Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3411509
Het is wel in het Engels maar toch verdomd interessant. Gaat over Japan. Waar het aantal besmettingen heel hoog is, zowat geen lockdown is geweest zoals wij die kennen, maar het aantal overleden mensen heel laag is (1600):

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3411510
Siberienne schreef: wo 14 okt 2020, 11:28 Ik zit dit stuk te lezen. En vindt erg interessant

https://www.google.no/amp/s/amp.theatla ... le/616548/
Moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt goed doorheen kom :-\ Maar wanneer ik het goed begrijp zeggen ze eigenlijk dat er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk verspreider zijn maar wel gelijk meerdere mensen besmetten (besmettingshaarden) en je eigenlijk op zoek moet naar deze personen in het bron- en contactonderzoek om de bron van de besmetting te achterhalen?
Door Siberienne
#3411511
dinky89 schreef: wo 14 okt 2020, 15:43 Moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt goed doorheen kom :-\ Maar wanneer ik het goed begrijp zeggen ze eigenlijk dat er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk verspreider zijn maar wel gelijk meerdere mensen besmetten (besmettingshaarden) en je eigenlijk op zoek moet naar deze personen in het bron- en contactonderzoek om de bron van de besmetting te achterhalen?
Precies.

Misschien is dit makkelijker te lezen; https://decorrespondent.nl/11698/dit-k- ... 8-c8f8d245
Door wenchew
#3411524
Lizzy schreef: wo 14 okt 2020, 15:29 Het is wel in het Engels maar toch verdomd interessant. Gaat over Japan. Waar het aantal besmettingen heel hoog is, zowat geen lockdown is geweest zoals wij die kennen, maar het aantal overleden mensen heel laag is (1600):

Misschien omdat ze in Japan sowieso gezonder leven dan in veel andere landen?
Dat ze wel ziek worden, maar door hun betere gezondheid minder..
Door Siberienne
#3411526
wenchew schreef: wo 14 okt 2020, 18:35 Misschien omdat ze in Japan sowieso gezonder leven dan in veel andere landen?
Dat ze wel ziek worden, maar door hun betere gezondheid minder..
Japan had ervaring met SARS en had een goede aanpak van de verspreiding. Ik denk dat dat eerder het punt was (uitgebreide uitleg in artikel in mijn link)
Door smulpaap
#3411547
De mondkapjes . Wat ik dus nog steeds niet hoor uit politiek Den Haag
Hoe zorgen we er voor dat ook de allerzwaksten in deze samenleving mondkapjes kunnen dragen
Maar , je zult maar rond moeten komen van heel weinig . Waar moet je dan in hemelsnaam die mondkapjes nog van bekostigen .dat is voor menigeen weer een dag eten op tafel . Verstrekking bij de voedselbank bv ? De instanties weten ook wie hun klanten zijn en hoe het met de financieen gesteld is .
Door Lizzy
#3411551
smulpaap schreef: do 15 okt 2020, 01:26 De mondkapjes . Wat ik dus nog steeds niet hoor uit politiek Den Haag
Hoe zorgen we er voor dat ook de allerzwaksten in deze samenleving mondkapjes kunnen dragen
Maar , je zult maar rond moeten komen van heel weinig . Waar moet je dan in hemelsnaam die mondkapjes nog van bekostigen .dat is voor menigeen weer een dag eten op tafel . Verstrekking bij de voedselbank bv ? De instanties weten ook wie hun klanten zijn en hoe het met de financieen gesteld is .
Van mij mogen ze gratis uitgedeeld worden. Ik heb nu 50 mondkapjes voor €9. Dus dat is redelijk te doen. Niet als je natuurlijk van niks moet leven, maar ik hoop eigenlijk dat er een plek komt waar mensen ze gratis op kunnen halen.

En laten we niet vergeten die wegwerpdingen netjes weg te gooien en dat erbij te vertellen want nu denken mensen dat op straat pleuren ook mag >:( :-X >:(
Door Lizzy
#3411552
wenchew schreef: wo 14 okt 2020, 18:35 Misschien omdat ze in Japan sowieso gezonder leven dan in veel andere landen?
Dat ze wel ziek worden, maar door hun betere gezondheid minder..
Als je het filmpje zelf kijkt geeft Dr. John al zijn ideeën daarover. Ik kan er wel een paar opnoemen (die Dr. Campbell opnoemt):

Met stip op nummer 1 staat het dragen van een mondkapje. Het is niet verplicht in Japan, maar iedereen en ook echt iedereen draagt er 1. Ik heb nu voldoende wetenschappelijke onderzoeken gelezen waar aangetoond is dat het dragen van een mondkapje ook de drager iets beschermt. Mocht er eventueel een met Covid19 besmet iemand tegen je staan te praten: krijg je minder virusdeeltjes binnen en word je minder ziek. Maar goed, daar dragen ze 'm allemaal dus zij beschermen zichzelf en elkaar en zaniken daar niet over.

