Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
Ik weet het even niet....
Sinds kort hebben we hier een automatische deur in de woonkamer/serre. Om mijn man betere doorgang te geven met z'n rolstoel. Handig.... Maar niet met Nooshi ( poes 9 maanden)
Het plan was aanvankelijk om haar binnen te houden, en alleen aangelijnd buiten te laten. Tot nu toe ging dat prima. Maar die deur is natuurlijk heel gevoelig voor ontsnapping. Moet ik er toch alles aan blijven doen om haar binnen te houden, of is het minder stressvol om haar dan maar die vrijheid te gunnen als ze naar buiten glipt?
Ze zal heus wel in de buurt blijven en terug komen. Toch???
Er is hier wel verkeer maar geen stads drukte.
Risico's sluit je nooit uit, maar ik vind het wel dood eng. Wat zal ik hiermee doen. Zijn er mensen die het echt afraden of mij juist kunnen gerust stellen.
Door sam28
Aan mij heb je weinig. Poes Lea heeft wel even buiten gelopen maar ik heb dat nooit echt kunnen loslaten. Ondanks dat ze in de buurt bleef en vaak redelijk snel terug was. Ik ben altijd bang geweest dat ze ineens zou verdwijnen. Gelukkig was Lea een echt binnenkat en vond alles best. Ook toen ik verhuisde en ze niet meer naar buiten kon.

Zou je de tuin kunnen afzetten?
Door Ingeborg1958
sam28 schreef: do 23 dec 2021, 10:07 Aan mij heb je weinig. Poes Lea heeft wel even buiten gelopen maar ik heb dat nooit echt kunnen loslaten. Ondanks dat ze in de buurt bleef en vaak redelijk snel terug was. Ik ben altijd bang geweest dat ze ineens zou verdwijnen. Gelukkig was Lea een echt binnenkat en vond alles best. Ook toen ik verhuisde en ze niet meer naar buiten kon.

Zou je de tuin kunnen afzetten?
Daar schiet ik niet zoveel mee op. Die automatische deur leidt naar de voorkant van het huis. De tuin is achter.
Door hannabelgje
Hier komen ze absoluut niet los buiten. De hoeveelheid katten waar iets mee gebeurt is bijzonder groot. Niet alleen verkeer, ook honden, buren die geen katten in de tuin willen enz. Ik wil ook niet dat anderen last hebben van mijn katten. Want je kat gaat wel de tuin van de buren als toilet gebruiken. Ook wil ik niet dat iemand een ongeluk krijgt omdat mijn kat ineens de straat oversteekt.
Ik zou dus kijken wat mogelijk is qua sluisje, tuin afzetten. Hier zitten er altijd twee deuren. En deur 2 gaat pas open als deur 1 dicht is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door sam28
Ingeborg1958 schreef:Daar schiet ik niet zoveel mee op. Die automatische deur leidt naar de voorkant van het huis. De tuin is achter.
Daar was ik al bang voor toen ik het typte. :-\ Sorry.
Door Ingeborg1958
hannabelgje schreef: do 23 dec 2021, 10:12 Hier komen ze absoluut niet los buiten. De hoeveelheid katten waar iets mee gebeurt is bijzonder groot. Niet alleen verkeer, ook honden, buren die geen katten in de tuin willen enz. Ik wil ook niet dat anderen last hebben van mijn katten. Want je kat gaat wel de tuin van de buren als toilet gebruiken. Ook wil ik niet dat iemand een ongeluk krijgt omdat mijn kat ineens de straat oversteekt.
Ik zou dus kijken wat mogelijk is qua sluisje, tuin afzetten. Hier zitten er altijd twee deuren. En deur 2 gaat pas open als deur 1 dicht is.

Dit dus.... Dat zijn precies mijn angsten verwoord
Door dinky89
Ik vind het heel lastig om te beoordelen. Het is ook heel afhankelijk van hoe avontuurlijk Nooshi is.

Dinky hier wil bijvoorbeeld wel eens loeren op de voordeur wanneer wij daardoor naar buiten gaan. Dan glipt ze snel naar buiten toe, maar vervolgens blijft ze dicht bij de deur. Ze komt meestal niet in de tuinen van de buren of op straat maar snuffelt alleen wat rond in onze eigen 'voortuin' en komt dan ook weer naar binnen toe. Dit omdat het buiten toch wel erg spannend is. Wanneer ze wel wat meer op pad zou gaan, ik woon in een zo goed als doodlopend stukje straat op het einde waar alleen een fietspad is dat verder loopt. Auto's komen er dus alleen van bewoners en bezoek.
In ons vorige huis kon ik het schuifraam gerust open zetten en bleef ze in de raamopening zitten of ging ze net voor de raamopening aan de buitenkant zitten maar dus altijd in de buurt.

