Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3418269
Siberienne schreef: do 21 jan 2021, 17:18 Het is een afweging of je nu meer mensen 50-60% beschermd of een kleinere groep 95%. Daarbij komt; het Pfizer vaccin is getest met interval van 3 weken. Maar een kleine groep in de studie had een langer interval. En daar werkte het ook prima. Op theoretische gronden zou je ook niet verwachten dat het zoveel uitmaakt. Of je nu 3,4 of 6 weken ertussen hebt, je afweersysteem is die eerste prik heus niet meteen vergeten. Het Moderna vaccin heeft hetzelfde werkingsprincipe en dat is 4 weken. En er is geen reden waarom de ene 3 en de andere 4 is. Maar Pfizer speelt nu het spelletje ‘indekken’ ; garantie alleen als je het volgens onze regels doet. En vanuit hun oogpunt snap ik dat.

Als je naar het Astra Zeneca vaccin kijkt is dat ooit begonnen als 1 leuk en is tijdens het onderzoek besloten om naar 2 prikken te gaan; daar zitten helemaal verschillende en lange intervallen tussen de prikken. Maar bij beide groepen zie je een verbetering van de afweerreactie (titerstijging) na de booster vaccinatie, als werd die pas na 3 maanden gegeven.

Zelf zou ik wel mensen met een erg zwakke afweer liever de twee prikken volgens voorschrift geven, maar dat is meer gevoelsmatig dat je die zo snel mogelijk zo goed mogelijk beschermd wil hebben. Bij mensen als zorgpersoneel, die verder aardig gezond zijn, is zo’n eerste prik al een gedeeltelijke bescherming en verwacht je daarbij dat als ze ziek worden, dit ook milder zal verlopen. Dus ik kan me de strategische afweging om door te gaan met vaccineren en zo snel mogelijk veel mensen deels beschermd te hebben wel voorstellen.
Het is te hopen dat ze met die resultaten dan toch iets doen. Want hier werd overwogen van meer tijd tussen beide prikken te laten maar dat is dus weer afgevoerd. Terwijl het ook grote voordelen had (veel meer mensen sneller een deel beschermd). Als het beter werkt met langere intervallen zou dat toch wel belangrijk zijn om rekening mee te houden.
#3418270
pearlsofpassion schreef: do 21 jan 2021, 17:22 Het is te hopen dat ze met die resultaten dan toch iets doen. Want hier werd overwogen van meer tijd tussen beide prikken te laten maar dat is dus weer afgevoerd. Terwijl het ook grote voordelen had (veel meer mensen sneller een deel beschermd). Als het beter werkt met langere intervallen zou dat toch wel belangrijk zijn om rekening mee te houden.
Ik zeg niet dat het beter werkt, ik bedoel te zeggen dat het niet per se slechter hoeft te werken als je een langer periode ertussen hebt. Misschien te snel kort door de bocht getyped - sorry
#3418513
Lizzy schreef: za 23 jan 2021, 18:50 3,5 miljoen mensen gevaccineerd in de uk. In NLD 100.000. Ik zeg maar niks :-X
Is misschien ook wel fijn dat ze daar iets goed aan het doen zijn, 66 miljoen inwoners en bijna 100.000 COVID doden. Ik snap je klaag over vaccinaties in NL (UK heeft nu dus 5% vd bevolking gevaccineerd en nl ongeveer 0,5 en dat is ook niet fijn.) Maar ik ben toch ook blij dat NL nog geen ‘londense toestanden’ heeft gehad.

Hier in Norge gaat het redelijk met de vaccinaties (nu 70.000 gevaccineerden, circa 1,7% van de bevolking) en daar wordt al flink over geklaagd.
#3418517
Lizzy schreef: za 23 jan 2021, 18:50 3,5 miljoen mensen gevaccineerd in de uk. In NLD 100.000. Ik zeg maar niks :-X
Dat komt omdat ze daar een testronde hebben overgeslagen. Daardoor zijn zij in december kunnen beginnen. In Europa wilden ze eerst meer zekerheid. Daarom pas vanaf begin januari. Met enkele voorlopers eind december.
Ik vind het wel fijn dat er daarmee op grote schaal getest is voor dat wij aan de beurt komen.
In België is er nu 1,99% gevaccineerd.
#3418519
Dat is het niet alleen. We bungelen qua snelheid echt onderaan in Europa en bij de Mexicaanse griep waren er binnen no time 400.000 mensen gevaccineerd. Van de week zitten luisteren naar de voormalig directeur van de RIVM en ik denk serieus dat we hier in NL nu niet goed aanpakken. Vaccineren moet (volgens de geleerden) georganiseerd worden als een militaire operatie en dat is het nu gewoon niet. De mensen zijn het zat, er ligt een nieuw mutantje te wachten om het hier over te gaan nemen, Astra Zenica kan de beloofde vaccins niet leveren en wij doen het hier vaccineren met de vaccins die we wel hebben op het dooie akkertje. Terwijl ze in NL ook al een tijdje weten dat het vaccin in de maak is.... Ik word er gewoon niet blij van.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door