Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3403238
Als je pas op je 12e waterpokken krijgt lijkt me dat niet ongewoon dat het zo hevig wordt.
Daarom is er nu een vaccin voor kinderen die het op die leeftijd nog niet gehad hebben. Het kan heel ernstig worden. Mijn grootvader kreeg ze op z'n 30e en ging zo goed als dood... Letterlijk.
Hoeft dus geen pokken geweest te zijn.

Waterpokken springen trouwens ook gewoon vanzelf open, das normaal. Je kan proberen ze uit te drogen, dat bespoedigd het herstel. Je mag vooral niet krabben tijdens dat herstel want dan krijg je misschien littekens. Maar ook zonder krabben kan dat uiteraard. Mijn jongste zoontje heeft ze gehad toen hij een maand of 7 was, en hij heeft een litteken op zijn billetjes. Zeker weten dat hij daar niet gekrabt heeft door de pamper, maar de vochtigheid zal er geen deugd aan gedaan hebben.
Mijn oudste zoon was 3 en heeft wel gekrabt (die krijg je dat niet afgeleerd, elk klein wondje is al een uitdaging) en heeft 1 littekentje op zijn voorhoofd. Valt dus best mee.
Maar als je een heel hevige reactie hebt, kan je dus best veel blaasjes en dus littekens krijgen. Google maar eens op waterpokken of windpokken, dan zie je de mooiste plaatjes. :biggrin2:
#3403242
Thea schreef: wo 13 mei 2020, 08:20 Volgens mij was ik 12 of 13 en is dat in 1975/76 geweest.
Met de rood vonk was ik een jaar of 7 en had denk net me eerste enting gehad.
Weet dat niet geent werd tegen rood vonk, maar volgens mij wel tegen pokken.
Mijn moeder verschoonde 3x per dag mijn bed en ik krabbelde niet maar sprong gewoon open.
We hadden een rare dokter die alles niet zo serieus nam. Later is er tegen mij moeder gezegd ze had naar het zh gemoeten.
Dan kan het geen pokken zijn geweest. Het laatste ‘wilde’ pokken geval in de wereld (!) was in 1977 in Somalië. In 1978 is er nog een keer een besmetting in een lab geweest. In Nederland is de vaccinatie tegen pokken gestopt in 1974 omdat het al zo lang niet meer voorkwam in Europa. De kans dat jij in 1976 pokken gehad hebt is uitermate klein (virus was alleen nog incidenteel in Afrika te vinden) en was er waarschijnlijk een uitbraak van gekomen (super besmettelijk virus en er werd al jaren niet meer tegen gevaccineerd) en ik denk dat dat opgevallen was in Nederland.

Waterpokken op die leeftijd kan -zoals PoP schrijft, heel vervelend zijn
#3403244
hannabelgje schreef: wo 13 mei 2020, 07:18 Mensen in de leeftijdscategorie 40-45 hebben geen bmr enting gehad hoor. Die bestond toen nog helemaal niet. Pas in 1987 zijn ze daarmee begonnen. Ik kan me wel herinneren dat toen ik wat ouder was er een vaccin kwam tegen rode hond voor meisjes. Ook die heb ik toen niet gehad omdat ik al rode hond had gehad als kind.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Het combinatievaccin BMR is inderdaad gebruikt vanaf 1987 en wordt oa gegeven bij 9 jaar (geboortejaar 1978 ev). Een deel van de groep 40-45 heeft dus wel de BMR gehad en in ieder geval de losse M (die vanaf 1975 aan baby's van 14 mnd werd gegeven).
#3403246
pluk schreef: Het combinatievaccin BMR is inderdaad gebruikt vanaf 1987 en wordt oa gegeven bij 9 jaar (geboortejaar 1978 ev). Een deel van de groep 40-45 heeft dus wel de BMR gehad en in ieder geval de losse M (die vanaf 1975 aan baby's van 14 mnd werd gegeven).
Ik ben van 77 en heb zeker weten geen bmr gehad. Mijn broer van 76 ook niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

#3403254
hannabelgje schreef: wo 13 mei 2020, 11:58 Ik ben van 77 en heb zeker weten geen bmr gehad. Mijn broer van 76 ook niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ik schrijf dat de BMR is gegeven vanaf geboortejaar 1978. Dus dat jij 'm niet hebt gehad is logisch.
Degene geboren in 1978 zijn nu 41 of 42, dus een deel van de groep 40-45 (in Nederland) heeft wel degelijk de BMR gehad.
Wereldwijd is het vaccin op verschillende momenten ingevoerd. Zie ook
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b41287a3/
#3403266
Ik denk dat ik een covid19 vaccin wel zou nemen. Al is het maar om kwetsbaren ermee te beschermen. Mits het veilig is natuurlijk.

