Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3428605
pearlsofpassion schreef: zo 27 jun 2021, 20:14 Maar jullie mogen toch weer zo goed als alles?
Hoe komt dat dan? Als het niet door de vaccinaties is.
Op zich was dat vorig jaar rond dezelfde tijd niet echt anders. Terwijl we nu ook goed en veel kunnen testen. Maar goed, ook weer andere varianten, dus ook weer niet 1 op 1 te vergelijken.
#3428606
Fenixjuh schreef: zo 27 jun 2021, 20:32 Niet maatschappelijk dienstbaar, maar maatschappelijk onder druk gezet...
En ik ken nog steeds geen officiële studies naar de bewezen effectiviteit, die zouden in 2023 afgerond worden...
Dus voor mij blijft het nu een 'nee', misschien dat ik er in het najaar op terugkom als de 4e golf uitblijft, maar nu nog even niet...

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Ik denk dat je misschien toch twee dingen door elkaar haalt; effectiviteit en duur van de bescherming. De vaccins zijn effectief. Alleen hoe lang ze beschermen is niets uit de studies te halen omdat het ethisch niet verantwoord was om de controle groep niet te vaccineren. Dat is een handicap ja, dat klopt.
Ik hecht zelf meer waarde aan de praktijk studies uit landen als Israël en de UK met enorme groepen variabele mensen dan aan de eerste cohort onderzoeken van de fabrikanten. Ik snap niet waarom je die gepubliceerde data kennelijk niet als ‘onderzoek’ ziet?
Zoals deze https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 8/fulltext
Of deze https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1088
En zo is er nog wel meer te vinden.

Dat ze vaccins nu werken, is toch wel redelijk duidelijk, dat we niet nog weten hoe lang ze beschermen dat is ook wel duidelijk, maar we zitten ook pas een half jaar na het begin van de vaccinatie campagnes. Had jij dan willen wachten tot de studies compleet waren? Ten kost van wat? En daar komt ook de maatschappelijke druk om de hoek kijken: als je niet ook mensen vaccineert die een kleine kans lopen om ernstig ziek te worden, schiet je niks op met vaccineren omdat het virus dan vrijelijk blijft rondgaan. En dat is een dilemma.

Ik vind persoonlijk dat je laten vaccineren op dit moment een dienst is aan de maatschappij. En dat mensen dat als een vervelende druk ervaren, dan denk ik, dat is niet te voorkomen.
Er was maatschappelijke druk je aan Corona maatregelen te houden als mondkapje en afstand. Was dat ook fout dan? Moest dat er dan ook maar niet zijn, want hè, als individu moet je toch zelf kunnen kiezen oftewel Corona krijgt of niet?
Ik vind nog steeds dat je als individu zelf moet mogen bepalen of je je wel of niet laat vaccineren, maar je kunt als individu niet verwachten dat de maatschappij die keuze dan ook omarmt.
#3428607
Fenixjuh schreef: zo 27 jun 2021, 20:32 Niet maatschappelijk dienstbaar, maar maatschappelijk onder druk gezet...
En ik ken nog steeds geen officiële studies naar de bewezen effectiviteit, die zouden in 2023 afgerond worden...
Dus voor mij blijft het nu een 'nee', misschien dat ik er in het najaar op terugkom als de 4e golf uitblijft, maar nu nog even niet...

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Ik ben vast heel blond, maar waar zijn de percentages die de overheid nu geeft dan op gebaseerd? Moderna 94%, pfizer 95%, Jansen en AZ ergens rond de 65-70% (die weer ik niet precies, niet opgezocht). Dat roepen ze toch niet zomaar?

