Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
Nooshi is nu 5 maanden en dit weekend gedroeg ze zich nogal krols.
Meteen maar een afspraak gemaakt bij de dierenarts.
Woensdag wordt ze gesteriliseerd. Mijn kleine kitten wordt groot. 💕💕💕
IMG-20210814-WA0004.jpeg
IMG-20210814-WA0004.jpeg (2.7 MiB) 1251 keer bekeken
Door Lizzy
Zoooo, een hele dame al zeg :smitten:

Nul verstand van katten maar ik heb er ooit wel gehad en die moesten van de toenmalige dierenarts 1 keer krols zijn geweest. Is dat niet meer?
Lizzy schreef: ma 16 aug 2021, 17:43 Zoooo, een hele dame al zeg :smitten:

Nul verstand van katten maar ik heb er ooit wel gehad en die moesten van de toenmalige dierenarts 1 keer krols zijn geweest. Is dat niet meer?
Nee niet meer, ze doen het liefst met zes maanden tenzij ze eerder krols worden. Dan grijpen ze meteen in.
Lizzy schreef: ma 16 aug 2021, 18:11 Aha! Nieuwe procedure dus. Heb je enig idee waarom dat zo is?
Nee eigenlijk niet.
Ik weet dat kittens in België niet verhandeld mogen worden als ze niet eerst steriel zijn gemaakt.
Dat betekent dat kittens al met 10 weken worden geholpen. Dat vind ik wel erg vroeg!
Ik had ook in m'n hoofd om tot zes maanden te wachten. Maar aangezien ik al genoeg aan m'n hoofd heb, ben ik wel ik blij als het snel achter de rug is. Dan kunnen wij weer gewoon genieten van ons poezekind! :)
Ik ben wel fan van voor de eerste krolsheid. Dan is de impact veel minder groot. Het heeft geen zin om de hormonen eerst te laten toenemen om ze dan weg te nemen. Sommige poezen krijgen daar een emotionele (soms grote) weerslag van. En lichamelijk is het ook niet gezond. Terwijl, als je die eerste krolsheid voorbent, ze er eigenlijk niets van merken.
En aangezien bij katten deze hormonen niet gelinkt zijn met ontwikkelingshomonen, is er geen reden om die krolsheid af te wachten.
De grootste reden is natuurlijk dat men wil vermijden dat poezen zwanger worden want dat kan natuurlijk ook van de eerste keer.

Ik ben wel geen fan van op 8 of 10 weken, dat vind ik ook te vroeg. En moest er niet zo'n ontzettend zwerfkattenprobleem geweest zijn, zou die regel er ook nooit gekomen zijn. Maar op een bepaald ogenblik werden jaarlijks ongeveer 40 000 katten ingeslapen wegens te veel (waarvan een groot deel kittens!) en dus moest er wel iets gebeuren.

Ik ben dus wel fan van voor de eerste krolsheid maar absoluut geen fan van tijdens de krolsheid. De doorbloeding is feller in die regio op dat moment (dus hoger risico) en de hormonen staan op een piek waardoor de impact op zn grootst.
Dus ik zou wel de krolsheid voorbij laten gaan en meteen erna laten knippen.
Door dinky89
Voordeel van voor de eerste krolsheid steriliseren is dat de kans op kanker enorm wordt verkleind. Geloof dat de verkleining van deze kans met iedere krolsheid minder groot wordt.
Wel ben ik er inderdaad ook geen voorstander van om al met 10 weken te steriliseren omdat alles dan nog zeer klein is en het kitten nog vol in de groei. Tussen de 5 en 7 maanden is een mooi moment. En inderdaad liever niet tijdens een krolsheid omdat de doorbloeding dan hoger is en dat is niet ideaal bij een operatie.
Door dinky89
Bij katten ben ik nog nooit tegen gekomen dat het tumoren/kanker op andere plekken in de hand zou werken. Wel dat het verschil met honden is dat melkkliertumoren bij katten in 80-90% van de gevallen kwaadaardig is waar dat bij honden zo'n 50% zou zijn dus de wens om dat te voorkomen ligt bij katten (nog) hoger dan bij honden.
Ik heb ook geen weet van verhoogde kans op kanker na sterilisatie. Melkkliertumoren zijn nog steeds de meest voorkomende bij katten, meen ik.
Zowiezo zijn er veeeel minder gezondheidsrisico's gelinkt met castratie bij katten dan bij honden. En die er zijn, zijn onbeduidend, zoals vb, worden wat groter of de kop blijft kleiner. Ale ja, daar heeft een kat weinig last van.

Bij konijnen trouwens ook. Gecastreerde dieren worden beduidend ouder dan ongecastreerde. Er worden een boel risico's veel kleiner.
Gelukkig lijkt het krolse gedrag van Nooshi dit weekend een beetje loos alarm. Vandaag en gisteren was er niks aan de hand. Maar goed, ze gaat morgen een dagje uit logeren bij de dierenarts. Dan is het ook maar gebeurd. Zal blij zijn wanneer ze morgen middag weer lekker thuis is. 😊
Overigens vrees ik vannacht wel een miauw- concert.
Ze mag niks meer eten vanavond en dat gaat onze prinses niet leuk vinden! :o
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door