Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3414943
En waarom :)
Het is weer zover..alle verzekeringen bekijken of ze nog wel nodig zijn. Dan kom ik bij de aanvullende verzekering. Nooit wat mee gedaan oftewel altijd aan betaald.
Maar wat erin zit is zooooo weinig waar ik eventueel gebruik van zou maken dat ik overweeg om het op te zeggen. € 150,00 vergoeding voor bril en glazen per 3 jaar ( en dan net erbinnen is het montuur stuk :( ), € 550,00 fysiotherapie per jaar. Dat is alles voor mij. De rest is voor het buitenland waar ik niet (meer) kom. Daar betaal ik dan € 17,00 p.m. voor.
Hebben jullie nog een aanvullende?
#3414944
Ja, ik heb er 1.
Het is een beetje 'kansberekening' ;-)
Ik schat op basis van ervaring ;-) de kans dat ik fysio nodig heb redelijk hoog in.
Voor andere min of meer logisch eventueel te verwachten kosten probeer ik in te schatten hoe hoog de kans is dat ik het nodig heb, en, niet onbelangrijk, wat dan de kostenpost gaat zijn, ALS ik het nodig heb.

En dan zet ik de "kosten die ik zou kunnen maken" af tegen de kans daarop EN ik zet dat af tegen de premie. En, de hoogte van mijn bankrekening. En dat is geen grap.
Vaak hoor ik, ook vanuit mijn werk 'ik kies de goedkoopste basisverzekering en hoef geen aanvullende dekking EN ik wil een zo hoog mogelijk eigen risico, want dan betaal ik de laagste premie en meer kan ik niet missen".
Klinkt logisch, maar hoe gaan mensen dat doen als ze toch onverhoopt die zorg nodig hebben? Die moeten ze dan uit eigen zak betalen. Is daar dan wel geld voor? (Doorgaans niet).
Kies je een hoog eigen risico en moet je toch je v erzekering aanspreken dan eh.. heb je dus een hoog eigen risico en moet je dat eerst betalen. Tel daarbij op dat ik vaak merk dat mensen niet of nauwelijks over spaargeld beschikken ...

"Zo min mogelijk premie betalen" is niet altijd de beste optie, maar als je zelf inschat dat je die extra verzekerde zorg niet nodig hebt, als je een buffer hebt voor het geval zich die omstandigheid toch voordoet EN zolang je weet wat je wel en niet verzekerd hebt... moet ieder die keus voor zich maken.

Ik heb wel vorig jaar de aanvullende 1 stap lager gezet, en ik denk dat ik 'm dit jaar zo hou. Uiteraard ga ik nog wel nakijken / navragen wat de mogelijkheden bij een andere verzekeringsmaatschappij zijn maar overstappen is ook niet altijd handig ivm wachttijd voor bepaalde behandelingen.

Suzanne
#3414946
Ik ga het dit jaar weer even uitzoeken. Twee jaar terug had ik het grootste aanvullende pakket, want 18 fysio behandelingen en tot max 300 euro per jaar shiatsu massages vergoed. Dat kon wel uit.
Helaas vorig jaar niet opgelet en de shiatsu is eruit gehaald. Dus kon ik opeens zelf betalen. Was een tegenvaller. Ik heb de fysio en massage wel nodig om te blijven functioneren.

Dus ik ga dit jaar even kijken. Of ik ga in pakket terug, zodat ik geld bespaar en daarvan dingen zelf kan betalen. Of ik stap over. Want nu betaal ik dubbelop en dat is niet de bedoeling.