Ik vind verder dat wel of niet enten je eigen keuze is. Ik ken meerdere mensen die zich niet willen laten enten en daar ga ik respectvol mee om. Zelfs bij degene die argumenten aanhaalt (op haar eigen innitiatief, niet omdat ik er naar vraag) die voor mij ver van feiten en steekhoudende argumenten te maken hebben. We hebben hier in NL de vrijheid om het vaccin niet willen en dat is oke.
Ik vind het jammer om te horen dat dit door jullie zo anders ervaren wordt. Ik vind het ook een beetje dom van de pro-vaccineerders, want met druk opleggen ga je mensen nooit op de juiste manier bewegen een andere keuze te maken.
#3428608
Basil schreef: zo 27 jun 2021, 20:57 Soms wordt het vervelend dat je steeds moet uitleggen waarom je je niet laat vaccineren.
Maar ieder zijn keus, mijn ega is gevaccineerd puur voor het gemak om maar van het gezeur af te zijn.
Om die reden zal ik mij nooit laten vaccineren.
Ik zie het nog steeds als 1 groot medisch experiment.
Ben benieuwd welke gezondheidsproblemen we komende jaren véél meer gaan zien, al kunnen die natuurlijk nooit van het vaccin komen.
Vorig jaar om deze tijd daalden de cijfers ook, griep hebben we in de zomermaanden ook niet.
Vorig jaar hadden we ook nog de lockdown waardoor de cijfers daalden en stegen ze vrolijk weer in augustus. Het loslaten van de maatregelen leidde tot een nieuwe golf.

Interessant is ook om te zien dat er nu een epidemie gaande is van het RS virus. Dat gebeurt nooit, dat is altijd in de winter. Maar toen zaten we in lockdown en hielde iedereen afstand. Nu niet meer en hoppa, dit virus gaat nu rond. Het is geen wet van meden en Perzen dat virussen seizoen gebonden zijn.
Ook bv nieuwe griepvirussen kunnen wel degelijk in de zomer rondgaan.
Het is misschien wel meer zo dat meestal in de winter een virus rondgaat (mensen dicht opeen), gedeeltelijke afweer opgebouwd, half jaartje rust (zomer) en dan beginnen we in het najaar weer opnieuw. Dat samen met weersinvloeden. Kortom, het ligt complexer dan ‘in de zomer gaan virussen niet rond’

En wat dat betreft is het 1 groot experiment ja.
Laatst gewijzigd door Siberienne op zo 27 jun 2021, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#3428610
Basil schreef: zo 27 jun 2021, 20:57 Soms wordt het vervelend dat je steeds moet uitleggen waarom je je niet laat vaccineren.
Maar ieder zijn keus, mijn ega is gevaccineerd puur voor het gemak om maar van het gezeur af te zijn.
Om die reden zal ik mij nooit laten vaccineren.
Ik zie het nog steeds als 1 groot medisch experiment.
Ben benieuwd welke gezondheidsproblemen we komende jaren véél meer gaan zien, al kunnen die natuurlijk nooit van het vaccin komen.
Vorig jaar om deze tijd daalden de cijfers ook, griep hebben we in de zomermaanden ook niet.
Andersom is precies hetzelfde hoor, dat tegenstanders van de vaccinatie steeds de vraag stellen “je hebt toch aljeblieft niet laten vaccineren he, waarom dan? Ik heb ook al vol ongeloof de vraag gekregen “denk je nou echt dat je daar je vrijheid mee terug gaat krijgen”. Nou, allereerst was ik die niet kwijt, maar ik denk zeker wel dat er met vaccineren steeds meer mogelijkheden komen om de maatregelen te versoepelen.

