Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3403990
Boeffie Blafmans schreef: zo 24 mei 2020, 15:32 Je zou je ook kunnen openstellen voor mensen die de dingen op een manier bekijken, die je vanuit jouw perspectief volledig afkeurt. In elk verhaal, elke stelling, elk idee, hoe haaks ze in eerste instantie ook op elkaar staan, zijn overeenkomsten te vinden. Al is het maar het doel: gezond zijn. Door je op die overeenkomsten te concentreren, kun je dichter naar elkaar toe bewegen. Volgens mij is vooral dát brood nodig in de wereld: in plaats van elkaar af te keuren, elkaar proberen te begrijpen, in gesprek te gaan en te proberen om de kloven die er zijn te dichten. Bedenk bij voorbeeld eens hoe nuttig een populatie mensen die zich niet laat vaccineren kan zijn bij het verzamelen van data over lange termijn effecten, bijwerkingen en veiligheid van (combinatie)vaccinaties. Mensen zouden veel meer gebruik kunnen maken van elkaars verschillen, in plaats van ze alleen maar te zien als belemmerende factoren.

Mijn partner wil zich laten vaccineren. Hij loopt een verhoogd risico omwille van zijn lichamelijke toestand. Ik wil het niet, maar zou het door/voor hem heel misschien toch doen. Ik ben vooral benieuwd naar de informatie die gegeven zal worden rondom een vaccin. Wordt die op een laag, oppervlakkig niveau gegeven, of wordt er vanuit gegaan dat er mensen zijn die de ins en outs willen kennen...
Ik vind dat je best een goed punt maakt hier over het open staan voor andere meningen en visies, hoewel ik dan wel graag zou zien dat er niet teveel aan cherry picking en gebruikten halve ‘feiten’ zou worden gedaan.

Ik vind het laatste wat lastig; Best een uitdaging om zo te communiceren dat de meeste mensen het snappen, te zorgen dat het zorgvuldig is maar zeker wat betreft risico ook zo te communiceren dat mensen niet onnodig terughoudend worden want dan heeft vaccineren geen zin.
#3403992
Siberienne schreef: zo 24 mei 2020, 19:15 Ik vind dat je best een goed punt maakt hier over het open staan voor andere meningen en visies, hoewel ik dan wel graag zou zien dat er niet teveel aan cherry picking en gebruikten halve ‘feiten’ zou worden gedaan.

Ik vind het laatste wat lastig; Best een uitdaging om zo te communiceren dat de meeste mensen het snappen, te zorgen dat het zorgvuldig is maar zeker wat betreft risico ook zo te communiceren dat mensen niet onnodig terughoudend worden want dan heeft vaccineren geen zin.
Mensen hebben lange tijd hun weg niet gezocht en/of gevonden naar de wetenschap. Als iemand een artikel aanhaalt, is dat een teken dat er interesse is in het onderwerp en een besef van het belang van onderzoek. Of een vraag om 'bewijs' voor hun ideeën. Cherry picking doe je natuurlijk al zodra je slechts één enkel onderzoek introduceert en dat moet op zich wel kunnen. Ik denk dat het vooral frustrerend is voor mensen die wetenschap bedrijven, of er veel vanaf weten, om met mensen te praten die hun weg daarin maar net aan het ontdekken zijn. Een beetje zoals een doorgewinterde hondentrainer een gesprek begint met iemand die vorige week zijn eerste puppy heeft opgehaald. Maar alle gesprekken kunnen leiden tot iets goeds.

