Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Vorig jaar was ik -iets langer dan gepland- in Zweden. Ik voelde me daar goed, erg goed.
Terwijl ik vlak daarvoor in NL aan het einde van mn latijn was....
Ik heb toen besloten dat ik niet weer in NL wilde gaan wonen. Mijn partner wilde wel mee, maar hij vond zweden veel te koud. Dus we zijn verder gaan kijken. Op dat moment schreef ik voor mezelf de tekst:
"The goal is not to get rich, the goal is to live rich”.....
Ik vond een huisje in Hongarije dat te huur was. Minimaal een jaar, maar dat was ideaal om het te proberen. Klein beetje grond erbij in een gezellig dorpje aan de rand van een natuurgebied.... Afgelopen december zijn we er heen gegaan en ik moet zeggen, ik vind het heerlijk ! Ja, ook hier Corona en huis arrest, moeite met de vreselijk moeilijke taal, maar de rust en ruimte doen me goed. De rest komt wel....
Er is al zoveel gebeurd en zoveel leuke dingen om te vertellen.... Maar veel mensen snappen het niet. Het leven (hier in dit dorpje in ieder geval) gaat terug in de tijd. En ik vind dat heerlijk, die eenvoud....
Inmiddels hebben we een paar kipjes, 2 geitjes en een paardje (lippizaner). Elk met hun eigen verhaal.... Zal ze snel eens opschrijven.... maar voor nu wat foto's...
Door Charlie Angel
Wat heerlijk dat dit ook echt de juiste beslissing is geweest zeg! Ben benieuwd naar de foto's.
En ik denk dat ik je wel snap, rust, ruimte, overzichtelijk en eenvoud.
Het lukt nog niet helemaal zoals ik wil met traag internet hier 🤣
Maar links is ons huisje en rechts het rode is de schuur. Achter de schuur is nog een flink stuk tuin.
Hier een foto van het dorpje en Lisa het paardje
Bijlagen
56BEDBF3-1A94-404B-A52A-DD11F1F5176A.jpeg
56BEDBF3-1A94-404B-A52A-DD11F1F5176A.jpeg (315.32 KiB) 2388 keer bekeken
84BC665F-924E-4063-9D37-8DE10178B758.jpeg
84BC665F-924E-4063-9D37-8DE10178B758.jpeg (857.82 KiB) 2388 keer bekeken
D394050A-6452-459D-B58D-1297A889888E.jpeg
D394050A-6452-459D-B58D-1297A889888E.jpeg (317.7 KiB) 2388 keer bekeken
Tja een paard.... dan zit je "vast" he....
Nou ja, was eigenlijk helemaal nog niet op zoek naar een paardje... Maar in Nederland de afgelopen 2 jaar veel gereden. Mocht bij een vriendin op haar western paardje zoveel rijden als ik wilde en ik vond dat heerlijk. Doortje mijn border collie ging dan mee en genoot van het eindeloos mee rennen. Het was mijn droom om ooit in Hongarije ook een eigen paardje te hebben. Maar zoveel weet ik er niet vanaf, de taal is soort van onbegrijpelijk (en meeste spreken echt geen engels of duits). Dus iets kopen vond ik nogal een risico. Ik las wat mee in wat facebook groepen over het land en in eentje ging het over het weer en ik raakte aan de praat met een jong iemand (belgisch) met windhonden. Wij hebben ook een galgo, ze woonde niet zo ver weg. We raakte aan de praat en ik zag dat zij ook western paarden had. Ze vertelde dat ze moeder en dochter had en een lippizaner. Die laatste had ze als rescue opgevangen. Die was mishandeld/hardhandig gebruikt en was nu alweer 3 jaar bij haar. Maar paardje was bang, ging moeilijk alleen weg, durfde te bijten (in je been) en durfde te bokken tijdens t rijden. Zij had er geen klik mee. Zelf ex-militair en nogal pittig. Ik mistte het bezig zijn met de paarden en vroeg of ik mocht komen om wat met haar te doen. Lisa stond daar alleen nog als grasmaaier eigenlijk en verkopen lukte ook niet zo best, want de kopers konden weinig met haar. Ik had wel een klik met het paardje. Aan de ene kant een pittig ding, maar tegelijk zacht en gevoelig. Ik ging er een paar keer per week naar toe. Borstelen en grondwerk en wat vond ik haar leuk ! Ben met haar gaan clickeren zodat ze bewust iets moest gaan doen voor haar beloning. Werken met een target stick. En gaan wandelen. Alleen. Dat vond ze reuze ingewikkeld, werd dan hieperdepiep. Maar als ik dan haar liet wachten en met de target stick wat dingen vroeg kalmeerde ze weer en konden we weer verder. Wat een super leuk project, ik was gek op dr ! en ik ben ook met haar gaan rijden en ik kreeg wel van alles voor elkaar. Maar beperkte financien, weinig kennis.... whaaaa..... zou ik ? Maar ondertussen goed bevriend geraakt en zij stelde voor om me te blijven helpen/ begeleiden, mocht in delen betalen... en inmiddels staat Lisa dus bij mij thuis, is van mij en rijden we paar keer per week. En als het echt niet zou gaan zou ze terug mogen.....
Bijten heeft ze nooit gedaan hier. Ze reageert heftig om beenhulp (denk dat er grof gereden is met sporen), dus we doen bijna alles op stem en dat gaat prima. Bokken heeft ze paar keer gedaan toen ze schrok, maar had niet het idee dat dat was om me eraf te krijgen, dat voelde niet onveilig.... en bij aanspringen in galop. Kennis vertelde dat ze waarschijnlijk nog niet sterk genoeg is, dus we zijn nu met oefeningen bezig om dat te verbeteren.... ik vind het leuk beste therapie ooit ! :smitten:
Lisa werd door de andere 2 paarden niet leuk behandeld, ze werd vaal klem gezet, had dan schaafwonden en dus moest ze snachts apart staan om haar de kans te geven te eten. Een tweede paard zag ik niet zitten... dus als company zijn er 2 geitjes bij gekomen. Dat gaat super leuk. Ze eten samen, en als Lisa weg loopt hinnikt ze en komen die 2 ukjes achter haar aan gehobbelt. Als ze op de grond ligt te slapen durven ze op haar rug te klimmen.... en geloof echt dat ze gek zijn op elkaar !
Wat klinkt dat als een heerlijke gezellige beestenboel rondom het huisje :biggrin2:

En wat je zegt over rust en ruimte snap ik heel goed. Je hebt de tijd om tot rust te komen en je te richten op datgene dat belangrijk is ipv de haast van alledag waarvan je het idee krijgt er in mee te moeten gaan. Wanneer je zo afgelegen woont dan ga je veel meer mee op het rustige ritme van de natuur.
Mooi verhaal en ik geef je groot gelijk. Wij zoeken ook naar meer rust, ruimte en minder jachtigheid. En dat is ook een van de redenen dat we naar Noorwegen gaan.

Jouw titel is mooi, ik kwam deze laatst tegen die ik daar nog aan toe wil voegen ;)
56D1E215-E35E-47FE-9635-D4E522E97E31.jpeg
56D1E215-E35E-47FE-9635-D4E522E97E31.jpeg (110.11 KiB) 2362 keer bekeken
Siberienne schreef: do 23 jul 2020, 15:06 Mooi verhaal en ik geef je groot gelijk. Wij zoeken ook naar meer rust, ruimte en minder jachtigheid. En dat is ook een van de redenen dat we naar Noorwegen gaan.

Jouw titel is mooi, ik kwam deze laatst tegen die ik daar nog aan toe wil voegen ;)

56D1E215-E35E-47FE-9635-D4E522E97E31.jpeg
Wow.... naar Noorwegen
Mag ik vragen hoe je dat doet met werk?
Ga je daar werken? of kan je je huidige werk daar doen?
Deze vraag is ook voor de topicstarter.
Het lijkt me zo gaaf om naar het buitenland te gaan maar er moet toch ook brood op de plank komen.
Prachtig Siberienne, ja Zweden Noorwegen had ik ook prima gevonden, ik kan goed tegen de kou... maar als je samen bent is het handig om iets te zoeken wat je allebei aanspreekt.
Dreetje, ik ben 100% afgekeurd en mag met mn uitkering naar t buitenland. Hulp die ik nodig heb moet ik hier zelf betalen, maar dat heb ik er graag voor over. Veel dingen zijn goedkoper hier.
Lizzy schreef: do 23 jul 2020, 17:22 Heb je al een gevoel welke kant het op gaat, of je daar blijft?
Ik hoef niet meer terug naar NL.... liefste blijf ik hier. Tenzij Orban hele rare dingen gaat doen en Hongarije uit de EU wordt gegooid, dan kan ik issues krijgen met mn uitkering.... maar dat zou wat mij betreft de enige reden zijn nu....
Net "dorps vergadering" gehad.... Denk dat er 20 man was. Zoon vd burgemeester vertaalde naar het Engels.
Wat kleine dingen, ruzie over een "slapende politie agent" die er moet komen.... en wat ????
Een verkeersdrempel dus.... er is 1 hoofdstraat en 1 parallel weg en er wordt veel te hard gereden, maar ja de ene helft heeft haast en de andere helft heeft kinderen ....
Verder en dat vond ik zelf interessant.. mensen doen boodschappen in de stad (30 min van hier) en ze willen kijken of ze het geld in het dorp kunnen houden. Dus dat mensen zelf groente/ fruit telen, vlees van eigen dieren, fruit, honing eieren, en melk vd paar geiten en koeien die hier lopen ... en dat dat van elkaar gekocht wordt/ geruild. Nu de vraag of we even een lijst konden maken van wat je per jaar koopt ongeveer, zodat ze kunnen gaan kijken wat haalbaar is..... ehhhh zouden jullie zomaar zoń lijst kunnen opschrijven ???
Ik moet er iig even over nadenken !
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door