Maar onze vorige poes die we in ons vorige huis hadden die had een enorme drang naar buiten toe en moest echt naar buiten toe. Die wilde enorm graag een paar uurtjes per dag buiten rondstruinen. Als je de deur niet voor haar open deed dan bleef ze enorm jammeren om naar buiten te kunnen. We waren toen ook blij dat ze naar buiten mocht na de 6 weken huisarrest toen ze net bij ons was. We woonden toen nog in de stad en daar is ze dan ook onfortuinlijk door een auto aangereden (politie zag het gebeuren, ze was aan het rennen met andere poes waarbij die ander niets opgelopen heeft maar die van ons dus werd geraakt door een auto).
Door Anne in Zweden
Als iemand die twee vrij rondlopende katten is kwijtgeraakt ben ik er heel huiverig voor om katten gewoon naar buiten te laten en te hopen dat het wel goed komt. :-\ De pijn, het verdriet en de onzekerheid over wat er met ze is gebeurd hakken er bij mij zo hard in dat ik meteen na de verdwijning van de tweede kat de hele tuin uitbraakveilig heb gemaakt. En dan woonden wij nog op het platteland in Duitsland, in een wijkje van dertien huizen en verder alleen maar akkers en weinig verkeer.
Hier in Zweden mogen de katzels wel los, omdat hier letterlijk maximaal tien auto's op een dag langsrijden en de dichtstbijzijnde buren 500 meter verderop wonen, maar helemaal sjofel voel ik me nog steeds niet, en ik ben altijd weer opgelucht als het tweetal zich tussendoor meldt. De angst dat ze spoorloos verdwijnen zit er diep in bij mij.

Het is natuurlijk erg jammer dat je niet gewoon de tuin kunt afzetten zodat Nooshi niet ver van huis kan, mocht ze een keer door de automatische deur naar buiten glippen. Ik neem aan dat hij alleen vanaf binnenshuis automatisch opengaat (anders zou iedere willekeurige voorbijganger zo naar binnen kunnen lopen)? Werkt het mechanisme met een chip in de rolstoel of met een bewegingsmelder?
Door Tibbies
Ik zou het ook niet durven.

1 Kat is hier is eens 4 maanden van huis geweest en wel teruggevonden zodat ik hem plm. 10 km. verderop kon ophalen.

1 Andere kat is op de leeftijd van 9 maanden aangereden, met als resultaat dat hij na 1 week moest worden ingeslapen.
Door Hanny
Ik denk, dat het buiten voor katten veel en veel leuker is.
Als ik zo in de buurt kijk en last heb van al die katten, dan nog ziet het eruit, of ze super tevreden zijn.
Dikke kat tegenover ons huis, waar ik altijd ongemak van heb met mijn terriers, ligt 's zomers op het plein en ik zie haar overal rondlopen. Jong katje van een paar huizen verderop, is voor ons echt vervelend, stapt over de schuren en schuttingen en loert naar vogeltjes enz.
Natuurlijk is het zo, dat ze kunnen verongelukken, maar zoals mijn dochter zegt, dan heeft hij een goed kattenleven gehad.
Ja, ik weet dat er wordt gezegd, dat katten heel goed in huis kunnen wonen en dat zal wel zo zijn, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Hanny
Door Kromfohrlanders
Lastig!

Binnen houden is denk ik het verstandigste. Anderen hebben genoeg redenen aangevoerd en jijzelf hebt dat ook het liefste.

Aan de andere kant moet je ook kijken naar wat werkbaar is en hoe je de rust in huis bewaard.
Wat is haalbaar. Als je de hele dag politie agentje moet spelen en je veel stress en onrust krijgt omdat het eigenlijk geen doen is om haar binnen te houden zou ik het persoonlijk toch los laten.

Ik had 2 buiten katten, mijn veilig in huis geboren katertje moest en zou naar buiten. Werd echt diepongelukkig als ik hem opsloot. Hij ging nooit heel ver, was wel een echte brokkenpiloot en is uiteindelijk op ruim 16 jarige leeftijd ingeslapen omdat hij lichamelijk op was.