Die informatieverstrekking is lastig, ja. Misschien eens uitproberen. Ik zou het vaccin liever niet willen nemen door de onzekerheid op het gebied van veiligheid. En voor mij gaat die onzekerheid pas weg, denk ik op dit moment, als het vaccin al enige jaren in gebruik is en er onderzoek is gedaan naar de effecten en bijwerkingen. Wat zou je dan tegen mij zeggen om me van gedachte te laten veranderen?
#3404004
Boeffie Blafmans schreef: zo 24 mei 2020, 20:07 Ik denk dat het vooral frustrerend is voor mensen die wetenschap bedrijven, of er veel vanaf weten, om met mensen te praten die hun weg daarin maar net aan het ontdekken zijn. Een beetje zoals een doorgewinterde hondentrainer een gesprek begint met iemand die vorige week zijn eerste puppy heeft opgehaald. Maar alle gesprekken kunnen leiden tot iets goeds.
Ik vind dat je in deze reactie en de reactie op mij goede punten aanhaalt. Toch even hierop aanhaken... Wanneer je net een eerste puppy hebt, laat je je het best adviseren door de ervaren hondentrainer, niet door de leek. Doe je dat wel, omdat de leek pretendeert het allemaal beter te weten, dan loop je het risico dat je je hond verpest. In het geval van de medische wereld speel je letterlijk met je gezondheid wanneer je luistert naar een kwakzalver. En in het geval van vaccinaties, ook nog met de gezondheid van de mensen om je heen. Ik heb daar moeite mee. Qua wat je zegt over experimenteren; dat is volgens mij al genoeg gebeurd in de geschiedenis en nu in bijvoorbeeld de bible belt. Maar die resultaten hebben alleen waarde als men ze wil zien natuurlijk.
#3404010
kakocavi schreef: zo 24 mei 2020, 23:26 Ik vind dat je in deze reactie en de reactie op mij goede punten aanhaalt. Toch even hierop aanhaken... Wanneer je net een eerste puppy hebt, laat je je het best adviseren door de ervaren hondentrainer, niet door de leek. Doe je dat wel, omdat de leek pretendeert het allemaal beter te weten, dan loop je het risico dat je je hond verpest. In het geval van de medische wereld speel je letterlijk met je gezondheid wanneer je luistert naar een kwakzalver. En in het geval van vaccinaties, ook nog met de gezondheid van de mensen om je heen. Ik heb daar moeite mee. Qua wat je zegt over experimenteren; dat is volgens mij al genoeg gebeurd in de geschiedenis en nu in bijvoorbeeld de bible belt. Maar die resultaten hebben alleen waarde als men ze wil zien natuurlijk.
Dat is wel goed gezegd.
Wat niet wil zeggen dat ik medici altijd compleet en blindelings geloof, ik heb ook graag uitleg. Maar mensen die er niets van kennen en niet medisch opgeleid zijn, geloof ik over medische zaken nog veeel minder.
Boeffie Blafmans schreef: Mijn partner wil zich laten vaccineren. Hij loopt een verhoogd risico omwille van zijn lichamelijke toestand. Ik wil het niet, maar zou het door/voor hem heel misschien toch doen. Ik ben vooral benieuwd naar de informatie die gegeven zal worden rondom een vaccin. Wordt die op een laag, oppervlakkig niveau gegeven, of wordt er vanuit gegaan dat er mensen zijn die de ins en outs willen kennen...
Maar die uitleg stoort mij ook wel, dat die zo moeilijk te verkrijgen is als je leek bent.
Want ik wil het wel graag weten.
En dat wil niet zeggen dat je het moet verwerken in elke infosessie en de mensen moet overladen met info waar driekwart toch niets van snapt. Maar wel toegankelijk maken voor mensen die het willen weten. Zodat die mensen die hun dokter niet gewoon op zijn blauwe ogen willen geloven, de info gewoon kunnen inkijken. Bij voorkeur met uitleg van een arts maar desnoods niet.
Het is gewoon dat als je tegen kritische mensen zegt dat ze niet moeilijk moeten doen en gewoon geloven, ze daar geen vertrouwen van krijgen, integendeel. Zeker als het meestal uit de mond komt van iemand die zijn overste napraat en zelf niet weet waar de klepel hangt. Tuurlijk geloof je dat niet dan.. Maar kiemand kan of wil meer info geven. Je moet al connecties hebben en weten waar je terecht kan want via de 'normale' kanalen kom je er niet.
En ik hoop ook dat dat voor dit vaccin anders zou zijn, maar ik heb er een hard hoofd in. :-\
#3404020
kakocavi schreef: zo 24 mei 2020, 23:26 Ik vind dat je in deze reactie en de reactie op mij goede punten aanhaalt. Toch even hierop aanhaken... Wanneer je net een eerste puppy hebt, laat je je het best adviseren door de ervaren hondentrainer, niet door de leek. Doe je dat wel, omdat de leek pretendeert het allemaal beter te weten, dan loop je het risico dat je je hond verpest. In het geval van de medische wereld speel je letterlijk met je gezondheid wanneer je luistert naar een kwakzalver. En in het geval van vaccinaties, ook nog met de gezondheid van de mensen om je heen. Ik heb daar moeite mee. Qua wat je zegt over experimenteren; dat is volgens mij al genoeg gebeurd in de geschiedenis en nu in bijvoorbeeld de bible belt. Maar die resultaten hebben alleen waarde als men ze wil zien natuurlijk.
Ik begrijp wat je zegt en ben het ook met je eens dat er mensen zijn die misbruik maken van de kwetsbaarheid van anderen, door op oneigenlijke grond een therapie of training aan te bieden met het doel om geld te verdienen. Dat is kwalijk.
Maar ik denk dat het op zijn plaats is om de term kwakzalverij niet te makkelijk in de mond te nemen. De werkelijkheid is warrig en complex. Jammer genoeg is het niet zo simpel dat een professional altijd een gepaste oplossing kan aanbieden. Ook lang niet alle professionals zijn op de hoogte van, of hebben de flexibiliteit om zich aan te passen aan nieuwe kennis. Vaak blijven mensen toch in het oude hangen, zeker vanaf een bepaalde leeftijd, ook professionals.
Ondertussen komen er wel dagelijks mensen bij met chronische klachten. Ik ga er van uit dat het gros van die mensen met chronische klachten als eerste hulp zoekt bij een arts. Pas nadat meerdere artsen geen oplossing weten voor het probleem, wordt er gezocht in het alternatieve circuit, denk ik, of toch in de meeste gevallen zal het zo gaan.
Het lijkt misschien terecht om dat hele alternatieve circuit af te doen als kwakzalverij, maar feit is dat aardig wat mensen daar wel een (gedeeltelijke) oplossing vinden.
Feit is ook dat zich onder de alternatieve therapeuten, artsen, trainers wel degelijk mensen bevinden met een gedegen opleiding en werkervaring binnen het reguliere.
Het is ook een feit dat er in het alternatieve circuit mensen zijn, die hun methoden en kennis graag wetenschappelijk onderzocht zouden zien, maar daar moet eerst een draagvlak voor bestaan en dat is niet altijd het geval. Dat hangt af van allerlei factoren, waaronder een verdienmodel, of de mogelijkheid tot patenteren. Het geld voor onderzoek moet ergens vandaan komen en waar het vandaan komt, is dat meestal niet vrijblijvend. In die zin dat er (mee) bepaald wordt naar welk soort onderzoek het geld moet gaan.
Zo kan 'de wereld' zich in een bepaalde richting bewegen, terwijl er in een andere richting mogelijk ook van alles interessants te vinden is.
Ik wil maar aangeven dat mensen spaak kunnen lopen bij de 'professional'. En dan vraag ik me af: wat dan? Wat als je ziek bent, maar geen arts, of onderzoek kan je helpen? Wat geen zeldzaam verschijnsel is. Waar ga je dan naartoe? Wat doe je dan, als je ziek bent, maar de arts zegt dat het tussen je oren zit, omdat er niets gevonden wordt, terwijl jij zeker weet dat dat niet het geval is?
Daar, op dat moment, begint vaak het zelf onderzoeken en experimenteren en dat kan erin resulteren dat je een hoop geld kwijt bent en geen stap verder staat, maar het kan ook met een goed gevolg zijn. Dan is er een voedingsbodem ontstaan voor het wantrouwen van het reguliere en het vertrouwen van het alternatieve.
Om te voorkomen dat het alternatieve nog meer een wildgroei wordt van allerlei onbewezen zaken, zal het reguliere dat circuit denk ik toch serieuzer moeten gaan nemen. En luisteren naar de mensen die er wel een oplossing hebben gevonden, ook al gaat het om iets waar je totaal geen geloof in hebt, of verstand van hebt.
Ik denk dat ook hier weer geldt, dat de beste manier is om open te staan voor elkaar en elkaar niet af te wijzen, tenzij er werkelijk sprake is van kwaad doen, of illegale praktijken.

