage (vrijstaand, eensteens, onverwarmd). De onderste la is nogal suf, loopt schuin op dus daar kan niet veel in. Ik zei: Die is goed voor de oren :biggrin2: Een hele grote la: Die is goed voor de botten :biggrin2: Die verkoper zal ook wel gedacht hebben wat doen ze daar ;D ;D
Voor éen hond kom ik daar wel mee uit. Als er 60-65 kg in kan is dat al voor 2-3 maanden. En ik wil uiteindelijk maar voor een maand in voorraad nemen. Dus dan heb ik wat extra ruimte voor bv. aanbiedingen. Afhankelijk van zijn volwassen gewicht schat ik dat hij strakjes tussen de 600 en 700 gram per dag gaat eten. Tenminste, ik hoop dat het daarbij blijft ::) De eerste keren bestel ik zeker nog niet veel, eerst maar eens ervaren of er soorten zijn die hij absoluut niet lust :D
Stroomverbruik heb ik bij de nieuwe tarieven die voor ons op 1 oktober ingaan berekend op €9,00 per maand.
Ah! Dat is dezelfde als die ik op het oog heb, alleen 1 maatje groter. Ook omdat ie in de schuur moet staan, onverwarmd. Heb je wel grondig berekend zeg, top!
Gebruikersavatar
Door pike
#3449481
Lizzy schreef: di 13 sep 2022, 17:24 Ah! Dat is dezelfde als die ik op het oog heb, alleen 1 maatje groter. Ook omdat ie in de schuur moet staan, onverwarmd. Heb je wel grondig berekend zeg, top!
Ik heb voor onszelf ook een klein maatje, tafelmodel, Liebherr 1486, ong. 100liter. Die verbruikt de helft aan stroom. Is nu ongeveer 5 jaar oud en bevalt prima.
Door smulpaap
#3449594
pike schreef: ma 12 sep 2022, 19:11 Dat is goed om te horen. De verzekering heb ik even in de wacht gezet want je kan dat pas vanaf 8 weken, maar ik had wel al een Ohra voorkeur.
Ik had dit geloof ik nog niet gepost
Dien je bv een factuur van bv €100 in dan is Men heel snel , en staat het binnen enkele dagen op je rekening
Wanneer het om dure onderzoeken of ingrepen gaat niet
Zorg dus altijd dat er geld op je spaarrekening staat . Anders kom je bv al snel in de knoei met bv vaste lasten zoals hypotheek . Mijn ervaring tot nu toe is , dat het gerust een maand duurt .
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3449600
smulpaap schreef: vr 16 sep 2022, 13:11 Ik had dit geloof ik nog niet gepost
Dien je bv een factuur van bv €100 in dan is Men heel snel , en staat het binnen enkele dagen op je rekening
Wanneer het om dure onderzoeken of ingrepen gaat niet
Zorg dus altijd dat er geld op je spaarrekening staat . Anders kom je bv al snel in de knoei met bv vaste lasten zoals hypotheek . Mijn ervaring tot nu toe is , dat het gerust een maand duurt .
Bij Petplan helpt (of hielp, ik heb ze, klopt af, nog niet weer nodig gehad) om dan even te bellen. Met Pum had ik in een weekend een factuur van €2400 en de vergoeding stond, na maandag bellen, dinsdag al op mijn rekening. Wellicht is dat bij Ohra ook zo?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door