Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cindy de Wolf
We komen net terug van de Ardennen (vuurwerkvluchteling) en helaas blijkt 1 van mijn vrieskasten het denk ik aan het begin van onze vakantie het begeven te hebben. Lag nog zo'n 120kg kvv in :-X maar goed de bovenste la en onderste la waren op kamertemperatuur de rest nog echt wel koud dus alles in de vrieskist waar nog precies plek was hiervoor gegooid. Echter deze week komt er nog een fikse lading vlees aan. Dus eigenlijk moet ik een nieuwe kast hebben. (heb nog 1 kist maar die staat al 3 jaar uit dus of die het nog doet is maar de vraag) Maar wie o wie weet een goede grote kast die in de schuur gewoon zijn werk doet. Ik heb net al zo ontzettend veel sites bekeken maar het lijkt wel of al die krengen tegenwoordig minimaal 10 graden om zich heen moet hebben :-\
Door dinky89
Toen wij een vriezer zochten voor in de garage kwamen we daardoor op een liebher uit als enige merk dat tegen wat kou kan.
Door Cindy de Wolf
dinky89 schreef: ma 03 jan 2022, 19:48 Toen wij een vriezer zochten voor in de garage kwamen we daardoor op een liebher uit als enige merk dat tegen wat kou kan.
Toevallig stuit ik daar nu ook op. Maar ook bij bol.com van Beko zie ik nu.

Dit staat idd op de site van Liebhe; Sinds 1 juli 2017 zijn alle vrieskisten en alle vrieskasten en tafelmodel vrieskasten met SmartFrost voorzien van FrostProtect. Deze vriezers blijven functioneren bij een omgevingstemperatuur vanaf -15°C. Voor alle vriezers gefabriceerd voor deze datum en vriezers met NoFrost is de ondergrens 0°C.
Door Suzanne
Vervelend!
Vergeet niet om even op korte termijn navraag bij je verzekeringsmaatschappij te doen.
Soms is op een uitgebreide inboedelverzekering 'uitval van vriezer of koelkast' meeverzekerd. Dan kun je in ieder geval (een deel van) de inhoud vergoed krijgen.
Soms moet je dan bonnen overeggen, soms is een opgave van wat erin zat genoeg.

Suzanne
Door El_Kato
Wij hebben al jaren een heel oude kast in de schuur staan, ooit gekregen. Niet energiezuinig maar doet het goed. Een paar jaar geleden kreeg ik een iets kleinere, nog steeds behoorlijk groot, en veel nieuwere AEG vriezer van een collega. Die staat ook in de schuur en blijft het ook gewoon doen bij vorst - wel eerst getest uiteraard.
Door Cindy de Wolf
hier ook tot op heden allemaal oude vriezers met name van MP en uit het oude restaurant nog van mijn inmiddels overleden opa. (dit is overigens de kast die het nu begeven heeft). Na 20 jaar vers voeren weet ik wel dat ik dat blijf doen dus dan mag er wel voor het eerst een nieuwe komen. Gewoon aan huis bezorgd,oude mee, klaar.

Maar goed eerst maar kijken of die oude kist het morgen nog wil doen. Die ligt helemaal vol als opslagkist zeg maar...dat morgen verplaatsen naar de gestorven kast en dan op hoop van zegen. Dan kan daar, als die het doet de kvv in. Dan heb ik nog 2 kasten voor de barf wat geportioneerd is.
Door Suzanne
Cindy de Wolf schreef: ma 03 jan 2022, 20:21 Ik geloof niet dat ik die moeite ga nemen met verzekeringen maar thank voor de tip.

Ik ga morgen eerst eens kijken of mijn hele oude mars cream ijkist het nog doet. Zo niet dan zal het deze worden https://www.bol.com/nl/nl/p/beko-fs1279 ... oductTitle
120 kg kvv is de moeite niet waard?
Okay, jouw feestje ;-)
lijkt me toch dat als je er 250 euro mee kan krijgen (uitgaande 2 euro per kg...).. dat een kleine moeite is. Ik zou het zondegeld vinden het niet minimaal te proberen!
Je betaalt er ook premie voor he? Als het onder je polis valt....

Suzanne
Door Cindy de Wolf
Suzanne schreef: ma 03 jan 2022, 20:48 120 kg kvv is de moeite niet waard?
Okay, jouw feestje ;-)
lijkt me toch dat als je er 250 euro mee kan krijgen (uitgaande 2 euro per kg...).. dat een kleine moeite is. Ik zou het zondegeld vinden het niet minimaal te proberen!
Je betaalt er ook premie voor he? Als het onder je polis valt....

Suzanne
Ik heb niets weggegooid ;) alleen de bovenste en onderste la waren op kamertemperatuur maar stonken niet ofzo. De rest was nog koel. Heb alles overgeheveld in een andere vriezer.
Door Suzanne
okay,dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht je alles op kamertemperatuur had weggegooid of zou gaan weggooien. Ik zou dat namelijk niet meer voeren denk ik.