Dus ach, beide kanten op is er druk hoor. Het is tegenwoordig ook wel erg in om vanuit je eigen mening de hele wereld te willen overtuigen. En dan is de pandemie wel een dankbaar onderwerp met alle maatregelen en de vaccinaties.
#3428612
Ik heb het er niet over, tenzij mensen het aan mij vragen.
Mijn fysiotherapeut werd blij van een niet gevaccineerde patiënt, zit er zelf ook zo in.
Een dierenarts die je zelfs nog even uitleg geeft waardoor ik nog overtuigender ben van mijn keus.
Maar we zijn dacht ik nog maar met 12% die zich niet willen laten vaccineren.
Voor sommige is de druk best groot, zeker als ik hoor waar mensen voor worden uitgemaakt.
Misschien moeten we gewoon weer meer over het weer gaan zeuren :biggrin2:
#3428614
Siberienne schreef: zo 27 jun 2021, 20:58

Ik vind persoonlijk dat je laten vaccineren op dit moment een dienst is aan de maatschappij. En dat mensen dat als een vervelende druk ervaren, dan denk ik, dat is niet te voorkomen.
Er was maatschappelijke druk je aan Corona maatregelen te houden als mondkapje en afstand. Was dat ook fout dan? Moest dat er dan ook maar niet zijn, want hè, als individu moet je toch zelf kunnen kiezen oftewel Corona krijgt of niet?
Ik vind nog steeds dat je als individu zelf moet mogen bepalen of je je wel of niet laat vaccineren, maar je kunt als individu niet verwachten dat de maatschappij die keuze dan ook omarmt.
Een dienst aan de maatschappij, maar als "jij" door die dienst straks met niet voorbijgaande bijwerkingen komt te zitten dan ben "jij" de pineut... en de maatschappij maalt daar dan niet om. Is natuurlijk heel egoïstisch van mij om dat, oa, als reden te hebben om mij vooralsnog niet te laten vaccineren. Maar zo voelt het voor mij..kiezen uit 2 'kwade', mogelijk bijwerkingen van vaccinatie of mogelijk bijwerkingen van corona...
Het meewerken aan de coronamaatregelen had geen mogelijke bijwerkingen. Zo'n mondkapje was af en toe wat benauwd maar eenmaal af was dat voorbij, nadien had je geen kans op bijwerkingen.
En ik verwacht ook niet dat de keus om je niet laten vaccineren wordt omarmt maar gewoon respectvol omgaan met elkaars keus kan wel natuurlijk.

Ik ervaar zelf overigens geen negatieve reacties, heb juist meer mensen in mijn omgeving die zich niet laten vaccineren.
Ik heb iig besloten om voor nu niet te gaan. In het najaar eens zien hoe we dan weer erbij zitten na een zomer 'losgelaten te zijn'
Wat ik iig niet ga doen is jaarlijks op herhaling als dat de norm gaat worden.
#3428623
hannabelgje schreef: zo 27 jun 2021, 23:07 Ik vraag me dan wel af hoe de mensen die zich niet laten vaccineren dan de corona crisis op zouden willen lossen? Of willen die nog jaren doorgaan met alles dicht, geen evenementen, geen bezoek enz?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Volgens mij zijn die van mening dat corona helemaal geen crisis is, maar gewoon een griepvariant waar 99% van de bevolking probleemloos van geneest. Oftewel, al die maatregelen zijn nergens voor nodig, is allemaal hysterie en Bill Gates en Agenda-noemeenjaartal.
#3428625
eelke schreef: zo 27 jun 2021, 20:57 Op zich was dat vorig jaar rond dezelfde tijd niet echt anders. Terwijl we nu ook goed en veel kunnen testen. Maar goed, ook weer andere varianten, dus ook weer niet 1 op 1 te vergelijken.
Daar ben ik het niet mee eens hoor..
Vorig jaar ging er een strenge lockdown aan vooraf. Nu gooien ze met hoge cijfers alles open en de cijfers dalen toch...
#3428626
Een dienst aan de maatschappij, maar als "jij" door die dienst straks met niet voorbijgaande bijwerkingen komt te zitten dan ben "jij" de pineut... en de maatschappij maalt daar dan niet om. Is natuurlijk heel egoïstisch van mij om dat, oa, als reden te hebben om mij vooralsnog niet te laten vaccineren. Maar zo voelt het voor mij..kiezen uit 2 'kwade', mogelijk bijwerkingen van vaccinatie of mogelijk bijwerkingen van corona...
Het meewerken aan de coronamaatregelen had geen mogelijke bijwerkingen. Zo'n mondkapje was af en toe wat benauwd maar eenmaal af was dat voorbij, nadien had je geen kans op bijwerkingen.
En ik verwacht ook niet dat de keus om je niet laten vaccineren wordt omarmt maar gewoon respectvol omgaan met elkaars keus kan wel natuurlijk.

