Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395786
Dat lijkt me wel een hoger risico , als je al last hebt van je luchtwegen inderdaad.

Minder reizen, ml moet ook reizen voor zijn baan, dus dat echt gewoon door.


Wat ik me dan afvraag, hij komt hier uit de buurt, van alles is vandaag gesloten in de hele regio, scholen, opvang, gemeentes etc. Maar als ie vorige week ergens in Limburg is geweest, zou dat dan daar ook moeten? Best een andere aanpak denk ik dan :g:
En dan nog met een besmettelijke incubatietijd van 4 weken ? Heeft dat dan nog zoveel nut? Of moet je dan serieus rigoreuzer zijn ?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395788
Kaio schreef: wo 26 feb 2020, 09:27 Dat lijkt me wel een hoger risico , als je al last hebt van je luchtwegen inderdaad.

Minder reizen, ml moet ook reizen voor zijn baan, dus dat echt gewoon door.


Wat ik me dan afvraag, hij komt hier uit de buurt, van alles is vandaag gesloten in de hele regio, scholen, opvang, gemeentes etc. Maar als ie vorige week ergens in Limburg is geweest, zou dat dan daar ook moeten? Best een andere aanpak denk ik dan :g:
En dan nog met een besmettelijke incubatietijd van 4 weken ? Heeft dat dan nog zoveel nut? Of moet je dan serieus rigoreuzer zijn ?

China is sinds de uitbraak best erg rigoreus, maar vanwege vaagheden heb je geen idee hoeveel effect dat nou werkelijk heeft.
Er valt ook moeilijk tegen te wapenen met zo'n incubatietijd. Iemand kan in 4 weken zoveel locaties aangedaan hebben, die kan bekant een land in z'n eentje besmetten. Hoeveel mensen waren er tijdens de carnaval al besmet en op zo'n huishoudbeurs hoeft er ook maar 1tje rond te lopen. En wij bewegen ons nu ook nog vrij, maar goed beschouwd kunnen wel alwel besmet zijn zonder dat we het weten. Slim virus, verspreiding is zo goed als onvermijdelijk.
Door eelke
#3395790
Voor mezelf ben ik niet meer bang dan voor andere dingen waar je ook aan dood kunt gaan (autorijden, een hartaanval, kanker, onweer etc).

Voor de maatschappij en het gedoe en de paniek ben ik wel meer bang, als het uitbreekt zal het zo veel ontwrichten.
Door Siberienne
#3395791
Angelique schreef: wo 26 feb 2020, 09:59 China is sinds de uitbraak best erg rigoreus, maar vanwege vaagheden heb je geen idee hoeveel effect dat nou werkelijk heeft.
Er valt ook moeilijk tegen te wapenen met zo'n incubatietijd. Iemand kan in 4 weken zoveel locaties aangedaan hebben, die kan bekant een land in z'n eentje besmetten. Hoeveel mensen waren er tijdens de carnaval al besmet en op zo'n huishoudbeurs hoeft er ook maar 1tje rond te lopen. En wij bewegen ons nu ook nog vrij, maar goed beschouwd kunnen wel alwel besmet zijn zonder dat we het weten. Slim virus, verspreiding is zo goed als onvermijdelijk.

Je vergeet wel een paar factoren;
- de incubatie periode wordt geschat op max 2 weken, exact is het niet bekend maar die 4 weken lijkt een uitzondering tot nu toe. Wordt wel geroepen is nog niet echt goed onderbouwd.

- het is nog niet bekend of mensen in de incubatie periode echt besmettelijk zijn voor hun omgeving. Tot nu toe lijkt het erop dat er mogelijk wat uitscheiding van het virus plaats vindt, maar heel wisselend. En die mensen zijn dan een stuk minder besmettelijk dan iemand die ziek is (daarom kan je iemand zonder symptomen ook niet testen om besmetting uit te sluiten

- uit alle gegevens die bekend worden en gepubliceerd worden lijkt nog steeds dat de R0 2,3 is. Dat wil zeggen dat iemand die ZIEK is ongeveer 2,3 andere mensen besmet. Dus iemand die op de huishoudbeurs rondloopt besmet niet de hele beurs. Het kan wel exponentieel gaan.

- grootste vraagteken is nog de attack rate; hoeveel procent van de mensen die tegen het virus oplopen worden ziek. In Wuhan is als je dat uitrekent op de bekende gevallen de attach rate ongeveer 5-6% (dus 70.000 gevallen op 11 miljoen inwoners) maar er wordt gedacht dat dat een onderschatting is. Schattingen lopen tot nu toe uiteen van 30% tot 70%. Wat wel duidelijk wordt is dat er waarschijnlijk besmettingshubs zijn, dus punten in de samenleving met veel besmettingen. Het lijkt er tot nu toe op dat dat plekken zijn met veel mensen dicht bij elkaar en met intensief contact. Zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen (paradoxaal genoeg) en in Zuid Korea de kerkdienst.

Van andere virussen van de luchtwegen is bekend dat creches en scholen kunnen functioneren als een soort vliegwiel: veel mensjes bij elkaar, geen optimale hygiëne etc. Vandaar dat besluit om dat nu even te sluiten. Opvallend is wel dat er tot nu toe weinig zieke kinderen gemeld worden. Of het zinvol is of niet zal de tijd uitwijzen. Als kinderen vaak "net niet ziek" zijn maar het wel verspreiden kan dit heel effectief zijn.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395792
Op dat bootje ging het ook als een raket :-X

De cijfers uit china zijn gewoonweg niet makkelijk rekenbaar. Eerst werd een ieder die zich met klachten melde getest, daarna alleen de mensen die echt opgenomen werden en dat zijn dan ook de "confirmed cases".
De mensen die thuis liggen te zieken zijn niet meegerekend, en als je thuis overlijdt of op straat zonder test ga je ook niet de boeken in als coronaslachtoffer.