Waarom staat deze met stip op 1? We weten allemaal dat een mondkapje geen 100% bescherming biedt. In Japan zijn er dus ook heel veel mensen wel besmet geraakt (hebben zij antistoffen in het bloed - aangetoond met een grootschalig onderzoek dat ze daar gedaan hebben in Tokio). Ze zijn echter in veel mindere mate ziek geworden, op het IC terecht gekomen en dood gegaan. Ja echt, 1600 (en nog wat) mensen in heel Japan.

Japan heeft een "niet-aanraak cultuur". Ze schudden geen handen, zoenen elkaar niet bij ontmoetingen, slaan elkaar niet op de schouder. Ze buigen. En blijven van elkaar vandaan. Altijd al, nu helemaal.

Ze praten niet in openbare ruimtes. Zitten wij hier massaal door onze mobiele telefoon te gillen in de bus of trein: houden zij hun mond en zitten in stilte of slapen.

Ze ventileren hun huizen graag. Ramen open, deuren open.

Daarnaast eten veel Japanners veel vis en krijgen vitamine D op deze manier binnen. Maar ze hebben weer geen cultuur van in de zon zitten, Japanse dames smeren zich ook huizenhoog in met SPF factoren 30 en 50. Dus heel zeker is Dr. John hier niet van, maar bij de Spaanse griep zagen ze in veel-vis-etende-landen ook minder doden door Spaanse griep, dus op zich zou het aannemelijk kunnen zijn.

En minder obesitas in Japan.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3411554
smulpaap schreef: do 15 okt 2020, 01:26 De mondkapjes . Wat ik dus nog steeds niet hoor uit politiek Den Haag
Hoe zorgen we er voor dat ook de allerzwaksten in deze samenleving mondkapjes kunnen dragen
Maar , je zult maar rond moeten komen van heel weinig . Waar moet je dan in hemelsnaam die mondkapjes nog van bekostigen .dat is voor menigeen weer een dag eten op tafel . Verstrekking bij de voedselbank bv ? De instanties weten ook wie hun klanten zijn en hoe het met de financieen gesteld is .
Ik weet dat er paar weken terug inderdaad werd gesproken over het verstrekken via de voedselbank. Gemeenten moeten er zelf beleid op bedenken en is dus niet iets dat landelijk wordt aangestuurd. Gemeente Eindhoven verstrekt wasbare mondkapjes gratis voor minima: https://www.ed.nl/eindhoven/gratis-herb ... ~a54de603/
Want zoals je al zegt, voor minima is iedere euro voor een mondkapje een hele uitgave.
Door Mandarijn
#3411560
smulpaap schreef:De mondkapjes . Wat ik dus nog steeds niet hoor uit politiek Den Haag
Hoe zorgen we er voor dat ook de allerzwaksten in deze samenleving mondkapjes kunnen dragen
Maar , je zult maar rond moeten komen van heel weinig . Waar moet je dan in hemelsnaam die mondkapjes nog van bekostigen .dat is voor menigeen weer een dag eten op tafel . Verstrekking bij de voedselbank bv ? De instanties weten ook wie hun klanten zijn en hoe het met de financieen gesteld is .
De gemeente waar ik woon geeft aan dat ze vanuit het armoedebeleid mondkapjes aan minima gaat verstrekken. Hoeveel en of het stoffen of wegwerp worden zeggen ze niet. Maar ik denk dat dit al een aardig begin is
#3411667
smulpaap schreef:De mondkapjes . Wat ik dus nog steeds niet hoor uit politiek Den Haag
Hoe zorgen we er voor dat ook de allerzwaksten in deze samenleving mondkapjes kunnen dragen
Maar , je zult maar rond moeten komen van heel weinig . Waar moet je dan in hemelsnaam die mondkapjes nog van bekostigen .dat is voor menigeen weer een dag eten op tafel . Verstrekking bij de voedselbank bv ? De instanties weten ook wie hun klanten zijn en hoe het met de financieen gesteld is .
Mijn broertje is zo’n minima... die afgelopen week bijna huilend hier was omdat hij eigenlijk mondkapjes nodig had om boodschappen te doen maar ja, als je moet rondkomen van €40 per week is zo’n mondkapje best een uitgave...

Nu heb ik een hele stapel wegwerp, dus ik heb hem er een 20tal gegeven. Ik had ze voor de vakantie destijds... en ik krijg ook van mijn werk waar ze inmiddels al een aantal weken verplicht zijn.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3411692
Ik was even in de supermarkt. Schappen waren zo ongeveer weer leeg. (oke, dat wat ik wilde hebben was er niet altijd, het viel best mee :biggrin2: )
Bij de kassa komt er een vrouw redelijk dicht achter me staan, grensgeval, zeg ik iets of zeg ik niks. Ik had mn boodschappen op de kassa gelegd gaat ze naast me staan om haar zooi er ook op te leggen. Toen heb ik heel duidelijk gezegd dat IK graag wel afstand wil houden. Echt, de stoom komt me dan echt uit mijn oren. >:(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door