Suzanne
Door Anne in Zweden
Ik vind het altijd zo raar om dit soort verhalen te lezen. Wij hebben onze vriezers in Zweden jarenlang in een onverwarmde tochtige schuur gehad, en één winter zelfs in een soort carport met 'muren' van dekzeil, en er is er nooit eentje uitgevallen. Nou zette ik de vriezers wel uit als de temperatuur langere tijd onder de -15 dook (en bij -20 tot -30 liet ik de kleppen zelfs openstaan :biggrin2: ), maar toch. En wij hadden destijds 11 vriezers (nu nog negen, nog steeds in een onverwarmde ruimte waar het soms ook vriest), deels stokoud en deels nog vrij nieuw. De nieuwere zijn o.a. twee Beko's en een Whirlpool, en ik geloof dat er ook een tweedehands Liebherr bij zit. Beko is niet zo'n heel duur merk, en wij hebben daar dus nog nooit problemen mee gehad als die in de vrieskou stonden.
Door Lizzy
Cindy de Wolf schreef: ma 03 jan 2022, 19:43 We komen net terug van de Ardennen (vuurwerkvluchteling) en helaas blijkt 1 van mijn vrieskasten het denk ik aan het begin van onze vakantie het begeven te hebben. Lag nog zo'n 120kg kvv in :-X maar goed de bovenste la en onderste la waren op kamertemperatuur de rest nog echt wel koud dus alles in de vrieskist waar nog precies plek was hiervoor gegooid. Echter deze week komt er nog een fikse lading vlees aan. Dus eigenlijk moet ik een nieuwe kast hebben. (heb nog 1 kist maar die staat al 3 jaar uit dus of die het nog doet is maar de vraag) Maar wie o wie weet een goede grote kast die in de schuur gewoon zijn werk doet. Ik heb net al zo ontzettend veel sites bekeken maar het lijkt wel of al die krengen tegenwoordig minimaal 10 graden om zich heen moet hebben :-\
Zoek je een 2de hands of zoek je een nieuwe?

Deze kan bij 0 graden:

https://www.coolblue.nl/product/865833/ ... 35-21.html. Ze hebben er vijf die tot 0 graden kunnen.

Wij hebben 3 oude Bosch staan en die doen het prima in de schuur. Maar vaag staat me bij dat die ook wel tot nul graden konden. Die dingen zijn zo oud (dik 20 jaar), ik weet het niet meer....

Zou het met no frost te maken hebben dat ze dat niet meer fijn vinden onder de 10 graden?
Door eelke
Lizzy schreef: wo 19 jan 2022, 17:06 Zoek je een 2de hands of zoek je een nieuwe?

Deze kan bij 0 graden:

https://www.coolblue.nl/product/865833/ ... 35-21.html. Ze hebben er vijf die tot 0 graden kunnen.

Wij hebben 3 oude Bosch staan en die doen het prima in de schuur. Maar vaag staat me bij dat die ook wel tot nul graden konden. Die dingen zijn zo oud (dik 20 jaar), ik weet het niet meer....

Zou het met no frost te maken hebben dat ze dat niet meer fijn vinden onder de 10 graden?
Tis iets met het gas wat er in zit. Het gas wat bij de meeste nieuwe vriezers gebruikt wordt kan er niet tegen. En het gas van 'vroeger' wel.

Dacht ik dan :biggrin2:

Ik had het laatst ook, maar dat was dus mijn eigen eten.
Door Cindy de Wolf
Lizzy schreef: wo 19 jan 2022, 17:06 Zoek je een 2de hands of zoek je een nieuwe?

Deze kan bij 0 graden:

Het zal, voor het eerst :biggrin2: , een nieuwe worden. Alles wat ik had/heb staan komt van MP. En eerlijk nu in coronatijd heb ik geen zin om bij (vreemde) mensen langs te gaan. Voor nu deed mijn laatste kist het nog, wonderwel. Maar feit is dat er ergens dit jaar wel een nieuwe gekocht moet worden.

Zoals het ernu uitziet wordt het deze https://www.bol.com/nl/nl/p/beko-fs1279 ... oductTitle deze kan tot -15 buitentemperatuur.

En het schijnt idd iets met het gas te zijn maar wat??? Alle liebherr kasten en kisten kunnen ook in onverwarmde schuren, schijnt.
Door Hylos
Het "gas van vroeger" zal het idd mee te maken hebben.
Je wordt er overigens echt niet vrolijk van als je daar op gaat googlen. :-\
Het is echt ongelooflijk schadelijk voor het milieu en heeft flink bijgedragen aan de gaten in de ozonlaag en het broeikaseffect.
Ik las een stuk over vergelijking qua meeteenheden hoeveel impact het op global warming heeft en dat soort vloeistoffen slaan echt heel ver in het rood. :-X
Vandaar dat het niet meer wordt gebruikt maar helaas zijn er nog veel apparaten waar het wel in zit. Zolang het er maar in blijft zitten dan, dan valt het iig mee. :biggrin2:

Het enige wat ik kan vinden bij Liebherr is dat zij uitsluitend gebruik maken van koelmiddellen R600a en R290 en deze zijn niet schadelijk voor het milieu. Het zijn natuurlijke gassen ipv synthetische. Maar dat komt dus blijkbaar wel met een ander nadeel..
Ik denk dat het gas niet meer verdampt als het te koud is en dat de boel dan stuk gaat (de vriezer kan iig niet werken als het gas niet verdampt).
Net als die butaan gasbrandertjes voor op de camping.. die doen het ook niet meer als het vriest want het gas verdampt dus gewoonweg niet. :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door