Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3425670
dinky89 schreef: vr 07 mei 2021, 09:00 Tja, hier in Nederland hebben we dan ook voorbeeld dat er nog wel besmettingen plaatsvonden in een grotendeels ingeënte groep mensen: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... rpleeghuis
Maar dat zou geen reden moeten zijn om te blijven leven in een testsamenleving wanneer het merendeel van de bevolking is ingeënt. Meest enge aan die nieuwe testsamenleving wet is dat Hugo de Jonge niet uitsluit dat deze na 3 maanden nog weer wordt verlengd....

Ben wel heel erg benieuwd in hoeverre begin juli inderdaad iedereen een eerste prik heeft kunnen krijgen in Nederland. Ik ben nog altijd van het eerst zien, dan geloven maar ze willen volgende maand wel opschalen naar 2 miljoen prikken per week ipv de 1,5 miljoen capaciteit die er nu is omdat er dan veel vaccinleveringen worden verwacht.
Was hier in DE ook. Maar er staat ook alleen maar milde klachten, is dat dan niet goed genoeg ? Als mensen er maar verkouden van worden? Is dat dan erg?
En verder bij Hugo krijg ik ook geen goed gevoel :-\ Al dat testen voor je ergens heen mag, en dan nog steeds dat het straks nog betaald moet worden ook :-X Vind dat dus ook niet kunnen. 7,50pp is voor sommige mensen/gezinnen echt veel te veel. En dan nog zoiets zou niet mogen....
En ik vraag me ook af waarom er zo veel geld en tijd aan verslonden wordt terwijl je met vaccinaties herd immunity zou kweken, dan maakt dat etsten niet uit. Maar dan hebben ze er zoveel geld in gestoken dat ze er maar weer mee doorgaan, want tja :-\ Zo'n gevoel krijg ik daar dan weer bij.

Nederland loopt wel voor op Duitsland dan qua vaccinaties hoor. Hebben ook wel meer mensen maar goed ze zouden naar verhouding toch evenveel vaccinaties moeten hebben. Maar het verloopt nogal bureaucratisch (ja kan ergen dan in NL ;D )
2 miljoen prikken per week in NL dat schiet dan wel op moet ik zeggen
#3425671
Ik weet niet waar je de 2 miljoen vaccinaties per week vandaan haalt. Op dit moment nadert het totaal aantal vaccinaties sinds het begin van het vaccinatieprogramma de 6 miljoen. Daar is 4 maanden over gedaan.
Het RIVM gaat op dit moment uit van zo'n 94.000 vaccinaties per dag, dus zo'n 660.000 per week. Niet in de buurt van zelfs maar één miljoen.
Wil Nederland het streefdoel halen om per 1 juli de hele bevolking te hebben voorzien van tenminste één dosis, dan moeten ze inderdaad de kant op van de 1,5 à miljoen per week.

Bron: RIVM (voor zover die bron betrouwbaar is, maar ja... je moet wat).
#3425672
In België spreken ze ervan dat eind deze maand alle kwetsbare groepen en nog een groot deel anderen gevaccineerd zouden zijn (minstens een eerste prik). En dan zouden geleidelijkaan de vrijheden voor iedereen groter worden. Dus zouden ook de jongeren weer mogen feesten ookal zijn die dan niet gevaccineerd.

Dat vind ik wel eerlijker. Gewoon allemaal samen, solidair en collectief. Zoals het in de lockdown tenslotte ook uitgelegd wordt..
Je kan het toch niet verkopen dat het land al een jaar op slot staat om de ouderen en kwetsbaren te beschermen en deze dan het eerst terug vrijheden krijgen (omdat ze eerst gevaccineerd worden) terwijl de rest, die zo braaf solidair geweest is, nog wat moet wachten. Dat is toch compleet oneerlijk..
Dan staat het land zeker op z'n kop.

Natuurlijk moeten we nog zien wat ervan komt.. Maar liever dat het allemaal in stapjes gaat dan dat een deel plots alles mag en de rest nog niets en dat de overheid idd beslist wie in welke groep valt.
#3425677
Ronald schreef: vr 07 mei 2021, 09:39 Ik weet niet waar je de 2 miljoen vaccinaties per week vandaan haalt. Op dit moment nadert het totaal aantal vaccinaties sinds het begin van het vaccinatieprogramma de 6 miljoen. Daar is 4 maanden over gedaan.
Het RIVM gaat op dit moment uit van zo'n 94.000 vaccinaties per dag, dus zo'n 660.000 per week. Niet in de buurt van zelfs maar één miljoen.
Wil Nederland het streefdoel halen om per 1 juli de hele bevolking te hebben voorzien van tenminste één dosis, dan moeten ze inderdaad de kant op van de 1,5 à miljoen per week.

Bron: RIVM (voor zover die bron betrouwbaar is, maar ja... je moet wat).
Die capaciteit van 2 miljoen vaccinaties per week voor volgende maand haal ik van de liveblog van de NOS van vandaag:
GGD'en schalen op naar 2 miljoen prikken per week in juni
De GGD's bereiden zich voor om vanaf juni 2 miljoen coronavaccins per week te zetten, meldt het ministerie van Volksgezondheid. Op dit moment kunnen de GGD's ongeveer 1,5 miljoen prikken per week toedienen. Maar de komende weken worden grote leveringen van een aantal vaccins verwacht, onder meer van Pfizer/BionTech en Janssen.