Ik ervaar zelf overigens geen negatieve reacties, heb juist meer mensen in mijn omgeving die zich niet laten vaccineren.
Ik heb iig besloten om voor nu niet te gaan. In het najaar eens zien hoe we dan weer erbij zitten na een zomer 'losgelaten te zijn'
Wat ik iig niet ga doen is jaarlijks op herhaling als dat de norm gaat worden.
[/quote]

Misschien voor jou als persoon niet, maar a) de Corona maatregelen waren wat meer als alleen een mondkapje, handhygiëne en afstand houden en b) de Corona maatregelen hebben toch ook wel behoorlijke bijwerkingen gehad hoor.

Depressies, zelfmoorden, toegenomen psychische problemen, uitgestelde zorg, te late diagnoses met schade, onderwijs achterstanden onder vooral die jeugd die toch al niet de beste kansen had. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die hun bestaan en werk kwijt zijn en de gezondheidseffecten die dat heeft.

((En daar mag ook best wat meer aandacht voor zijn, dat de lasten van de Corona maatregelen nou niet echt gelijk over de maatschappij verdeeld zijn. De onderkant wordt beduidend harder geraakt dan de bovenkant. )))

Grappig trouwens, ik heb in mijn wijde omgeving 1 persoon die zich niet laat vaccineren. Het ligt soms misschien ook maar aan de bubbel waar je in zit.

En ja, het is kiezen uit twee risico’s. Nu wordt dat even op scherp gezet maar zo is het leven toch ook een beetje? Elke keuze die je maakt brengt risico’s met zich mee, voor jezelf en voor de maatschappij. Wat bedoel je trouwens met dat de maatschappij niks om jou geeft als je met ernstige bijwerkingen zou komen zitten? Zouden er bepaalde garanties zijn die zouden maken dat je het risico wel zou durven nemen?,
#3428627
Ik ken niemand persoonlijk die zich niet laat vaccineren.
Niemand.
Maar moest dat zo zijn, zou ik dat wel respecteren. Ik zou denk ik zelfs niet naar de redenen vragen.
Ik heb het mezelf namelijk ook afgevraagd of ik wel zou gaan.

Maar ik hoop wel dat de meesten het wel doen. Voldoenden het wel doen.
Want anders lopen we alsnog risico, als een groep. Op meer varianten, op ernstige ziekte met blijvende bijwerkingen enz...
En de maatregelen waren voor hele groepen mensen idd niet houdbaar. Ik heb er net werk door, door de Coronacrisis. Elke maand zo'n 1200 euro extra voor 3 dagen te werken. Lekker hoor.
Maar ik voel ontzettend mee met mensen die er erg hard door geraakt zijn en van welvarend plots in de schulden belanden. En dat zijn er niet bepaald weinig!

