Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425134
Anne in Zweden schreef: ma 26 apr 2021, 21:58 Dat niet uit de hand eten geven heb ik iets te kort door de bocht opgeschreven, zie ik net. Je kunt dat bij een pup wel doen, maar bij een hond die al baknijd heeft ontwikkeld maakt het de onrust alleen maar groter. Affijn, lees er de manual op na, daar leggen ze het beter uit dan ik het heb gedaan. :biggrin2:
Ga ik zeker doen bedankt en ja uit de hand voeren maakt een sterkere band ook en maakt trainen ook makkelijker, ik wou dat in begin gaan doen en waarom ik dat nu eigenlijk jiet meteen gedaan heb weet ik eigenlijk niet. :biggrin2:

Maar ik ga eerst die pdf is doorlezen.
Door Lizzy
#3425144
Ik vind de beste therapie tegen schrokkerige pups BARF. En niet te kleine maaltijden. Maar jij voert KVV. Maar dan nog zou ik niet te kleine maaltijden geven. Ik had al eerder geschreven, op deze leeftijd "hoor" je 4 maaltijden per dag te voeren... Nou, dat past in Sjoerd's holle kies dus ik geeft er 3.

Ik zou je pup ook helemaal met rust laten. Weg van je andere honden maar blijf zelf ook uit de buurt. En om je pup aan te leren dat jij echt fantastisch bent in de buurt van zijn voerbak gooi je tijdens het eten heeeeeerlijke dingen in zijn bak. Niet met je hand in die bak maar gewoon vanaf een afstandje. Als hij daar aan gewend is, ga je een stapje verder en verklein je de afstand tussen jouw hand met iets lekkers en de voerbak. Als dat lekker gaat kun je het lekkers in zijn bak leggen van een kleinere afstand. Kijk wel uit, schrokker dat ie is, dat hij niet de kans krijgt om het uit je handen te graaien want dat gaat heeeeel veel pijn doen als ie je bijt en als jij dan een gil geeft, leert hij juist dat jij bij zijn voerbak niet leuk betekent.

Verder blijf je van zijn bak af. Laat hem zijn bak ook grondig uitlikken en haal zijn bak pas weg als ie er helemaal klaar mee is.

Dat geeft je de minste kans (in mijn ogen) op honden die voerbaknijd ontwikkelen. Rust en ruimte rondom zijn voer en geen fratsen.

Ik wil ook een vleesbot uit de bek van mijn hond kunnen trekken als dat moet. Als er gevaar dreigt. Maar omdat mijn honden mij nooit als een gevaar hebben gezien, bewaar ik dat moment voor als het een keer echt nodig is. Heb het wel eens moeten doen hoor, een vleesbot uit de bek moeten vissen van een van mijn honden. En dat gaat dan altijd zonder vingers kwijt te raken.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425145
Lizzy schreef: di 27 apr 2021, 07:23 Ik vind de beste therapie tegen schrokkerige pups BARF. En niet te kleine maaltijden. Maar jij voert KVV. Maar dan nog zou ik niet te kleine maaltijden geven. Ik had al eerder geschreven, op deze leeftijd "hoor" je 4 maaltijden per dag te voeren... Nou, dat past in Sjoerd's holle kies dus ik geeft er 3.

Ik zou je pup ook helemaal met rust laten. Weg van je andere honden maar blijf zelf ook uit de buurt. En om je pup aan te leren dat jij echt fantastisch bent in de buurt van zijn voerbak gooi je tijdens het eten heeeeeerlijke dingen in zijn bak. Niet met je hand in die bak maar gewoon vanaf een afstandje. Als hij daar aan gewend is, ga je een stapje verder en verklein je de afstand tussen jouw hand met iets lekkers en de voerbak. Als dat lekker gaat kun je het lekkers in zijn bak leggen van een kleinere afstand. Kijk wel uit, schrokker dat ie is, dat hij niet de kans krijgt om het uit je handen te graaien want dat gaat heeeeel veel pijn doen als ie je bijt en als jij dan een gil geeft, leert hij juist dat jij bij zijn voerbak niet leuk betekent.

Verder blijf je van zijn bak af. Laat hem zijn bak ook grondig uitlikken en haal zijn bak pas weg als ie er helemaal klaar mee is.

Dat geeft je de minste kans (in mijn ogen) op honden die voerbaknijd ontwikkelen. Rust en ruimte rondom zijn voer en geen fratsen.

Ik wil ook een vleesbot uit de bek van mijn hond kunnen trekken als dat moet. Als er gevaar dreigt. Maar omdat mijn honden mij nooit als een gevaar hebben gezien, bewaar ik dat moment voor als het een keer echt nodig is. Heb het wel eens moeten doen hoor, een vleesbot uit de bek moeten vissen van een van mijn honden. En dat gaat dan altijd zonder vingers kwijt te raken.
JA ik denk inderdaad dat het beter is naar 3 maaltijden te gaan maar hoe laat geef jij dan de laatste maaltijd?
Hij doet het trouwens wel goed op de KVV, hij heeft nu al donkere worstjes ipv lichtbruine stinkende hoopjes ;D , ze zijn nog niet stevig genoeg maar dat zal wel komen.