De ziekenhuizen zullen dan bijspringen en het overschot voor hun rekening nemen, is de afspraak volgens het ministerie. De ziekenhuizen zullen niet structureel gaan vaccineren, maar inspringen als er meer wordt geleverd dan de GGD's kunnen toedienen. De leveringen zullen per week verschillen en zodoende zal ook de hulp vanuit de ziekenhuizen per week variëren.

Volgens de verwachting krijgen in juni zeker 8 miljoen mensen een prik.
Maar het gaat om mooie praatjes, vandaar dat ik ook zeg 'eerst zien dan geloven'.
#3425680
Ik geloofde in het begin al niet in de tijdelijke aard van de maatregelen, maar inmiddels is dat kleine beetje geloof dat ik nog had helemaal weg gevaagd..

Ik ben dus zo iemand die niet vaccineerd en niet test, maar zou ik dat wel doen, dan nog kan ik daarna niks want 7,50 pp neerleggen bij een uitje is geen geld voor..
#3425688
Kaio schreef: vr 07 mei 2021, 09:18 Was hier in DE ook. Maar er staat ook alleen maar milde klachten, is dat dan niet goed genoeg ? Als mensen er maar verkouden van worden? Is dat dan erg?
En verder bij Hugo krijg ik ook geen goed gevoel :-\ Al dat testen voor je ergens heen mag, en dan nog steeds dat het straks nog betaald moet worden ook :-X Vind dat dus ook niet kunnen. 7,50pp is voor sommige mensen/gezinnen echt veel te veel. En dan nog zoiets zou niet mogen....
En ik vraag me ook af waarom er zo veel geld en tijd aan verslonden wordt terwijl je met vaccinaties herd immunity zou kweken, dan maakt dat etsten niet uit. Maar dan hebben ze er zoveel geld in gestoken dat ze er maar weer mee doorgaan, want tja :-\ Zo'n gevoel krijg ik daar dan weer bij.

Nederland loopt wel voor op Duitsland dan qua vaccinaties hoor. Hebben ook wel meer mensen maar goed ze zouden naar verhouding toch evenveel vaccinaties moeten hebben. Maar het verloopt nogal bureaucratisch (ja kan ergen dan in NL ;D )
2 miljoen prikken per week in NL dat schiet dan wel op moet ik zeggen
Van wat ik lees in Duitsland (Bundesregierung.de) zijn ze al over de 30% van de hele bevolking die nu een 1e vaccinatie gehad heeft.
Weet niet of dat nou echt zo veel minder is dan in NL hoor... ;)
#3425689
wenchew schreef: vr 07 mei 2021, 11:30 Ik geloofde in het begin al niet in de tijdelijke aard van de maatregelen, maar inmiddels is dat kleine beetje geloof dat ik nog had helemaal weg gevaagd..

Ik ben dus zo iemand die niet vaccineerd en niet test, maar zou ik dat wel doen, dan nog kan ik daarna niks want 7,50 pp neerleggen bij een uitje is geen geld voor..
Hoe lang de huidige maatregelen blijven bestaan ligt helemaal aan ons eigen gedrag, aan de vaccinatiegraad en aan de mate waarin (toekomstige) vaccins bescherming bieden tegen (toekomstige) varianten. Voor wat er kan gebeuren als we de maatregelen voortijdig loslaten verwijs ik je graag naar de berichtgeving rondom de situatie in India.

De avondklok is verdwenen = tijdelijke maatregel en opgeheven. Opheffing van andere maatregelen kan pas als de bezettingsgraad in de ziekenhuizen met minimaal 20% gezakt is, inclusief die op de ICU.

De Tweede Kamer heeft gisteren een streep gezet door het plan om mensen Euro 7,50 te laten betalen voor een test alvorens ze toegang krijgen tot kunst en cultuur gerelateerde activiteiten. De Jonge wil wel de mogelijkheid openhouden om in de toekomst bij heel grote evenementen, zoals festivals, mensen te laten betalen voor een test, omdat hij wil voorkomen dat de hele bevolking moet betalen voor het vertier van een enkeling. Maar vooralsnog blijft het dus gratis.

En nogmaals: het is je eigen keuze om je niet te laten vaccineren. Jezelf laten vaccineren blijft een persoonlijke beslissing. Maar alsjeblieft: hou op met zeuren over consequenties van die keuze die je niet aanstaan. Dit virus gaat niet meer weg. En het is nog lang niet onder controle. Hopelijk wordt het nog beter te behandelen dan nu het geval is, wordt het minder virulent en kan de wereld d.m.v. een jaarlijkse vaccinatie de verwoestende gevolgen ervan onder controle houden, zodat we weer terug kunnen naar een normaal leven.