Poes Max hebben we als ex-zwervertje via een stichting geadopteerd. Blijkbaar was het zwervers bestaan haar niet best bevallen, zij bleef het liefst binnen, soms in de tuin maar ging nooit ver en sliep bij voorkeur lekker warm bij de verwarming. :-)
Ze is rond haar 13e ingeslapen omdat ze vergevorderde tumoren had.

Helaas ken ik ook vele verhalen waarbij het fout is afgelopen, dus als het kan zou ik haar wel bij voorkeur binnen proberen te houden. Maar ik zou er ook geen heel groot iets van maken als ze toch eens ontsnapt. Wel is het misschien slim om dagelijks even aangelijnd via je voordeur een ommetje te maken zodat ze de buurt een beetje kent en indien ze toch eens ontsnapt ze de weg naar huis weer weet te vinden.

Karen
Door doranto
Om de redenen die boven worden genoemd, kwamen mijn katten ook nooit buiten. Ook niet in de periodes dat we helemaal achteraf woonden. Mijn katten waren overigens heel tevreden. Het is maar net wat ze gewend zijn.
Door hannabelgje
Ik heb drie hele drukke siamezen. Die zijn prima tevreden met binnen blijven. Ze kunnen buiten in een afgesloten ren maar er zijn genoeg dagen dat ze daar niet om vragen. Het zit eerder in ons hoofd dat katten buiten gelukkiger zijn. Ik denk dat mijn hond ook heel graag altijd los buiten loopt. Lekker achter fietsers aan jagen. Maar dat mag ze ook niet.

Door Kaela
hannabelgje schreef: do 23 dec 2021, 13:40 Ik heb drie hele drukke siamezen. Die zijn prima tevreden met binnen blijven. Ze kunnen buiten in een afgesloten ren maar er zijn genoeg dagen dat ze daar niet om vragen. Het zit eerder in ons hoofd dat katten buiten gelukkiger zijn. Ik denk dat mijn hond ook heel graag altijd los buiten loopt. Lekker achter fietsers aan jagen. Maar dat mag ze ook niet.

Helemaal eens. Mijn muizen lopen ook liever los en mijn vogels vliegen ook liever vrij. Maar de veiligheidsrisico’s zijn niet te overzien, net als de overlast aan anderen. En persoonlijk zie ik ook regelmatig buitenkatten die voor hun huis zitten te treuren tot het baasje ze weer eens binnen wensen te laten. Zo gelukkig zien die er niet uit. En de krolse katten en vechtende katers vol wonden ook niet.

Onze katten hebben in het dorp een poos buiten gelopen als het mooi weer was en de achterdeur open stond. Echt ver gingen ze meestal niet, maar af en toe toch wel. Vreselijk vond ik dat. Nu midden in de stad komt Otje in de afgesloten achtertuin. Heel soms voor buiten, als ik in de tuin werk. Dat is dan zo anders dan anders dat ze niet ver gaat.

Ik wil mijn kat niet platgereden vinden en ik heb zelf zo’n ongelooflijke pest pokke pleurishekel aan kattestront in mijn tuin. Ik wil niet dat mijn kat bij een ander schijt.

Ik snap dat het met de automatische deur niet handig is, maar die gaat toch niet te pas en te onpas open? Ik neem aan dat je een hal hebt en de deur naar de woonkamer dicht kan? Ik zou de oplossing in die vorm van een sluis.
Door Ina
Ik denk dat de tip van Karen wel slim is, aangelijnd de buurt samen verkennen zodat ze eens mocht ontsnappen ze in ieder geval weet waar 'thuis' is.

En ja, als ex-kattenbaasje van buitenlopers zou ik als ik weer katten zou hebben ze nu in huis/tuin houden, helemaal waar we nu wonen.
Maar ik snap dat dat op zich jullie keuze ook is, maar dat de kans op per ongeluk ontsnappen door de automatische deur wel reëel is.....dat is natuurlijk niet te voorkomen in dit geval, dus dan maar je best doen en bij eventuele ontsnappingen zorgen dat ze in ieder geval de weg naar huis weer.

En als ze nog niet gechipt is, die in ieder geval laten plaatsen en zorgen dat die goed geregistreerd is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door