Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395806
Kaio schreef: wo 26 feb 2020, 12:07 Dus niet met carnaval. Scheelt wel denk ik
Ja apart, eerder werd er gesproken over "vorige week" en dat hij heeft lopen carnavallen en nu is het ineens 8 februari.

Hij zou het overigesn zelf opgelopen hebben van een kennis die in china geweest is. Blijkbaar hebben die al hoestend en proestend samen zitten dineren ::)

**In Nordrhein-Westfalen ist zum ersten Mal ein Patient positiv auf den Erreger der Corona-Krankheit, Sars-CoV-2, getestet worden. Wie ein Arzt des Erkelenzer Hermann-Josef-Krankenhauses bestätigte, handelt es sich dabei um einen 47-jährigen Mann. Er soll bereits an einer Vorerkrankung leiden. Der Mann und seine Ehefrau waren zwar nicht verreist, es soll aber Kontakt zu einem Bekannten gegeben haben, der sich geschäftlich in letzter Zeit in China aufgehalten hatte. Das Ehepaar stammt demnach aus Gangelt im Kreis Heinsberg und wurde zunächst in dem Erkelenzer Krankenhaus behandelt.

Die Kinder des Paares zeigen derzeit keine Symptome. Die Familie hatte laut Kreisverwaltung in den letzten 14 Tagen zahlreiche Kontakte und war wohl auch im Karneval unterwegs. „Zurzeit ist es so, dass die Schulen und Kindergärten geschlossen sind, weil diese Person aus Gangelt auch Kinder hat und am öffentlichen Leben hier teilgenommen hat“, sagte Bürgermeister Bernhard Tholen (CDU) am Mittwoch. „Es ist eine Familie hier aus dem Ort, die man kennt, die an Veranstaltungen teilgenommen hat.“
Door Lizzy
#3395807
Ik denk serieus dat we die Chinese cijfers niet kunnen gebruiken om wiskundige modellen op te maken. Die Chinese cijfers kloppen sowieso niet. Nooit. En die gaan ook nooit kloppen. Dat is nou eenmaal China eigen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395813
Dan lijkt me de grote vraag, waar hangt die bekende uit, waarvan ze het hebben gekregen?

En de illusie dat de patiënt niemand in Nederland kan besmet hebben is wat mij betreft dan een beetje voorbarig. Ja wellicht niet die aantal weken geleden toen ie zelf in Nederland was, maar enig idee hoeveel Nederlanders en ook Belgen er dagelijks hier komen? En als ie wel carnaval gevierd heeft, ook genoeg mensen tussen die uit Nederland kwamen.

We gaan het zien, blijkbaar is het best lastig alles boven water te krijgen.

En mwah Chinese cijfers, die mag je altijd met een potje zout nemen geloof ik
Door Mandarijn
#3395815
Zooo de mondkapjes zijn goud waard. 16 euro voor 1 kapje. En nergens meer wat te krijgen las ik.

De duitser is 2 wkn geleden in een hotel geweest. En toen was ie niet ziek........maar ik had begrepen dat je dan toch al het virus kon doorgeven? Of is dat weer veranderd?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395819
Mandarijn schreef: wo 26 feb 2020, 13:20 Zooo de mondkapjes zijn goud waard. 16 euro voor 1 kapje. En nergens meer wat te krijgen las ik.

De duitser is 2 wkn geleden in een hotel geweest. En toen was ie niet ziek........maar ik had begrepen dat je dan toch al het virus kon doorgeven? Of is dat weer veranderd?

Ja dat kan. Alleen de rivm is nog van mening dat je ziek moet zijn om ook besmettelijk te zijn.
Door Siberienne
#3395821
Angelique schreef: wo 26 feb 2020, 12:08 Zo'n boot is wel apart ja, maar je ziet nu ook in zuid-korea, iran en italie, dat de cijfers er anders uitzien dan in China.
In hoeverre zijn die anders? Mortaliteit in Italie nu 3% maar ook daar is het punt dat de milde gevallen best eens gemist kunnen worden. Welke cijfers vind jij er anders uitzien dan in China?