De andere honden eten op meer dan 6 meter afstand van de bench en die laten hem ook met rust, bakje laat ik ook helemaal uitlikken en neem ik pas zeg als hij weer uit de bench wil.
Vanmorgen ging het iets beter toen ik de bak veel hoger hielt waar hij totaal niet aankon, dan zit gezegd en dat deed hij snel en dan meteen de bak gegeven en ben ook meteen weg gegaan van de bench.

Ik ga je advies opvolgen om er lekkers bij te gooien vanop een afstand, of ik dat nu in die bak kan mikken dat weet ik niet ;D maar als het er net naast valt zal het ook wel zijn nut hebben denk ik.
Door Chouka
#3425146
Martine M schreef: ma 26 apr 2021, 21:05 Maar als dat normaal gedrag is dan verminderd dat ook neem ik aan?
mijn jongste doet dat op 6 jaar nog. Dat zal wel komen omdat de oudste zijn eten wel eens durft afnemen als ik er niet tussen sta. Ik heb dus de gewoonte om er tussen te blijven staan. Even wegkijken is soms voldoende ... om voor de jongste op zoek te moeten gaan naar iets anders.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3425166
Chouka schreef: di 27 apr 2021, 08:40 mijn jongste doet dat op 6 jaar nog. Dat zal wel komen omdat de oudste zijn eten wel eens durft afnemen als ik er niet tussen sta. Ik heb dus de gewoonte om er tussen te blijven staan. Even wegkijken is soms voldoende ... om voor de jongste op zoek te moeten gaan naar iets anders.
Dat heb ik, net als Martine, opgelost met een bench. Dat geeft aan beide zijden rust.
Hier ging de schokker grommen en dan ging de andere weglopen. ::)
Dus in het begin zat hij zelfs uit het zicht (geur en geluid ging hij niet van grommen).
Nu eet hij wel in het zicht en gewoon rustig (soms wat té rustig ::))

Het gaat hier natuurlijk over katten, maar ik denk dat het een hond op dezelfde manier rust kan brengen.
Niemand kan bij zijn eten en het heeft geen zin om te schrokken om zelf nog ergens anders iets te scoren.
Tijdje langer laten zitten dan dat de bak leeggelikt is, is idd een goed idee. Zo is er zeker geen reden om te schrokken. En alle eten van de andere dieren is afgeruimd voordat ie er uit komt.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425167
pearlsofpassion schreef: di 27 apr 2021, 14:57 Dat heb ik, net als Martine, opgelost met een bench. Dat geeft aan beide zijden rust.
Hier ging de schokker grommen en dan ging de andere weglopen. ::)
Dus in het begin zat hij zelfs uit het zicht (geur en geluid ging hij niet van grommen).
Nu eet hij wel in het zicht en gewoon rustig (soms wat té rustig ::))

Het gaat hier natuurlijk over katten, maar ik denk dat het een hond op dezelfde manier rust kan brengen.
Niemand kan bij zijn eten en het heeft geen zin om te schrokken om zelf nog ergens anders iets te scoren.
Tijdje langer laten zitten dan dat de bak leeggelikt is, is idd een goed idee. Zo is er zeker geen reden om te schrokken. En alle eten van de andere dieren is afgeruimd voordat ie er uit komt.
Ja inderdaad ik ruim eerst alle bakken weg voor hij er uit mag.
Ayla heeft ooit Sera alle hoeken van de kamer laten zien toen die in begin haar kop in haar bak stak terwijl ze aan het eten was, Sera doe dat nu echt nooit meer maar dat was een volwassen hond, ik wil dit niet meemaken met pupje Senshi al is Ayla mijn kangal er heel lief mee en al mag Senshi veel doen bij Ayla en ze is ook al wat ouder ondertussen, ik weet niet wat ze zou doen als Senshi zou mee eten en ik ga dat niet uitzoeken. Ik neem daarin geen enkel risico.
Andersom hoeft het ook niet natuurlijk dat de oudere honden Senshi haar bak zouden gaan leeg eten, daar acht ik Sera dan weer wel toe in staat.
Bijlagen
2021-04-26 17.26.48.jpg
2021-04-26 17.26.48.jpg (3.98 MiB) 1259 keer bekeken
2021-04-26 13.16.51.jpg
2021-04-26 13.16.51.jpg (6.27 MiB) 1259 keer bekeken
2021-04-26 11.33.29.jpg
2021-04-26 11.33.29.jpg (4.97 MiB) 1259 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425178
Lizzy schreef: di 27 apr 2021, 17:34 Ach kijk ze liggen dan :smitten:
Het klikt gelukkig super tussen die 2, ik zie dat Ayla hem ook wat opvoed en veel van hem tolereert en Senshi trekt ook gelukkig meer naar haar dan naar mijn oudje Sera want die wordt liever met rust gelaten al doet ze hem ook niets ze zal eerder weggaan.
Bijlagen
BB42DCDD-9B08-40E2-8137-C54B49B7AEDE.jpeg
BB42DCDD-9B08-40E2-8137-C54B49B7AEDE.jpeg (2.19 MiB) 1240 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425180
Anne in Zweden schreef: di 27 apr 2021, 17:46 't Is wel een plaatje hoor, die Senshi!
;D Ja een echte hart veroveraar.
Spijtig datje geen filmpjes kan uploaden. :-[
Bijlagen
2A30EB7C-DE50-4098-883A-46DB2BABB510.jpeg
2A30EB7C-DE50-4098-883A-46DB2BABB510.jpeg (1.53 MiB) 1239 keer bekeken
Door MillyMol
#3425185
Misschien is 6% van zijn huidige lichaamsgewicht toch iets te weinig voor een pup van negen weken en heeft hij gewoon berenhonger tegen de tijd dat hij zijn eten krijgt?