Los hiervan heb je gelijk dat sommig bewijs niet aankomt, omdat mensen er doof voor zijn. Ik vond het een goede zaak dat in DWDD zo af en toe een wetenschapper aan het woord kwam, die in eenvoudige termen uitleg gaf over waar hij of zij mee bezig was. Ik heb geen kinderen, maar ik denk dat kinderen van nu al veel meer in aanraking komen met wetenschap dan ik als kind? Dat is een goede zaak en dat mag nog veel meer gebeuren. Ook in het nieuws en discussieprogramma's kan er meer aandacht aan wetenschap worden gegeven. Het is denk ik de enige manier om beter te gaan begrijpen hoe het werkt en het meer te gaan waarderen en serieus te nemen.
#3404040
Boeffie Blafmans schreef: ma 25 mei 2020, 12:42 Ik begrijp wat je zegt en ben het ook met je eens dat er mensen zijn die misbruik maken van de kwetsbaarheid van anderen, door op oneigenlijke grond een therapie of training aan te bieden met het doel om geld te verdienen. Dat is kwalijk.
Maar ik denk dat het op zijn plaats is om de term kwakzalverij niet te makkelijk in de mond te nemen. De werkelijkheid is warrig en complex. Jammer genoeg is het niet zo simpel dat een professional altijd een gepaste oplossing kan aanbieden. Ook lang niet alle professionals zijn op de hoogte van, of hebben de flexibiliteit om zich aan te passen aan nieuwe kennis. Vaak blijven mensen toch in het oude hangen, zeker vanaf een bepaalde leeftijd, ook professionals.
Ondertussen komen er wel dagelijks mensen bij met chronische klachten. Ik ga er van uit dat het gros van die mensen met chronische klachten als eerste hulp zoekt bij een arts. Pas nadat meerdere artsen geen oplossing weten voor het probleem, wordt er gezocht in het alternatieve circuit, denk ik, of toch in de meeste gevallen zal het zo gaan.
Het lijkt misschien terecht om dat hele alternatieve circuit af te doen als kwakzalverij, maar feit is dat aardig wat mensen daar wel een (gedeeltelijke) oplossing vinden.
Feit is ook dat zich onder de alternatieve therapeuten, artsen, trainers wel degelijk mensen bevinden met een gedegen opleiding en werkervaring binnen het reguliere.
Het is ook een feit dat er in het alternatieve circuit mensen zijn, die hun methoden en kennis graag wetenschappelijk onderzocht zouden zien, maar daar moet eerst een draagvlak voor bestaan en dat is niet altijd het geval. Dat hangt af van allerlei factoren, waaronder een verdienmodel, of de mogelijkheid tot patenteren. Het geld voor onderzoek moet ergens vandaan komen en waar het vandaan komt, is dat meestal niet vrijblijvend. In die zin dat er (mee) bepaald wordt naar welk soort onderzoek het geld moet gaan.
Zo kan 'de wereld' zich in een bepaalde richting bewegen, terwijl er in een andere richting mogelijk ook van alles interessants te vinden is.
Ik wil maar aangeven dat mensen spaak kunnen lopen bij de 'professional'. En dan vraag ik me af: wat dan? Wat als je ziek bent, maar geen arts, of onderzoek kan je helpen? Wat geen zeldzaam verschijnsel is. Waar ga je dan naartoe? Wat doe je dan, als je ziek bent, maar de arts zegt dat het tussen je oren zit, omdat er niets gevonden wordt, terwijl jij zeker weet dat dat niet het geval is?
Daar, op dat moment, begint vaak het zelf onderzoeken en experimenteren en dat kan erin resulteren dat je een hoop geld kwijt bent en geen stap verder staat, maar het kan ook met een goed gevolg zijn. Dan is er een voedingsbodem ontstaan voor het wantrouwen van het reguliere en het vertrouwen van het alternatieve.
Om te voorkomen dat het alternatieve nog meer een wildgroei wordt van allerlei onbewezen zaken, zal het reguliere dat circuit denk ik toch serieuzer moeten gaan nemen. En luisteren naar de mensen die er wel een oplossing hebben gevonden, ook al gaat het om iets waar je totaal geen geloof in hebt, of verstand van hebt.
Ik denk dat ook hier weer geldt, dat de beste manier is om open te staan voor elkaar en elkaar niet af te wijzen, tenzij er werkelijk sprake is van kwaad doen, of illegale praktijken.

