Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3424638
Anne in Zweden schreef: ma 19 apr 2021, 12:56 Ik heb ook een vraagje namens mijn 74-jarige buurvrouw. Die mag woensdag haar AZ-prik halen maar ze durft niet, ivm de tromboseberichten. Ik heb haar al een paar keer plagerig gezegd dat ze volgens mij niet in de leeftijdscategorie valt waarbij trombosecomplicaties met AZ optreden, maar heb ook beloofd dat ik het hier op BP nog even zou navragen. Kan mijn buurvrouw van 74 probleemloos (in principe) de AZ-prik gaan halen? Ze is op zich goed gezond, heeft wel flinke osteoporose en ik geloof dat ze ook bloeddrukproblemen heeft.

Tot dusver zijn de meeste gevallen van stolling waargenomen bij vrouwen jonger dan 65 jaar. Dat kan zijn omdat veel Europese landen de injectie alleen gebruikten bij jongere bevolkingsgroepen, zoals gezondheidswerkers en leraren, van wie de meerderheid vrouwen zijn. Ze aarzelden aanvankelijk om het aan mensen ouder dan 65 jaar te geven, omdat de gegevens van het bedrijf uit de vroege klinische onderzoeken er maar weinig in die groep bevatten.

Het Verenigd Koninkrijk blijft wel een puzzel. Ondanks het toedienen van meer dan 11 miljoen AstraZeneca-doses, heeft het tot dusver slechts een handvol verdachte gevallen van stolling gemeld. Maar het VK beperkte het vaccin niet tot jongere groepen, dus de gemiddelde leeftijd van de ontvangers daar kan ouder zijn.
#3424639
MillyMol schreef:Het spijt me dat ik niets conclusiefs te bieden heb Sam, alleen maar advies.
Waardevol advies waar ze zich helemaal in kan vastbijten. (ze staat niet voor niks op de reservelijst van AZ als 36 jarige. ;) )

Heel erg dankjewel :)
#3424640
Doranto schreef: ma 19 apr 2021, 13:43 Ik heb ook een vraagje. Weet iemand of je een verhoogd risico loopt bij de AZ-vaccinatie, als je gevoelig bent voor trombose (snel trombose krijgt)?
Van de website van de trombosestichting:
Er lijkt geen aanwijzing te zijn dat mensen met bepaalde risicofactoren zoals Factor V Leiden of een trombosegeschiedenis meer risico lopen op deze zeer zeldzame bijwerking.
https://www.trombosestichting.nl/nieuws ... ca-vaccin/
#3424642
Doranto schreef: ma 19 apr 2021, 13:43 Ik heb ook een vraagje. Weet iemand of je een verhoogd risico loopt bij de AZ-vaccinatie, als je gevoelig bent voor trombose (snel trombose krijgt, en al eens gehad hebt)?
Het eerder doorgemaakt hebben van trombose lijkt ook geen risicofactor te zijn, maar er zijn tot nu toe nog te weinig data beschikbaar om daar een meer onderbouwde uitspraak over te doen. De veronderstelling wordt vooral gebaseerd op het feit dat de door het vaccin veroorzaakte trombose zeer waarschijnlijk een overreactie van het immuunsysteem op het toegediende vaccin betreft. Bij ‘gewone’ trombose spelen andere factoren een rol.
#3424643
MillyMol schreef: ma 19 apr 2021, 13:53 Het eerder doorgemaakt hebben van trombose lijkt ook geen risicofactor te zijn, maar er zijn tot nu toe nog te weinig data beschikbaar om daar een meer onderbouwde uitspraak over te doen. De veronderstelling wordt vooral gebaseerd op het feit dat de door het vaccin veroorzaakte trombose zeer waarschijnlijk een overreactie van het immuunsysteem op het toegediende vaccin betreft. Bij ‘gewone’ trombose spelen andere factoren een rol.
Dankjewel!
#3424644
Als 74 jarige zou ik ook niet twijfelen.
De zekere gevolgen als ze corona krijgt zijn veeel en veel groter dan de risico's van het vaccin, zelfs als ze evenveel kans loopt op de bijwerking als jonge vrouwen.
En de kans is dus zeker aanwezig dat de kans op bijwerkingen op het vaccin zelfs kleiner is bij ouderen.
#3424645
pearlsofpassion schreef: ma 19 apr 2021, 14:06 Als 74 jarige zou ik ook niet twijfelen.
De zekere gevolgen als ze corona krijgt zijn veeel en veel groter dan de risico's van het vaccin, zelfs als ze evenveel kans loopt op de bijwerking als jonge vrouwen.
En de kans is dus zeker aanwezig dat de kans op bijwerkingen op het vaccin zelfs kleiner is bij ouderen.
Dat hebben wij ook gezegd tegen haar, en ze is ook wel zo'n beetje overstag gegaan inmiddels. Maar weet je, het is een oudere dame die op het Zweedse platteland woont en sowieso weinig in contact komt met andere mensen, gewoon omdat ze daar weinig behoefte aan heeft. Wij zien haar bijna iedere dag omdat we de middagwandeling met de honden samen met haar maken (ze is dol op onze honden en katten; het gaat om de dame die een hele zomer voor Sven heeft gezorgd, misschien herinner je je het nog). Dus de kans dat ze corona oploopt is wat haar betreft niet al te hoog, dus ze maakt de afweging welk risico groter is: corona krijgen, of bijwerkingen van de AZ-prik krijgen.

