Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3420413
Siberienne schreef: zo 21 feb 2021, 11:27 Op zich zie je in de studies van AZ dat de bijwerkingen bij de tweede prik een stuk minder zijn dan bij de eerste.

En ik denk toch echt serieus dat 1-2 dagen koorts en spierpijn wat minder erg is dan Corona krijgen. Maar goed, dat is ieders eigen afweging.
Nou ja, de meeste van mijn leeftijdsgenoten die corona hebben gehad, hebben smaak en geurverlies, verder niets.

Al heb ik dus liever 1-2 dagen koorts dan meerdere weken geen ruik en smaakvermogen :P
#3420414
eelke schreef: zo 21 feb 2021, 18:09 Nou ja, de meeste van mijn leeftijdsgenoten die corona hebben gehad, hebben smaak en geurverlies, verder niets.

Al heb ik dus liever 1-2 dagen koorts dan meerdere weken geen ruik en smaakvermogen :P
Ik denk dat meerdere weken geen reuk of smaak wel bijzonder goed is voor de lijn ;D .

Weet je, het vervelende is, dat je maar mooi pech kunt hebben. Ik hoor veel leeftijdsgenoten ook zeggen dat het voor hun appeltje-eitje zal zijn als ze corona zouden krijgen. Ik hoop het, want het is echt niet altijd zo.
#3420420
Maar hoe zit het dan met mensen die al (zonder het te weten) corona hebben gehad? Of, nu ik erover nadenk, waarvan bekend is dat ze het hebben gehad?
Is het niet net als bij vaccinaties voor honden/katten dat het dan zinloos is om te vaccineren?
Zou het niet veel economischer en beter voor iedereen zijn als eerst wordt bepaald of iemand het virus al heeft gehad voor er gewoon maar min of meer klakkeloos een enting in te jassen?

Ik blijf het lastig vinden en ben blij dat ik voorlopig niet aan de beurt ben; dat wordt wel najaar... voor nu blijf ik bij "absoluut NIET". Er is te weinig bekend over de gevolgen op langere termijn. Kan ook niet, snap ik, maar ik denk toch echt niet "joh, baat het niet dan schaadt het niet".

Suzanne
#3420421
Ina schreef: zo 21 feb 2021, 12:07 Daarbij, die bijwerkingen zijn op zich een teken dat de vaccinatie zijn werk doet.....en je lijf ook, want die is dan dus hard aan het werk om zijn eigen immuunsysteem op te bouwen waardoor je je zo rot kan voelen.
Hoe moet ik dit lezen? Betekent dit dat als je ziek wordt van die vaccinatie dat hij zijn werk doet, en dus straks ook daadwerkelijk werkt? Dat je binnen die 60% valt? En als je geen klachten krijgt dat hij waarschijnlijk bij jou niet effectief is?? Of interpreteer ik deze opmerking verkeerd :-\
Mijn 84-jarige vader is vorige week geënt, dus ik hem bezorgd elke dag bellen om te checken of hij ergens last van zou krijgen.....niet dus, en hij zei nog net niet dat ik me niet zo moest aanstellen door hem te 'controleren' :???: ;D
Hij heeft volgens hem alleen het prikje gevoeld en verder helemaal niks, nada....blij dat het zo dus ook kan :)
Maar jouw vader heeft geen AZ gekregen toch? Mijn moeder (95) is met Pfizer gevaccineerd en "nee hoor ik heb nergens last van gehad". En "het ging nog snel ook, zat er in voor ik het in de gaten had, de griepprik duurt langer" ;D
#3420424
Suzanne schreef: zo 21 feb 2021, 19:08 Maar hoe zit het dan met mensen die al (zonder het te weten) corona hebben gehad? Of, nu ik erover nadenk, waarvan bekend is dat ze het hebben gehad?
Is het niet net als bij vaccinaties voor honden/katten dat het dan zinloos is om te vaccineren?
Zou het niet veel economischer en beter voor iedereen zijn als eerst wordt bepaald of iemand het virus al heeft gehad voor er gewoon maar min of meer klakkeloos een enting in te jassen?

Ik blijf het lastig vinden en ben blij dat ik voorlopig niet aan de beurt ben; dat wordt wel najaar... voor nu blijf ik bij "absoluut NIET". Er is te weinig bekend over de gevolgen op langere termijn. Kan ook niet, snap ik, maar ik denk toch echt niet "joh, baat het niet dan schaadt het niet".