Ik denk dat de echte cijfers pas duidelijk worden als er informatie komt uit landen die niks te verbloemen hebben.

En 1 poppetje zal idd niet alle bezoekers van de HHbeurs besmetten, maar kan er wel een aantal besmetten die dan naderhand weer naar alle windstreken in NL vertrekken.

De zieke duitser had overigens idd lopen carnavallen in Sittard.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395794
Aha zo.

Hier blijft nog alles dicht tot maandag. En er wordt al gevraagd om niet continue noodnummers te bellen en met fake nieuws bezig te zijn ::)
Nu woont de besmette persoon echt in een klein losstaand dorpje van de gemeente, zoals je wel vaak ziet bij duitse gemeentes. Zolang ie niet op carnavals tocht is geweest zullen besmettingsmogelijkheden enigszins meevallen dan. Ga ik maar van uit dan. :biggrin2:
Door Siberienne
#3395796
Angelique schreef: wo 26 feb 2020, 11:48 Op dat bootje ging het ook als een raket :-X

De cijfers uit china zijn gewoonweg niet makkelijk rekenbaar. Eerst werd een ieder die zich met klachten melde getest, daarna alleen de mensen die echt opgenomen werden en dat zijn dan ook de "confirmed cases".
De mensen die thuis liggen te zieken zijn niet meegerekend, en als je thuis overlijdt of op straat zonder test ga je ook niet de boeken in als coronaslachtoffer.

Ik denk dat de echte cijfers pas duidelijk worden als er informatie komt uit landen die niks te verbloemen hebben.

En 1 poppetje zal idd niet alle bezoekers van de HHbeurs besmetten, maar kan er wel een aantal besmetten die dan naderhand weer naar alle windstreken in NL vertrekken.

De zieke duitser had overigens idd lopen carnavallen in Sittard.
Ja maar zo’n boot is niet vergelijkbaar met het echte leven; dat is zo’n ‘hub’
Bovendien was daar vanalles fout met niet goed toepassen van basale hygiene regels

Uitbraken van virussen op boten zijn berucht, ook bv met norovirus. (Te) veel mensen op klein oppervlak, veel gezamenlijk ruimtes etc.
Laatst gewijzigd door Siberienne op wo 26 feb 2020, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3395797
Kaio schreef: wo 26 feb 2020, 11:50 Aha zo.

Hier blijft nog alles dicht tot maandag. En er wordt al gevraagd om niet continue noodnummers te bellen en met fake nieuws bezig te zijn ::)
Nu woont de besmette persoon echt in een klein losstaand dorpje van de gemeente, zoals je wel vaak ziet bij duitse gemeentes. Zolang ie niet op carnavals tocht is geweest zullen besmettingsmogelijkheden enigszins meevallen dan. Ga ik maar van uit dan. :biggrin2:
Hij is dus wel wezen carnavallen..... :(
Door Siberienne
#3395798
Epidemiologen maken wiskundige modellen met de ruwe data uit China. Is wat hogere wiskunde maar er is wel wat van te zeggen. Natuurlijk niet 100% betrouwbaar maar het is ook niet waardeloos.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395802
Siberienne schreef: wo 26 feb 2020, 11:56 Hopelijk met een Darth Vader pak aan....
Nee, maar hij was nog niet ziek dus volgens rivm niet besmettelijk en het contactonderzoek van de GGd is derhalve dan ook gestaakt.

**De met het coronavirus besmette Duitser die in Limburg is geweest, was volgens het RIVM tijdens zijn verblijf in Nederland niet ziek. Hij kon dus niet anderen besmetten, meldt het RIVM.

De GGD was direct gestart met een contactonderzoek, maar staakt deze nu. De man was in het weekend van 8 en 9 februari in Limburg. Dat was ruim een week voordat hij in Duitsland klachten kreeg.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395804
Angelique schreef: wo 26 feb 2020, 12:05 Nee, maar hij was nog niet ziek dus volgens rivm niet besmettelijk en het contactonderzoek van de GGd is derhalve dan ook gestaakt.

**De met het coronavirus besmette Duitser die in Limburg is geweest, was volgens het RIVM tijdens zijn verblijf in Nederland niet ziek. Hij kon dus niet anderen besmetten, meldt het RIVM.

De GGD was direct gestart met een contactonderzoek, maar staakt deze nu. De man was in het weekend van 8 en 9 februari in Limburg. Dat was ruim een week voordat hij in Duitsland klachten kreeg.
Dus niet met carnaval. Scheelt wel denk ik
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395805
Siberienne schreef: wo 26 feb 2020, 11:54 Ja maar zo’n boot is niet vergelijkbaar met het echte leven; dat is zo’n ‘hub’
Bovendien was daar vanalles fout met niet goed toepassen van basale hygiene regels

Uitbraken van virussen op boten zijn berucht, ook bv met norovirus. (Te) veel mensen op klein oppervlak, veel gezamenlijk ruimtes etc.

Zo'n boot is wel apart ja, maar je ziet nu ook in zuid-korea, iran en italie, dat de cijfers er anders uitzien dan in China.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door