Haar man heeft vorige week de eerste prik gehad (Pfizer), zonder enige bijwerking. Als ze Pfizer zou kunnen krijgen, zou ze ook geen seconde twijfelen, het gaat haar echt om de AZ-prik en het tromboserisico.
#3424646
Dank ook, Milly en Dinky! Ik heb de buuf ook uitgelegd dat zelfs als ze trombose zou krijgen door de prik, dat inmiddels bekend is wat er gedaan moet worden (juist geen bloedplaatjestransfusie of hoe heet het, het tegenovergestelde van wat je normaal gesproken zou doen bij trombose, en ik meen ook geen heparine?), en dat de kans dus minimaal is dat ze in het geval van trombose de verkeerde behandeling zou krijgen.

Ze heeft inmiddels dus besloten zich wel te laten vaccineren, maar is er wel ook heel zenuwachtig over.

Voor mij is het nog lang niet aan de orde, maar ik mijmer ook alvast over wat ik moet doen als ik de kans zou krijgen AZ te krijgen, omdat ik DVT heb gehad zo'n twintig jaar geleden, en twee jaar geleden oppervlakkige trombose. Ik slik ook dagelijks Xarelto 10 mg (rivaroxaban). Maar ik begrijp dat dat dus een ander type trombose is, die bijwerking van AZ?
#3424647
Anne in Zweden schreef: ma 19 apr 2021, 14:30 Dat hebben wij ook gezegd tegen haar, en ze is ook wel zo'n beetje overstag gegaan inmiddels. Maar weet je, het is een oudere dame die op het Zweedse platteland woont en sowieso weinig in contact komt met andere mensen, gewoon omdat ze daar weinig behoefte aan heeft. Wij zien haar bijna iedere dag omdat we de middagwandeling met de honden samen met haar maken (ze is dol op onze honden en katten; het gaat om de dame die een hele zomer voor Sven heeft gezorgd, misschien herinner je je het nog). Dus de kans dat ze corona oploopt is wat haar betreft niet al te hoog, dus ze maakt de afweging welk risico groter is: corona krijgen, of bijwerkingen van de AZ-prik krijgen.

Haar man heeft vorige week de eerste prik gehad (Pfizer), zonder enige bijwerking. Als ze Pfizer zou kunnen krijgen, zou ze ook geen seconde twijfelen, het gaat haar echt om de AZ-prik en het tromboserisico.
Het is misschien een beetje verloren gegaan in het informatiebombardement rondom de trombose complicatie t.g.v vaccinatie, maar COVID kan zelf ook behoorlijk ernstige trombose veroorzaken in vrijwel alle organen in het menselijk lichaam. De kans daarop is vele malen groter dan de kans op trombose na vaccinatie. Uit een recent artikel:

De cumulatieve incidentie, gecorrigeerd voor concurrerend sterfterisico, van alle trombotische complicaties bij patiënten die in de tweede golf opgenomen waren (verpleegafdeling en IC gecombineerd) was 12% (95%CI 9.8-15) na 10 dagen, 16% (95%CI 13 -19) na 20 dagen en 21% (95%CI 17-25) na 30 dagen. 144 patiënten (15%) stierven na gemiddeld 14 dagen (IQR 7-22).

De gecorrigeerde cumulatieve incidenties van alle trombotische complicaties bij patiënten op verpleegafdelingen na 10, 20 en 30 dagen waren respectievelijk 8.6% (95%CI 6.6-11), 11% (95%CI 8,6-15) en 13% (95%CI 9.1-18).

De gecorrigeerde cumulatieve incidenties van alle trombotische complicaties bij patiënten op de IC na 10, 20 en 30 dagen waren respectievelijk 13% (95%CI 8.8-17), 21% (95%CI 15-28) en 26% (95%CI 19-36).

Voor het hele artikel: https://cvgk.nl/2021/01/26/hoge-inciden ... eede-golf/
#3424648
Anne in Zweden schreef: ma 19 apr 2021, 14:53 Dank ook, Milly en Dinky! Ik heb de buuf ook uitgelegd dat zelfs als ze trombose zou krijgen door de prik, dat inmiddels bekend is wat er gedaan moet worden (juist geen bloedplaatjestransfusie of hoe heet het, het tegenovergestelde van wat je normaal gesproken zou doen bij trombose, en ik meen ook geen heparine?), en dat de kans dus minimaal is dat ze in het geval van trombose de verkeerde behandeling zou krijgen.