Tot die tijd zullen we allemaal moeten leren leven met enige mate van beperking.
#3425690
Kim_S schreef: vr 07 mei 2021, 12:27 Van wat ik lees in Duitsland (Bundesregierung.de) zijn ze al over de 30% van de hele bevolking die nu een 1e vaccinatie gehad heeft.
Weet niet of dat nou echt zo veel minder is dan in NL hoor... ;)
Ik kan niet vinden wat het nu in Nederland is maar zag Nederland volgens mij in zo'n grafiekje op 24 of 25 per 100 inwoners staan dus dat is inderdaad minder dan 30%.
#3425691
Noorwegen zit nu op 26% van de bevolking met minstens 1 prik. Ze hebben nu het interval van 6 naar 12 weken opgerekt zodat meer mensen hun eerst dosis kunnen krijgen (Noorwegen gebruikt alleen Pfizer en Moderna).

En heel veel debat over vaksinepass en wat dat wel of niet gaat betekenen. Ik volg niet alles (meer) maar dat reizen makkelijker wordt voor gevaccineerden zou kunnen. Met heel veel slagen om de arm...
#3425692
In Nederland heeft ca. 34,8% van de bevolking minstens 1 shot van het vaccin gehad. Het betreft hier een schatting op basis van wat is uitgeleverd voor toediening aan de priklocaties:

3.896.411 gezet door GGD'en
Gemeld aantal tot en met woensdag 5 mei

989.443 gezet in instellingen (inclusief ziekenhuizen)
Berekend aantal tot en met woensdag 5 mei

1.094.822 gezet in huisartsenpraktijken
Berekend aantal tot en met woensdag 5 mei

Waarde van donderdag 6 mei · Bron: RIVM, LNAZ & GGD-GHOR

Edit: ik het percentage zelf berekend door het aantal uitgeleverde vaccins (5.980.676) te delen door het huidige inwoner aantal van Nederland (17.166.953). Dat is dus de gehele bevolking, inclusief pasgeborenen.
#3425697
MillyMol schreef: vr 07 mei 2021, 12:50 In Nederland heeft ca. 34,8% van de bevolking minstens 1 shot van het vaccin gehad. Het betreft hier een schatting op basis van wat is uitgeleverd voor toediening aan de priklocaties:

3.896.411 gezet door GGD'en
Gemeld aantal tot en met woensdag 5 mei

989.443 gezet in instellingen (inclusief ziekenhuizen)
Berekend aantal tot en met woensdag 5 mei

1.094.822 gezet in huisartsenpraktijken
Berekend aantal tot en met woensdag 5 mei

Waarde van donderdag 6 mei · Bron: RIVM, LNAZ & GGD-GHOR

Edit: ik het percentage zelf berekend door het aantal uitgeleverde vaccins (5.980.676) te delen door het huidige inwoner aantal van Nederland (17.166.953). Dat is dus de gehele bevolking, inclusief pasgeborenen.
Misschien blond maar het aantal uitgeleverde vaccins is toch inclusief 2e prikken? Een deel is dan 2 prikken bij 1 persoon terwijl bij jouw berekening dan 2 personen worden gezien als prik ontvangen?
#3425699
Ik zeg daarom ook: “ten minste 1 shot.”

Er wordt helaas niet bijgehouden hoeveel mensen volledig gevaccineerd zijn.
En mensen die het Janssen vaccin krijgen hoeven maar 1 keer gevaccineerd te worden, om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken.
#3425701
MillyMol schreef:Ik zeg daarom ook: “ten minste 1 shot.”

Er wordt helaas niet bijgehouden hoeveel mensen volledig gevaccineerd zijn.
En mensen die het Janssen vaccin krijgen hoeven maar 1 keer gevaccineerd te worden, om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken.
Is toch helemaal raar dat dat niet bijgehouden wordt. We willen immers groeps immuniteit bewerkstelligen, lijkt me dan dat je wel moet weten hoeveel % van de bevolking volledig is gevaccineerd. Of ben ik nou gek? :biggrin2: En zo moeilijk lijkt me dat nou ook weer niet om bij te houden ::) Kwestie van turven achter de juiste naam.
#3425702
Overigens zoekende naar de statistieken van vaccinaties kom ik toch telkens erop uit dat de tabellen en percentages niet overeenkomen met elkaar.
Het kan nog niet doorgegeven zijn en bij de ander wel, dan houdt de een wel rekening met 1e of 2e vaccinatie en de ander niet. Overzichtelijk in ieder geval.

Nu vraag ik me echt af of AZ "nemen" voor mij verstandig zou zijn. Heb een aantal allergien (hooikoorts, stofmijt en contact allergien) maar ook regelmatig gewrichtspijnen en hoofdpijnen. Vraag me echt af of ik het verschil zou herkennen als het misgaat :g: Oja voorwaarde om het te doen zou voor mij wel zijn dat ik niet meer 2x in de week moet laten neusboren om de grens weer naar huis te kunnen. Maar dat is voor mij nog wel onduidelijk of dat voor NL > DE zou gelden.
Want ik vind dat best invasief (ik heb een aversie van lichaamshandelingen, dat is wel eens vaker moeilijk) dat neusboren zo vaak, heb ik liever 2 prikjes :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door