Suzanne
Dat is nog steeds maar een beperkt deel van de bevolking, dus ik betwijfel of het economischer is om iedereen te testen. Maar dat is even puur gedacht vanuit kosten

Niemand weet hoe lang de immuniteit voor Corona blijft, maar van andere verkoudheid en griepvirussen weten we dat het ongeveer 6 maanden is, dus zou het hooguit dubbel zijn voor de mensen die het in de afgelopen 6 maanden hebben gehad. In de studies zaten een aantal mensen met antistoffen voor vaccinatie, die hebben geen nadelige effecten ondervonden van de enting en ze laten daarna een titerstijging zien.

Vergis jij het trouwens niet met dat vaccins niet zo goed werken als pups antistoffen van de moeder hebben? Want hoe kom je erbij dat vaccins altijd zinloos zijn bij honden en katten als ze een ziekte al ooit doorgemaakt hebben? Dat geldt toch alleen als doormaken van de ziekte een levenslange immuniteit geeft?
#3420427
pike schreef: zo 21 feb 2021, 19:34 Hoe moet ik dit lezen? Betekent dit dat als je ziek wordt van die vaccinatie dat hij zijn werk doet, en dus straks ook daadwerkelijk werkt? Dat je binnen die 60% valt? En als je geen klachten krijgt dat hij waarschijnlijk bij jou niet effectief is?? Of interpreteer ik deze opmerking verkeerd :-\


Maar jouw vader heeft geen AZ gekregen toch? Mijn moeder (95) is met Pfizer gevaccineerd en "nee hoor ik heb nergens last van gehad". En "het ging nog snel ook, zat er in voor ik het in de gaten had, de griepprik duurt langer" ;D
Als je geen klachten krijgt door het vaccin wil niet zeggen dat het niet zijn werk doet.....maar het is abnormaal om wel klachten als koorts en 'niet lekker voelen' te krijgen na een vaccin.


Eigenlijk heb ik geen idee welk vaccin mn vader gekregen heeft, kan heel goed Pfizer zijn geweest.....hij wist het zelf namelijk ook niet en had zoveel papieren mee gekregen dat hij het ook niet zo snel kon vinden (behalve batch nummer)

Maar jou moeder reageert dus precies hetzelfde ;) ..... niet zeuren, de pokkenprik dat deed pas zeer ;D
#3420432
Volgens mij krijg je boven de 65 jaar het Pfizer vaccin. Mijn moeder van 86 heeft dit ook gehad en ook zij had alleen een beetje last van de prikplek op haar arm.
Van het AZ vaccin hoor ik toch meer bijwerkingen als koorts en spierpijnen.
#3420433
Elf schreef: zo 21 feb 2021, 15:58 Precies dit. Een paar dagen koorts en spierpijn is een peanut vergeleken bij de coronagevallen die ik om me heen hoor. Het lijkt wel of mensen steeds zieker en langer ziek worden. En ze houden vaak ook nog weken/maanden allerlei klachten.
Ik heb het alleen over die jongen van 23 he.. Die is echt heel ziek nu terwijl in zijn leeftijdscategorie een groot deel het nog niet merkt als ze Corona krijgen...

Bij oudere mensen is het zeker beter dan Corona krijgen. Ale, het hangt er natuurlijk vanaf hoe ziek je wordt, maar dat weet je niet op voorhand. Dus globaal gezien...
#3420438
pearlsofpassion schreef: zo 21 feb 2021, 21:23 Van de mensen met bijwerkingen waar ik al van gehoord heb lijkt het trouwens alsof de ernst van de bijwerkingen omgekeerd evenredig is met leeftijd. Ik hoor zelden van bejaarden die bijwerkingen merken.. En jonge mensen dus wel...
Wat Kim zegt; Pfizer en Moderna geven minder bijwerkingen.

Daarbij; bij ouderen is het immuunsysteem minder goed, die reageren dus mogelijk ook wat minder heftig en dus weinig bijwerkingen.

Die dingen als pijnlijke arm, koorts en spierpijn komen door stoffen die vrijkomen bij afweer reacties, en dus ook bij vaccinaties (stoffen als interleukines en quantiferon).

Het is ook best bijzonder dat het Pfizer vaccins het zo goed doet in de oudere groepen, de meeste vaccins zijn minder effectief bij ouderen omdat het afweersysteem van nature dan op een lager pitje staat. Het griepvaccin is ook minder effectief bij ouderen dan bij jongeren.
#3420443
Ah okee. Ja tussen twintigers en veertigers zou kunnen, daar heb ik dan zo gauw geen verklaring voor.

@Siberienne: Zouden Pfizer / Moderna minder bijwerkingen geven omdat het een mRNA vaccin is, en dus een andere technologie dan de gangbare vaccins?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door