Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3405766
Om de een of andere reden is onze tuin een (groene) vliegen paradijs >:( Al verschillende tips van internet geprobeerd maar niets werkt of helpt... Zit nu onder de veranda te werken maar hoor een continue gezoem. Het gras stikt van de vliegen maar ze zitten ook op de planten die in de borders aan de zijkanten staan. Als je vanaf de veranda achterin de tuin naar de achterdeur loopt loop je door een soort van zoemende haag heen :-[

We hebben een stadstuin, smal maar best diep denk een mtr of 15 lang en 4 breed. Het grootste gedeelte is grasveld met aan de zijkanten borders. Alleen het stukje naar het huis langs de uitbouw met de keuken is betegeld. Achterin hebben we een tuinhuis/schuur met veranda waar een houten vlonder voor ligt.

De honden eten niet in de tuin. Dat hebben we jaren geleden toen we begonnen met barf geprobeerd maar juist vanwege de vliegen zijn we daar heel snel mee gestopt. Ze krijgen ook nooit iets waarvan restjes in de tuin kunnen blijven liggen. De honden doen misschien wel eens een plasje in de tuin maar dat mogen ze in principe niet en daar houden ze zich redelijk goed aan. Heel soms zie ik Rana nog net haar bips weer op tillen of zie je dat de appelboom besproeid is ::)

De frambozen en bramenstruiken zijn er vorig jaar uitgegaan omdat daar o.a. heel veel vliegen op het fruit zaten. Het enige wat ik kan bedenken is dat kat Sam wel eens een poepje in de tuin doet en dat ze daar op af komen maar dat zijn geen hele grote hoeveelheden. Het meurt hier niet continue naar de kattenstront dus hij zal het ook buiten onze tuin doen en of dat nu zoveel vliegen aantrekt...

Iemand tips :-\
#3405767
Ik denk dat er toch iets is wat ze aantrekt.... Ik heb geen last van vliegen, maar als de hond per ongeluk in de tuin poept, is dat binnen 2 minuten groen...
Vanmorgen de deuren tegen elkaar open gezet en de zakjes van het vlees lagen nog in de bijkeuken :puke: dus hopelijk zijn die dood als ik thuiskom strakjes ::)

Is je huis op een oude mesthoop gebouwd? Vuilnisbak goed weggezet? En misschien kan je iets met planten die sterk ruiken, lavendel of munt ofzo?

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

#3405773
Wij hebben het dit jaar ook heel erg. Vooral bij de kippen. Niet in het hok, maar gewoon tussen de planten in de ren is het plots een vliegenparadijs,vraag me niet waarom.
Maar we leven dan ook tussen de dieren in eigen tuin en vrijwel elke tuin zo ver als je kan kijken...

Ik zou ook geen tips weten. :-\
Ik zou misschien inzetten op het aantrekken van kleine zangvogels. Die zouden er heel blij mee zijn.
En wespenvangers vangen hier ook altijd meer vlieg dan wesp...
#3405775
Het eerste wat ik dacht "hoe zit het met de buren?". Wij hadden overigens veel meer groene vliegen toen we zelf nog kippen hadden. En die vieze diertjes zijn vliegensvlug binnen als ik hondenvoer sta te maken. Dus als ik eten maak voor de honden en als mijn honden binnen eten is het huis hermetisch afgesloten :biggrin2:
#3405779
Hmmmm de buren aan de ene kant daar hebben we niet zo goed contact mee. Ik weet wel dat zij erg trots op hun tuin zijn, ze zijn er veel mee bezig en hebben veel bloeiende planten. Ze hebben ook 2 van die leibomen die een parasol moeten vormen. Dat is oa reden van het niet zo goede contact. Ze hebben voor de goedkope snelgroeiende versie gekozen maar snoeiden ze niet. De uitlopers van die bomen groeien binnen no time meters omhoog waardoor onze tuin grotendeels in de schaduw lag - en laat ik nu net van in het zonnetje zitten houden ::) . Nou goed dat is een heel ding geworden gelukkig staan beide bomen te dicht op de erfgrens (ook hun tuin is iets van 4 mtr breed) en hebben we soort van afgesproken dat ze er nu voor zorgen dat ze 2x per jaar gesnoeid worden.

Aan de andere kant woont een man alleen met een redelijk onderhoudsvriendelijke tuin. Hij is zomers vaak een paar maanden op pad met zijn camper het zou dus wel kunnen dat de buurtkatten zich gezellig uitleven bij hem. Hoorde hem laatst volgens mij ook tegen iemand zeggen dat hij zo'n piep ding heeft om katten te verjagen.

