#3443936
Gisteren, op 23 april 2022, was er een Algemene Leden Vergadering van de NCDH. Er zou voor of tegen het voorstel gestemd worden “fokken met kopvlekken”. Een werkgroep waar ik zelf in heb gezeten, als grote voorstander van het toelaten van honden met een kopvlek, had een voorstel gemaakt om honden met een kopvlek toe te gaan laten in de fokkerij.

Het geval wil namelijk dat uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken (o.a. door de Universiteit Utrecht) onomstotelijk is bewezen dat we nog maar op één manier het aantal dove pups verder naar beneden kunnen brengen en dat is door te gaan fokken met honden met kopvlekken. Ik heb dit volgens mij al vele malen verteld hier op Barfplaats.

Op de vergadering stemde 21 mensen tegen het voorstel om te gaan fokken met kopvlekken en 9 mensen voor. Moet je je voorstellen, anno 2022 geeft de ras vereniging van de Dalmatische Hond nog steeds voorrang aan schoonheid (en we hebben het hier over een extra zwart of bruin vlekje!) boven gezondheid!

Ik ben er echt zo ziek van, de wetenschap dat er dus 21 (ook jonge!!) fokkers en leden van de NCDH zijn die er nog steeds zo in staan!! Het is misschien naïef maar ik dacht echt dat we bij de Dalmatische Hond ondertussen wel een beetje wijzer waren. Niet dus. Er zijn nog een aantal fokkers/leden die hun lidmaatschap op hebben gezegd. Die er ook niet mee kunnen leven. Dit is echt triest. Echt heel erg. Anno 2022. Ik ben echt flabbergasted.
#3443939
Tja mijn mening over rasverenigingen weet je: Gaat echt meer om persoonlijke ego's dan om de honden.
Een gemiddelde fokker heeft echt maar weinig kennis van genetica of blijft heel erg vasthouden aan wat ze 25 jaar geleden hebben "geleerd".
De rashond is zo goed als gedoemd met hoe het er nu aan toe gaat. Eigenlijk zouden mensen van verschillende disciplines de rasvereniging moeten adviseren (en soms niet eens vrijblijvend) Gewoon wat minder belangenverstrengeling en emotielozer.

En dan vragen rasverenigingen zich serieus af waarom hun ledenaantal maar blijft slinken ::)
#3443940
Wat heb ik dan geluk met de NVSW (voor het Wetterhoun gedeelte in ieder geval, het Stabij gedeelte weet ik te weinig van).

We zijn druk met outcross, het percentage inteelt en de gezondheid van ouders en grootouders gaan altijd voor bij het maken van teef-reu combinaties, en bijna alle dieren zijn geschikt voor de fokkerij (mits ze gezond zijn en qua gedrag niet vreselijk afwijken uiteraard). Er zijn kleine, grote en gemiddelde honden bij, met veel of weinig krulvacht, fijntjes of fors gebouwd, goede of minder goede staartdracht etc.
We grappen wel eens dat "alles wat vanuit de verte op een Wetter lijkt vaak wel fokgeschikt is" ;D
Maar dit alles doen we dus om te zorgen dat we het ras kunnen behouden op een gezonde manier. Dus ik begrijp helemaal dat je je lidmaatschap hebt opgezegd Lizzy. Vreselijk jammer dat het nog steeds zo gaat...

Misschien toch maar een Wetter aanschaffen dan :P
#3443960
Hanny schreef: zo 24 apr 2022, 17:08 Jammer, naar mijn idee moet je niet de rasvereniging verlaten. Neem je verlies en ga verder binnen de club.

Hanny
Ook als die rasvereniging een niet-ethisch besluit neemt door uiterlijk te laten prevaleren boven gezondheid, terwijl alle bewijzen pleiten voor het tegendeel?

Ik zou er ook uitstappen. Misschien zelfs een nieuwe rasvereniging oprichten die wel aan de slag gaat met een programma dat de inteeltcoëfficiënt terugbrengt naar een waarde die de gezondheid van het ras niet zo bedreigt. Zo doorgaan betekent op termijn ook de ondergang van de dalmaat. Zou ik ook niet aan mee willen werken.
#3443963
Het speelt bij bijna alle rasverenigingen hoor Lizzy. Ik heb hele discussies gevoerd met een fokster van Engelse Cocker Spaniëls die liever kampioenen met elkaar kruist dan te letten op het COI.

De fokster van Tygo doet niet meer mee aan shows. Ze laat alle verplichte onderzoeken doen bij haar dames plus nog enkele niet verplichte en laat ze allemaal aankeuren, maar ze wil niet meer meedoen aan die rat race.
Ze gebruikt een combi maar één keer en laat haar dames maar drie nesten krijgen ipv de toegestane vijf.

Ze streeft naar een zo laag mogelijke COI, maar is een uitzondering. Ook zij is gefrustreerd over de kortzichtigheid van fokkers.
#3443964
Is toch eigenlijk te triest voor woorden. Dan claim je een liefhebber te zijn van het ras. Er is bekend dat het ras bepaalde issues heeft, zoals in dit geval doofheid. En dat een bepaald kenmerk in de foklijnen ervoor lijkt te zorgen dat die doofheid niet optreedt. Wat wil je nu eigenlijk? Een doof modehondje of een horende hond. Ik heb het niet over luisteren hè... ::)

Het is geen beslissing die je heel licht neemt. Met wat ik ondertussen van je geleerd heb, is het een zware beslissing. Maar wel een noodzakelijke. Helaas.
#3443966
Wat ontzettend triest, voor alle partijen.
Zag vandaag nog iemand die er uit gestapt is en ik kan me er alles bij voorstellen.

Als je zo graag je geliefde ras gezond wil hebben en vooral ook zo wil houden voor de komende generaties en er dan vanuit de club zo kortzichtig omgegaan wordt met de gezondheid je grote liefdes.....alleen maar om een vlekje die echt alleen puur uiterlijk is....dan zou voor mij ook de kous af zijn.
Maar het is erg triest dat het zover moest komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door