Los hiervan heb je gelijk dat sommig bewijs niet aankomt, omdat mensen er doof voor zijn. Ik vond het een goede zaak dat in DWDD zo af en toe een wetenschapper aan het woord kwam, die in eenvoudige termen uitleg gaf over waar hij of zij mee bezig was. Ik heb geen kinderen, maar ik denk dat kinderen van nu al veel meer in aanraking komen met wetenschap dan ik als kind? Dat is een goede zaak en dat mag nog veel meer gebeuren. Ook in het nieuws en discussieprogramma's kan er meer aandacht aan wetenschap worden gegeven. Het is denk ik de enige manier om beter te gaan begrijpen hoe het werkt en het meer te gaan waarderen en serieus te nemen.
Als BP een like-knop had, zou ik daar nu hard op drukken! :-*
#3404152
Waarschijnlijk wel, tenzij er duidelijke aanwijzingen van experts komen dat er nog echt iets mis is met het vaccin.
Ik val ook niet in risicogroepen, maar het gaat niet alleen om mij.
Je rijdt ook niet alleen niet te hard omdat je zelf een stevige auto hebt, maar ook om andere te beschermen.
#3404430
Ik neig steeds meer naar nee.
Sowieso zou ik niet vooraan gaan staan. Maar om heel veel uiteenlopende redenen zou ik eerder ervan wegblijven. De snelle ontwikkeling ervan, de bijwerkingen niet weten, de impact van het virus nog niet eens zeker weten ( komt het terug verdwijnt het, zwakt het sowieso af) , moet dat dan jaarlijks, maar ook de angstzaaierij eromheen, de cesuur die er is, het alleen inzetten op vaccinatie als enig redmiddel, is dat wel zo? Moeten we niet investeren in gezondere levensstijl? In betere zorg? Etc? Waarom dat niet ook?
Nouja kortom krijg soms het gevoel dat we gechanteerd worden, het wordt nooit meer normaal zonder vaccinatie, en dat zorgt bij mij direct voor argwaan, wantrouwen. ( nee niet bill of 5g of Arnie die echt skynet komt brengen of zo) .

