Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3431383
We gaan van gas over op inductie. (Sorry Ronald, toch wel! Het heeft een beetje pijn gedaan hoor, deze keuze moet ik toegeven). Dat betekend nieuwe pannen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.

Ook voor wat betreft de inductieplaat niet. Ik wil simpel. Ik ben geen geweldig kok, ik wil gewoon normaal dingen aan de kook brengen en bakken in koekenpannen. Ik doe nooit aan wokken of andere spannende dingen. Ik wil er een heteluchtoven bij en in ieder geval 1 koekenpan die in de oven kan.

Tips? Truuks? Do’s and dont’s???
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3431384
Kaela schreef:We gaan van gas over op inductie. (Sorry Ronald, toch wel! Het heeft een beetje pijn gedaan hoor, deze keuze moet ik toegeven). Dat betekend nieuwe pannen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.

Ook voor wat betreft de inductieplaat niet. Ik wil simpel. Ik ben geen geweldig kok, ik wil gewoon normaal dingen aan de kook brengen en bakken in koekenpannen. Ik doe nooit aan wokken of andere spannende dingen. Ik wil er een heteluchtoven bij en in ieder geval 1 koekenpan die in de oven kan.

Tips? Truuks? Do’s and dont’s???
Dat ze geschikt zijn voor inductie :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: Staat er altijd op vermeld, meestal in tekst, en het spiraal symbool. En niet te dunne bodem, mijn ervaring is dat die toch sneller/ te snel aanbraden/ te warm worden. (of binnen paar seconde krom laten buigen! :biggrin2: :P ;) ::) )

Hoeveel ruimte heb je voor de breedte ? ik vind breder nl altijd fijner uitkomen met pannen. Ik heb er nog met rondjes waar je de pannen op moet zetten , maar je hebt er ook met zones, dan maakt je pangrootte dus niet zo veel uit.
Verder ik heb er een met standen van 0 tot 9 (met halve stapjes!) en boost. Nou eh dat werkt nog preciezer dan gas.

Met hetelucht oven erbij (nieuw?) zal je waarschijnlijk een nieuwe groep nodig hebben. Pan voor in de oven zou ik met metalen handvat pakken, staat erbij tot hoeveel graden geschikt, die zwarte handvaten zijn meestal maar tot 175 graden geschikt, dus daar moet je goed op letten ook als er ovengeschikt bij staat.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3431385
Ik lees even mee, want we zitten straks in hetzelfde schuitje. :biggrin2:
Enige tip die ik heb is dat je dus met mij naar de Makro moet voor pannen. ::)
Door Lizzy
#3431386
Oh joh, inductie koken is ZO fijn, je bent heel snel vergeten dat je graag op gas kookte! Ik ben gewoon een beetje jaloers. Wij koken op gas en komen van inductie. En dat schoonmaken van een gasfornuis.... Doe mij maar inductie. Ideaal! Als je niet een al te grote kookliefhebber bent: koop gewoon goeie pannen (goedkoop is duurkoop, al is het maar voor het milieu) maar niet te gek duur. Ikea heeft prima pannen. Er staat op pannen of ze geschikt zijn voor inductie.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3431388
Lizzy schreef: do 19 aug 2021, 17:56 Oh joh, inductie koken is ZO fijn, je bent heel snel vergeten dat je graag op gas kookte! Ik ben gewoon een beetje jaloers. Wij koken op gas en komen van inductie. En dat schoonmaken van een gasfornuis.... Doe mij maar inductie. Ideaal! Als je niet een al te grote kookliefhebber bent: koop gewoon goeie pannen (goedkoop is duurkoop, al is het maar voor het milieu) maar niet te gek duur. Ikea heeft prima pannen. Er staat op pannen of ze geschikt zijn voor inductie.
Pakt doekje, wat water erop, wringt uit, over plaat heen en voila schoon :biggrin2: Nee ik zou niks anders meer willen , super fijn en ook super fijn om mee te koken.
En als je een beetje handig bent met doekje kan je als afgeleide keukenprinces ook nog direct het overgekookte water opvegen ;) :P
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3431390
Hylos schreef: do 19 aug 2021, 17:56 Ik lees even mee, want we zitten straks in hetzelfde schuitje. :biggrin2:
Enige tip die ik heb is dat je dus met mij naar de Makro moet voor pannen. ::)
Hahahaha goed idee!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3431391
Lizzy schreef: do 19 aug 2021, 17:56 Oh joh, inductie koken is ZO fijn, je bent heel snel vergeten dat je graag op gas kookte! Ik ben gewoon een beetje jaloers. Wij koken op gas en komen van inductie. En dat schoonmaken van een gasfornuis.... Doe mij maar inductie. Ideaal! Als je niet een al te grote kookliefhebber bent: koop gewoon goeie pannen (goedkoop is duurkoop, al is het maar voor het milieu) maar niet te gek duur. Ikea heeft prima pannen. Er staat op pannen of ze geschikt zijn voor inductie.
Het schoonmaken spreekt me ook wel aan. Dat is met een gasstel echt drama. We gaan het spul bij de ikea kopen, dus daar pannen kijken lag ook wel in de planning.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3431392
Kaio schreef: do 19 aug 2021, 17:53 Dat ze geschikt zijn voor inductie :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: Staat er altijd op vermeld, meestal in tekst, en het spiraal symbool. En niet te dunne bodem, mijn ervaring is dat die toch sneller/ te snel aanbraden/ te warm worden. (of binnen paar seconde krom laten buigen! :biggrin2: :P ;) ::) )