Twee jaar geleden heb ik een BMR-vaccin gehad. We gingen naar Japan en daar was een grote mazelenuitbraak. Omdat nergens terug te vinden was of manlief en ik een mazelenprik hebben gehad (uit 1968) is hiervoor gekozen. Jammer dat niet bekend is of dit iets doet met een eventuele coronabesmetting ;)
#3403272
pluk schreef: di 12 mei 2020, 23:19 Dank voor de uitleg.
Ik heb ook gelezen dat je een forse stijging ziet in de zkh opnames tussen de leeftijdscategorieën 40-45 en 45-49. De eerste groep zou de 1e generatie zijn die de bmr heeft gehad. En verder een verhaal over een Amerikaans marineschip waar corona heerste en er veel minder zkh opnames waren als je op grond van de overige cijfers zou verwachten. Een mogelijke reden zou de verplichte bmr enting zijn bij de marine.
Ik realiseer me overigens dat dit allemaal anekdotisch is en geen wetenschappelijk bewijs.
Misschien speelt het wel een rol, ik vind het alleen te vroeg om er conclusies aan te verbinden. Ik heb ooit een prachtig statistisch verband gezien tussen het krijgen van AIDS en het hebben van een CD speler. Alleen kwam dat omdat in San Francisco de hippe homo's zowel het hoogste risico liepen op een HIV besmetting als ook degene waren die het eerst de CD speler kochten. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat andere factoren hier een rol spelen, zoals dat de bemanning op een vliegdekschip fitter is dan de gemiddelde Amerikaan. Al was het maar omdat mensen in de marine een ziektekosten verzekering hebben.
wat ik ook raar vind; in de persverklaring (https://www.globenewswire.com/news-rele ... ation.html) staat "COVID-19 in those 20 to 44 years old usually results in a hospitalization rate of 14.3% to 20.8%, according to the CDC." Ik vond dat ongelofelijk hoog. Als ik zie hoe weinig opnames wij hebben in die leeftijdscategorie. En dan kijk ik in een artikel van diezelfde CDC en dan staat daar deze grafiek met een percentage van 2,5% ?

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e3.htm
mm6915e3_HospitalizationsCOVID19_IMAGE_08April20_1200x675-medium.jpg
mm6915e3_HospitalizationsCOVID19_IMAGE_08April20_1200x675-medium.jpg (43.99 KiB) 1818 keer bekeken
;

Als je met die 2,5% rekent zouden er van de kleine 1000 mensen op het schip 2,5 in het ziekenhuis belanden en dat was er 1. Dat is niet significant verschillend.

Het is de moeite van het uitzoeken waard maar op dit moment is het in mijn ogen niet meer dan een hypothese. En ik maak me dan ook totaal geen zorgen dat ik geen BMR heb gehad. ;)
#3403275
Siberienne schreef: wo 13 mei 2020, 15:25 Misschien speelt het wel een rol, ik vind het alleen te vroeg om er conclusies aan te verbinden. Ik heb ooit een prachtig statistisch verband gezien tussen het krijgen van AIDS en het hebben van een CD speler. Alleen kwam dat omdat in San Francisco de hippe homo's zowel het hoogste risico liepen op een HIV besmetting als ook degene waren die het eerst de CD speler kochten. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat andere factoren hier een rol spelen, zoals dat de bemanning op een vliegdekschip fitter is dan de gemiddelde Amerikaan. Al was het maar omdat mensen in de marine een ziektekosten verzekering hebben.
wat ik ook raar vind; in de persverklaring (https://www.globenewswire.com/news-rele ... ation.html) staat "COVID-19 in those 20 to 44 years old usually results in a hospitalization rate of 14.3% to 20.8%, according to the CDC." Ik vond dat ongelofelijk hoog. Als ik zie hoe weinig opnames wij hebben in die leeftijdscategorie. En dan kijk ik in een artikel van diezelfde CDC en dan staat daar deze grafiek met een percentage van 2,5% ?

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e3.htm

mm6915e3_HospitalizationsCOVID19_IMAGE_08April20_1200x675-medium.jpg;

Als je met die 2,5% rekent zouden er van de kleine 1000 mensen op het schip 2,5 in het ziekenhuis belanden en dat was er 1. Dat is niet significant verschillend.