Het klinkt mij althans wat weinig in de oren, zelfs voor zijn rasgrootte.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425188
MillyMol schreef: di 27 apr 2021, 18:53 Misschien is 6% van zijn huidige lichaamsgewicht toch iets te weinig voor een pup van negen weken en heeft hij gewoon berenhonger tegen de tijd dat hij zijn eten krijgt?

Het klinkt mij althans wat weinig in de oren, zelfs voor zijn rasgrootte.
Dat waren de richtlijnen die ik vond op de kvv websites.
Ik zie nu op voerwijzer 40 tot 80 gram per kilo lichaamsgewicht.
Dat zou dan 240 gram tot 480 gram zijn.

6% van het lichaamsgewicht komt op 380g

Hij is zeker niet te mager maar ik kan natuurlijk wat meer gaan geven.

Elke vrijdag ga ik hem ook opnieuw wegen uiteraard.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425229
Siberienne schreef: wo 28 apr 2021, 18:18 Ik kwam ineens de oefeningen tegen die ik wel met Shadow en Spot gedaan heb om zelfbeheersing te leren, op een fijne manier. Daar zat ook een voerbak oefening bij bedacht ik me https://www.akc.org/expert-advice/train ... f-control/
Ok dank je wel, ik ga het straks is lezen.

Het ging nu al wel iets beter als ik Senshi nog niet in de bench zet als ik het eten in de potjes doe zo blijft hij rustig en dan eerst met zijn potje naar de bench ga en hem er dan mee opsluit en dan de andere 2 honden hun bakken geef.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3425270
Zino kreeg toen ie hier kwam met zijn ongeveer 12 kg 1 kilo kvv
Dat is ruim 8 % ;)
Die 1 kg is tot aan nu gelijk gebleven (percentage niet ;D )

Zino stond op 3 maaltijden vlak voordat ie bij ons kwam(brokjes) maar ik had er snel 4 van gemaakt, want iets voelde niet ok, hij had te veel honger en met 4 ging ie beter.
Zelf vind ik dat altijd rottig dus wel snel weer naar 3 gebouwd, toen ie 3 a 3,5 maand was. En met 6 maanden naar 2, waar ie nog steeds op zit.

Verder inderdaad, een puppie heeft zo goed als altijd honger, ze groeien ook zo snel. Vooral met rust laten tijdens het eten.
Hij moet ook nog eens wennen aan alles. Als ie eenmaal vertrouwd is met de nieuwe situatie, en dus ook bij het eten relaxed geworden is, wetende dat niemand hem iets afpakt, kun je pas gaan oefenen met iets extra's erbij te leggen. Eerste paar weekjes met een pup is ook vooral acclimatiseren, de rest komt wel, en doe je ook gaandeweg automatisch.


Overigens was Maci een echte hond met voerbaknijd en bezitsagressie. Toonde die al als pup. Ja dat is dan echt anders dan normaal pupgedrag. Overigens iets waarmee ik nou ook weer beter mee overweg zou kunnen als toen, maar men leert ook door ervaringen ;) Niet dat we het heel slecht aangepakt hadden maar hier en daar had nog beter gekund.
We hebben daarna ook Fozzy en nu dus Zino als pup gehad, die schrokten ook de eerste weken en waren wat verdedigender op voer. Combinatie nieuwe situatie alles is anders, nog geen rotsvast vertrouwen en honger honger honger. Bij beiden is dat dus gewoon binnen een paar weken helemaal in orde gekomen. Gewoon rust en relaxheid bij eten.
Maci was dus een ander verhaaltje , maar dat was duidelijk te merken aan meer zaken ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door