Hoeveel ruimte heb je voor de breedte ? ik vind breder nl altijd fijner uitkomen met pannen. Ik heb er nog met rondjes waar je de pannen op moet zetten , maar je hebt er ook met zones, dan maakt je pangrootte dus niet zo veel uit.
Verder ik heb er een met standen van 0 tot 9 (met halve stapjes!) en boost. Nou eh dat werkt nog preciezer dan gas.

Met hetelucht oven erbij (nieuw?) zal je waarschijnlijk een nieuwe groep nodig hebben. Pan voor in de oven zou ik met metalen handvat pakken, staat erbij tot hoeveel graden geschikt, die zwarte handvaten zijn meestal maar tot 175 graden geschikt, dus daar moet je goed op letten ook als er ovengeschikt bij staat.
Ik had een 6 pits gasfornuis. En dat is erg fijn als je zowel vega als niet vega kookt. Ik zou ook wel een groter-dan-4-pits willen. De oven wordt wel 4-pits breedte, maar ik denk dat er geen bezwaar is te kijken of een bredere plaat kan.

Dank voor de tips van de handvaten, dat wist ik niet.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3431394
Kaela schreef: do 19 aug 2021, 18:19 Het schoonmaken spreekt me ook wel aan. Dat is met een gasstel echt drama. We gaan het spul bij de ikea kopen, dus daar pannen kijken lag ook wel in de planning.
1 tip van een 25 jaar inductie koker.....koop geen inductieplaat bij de Ikea.
Pannen zijn prima, maar hun platen wordt ik helemaal gestoord van.
Ben zelfs bijna in staat om (ondanks dat hij het gewoon goed doet) een nieuwe aan te schaffen.

De Ikea platen reageren overgevoelig op vocht, dus elk druppeltje wat op de bediening valt zorgt voor het verspringen van de temperatuur.
En als het druppeltje te lang blijft liggen gaan de alarmen af en springt hij helemaal uit en moet je eerst het bedieningsdeel droog maken voordat hij weer aan kan.