Overige zorg uit het aanvullende pakket gebruik ik nooit en is ook niet echt een afweging om mee te nemen in de keuze.
#3414948
Ik doe steeds minder aan therapie als ik iets mankeer. Liep ik vroeger best de deur bij de osteopaat plat en bij de fysio: heb ik gemerkt dat het 9 van de 10 keer toch niet helpt en als ik nu hulp nodig heb (merk "dit gaat 'm uit zichzelf niet meer worden" - dat is dan exclusief m'n Frozen Shoulder want bij de eerste heb ik alle therapieën geprobeerd die er bestaan en niets heeft geholpen, heb ik met mijn 2de FS dus geen hulp in geroepen): dan ga ik naar een manueel therapeut die er op gebrand is om je maar 1 of 2 keer te zien en niet 30 keer per jaar. Ik heb makkelijk praten he, ik weet dat er mensen zijn die vaak fysio nodig hebben en dat echt echt niet anders kan!! Maar voor mij heeft het dus gewoon geen zin meer om allerlei aanvullende verzekeringen te nemen. Gebit heeft helemaal nul zin, ik heb 2 vullingen (van amalgaan en die laat ik lekker zitten) en mijn tandarts roept al als ik in de deuropening sta "oh daar heb je haar weer, die waar ik geen stuiver aan verdien". Dus nee. Ik zit ook weer naar een verzekering te kijken voor honden en ook daar ga ik geen aanvullende verzekeringen nemen. Vind eigenlijk dat je er standaard door genaaid wordt, eerlijk gezegd...... :-\
#3414949
Ik heb nog wel aanvullende verzekering maar omdat die steeds meer uitgekleed wordt ga ik even goed kijken wat wijsheid is.

Aanvullende had ik vanwege risico op fysio maar in de praktijk blijkt een enkele keer behandeling door mijn moeder per jaar voldoende IPV dat ik periodiek bij een fysio binnen loop. Bovendien heb ik voldoende buffer om dat eventueel zelf te betalen.
Ook eigen risico verhogen voor korting is tegenwoordig een optie vanwege opgebouwde buffer.
#3414950
Zeker heb ik een aanvullende. De DSW zit ik bij. Voor mij de goedkoopste. Ik krijg reiskosten, goede tandzorg en 27 fysio behandelingen. Ook krijg ik nog wat voor steunzolen. Ze vergoeden alleen lenzen/bril vanaf min of plus 6. Das jammer maar te overkomen aangezien ik er goed gebruik van maak.
Ik ben meestal in maart al door mijn eigen risico heen dus ja, ik geloof dat het loont. :-\
#3414954
Ik heb al een aantal jaren het hoogst eigen risico.
Dat bespaard mij per jaar 300 eu.
En als ik in het slechtste geval het een x wel nodig heb dan kost me dat op jaarbasis dus 200 eu extra.
Wij kunnen ons eigen risico gespreid betalen.
Ik denk er wel over om dat het komende jaar (gedeeltelijk )te doen.
Mocht ik het overhouden heb ik een leuke spaarpot :)
Mijn man heeft wel veel zorg en medicatie dus die heeft laagste eigen risico.
#3414961
@Sam28 ik bedoel niet de aanvullende voor tandarts en eigen risico is voor de basis
@ Thea eigen risico is alleen voor de basis, dat bedoel ik niet.

In mijn geval zou ik dus € 17,00 p.m. betalen voor het geval ik fysio nodig zou hebben. Dus idd een kansberekening. Ga denk ik maar dit bedrag apart in een potje storten :)
#3414969
sam28 schreef: di 08 dec 2020, 05:51 Ik heb het meest uitgebreide aanvullende pakket. Bij de dsw zit de tandarts erbij in.
Leek me duidelijk zoals ik het omschreven had maar blijkbaar niet?
Komt waarschijnlijk omdat je ook verzekeraars hebt waarbij tandarts een apart aanvullend pakket is alleen voor de tandarts.
TS begint met de vraag of er aanvullende verzekering is en waarom om dan te beginnen over de prijs. Vind het dan ook vreemd dat TS dan daarna aangeeft 'dat bedoel ik niet' :???:
#3414976
@greece
Een aanvulling voor tandzorg is toch net zo'n vorm van kansberekening
Ik zie het verschil met zoiets als fysio eigenlijk niet.
Ik hoop dat grotere tandheelkundige zaken zich enigszins laten voorspellen , controles, reiniging en foto's kosten je de kop niet maar mocht je ook nog een paar lastige vullingen nodig hebben dan loont een kleine aanvulling al

Vorig jaar wist ik vrij zeker dat ik een aantal fysio behandelingen nodig zou hebben...simpel sommetje : break even bij X behandelingen bovendien de mogelijkheid voor een aantal andere behandelingen als acupunctuur ed.