Het is de moeite van het uitzoeken waard maar op dit moment is het in mijn ogen niet meer dan een hypothese. En ik maak me dan ook totaal geen zorgen dat ik geen BMR heb gehad. ;)
Ik schreef ook alleen dat er 'aanwijzingen' zijn. Dat correlatie iets anders is als causaliteit realiseer ik me.

Die 2,5% lijkt me wel erg laag.
In Nederland is het voor de leeftijden 20-49 toch rond 10% dat positief is getest en wordt opgenomen?
Op https://www1.nyc.gov/site/doh/covid/covid-19-data.page vind je de data voor NY. Aantal gevallen en opnames komt daar ook rond 10% uit voor de groep 18-44.
#3403277
Maar er zijn veel meer besmettingen dan getesten, dus dat zegt zowiezo niets.
Als er ergens meer getest wordt, wordt dat percentage meteen lager.

Correlaties zijn gemakkelijk, maar of er ook een (direct) causaal verband is en in welke richting is nog wat anders.

In Amerika zijn er wel ontzettend veel obese mensen en dat is in deze ook een risico op complicaties. En gewoon slechte levensstijl.
Daarnaast nog geen ziekteverzekering voor iedereen en hup... Het wordt niet zo onlogisch dat de cijfers veel hoger liggen. Dan is die 2,5 plots wel gek.
Mij doet het alleen besluiten niet te veel op die cijfers te focussen. Vergelijk je eigen cijfers van vroeger en nu, maar met andere naties vergelijken zegt gewoon niet veel...
#3403279
Ik heb 2 maanden geleden opgeschreven wat ik wilde, mocht ik Corona krijgen. Eén van de dingen die ik absoluut niet wil, is experimentele behandeling. Op dat moment werden covid patiënten hier in de ziekenhuis behandeld met chloroqine, dat wilde ik niet.....

Vaccinatie net zo, ik zou heb eerst een tijdje aanzien, en dan pas na een halfjaar ofzo me laten vaccineren. Ik heb gewoon helemaal niets met alle 'snelle' behandelingen op dit moment....
#3403287
Siberienne schreef: wo 13 mei 2020, 15:25 Misschien speelt het wel een rol, ik vind het alleen te vroeg om er conclusies aan te verbinden. Ik heb ooit een prachtig statistisch verband gezien tussen het krijgen van AIDS en het hebben van een CD speler. Alleen kwam dat omdat in San Francisco de hippe homo's zowel het hoogste risico liepen op een HIV besmetting als ook degene waren die het eerst de CD speler kochten. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat andere factoren hier een rol spelen, zoals dat de bemanning op een vliegdekschip fitter is dan de gemiddelde Amerikaan. Al was het maar omdat mensen in de marine een ziektekosten verzekering hebben.
wat ik ook raar vind; in de persverklaring (https://www.globenewswire.com/news-rele ... ation.html) staat "COVID-19 in those 20 to 44 years old usually results in a hospitalization rate of 14.3% to 20.8%, according to the CDC." Ik vond dat ongelofelijk hoog. Als ik zie hoe weinig opnames wij hebben in die leeftijdscategorie. En dan kijk ik in een artikel van diezelfde CDC en dan staat daar deze grafiek met een percentage van 2,5% ?

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e3.htm

mm6915e3_HospitalizationsCOVID19_IMAGE_08April20_1200x675-medium.jpg;

Als je met die 2,5% rekent zouden er van de kleine 1000 mensen op het schip 2,5 in het ziekenhuis belanden en dat was er 1. Dat is niet significant verschillend.

Het is de moeite van het uitzoeken waard maar op dit moment is het in mijn ogen niet meer dan een hypothese. En ik maak me dan ook totaal geen zorgen dat ik geen BMR heb gehad. ;)
2,5% van 1000 = 25...
#3403298
MillyMol schreef: wo 13 mei 2020, 18:38 2,5% van 1000 = 25...
Ik was ook echt niet wakker want ik haalde ook aantal personen en aantal geteste personen door elkaar. Ik had gelukkig een vrije dag, morgen mag ik weer scherper zijn :biggrin2: dank Pluk en Milliy

Zit ik toch nog even naar mijn grafiek te kijken maar dat is 2,5 op 100.000 inwoners. Niet 2,5%. Dus van elke 100.000 inwoners in die leeftijdscategorie komen er 2,5 in het ziekenhuis.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door