Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#3442781
Wisten jullie dat je vals alarm kunt voorkomen door de rookmelders een keer per maand de melder af te stoffen met een vochtige doek en elk half jaar met een stofzuiger de melder schoon te zuigen met het zachte borstelgedeelte van de stofzuiger.
(Hoewel je zo voorkomt dat de rookkamers vervuild raken zal na 10 jaar de rookmelder (vooral de sensor in de rookkamer) toch zodanig versleten zijn dat je hem moet vervangen


En wist je dat wanneer de verwarming na lange tijd weer gebruikt wordt dat er stof vrijkomen dat zich opgehoopt heeft in de verwarming, waardoor de rookmelder af kan gaan.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op wo 30 mar 2022, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3442782
Suzanne schreef:Zolang in polisvoorwaarden niet staat dat er een verplichting is zal er waarschijnlijk bij brandschade geen probleem zijn hoor!
Laatst nog een artikel over gezien.

Suzanne
Klopt sowieso. Heeft ook geen zin hè want een rookmelder blust geen brand. Dat maakt alleen de kans groter dat je op tijd op de hoogte bent zodat je je huis kunt verlaten. Niet om op je gemak een emmertje water te halen om te blussen. Dus ondanks melders brandt nog steeds je huis af. Dus voor de brandverzekering heeft het geen invloed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3442783
Mandarijn schreef: wo 30 mar 2022, 07:55 Wisten jullie dat je vals alarm kunt voorkomen door de rookmelders een keer per maand de melder af te stoffen met een vochtige doek en elk half jaar met een stofzuiger de melder schoon te zuigen met het zachte borstelgedeelte van de stofzuiger.
(Hoewel je zo voorkomt dat de rookkamers vervuild raken zal na 10 jaar de rookmelder (vooral de sensor in de rookkamer) toch zodanig versleten zijn dat je hem moet vervangen


En wist je dat wanneer de verwarming na lange tijd weer gebruikt wordt dat er stof vrijkomen dat zich opgehoopt heeft in de verwarming, waardoor de rookmelder af kan gaan.
Brandmelder, stof, papegaaien :o

Geldt dit ook voor die hitte meters?
Door Mandarijn
#3442784
Voor diegenen die zich afvragen waarom rookmelders verplicht worden en waarom vooral de brandweer zich hier hard voor heeft gemaakt:

Bij brand vallen de meeste slachtoffers door het inademen van rook. Het invoeren van deze nieuwe regel heeft als doel het redden van levens.
De meeste slachtoffers vallen ‘s nachts door het inademen van de rook. Het is namelijk zo dat je reuk ’s nachts niet werkt. Daarom is het uitrusten van je woning met rookmelders belangrijk. De rookmelders detecteren de rook wel en zullen je alarmeren. Je gehoor werkt nog perfect namelijk wanneer je slaapt.
De

Daarom gebruiken we bij de brandweer de slogan: rookmelders redden levens
Bijlagen
5f461e6956c9ef46b30abd1e_Rookmelders.nl_main_logo-p-800.png
5f461e6956c9ef46b30abd1e_Rookmelders.nl_main_logo-p-800.png (37.96 KiB) 455 keer bekeken
Door Mandarijn
#3442786
Kaela schreef: wo 30 mar 2022, 08:08 Brandmelder, stof, papegaaien :o

Geldt dit ook voor die hitte meters?
Op stofgevoelige plekken of ruimtes waar dampvorming aanwezig is kan je het een hittemelder monteren. Een thermische melder is minder gevoelig voor omgevingsinvloeden (stof, insecten die erin kruipen) en reageert op een snelle stijging van de temperatuur en niet op rookontwikkeling/damp of stof
Gebruikersavatar
Door pike
#3442811
In de keuken heb ik ook een rookmelder, geen hittemelder. Afzuiging aan tijdens koken/bakken en je hebt nergens last van. Ik heb hem doorgaans op standje 1 staan.

En niet iedereen wordt wakker als die batterij 's nachts gaat piepen omdat hij leeg is. Manlief slaapt daar dwars doorheen. Ik ben daarentegen wakker bij de eerste piep en doe geen ook meer dicht dus moet ik er wel uit om met luisterend oor op zoek te gaan naar de bron en de batterij te verwijderen ,die net als in het filmpje inderdaad nog durft na te piepen ;D . Na zo'n nachtelijke expeditie ben ik pas echt klaarwakker. Gelukkig gaan die batterijen wel enkele jaren mee.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3442812
pike schreef: wo 30 mar 2022, 13:44 In de keuken heb ik ook een rookmelder, geen hittemelder. Afzuiging aan tijdens koken/bakken en je hebt nergens last van. Ik heb hem doorgaans op standje 1 staan.

En niet iedereen wordt wakker als die batterij 's nachts gaat piepen omdat hij leeg is. Manlief slaapt daar dwars doorheen. Ik ben daarentegen wakker bij de eerste piep en doe geen ook meer dicht dus moet ik er wel uit om met luisterend oor op zoek te gaan naar de bron en de batterij te verwijderen ,die net als in het filmpje inderdaad nog durft na te piepen ;D . Na zo'n nachtelijke expeditie ben ik pas echt klaarwakker. Gelukkig gaan die batterijen wel enkele jaren mee.
Dan ben jij niet zo’n “goede” kok als ik ben ;) . In ons vorige huis liet ik het brandalarm in de keuken echt wel wekelijks afgaan. Daar hielp geen afzuigkap tegen.

En toen ging Charlie hem ook nog nadoen ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3442816
Kaela schreef: wo 30 mar 2022, 13:48 Dan ben jij niet zo’n “goede” kok als ik ben ;) . In ons vorige huis liet ik het brandalarm in de keuken echt wel wekelijks afgaan. Daar hielp geen afzuigkap tegen.

En toen ging Charlie hem ook nog nadoen ;D
:-X ;D ;D ;D ;D ;D
Als hij het nou ook doet als het echt brandt kan je die dingen de deur uit doen :cool: Alleen, het is niet zo verstandig om dat te testen :biggrin2:

Alleen manlief heeft ooit gepresteerd hem te laten loeien toen hij de geest kreeg en aardappeltjes ging bakken. De hele keuken zag blauw. :o :-X Maar hij had ook de afzuiging vergeten aan te zetten. Maar eerlijk is eerlijk ik denk niet dat die toen geholpen zou hebben ::)
Door Suzanne
#3442818
Ik vind deze verplichting overigens de overtreffende trap van betutteling.
Ze komen gelukkig niet huis aan huis controleren.

Suzanne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door