Kapotte bril is natuurlijk jammer en komt altijd slecht uit...mazzel dat er iig 1x per 3?jaar vergoed wordt.


Voor komend jaar ga ik nog even in overleg oa met de fysio en kijk naar het beleid mbt mijn voorkeursmedicatie..
Grote kans dat ik blijf waar ik zit, niet de goedkoopste maar ook weinig gedoe over dingen
#3414977
Sorry sorry voor de verwarring :-[
Niet alle AV zijn natuurlijk gelijk.
En natuurlijk kan een tandarts bij een AV in zitten daar heb ik niet aan gedacht.
Ik ging uit van een AV waar fysio, allerlei dekkingen voor het buitenland waar ik geen gebruik van maak in zit.
En mijn vraag waarom of niet een AV om een afweging te kunnen maken om deze eruit te gooien.
Een volgende keer ga ik een duidelijker vraag stellen :-\ :biggrin2:
#3414978
Ik denk... omdat als een AV te simpel wordt het niet gaat lonen voor een verzekeringsmaatschappij. Het is om risico’s af te dekken maar als iedereen zeker weet dat hij meer kosten gaat maken dan premie betalen en alleen dan dat pakket neemt, dan is het voor een verzekeringsmaatschappij niet meer lonend en worden de premies zo hoog dat je het eigenlijk alsnog zelf aan het betalen bent.

Daarom heb ik eigenlijk nooit een aanvullend pakket gehad, omdat ik de kosten zelf kon dragen van de fysio ed.
#3414982
Heb (nog steeds) een aanvullende verzekering, ook voor de tandarts... Mn gebit gaat achteruit en dus komen daar kosten bij.... sinds mn sterilisatie moet ik elke 3 maanden naar de gyneacoloog voor controle omdat er (inmiddels) 2 cystes zitten en een vleesboom en ik 2 van de 4x een inwendige echo krijg en bijna iedere keer bloed moet prikken dan..... om niet voor verrassingen te komen, zit ik liever ‘veilig’...... de eigen risico betaal ik sinds 2 jaar in 10 termijnen, da’s iets overzichtelijker, al ben ik er in 3 maanden al doorheen.....
#3414992
Siberienne schreef: di 08 dec 2020, 10:20 Ik denk... omdat als een AV te simpel wordt het niet gaat lonen voor een verzekeringsmaatschappij. Het is om risico’s af te dekken maar als iedereen zeker weet dat hij meer kosten gaat maken dan premie betalen en alleen dan dat pakket neemt, dan is het voor een verzekeringsmaatschappij niet meer lonend en worden de premies zo hoog dat je het eigenlijk alsnog zelf aan het betalen bent.

Daarom heb ik eigenlijk nooit een aanvullend pakket gehad, omdat ik de kosten zelf kon dragen van de fysio ed.
Dat klopt helemaal Siberienne. Net als met de huisdierverzekeringen. Als iedereen "de verzekering er wel uit haalt" dan kan het niet uit.

Ik heb mijn aanvullende pakket van een verouderde duurste (volgend jaar 42,50 pm en 18 fysio behandelingen) naar de huidige middelste gezet (8,25 pm voor 9 fysio behandelingen). Met het verschil in maandpremie kan ik die andere 9 behandelingen makkelijk zelf betalen. Alles wat er verder in zit gebruik ik (heel heel hoogstwaarschijnlijk niet).

Wat ik alleen heel onduidelijk vond, is het verschil in basispakket met vrije keuze of niet. Scheelde 10 euro per maand en had te maken met of je dan gebruik maakt van een zorgaanbieder die geen contract heeft met deze zorgverzekeraar. Dan krijg je per behandeling minder vergoed (75% ipv 100%). Ik durfde die gok niet te nemen, want ik heb geen idee van welke zorgaanbieder vanuit het basispakket ik eventueel gebruik ga maken volgend jaar. Maar ik vond het ook wat ondoorzichtig hoe het nou precies zat en dat vind ik irritant.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door