Ik zie ook hier thuis zelf hoe je depressief wordt van lockdown. Meneer en ik vonden de eerste lockdown nog wel gezellig. Meer thuis, meer tijd samen enz. Maar nu, na een dik jaar van thuis uit werken heeft meneer het er ontzettend lastig mee, hebben de kilo's hem alsnog gevonden en wordt hij bijna ziek van het niet meer buiten komen en contant achter een scherm te zitten. Dag in dag uit.
Het wordt echt tijd dat ie weer eens het huis uit kan gaan werken.
En dat is dan nog iemand die perfect gelukkig was voorheen en in een goed huwelijk zit. Kun je nagaan hoe het gaat als dat niet zo is...
#3428628
Ik ken redelijk wat mensen die zich niet laten vaccineren. Dat zijn allemaal mensen die de afgelopen jaren keihard hebben gevochten om in de redelijke gezondheidstoestand te komen waar ze nu zijn. Nog heel broos, dat wel. Ik roeptoeter al jaren dat je alleen gezonde huisdieren moet laten vaccineren dus hoe kan ik verwachten dat mensen met een broze gezondheid er een spuit in laten rossen? Ik begrijp hen heel erg goed. Sterker nog, in hun plaats zou ik het ook niet gedaan hebben.
#3428631
Lizzy schreef:Ik ken redelijk wat mensen die zich niet laten vaccineren. Dat zijn allemaal mensen die de afgelopen jaren keihard hebben gevochten om in de redelijke gezondheidstoestand te komen waar ze nu zijn. Nog heel broos, dat wel. Ik roeptoeter al jaren dat je alleen gezonde huisdieren moet laten vaccineren dus hoe kan ik verwachten dat mensen met een broze gezondheid er een spuit in laten rossen? Ik begrijp hen heel erg goed. Sterker nog, in hun plaats zou ik het ook niet gedaan hebben.
Dat vind ik inderdaad ook een goede reden om je niet te laten vaccineren. Dat is gewoon overmacht.
Ik ken ook niemand persoonlijk die zich niet wil laten vaccineren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3428632
Lizzy schreef: ma 28 jun 2021, 07:52 Ik ken redelijk wat mensen die zich niet laten vaccineren. Dat zijn allemaal mensen die de afgelopen jaren keihard hebben gevochten om in de redelijke gezondheidstoestand te komen waar ze nu zijn. Nog heel broos, dat wel. Ik roeptoeter al jaren dat je alleen gezonde huisdieren moet laten vaccineren dus hoe kan ik verwachten dat mensen met een broze gezondheid er een spuit in laten rossen? Ik begrijp hen heel erg goed. Sterker nog, in hun plaats zou ik het ook niet gedaan hebben.
En toch snap ik dit niet helemaal. De mensen met een broze gezondheid zijn juist die, die het meeste kan lopen op ernstige verlopende Corona, toch. En als die groep zich niet laat vaccineren, wat verwachten zij dan eigenlijk van de rest van de samenleving? Dat gezonde mensen zich laten enten (je weet wel, die groep met bijna nul kans op overlijden maar hele kleine kans op ernstige bijwerkingen). Of dat de hele maatschappij voor hen op slot blijft zodat ze geen Corona krijgen? Ik vraag het me gewoon af hoor. En wat is de reden waarom ze zich niet laten vaccineren? Is die reeel? Of is het gebaseerd op angst voor het onbekende?

Persoonlijk vind ik dat je mensen die acuut ziek zijn met een infectie of bv een acute verergering van een auto-immuun ziekte niet moet vaccineren.
En bv bij trauma patiënten die hun milt in hebben moeten leveren, zeggen we vaak ‘vaccineren na ontslag uit het ziekenhuis’ met het idee dat na de acute trauma fase een vaccin beter werkt. Maar in een acute situatie moet je wat en ik zou mensen met chronische aandoeningen zoals bv diabetes ed zeker wel adviseren zich te laten vaccineren. Ik vind de situatie nu, in een pandemie, niet te vergelijken met de routine vaccins bij honden. Er dreigt een acuut gevaar. Niet een hypothetische risico op rabies. En we hebben het al helemaal niet over herhaal vaccinaties zoals toch bij honden wel vaak het geval is.

Ik heb geen oordeel over de specifieke situatie van de mensen waar jij over praat want ik ken ze niet. Maar wel algemeen dat een broze gezondheid niet direct in mijn ogen een reden om niet gevaccineerd te worden nu.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door