Beide buren hebben geen huisdieren of kippen oid.

Ik zal eens kijken of er specifiek planten zijn waar ze veel op of bij zitten. Het gras is me al eens opgevallen dat er daar veel in/op zitten. We overwegen een uitbouw en zat vanmorgen al te denken dat het gras er dan maar uit moet en we de tuin gelijk gaan herinrichten maar eigenlijk vind ik wel leuk gras in de tuin. De honden liggen er ook vaak in of spelen er.
Of we op een oude mesthoop wonen.... hihi geen idee het huis is meer dan 100 jaar oud en wij wonen er nu 16 jaar denk ik. Ik weet wel dat er heel veel puin in de grond zit. Een groot deel van waar nu gras ligt daar stond een garage toen we het kochten. Die hebben we weggehaald maar de garage was nogal goed gefundeerd soort van... Het schijnt dat oa het puin van een gesloopt huisje/schuurtje gebruikt is was denk ik een makkelijke manier om ervan af te komen.
#3405806
Hmmmm vanmorgen begonnen met operatie grote schoonmaak tuin ::) Het stuk waar we de koffieprut, plantenresten ed gooien schoongeveegd - daar zaten trouwens geen vliegen. De kanten van het gras goed kort geknipt - vliegen schijnen van lang gras te houden. Koffie gedronken op het bankje waar we nu weinig zitten omdat het vol in de zon staat en het er snoeiheet is. En vanaf die plek viel me op dat de grootte hortensia helemaal vol met vliegen zit :o Zou het wel jammer vinden om die eruit te scheppen… toen we hier net woonden en de tuin nog een lege woestijn was heb ik die bij een toenmalig vriendinnetje uit de tuin geschept met nog wat andere planten die bij haar in de weg stonden. Zij had hem kado gehad van iemand en hij deed het niet goed. Zo’n supermarkt plantje. Hier is hij helemaal uit zijn voegen gegroeid en bloeit hij elk jaar royaal. Mijn vriend vind het een lelijke oma plant maar ik ben er nog steeds erg blij mee :(
De boerenjasmijn die er soort van naast staat is schijnbaar ook erg in trek bij de vliegen, komt ook bij die toenmalige vriendin vandaan. Die is net uitgebloeid en wilde ik toch al rigoureus snoeien. Misschien dat dat ook wat voor de vliegen doet…
#3405810
Hier ook vliegvrije-hortensia's....ik denk niet dat het daar aan ligt.

Die vieze groene vliegen heten toch 'strontvliegen' .... die zijn gek op mest (in elke vorm) en dood/beschadigd vlees
Is niet iemand de tuin aan het bemesten geweest waardoor de vliegen zich nu opeens aangetrokken voelen, of een pas overleden huisdier begraven....iets in die trant?


En ja, als ze er 1 keer zijn heeft het even tijd nodig om er weer vanaf te komen....maar als jij bij jullie in de tuin geen bergen larven tegenkomt, zullen ze toch echt hun voedselbron ergens in de buurt hebben gevonden en genieten jullie mee ::)
#3405811
Gisteren barstte het hier ook ineens van de groene vliegen...ga je de mannen hun eten geven blijf je maar wapperen :-X
Ik vroeg me ook altijd af waar die vliegen soms ineens vandaan kwamen maar we wonen hier aan de rand van een dorp met veel land eromheen waar soms gegierd wordt...en daar komen ze bij ons vandaan, maar goed, vaak is het een dagje (of soms 2) en dan is het weer over.
#3405813
Hier zie ik ook geen overmatige hoeveelheid vliegen in de hortensias. Oma plant? Ik vind het vooral een boerderij/platteland plant.
Als de hortensia zo groot is, zit er misschien een nestje in?
Je kunt de hortensia tot de grond toe snoeien (na de bloei) en met een beetje geluk komt 'tie weer helemaal goed tot leven. Lijkt me een betere optie dan eruit scheppen.
#3405958
Ik bedacht me gisteren opeens dat we achter het huis aan de straat een ondergrondse container hebben. Daar zijn de laatste weken veel problemen mee geweest dat hij niet geleegd kon worden en er elke keer vuil naast gezet werd. De laatste 2 weken gaat het volgens mij goed maar daar zullen zeker veel vliegen op af gekomen zijn.

Aan de hortensia ligt het niet ben er nu alerter op maar ze zitten op alle planten in de tuin >:(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door