Ze heeft inmiddels dus besloten zich wel te laten vaccineren, maar is er wel ook heel zenuwachtig over.

Voor mij is het nog lang niet aan de orde, maar ik mijmer ook alvast over wat ik moet doen als ik de kans zou krijgen AZ te krijgen, omdat ik DVT heb gehad zo'n twintig jaar geleden, en twee jaar geleden oppervlakkige trombose. Ik slik ook dagelijks Xarelto 10 mg (rivaroxaban). Maar ik begrijp dat dat dus een ander type trombose is, die bijwerking van AZ?
Daar lijkt het heel sterk op. Bij ‘gewone’ trombose is er vaak sprake van. een probleem met één van de bij de stolling betrokken stofjes.
Dat is bij de trombose na vaccinatie tot nu toe niet het geval. Alles wijst in de richting van een uit de hand gelopen immuunrespons.
#3424657
Anne in Zweden schreef: ma 19 apr 2021, 14:30 Dat hebben wij ook gezegd tegen haar, en ze is ook wel zo'n beetje overstag gegaan inmiddels. Maar weet je, het is een oudere dame die op het Zweedse platteland woont en sowieso weinig in contact komt met andere mensen, gewoon omdat ze daar weinig behoefte aan heeft. Wij zien haar bijna iedere dag omdat we de middagwandeling met de honden samen met haar maken (ze is dol op onze honden en katten; het gaat om de dame die een hele zomer voor Sven heeft gezorgd, misschien herinner je je het nog). Dus de kans dat ze corona oploopt is wat haar betreft niet al te hoog, dus ze maakt de afweging welk risico groter is: corona krijgen, of bijwerkingen van de AZ-prik krijgen.

Haar man heeft vorige week de eerste prik gehad (Pfizer), zonder enige bijwerking. Als ze Pfizer zou kunnen krijgen, zou ze ook geen seconde twijfelen, het gaat haar echt om de AZ-prik en het tromboserisico.
Ow, ik had even over het hoofd gezien dat jij het gepost had. ::)
Ja, das wel iets andere afweging.. Maar je weet toch maar nooit...
#3424658
MillyMol schreef: ma 19 apr 2021, 15:01 Het is misschien een beetje verloren gegaan in het informatiebombardement rondom de trombose complicatie t.g.v vaccinatie, maar COVID kan zelf ook behoorlijk ernstige trombose veroorzaken in vrijwel alle organen in het menselijk lichaam. De kans daarop is vele malen groter dan de kans op trombose na vaccinatie. Uit een recent artikel:

De cumulatieve incidentie, gecorrigeerd voor concurrerend sterfterisico, van alle trombotische complicaties bij patiënten die in de tweede golf opgenomen waren (verpleegafdeling en IC gecombineerd) was 12% (95%CI 9.8-15) na 10 dagen, 16% (95%CI 13 -19) na 20 dagen en 21% (95%CI 17-25) na 30 dagen. 144 patiënten (15%) stierven na gemiddeld 14 dagen (IQR 7-22).

De gecorrigeerde cumulatieve incidenties van alle trombotische complicaties bij patiënten op verpleegafdelingen na 10, 20 en 30 dagen waren respectievelijk 8.6% (95%CI 6.6-11), 11% (95%CI 8,6-15) en 13% (95%CI 9.1-18).

De gecorrigeerde cumulatieve incidenties van alle trombotische complicaties bij patiënten op de IC na 10, 20 en 30 dagen waren respectievelijk 13% (95%CI 8.8-17), 21% (95%CI 15-28) en 26% (95%CI 19-36).

Voor het hele artikel: https://cvgk.nl/2021/01/26/hoge-inciden ... eede-golf/
Ja, maar dan moet je wel bedenken dat je daar wel eerst corona voor moet krijgen. Niet dat die kans niet reëel, uiteraard wel,maar een zekerheid is het niet. En er zal vast ook nog een leeftijdcorrelatie zijn bij de kans op deze tromboses in geval van Corona...
Waardoor het nog steeds leeftijdsgebonden is waar de kans op het ene groter wordt dan het andere. Niet zo evident allemaal uit wat algemene cijfers af te leiden.
#3424659
Ik ben er ondertussen wel uit dat ik m'n 2e prik gewoon haal. Of zo denk ik er op dit moment over, kan nog veranderen tegen begin juni natuurlijk.

Ik vind dat er wss net iets meer angst is voor het vaccin dan nodig, maar ik blijf schandalig vinden dat mensen ertoe verplicht worden (of enkel de keuze krijgen tussen AZ of niets).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door