De cijfers in Italie kunnen nog niet goed gebruikt kunnen worden nog om de snelheid van verspreiding te meten. Daar zijn ze nu bezig met de fase van "zoekt en gij zult vinden" met andere woorden de gevallen die daar nu gevonden worden zijn een weerslag van wat de afgelopen weken daar aan de hand was. Als je net begint met testen heb je altijd een piek, pas als je gaat monitoren rondom de bekende gevallen en je een paar incubatietijden verder bent, kun je er wat van zeggen. Ik denk dat we over een week of 4 pas iets zinnigs kunnen zeggen daarover.

En dan nog: hoeveel mensen daadwerkelijk besmet zijn, blijft gissen tot er een test is waarmee je de hele bevolking kan testen of ze wat doorgemaakt hebben. De daadwerkelijk verspreiding bij een uitbraak vind je vaak pas achteraf.

In NL gaan een aantal labs ook in de routine alle patienten op corona testen,

De cijfers uit China zijn niet exact, toch kun je wel gegevens eruit halen als je analyses doet van bv bepaalde clusters. Het is informatie en uit 70.000 gevallen kun je nog altijd mee info halen dan uit 200
Bij Iran heb ik ook vraagtekens, hoe open die zijn.
Door Siberienne
#3395822
Mandarijn schreef: wo 26 feb 2020, 13:20 Zooo de mondkapjes zijn goud waard. 16 euro voor 1 kapje. En nergens meer wat te krijgen las ik.

De duitser is 2 wkn geleden in een hotel geweest. En toen was ie niet ziek........maar ik had begrepen dat je dan toch al het virus kon doorgeven? Of is dat weer veranderd?
Is nog niet helemaal bekend. Er was 1 geval waarin dat werd beweerd (in Duitsland) maar achteraf bleek die mevrouw wel degelijk al ziek te zijn geweest, grieperig en koortsig

Het is wel zo dat er mensen zijn die het virus uitscheiden in de keel zonder symptomen maar de vraag is hoe besmettelijk die in de praktijk zijn. Als iemand zonder symptomen gemiddeld minder dan 1 andere persoon besmet, dan sterft het virus uit

Mensen met symptomen, en zeker zij die hoesten, zijn in het algemeen veel besmettelijker.

En soms moet je ook praktische keuze maken om te kiezen voor die mensen die het grootste risico vormen en daar op in te zetten.
Door Siberienne
#3395823
Lizzy schreef: wo 26 feb 2020, 12:20 Ik denk serieus dat we die Chinese cijfers niet kunnen gebruiken om wiskundige modellen op te maken. Die Chinese cijfers kloppen sowieso niet. Nooit. En die gaan ook nooit kloppen. Dat is nou eenmaal China eigen.
Ik denk dat het de beste data zijn die we tot nu toe hebben. Ook al zijn ze niet 100% sluitend want dat soort onzekerheden kun je meenemen in modellen. En je moet ergens mee gaan werken. En dan modellen bijstellen.

Mens op mens overdracht vaststellen komt gewoon uit data van Chinese gezinnen bijvoorbeeld. Dat de Chinese overheid geen 100% openheid van zaken geeft (gelukkig trouwens al veel beter en eerder dan bij SARS overigens) wil nog niet zeggen dat alle informatie die er wel is waardeloos is.