Dus ik vul maar anders in, ik zal het nog wel zien in de toekomst, ga er nu geen echt besluit over nemen nog
#3404504
Aquillo schreef: do 04 jun 2020, 23:38 Laten ze eerst maar eens een goede titermanier vinden om te testen of je het al gehad hebt of niet. Immers doen we dat met onze honden ook. Althans ik wel. Voldoende titer is niet vaccineren.
Er is een test met een gevoeligheid van 97% of je antistoffen hebt. Er is echter een ander probleem ; het hebben van antistoffen is niet altijd hetzelfde als ook beschermd zijn. Hoe die relatie zit is nog niet helemaal duidelijk.

Een ander punt is dat juist mensen met een milde infectie soms hele lage antistof titers hebben. En of die mensen nu juist wel of niet beschermd zijn weten we niet.

Sowieso gaan virologen er nu vanuit dat het doormaken van de infectie geen levenslange bescherming biedt. Beetje natte vinger werk nog maar globaal is het zo dat je bij het doormaken van een luchtweginfectie zo’n 6 maanden beschermd bent. Of dat voor dit Corona virus geldt weten we niet en ook niet wat er gebeurt bij een 2e infectie. Ben je dan minder ziek? Of zelfs soms juist zieker?

Dus een titer bepaling is er al maar wat die inhoudt is nog niet te zeggen en of je mensen met een titer dus niet hoeft te vaccineren is te kort door de bocht.
#3404709
Eerst wist ik zeker dat ik het wilde, tot vandaag twijfelde ik. Het is zo lastig om uit de stortvloed van informatie iets zinvols te halen.

Toch weet ik nu vrijwel zeker dat wij ons laten enten n.a.v. Onderstaande ervaring:

In januari zijn wij beiden heel erg ziek teruggekomen van een 15-daagse autoreis naar Spanje, waar wij in verschillende hotels hebben verbleven (ook in Frankrijk).

Benauwd, hoesten, keelpijn, diaree, enorme last van de longen - dusdanig dat ik zodra ik ging liggen stikte van de hoest, dus de hele nacht maar in de stoel bleef zitten, zodat mijn man nog een beetje kon slapen. Een maand lang 4x per dag aan de Ventolin, waarbij ik vond dat het nauwelijks effect had, neussprays idemdito. Al met al 6 weken hartstikke ziek geweest.

Achteraf dacht ik dat het best Covid-19 kan zijn geweest, al dacht de huisarts toen van niet omdat ik geen koorts had en omdat (met de wijsheid van toen) er geen Covid-19 in Frankrijk of Spanje was.

Uiteindelijk deze week een bloedtest gedaan (zelf gekocht) en die blijkt negatief: geen aantoonbare antistoffen in mijn bloed. Ik denk dan dat ik het of niet heb gehad (maar wat was het dan, ik ben nog nooit zo ziek geweest en ik ben 64) of dat ik het te licht heb gehad om (voldoende) anti-stoffen aantoonbaar in het bloed te hebben.

Deze bloedtest heb ik gedaan: https://coronalab.eu/p/corona-testen/corona-gehad/

Dus nu denk ik: als ik toen al zo ziek was, dan wil ik er alles aan doen om erger te voorkomen. Dus ja ik wil me zeker laten vaccineren.
Dat is dan voor het eerst in mijn volwassen leven, want de griepprikken (ik zit in een risicogroep) heb ik altijd geweigerd...

Natuurlijk heb ik twijfels ivm mogelijke bijwerkingen etc, maar als dat vaccin er is dan ga ik hem zeker halen!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door