Ik irriteer me er rot aan.....de volgende keer gewoon weer een Atag of iets vergelijkbaars.
Iets duurder, maar nooit gezeur als er eens iets gemorst werd.
Door Mandarijn
#3431395
Mandarijn schreef: do 19 aug 2021, 18:43 Pak een magneet! Hou die onder op de pan.....blijft ie hangen dan kan ie op inductie en heb je geen nieuwe nodig
Zo heb ik braadpannen van mijn oma, ik denk 40 jaar of ouder, en die doen het op inductie
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3431397
Bij oude pannen gebruiken op inductie gaat het vooral om dat ze niet krom getrokken zijn door gas (dat is meestal meer een puntbron zeg maar) en dan gaat je pan wiebelen op de inductieplaat , wordt je niet vrolijk van. Is ie nog vlak en inductie geschikt is er geen probleem ;)

De allergoedkoopste pannen zijn in de regel meestal niet geschikt voor inductie
Door evelyn02
#3431400
Inderdaad, een Ikea plaat hebben wij ook en die is uitermate irritant met vocht!! Bij ons begint die dan te piepen en gaat op slot. Gek word je ervan.
Door src_esther
#3431401
Niet meteen allemaal nieuwe pannen aanschaffen, behalve als je dat leuk vindt en daarvoor de financiële ruimte hebt.

Wij gingen ooit ook over van gas naar inductie en tegen meneer was dat ook gezegd. Ikke vond dat we toch echt eerst moesten uittesten welke pan wel en niet werkte. Er was een pan die vervangen moest worden.

Daarna weer op gas en nu weer naar inductie (Bora Professional (de nieuwprijs is :o :'( dus zo blij met showroomkeuken! :D )) en alle pannen werken uitstekend!

Qua koekenpannen ben ik fan van De Buyer, die gaan een leven lang mee, kunnen in de oven (pas op voor je handjes) en zijn eigenlijk helemaal niet duur. Inbranden op inductie is wel een uitdaging...
Verder hebben we Staub (stoof (gietijzer)), Le Creuset (stoof, wok (beide gietijzer)en kook (dus rvs)) en Demeyere (wok (rvs) en 'hapjes') pannen.
Belangrijk is wel dat pannen niet mishandeld door te snel opwarmen en te snel afkoelen dat kan er voor zorgen dat ze krom trekken.

Mocht je nieuwe pannen aanschaffen, mijdt PFAS omwille van het milieu en van je vogels. Keuringsdienst van Waarde heeft er nog niet zo lang geleden een uitzending over gemaakt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3431403
Wij hebben ook getest welke werkten en welke niet, van diegene die we voorheen hadden.. De meesten deden het wel niet.. ::)
Verder hebben wij qua anti-aanbak vooral keramieken. Dat vind ik zo'n verbetering tov vroegere teflon oid.
Ook in de wok, een greenpan.

Verder een ijzeren voor vlees aan te braden, die dus ook in de oven kan (komt van Makro, geen merk denk ik) en een gietijzeren stoofpot, zoals Le Creuset, maar de onze is van Ikea. Kwart van de prijs en er zal vast verschil op zitten maar hij doet het eigenlijk prima. En een speciale pan voor pannenkoeken, want om 1 of andere reden lukt dat in de andere pannen gewoon NIET. Terwijl ik dat vroeger op gas wel in de gewone pannen deed.

Wij hebben trouwens een vuur met rondjes waar je potten moeten staan, en dat warmt ook met een cirkeltje. Bij het meeste wat je klaarmaakt merk je daar niet veel van, maar soms wel. En dan stoort het meteen erg. Plus dat sommige potten en pannen te groot zijn en dan moet je steeds draaien, en opletten dat je pan niet op de besturing staat of hij gaat uit of hoger oid....
Als er hier in de toekomst een nieuw komt is het zeker en vast eentje met zone's die zelf waarnemen hoe groot je pot is.
Hier gaat ie wel uit als er wat overkookt, maar niet het hele systeem en er is geen alarm. Je kan het gewoon droogmaken en verder koken.. En das nodig, want dat gebeurt hier erg vaak.. ::) ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door