EDIT aanvulling ook in China zijn artsen en wetenschappers die toch manieren vinden om zaken te delen en publiceren. En dat niet alles bekend is is niet alleen de schuld van de Chinese overheid. Sommige zaken komen bij dit soort grote uitbraken ook gewoon pas later aan het licht. Bijvoorbeeld het aantal mensen dat besmet raakt en niet ziek wordt, dat kun je pas achteraf meten door anti stoffen te bepalen bij grote groepen mensen. Maar dan moet je wel eerst een test daarvoor hebben en in productie hebben, die is er nog niet.
Onduidelijkheid over incubatie tijden hoort bij uitbraken. Zelfs van een aantal infecties die we al heel lang kennen weten we niet precies wat de incubatie tijd is / kan zijn. Voorbeeld is dat voor Legionella ineens bij de uitbraak in Bovenkarspel duidelijk werd dat wat in de boeken stond niet klopte. Het is namelijk heel moeilijk vast te stellen precies wanneer iemand blootgesteld zou kunnen zijn.
Door Siberienne
#3395825
Waarom ik trouwens beetje ageer tegen het weggooien van de data uit China : vanuit ons perspectief zijn de vroegste data heel belangrijk omdat dat de gegevens zijn van hoe het virus zich gedraagt als je (nog) niks doet. Hier ga je maatregelen op baseren en dat kijken of die effectief zijn. In alle landen waar nu introductie plaats vindt ga je die maatregelen al nemen. Dan kun je hooguit nog kijken of ze effectief zijn, maar bekijken wat je moet doen wordt steeds moeilijker, vooral als het gaat over iets NIET doen. Het lijkt me nu niet makkelijk om beleid te moeten bepalen. Met alle onzekerheden die er zijn. En alle consequenties die dat heeft
Door Lizzy
#3395826
Siberienne schreef: wo 26 feb 2020, 14:50 Waarom ik trouwens beetje ageer tegen het weggooien van de data uit China : vanuit ons perspectief zijn de vroegste data heel belangrijk omdat dat de gegevens zijn van hoe het virus zich gedraagt als je (nog) niks doet. Hier ga je maatregelen op baseren en dat kijken of die effectief zijn. In alle landen waar nu introductie plaats vindt ga je die maatregelen al nemen. Dan kun je hooguit nog kijken of ze effectief zijn, maar bekijken wat je moet doen wordt steeds moeilijker, vooral als het gaat over iets NIET doen. Het lijkt me nu niet makkelijk om beleid te moeten bepalen. Met alle onzekerheden die er zijn. En alle consequenties die dat heeft
En waarom ik ageer tegen het gebruik van de data: ik denk dat de Chinese regering zo maar een positiever beeld kan schetsen als dat de werkelijkheid eruit ziet. En dan zijn de maatregelen die wij hier nemen, op basis van de Chinese gegevens, misschien niet voldoende.

Maar goed, ja nee, dit is een super "lastig" probleem, dat moge duidelijk zijn.
Door Siberienne
#3395827
Lizzy schreef: wo 26 feb 2020, 15:04 En waarom ik ageer tegen het gebruik van de data: ik denk dat de Chinese regering zo maar een positiever beeld kan schetsen als dat de werkelijkheid eruit ziet. En dan zijn de maatregelen die wij hier nemen, op basis van de Chinese gegevens, misschien niet voldoende.

Maar goed, ja nee, dit is een super "lastig" probleem, dat moge duidelijk zijn.
Het blijft lastig in te schatten. Is het dodental in China hoger dan het officiële getal? Ik denk van wel. Zijn er onderzoeksresultaten uit China die hier kunnen helpen met inschattingen maken? Dan denk ik ook van wel.
Wat wel ongelofelijk snel gegaan is: (bijna) elk lab in NL kan nu of binnenkort op grote schaal testen op COVID19. Dat is ongelofelijk snel gegaan. Bij SARS heeft dat maanden langer geduurd. En bij de Mexicaanse griep ook nog. Dat helpt wel om nu maatregelen te treffen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395828
Mandarijn schreef: wo 26 feb 2020, 13:20 Zooo de mondkapjes zijn goud waard. 16 euro voor 1 kapje. En nergens meer wat te krijgen las ik.

De duitser is 2 wkn geleden in een hotel geweest. En toen was ie niet ziek........maar ik had begrepen dat je dan toch al het virus kon doorgeven? Of is dat weer veranderd?

Er zijn natuurlijk wel kapjes en kapjes.
Door Mandarijn
#3395832
Angelique schreef: wo 26 feb 2020, 15:37 Er zijn natuurlijk wel kapjes en kapjes.
Ja dat klopt, maar er zijn er nu die er een slaatje uit proberen te slaan. Las het op het nieuws en even op bol.com gekeken. de prijzen schieten daar omhoog.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door