Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3399248
Chouka schreef: zo 29 mar 2020, 13:04 Dankjewel voor de uitleg. Dat is duidelijk.
Ja, dat gevoel heb ik ook.

Dit artikel wilde ik je laten zien:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartanntp
En bekijk het als een studie. Als er 8% toevallig gevonden wordt veronderstel ik dat er in een gemiddelde populatie ook een zeker percentage erg aangetast is zonder symptomen.
In een ander artikel over deze studie in dit universitair ziekenhuis las ik dat ook alle dames die binnen komen om te bevallen een scan krijgen. En er was 1 dame in arbeid zonder symptomen, maar wel met serieus aangetaste longen.
Daar worstelen we ook mee dus testen we bij opname in het ziekenhuis en koorts wel heel laagdrempelig op Corona. Wij hebben ook al mensen gevonden die voor iets anders kwamen en toch (ook) Corona hebben ‘gevangen’

Binnenkort gaat de bloedbank in NL een studie doen met een antistof bepaling op serum van donoren. Dat is dan een steekproef en dan kan je een indruk krijgen van hoeveel mensen het zonder of met milde klachten doormaken
Door Siberienne
#3399251
Chouka schreef: zo 29 mar 2020, 13:16 Lizzy, dit dringend onderbreken. Zorg dat ze in beweging komt. Dansen op muziek? Thuis binnen? Even jas aan en buiten de deur, de straat uit wandelen. Dag zeggen vanop 1,5 meter afstand. Naar haar gaan. Buiten blijven, telefoneren en dan samen op wandel met een afstand van minstens 1,5 meter.
En als het beter gaat in een volgende fase het winkelen weer opnemen. Wel met haar de voorzorgsmaatregelen overlopen.
En als er de wil is is er een weg. Kijk maar hoever ze mee wil gaan. Vroeger gaan slapen en een middagdutje doen om dan om 6 uur te kunnen opstaan om tegen 7 uur te gaan winkelen. Of tegen sluitingsuur. Wel eerst nakijken of er dan ook echt minder volk is.
Haar voor het raam zetten zodat ze kan zwaaien aar iedereen die voorbij komt. Haar leren Skypen, videobellen,... om de sociale contacten te onderhouden.
+1
En handen wassen als ze thuis komt.
Door Elf
#3399252
Lizzy schreef: zo 29 mar 2020, 12:23 Ik zweer je dat ik ook niet goed weet wat ik met mijn moeder aan moet. Mijn moeder is 80 jaar. Altijd ongelofelijk actief geweest. Ze ging tot 3 weken geleden een keer of 3 per week dansen. En ze deed als een van de oudste echt heel goed mee. Nu zit ze binnen. Mag van ons ook geen boodschappen meer doen. Ondertussen heeft ze gordelroos van de zenuwen, komt ze nauwelijks nog buiten en hoor ik haar (ik zie haar niet meer want ik bezoek haar niet omdat Leo tot 2 weken geleden nog op een school heeft gewerkt) aftakelen.... :-\ . Zelf boodschappen doen zou ze heerlijk vinden! Maar ze kan niet om 7 uur naar de supermarkt, ze doet er lang over om op te starten en ik ben bang dat ze op een ander tijdstip in de supermarkt te tent uit wordt gekeken of niet leuk wordt behandeld. Maar als dit nog twee maanden gaat duren, dan vrees ik echt het ergste :-\
Lizzy, mijn vader is 82 en goed gezond. Hij zou wegkwijnen als ik hem zou verbieden de deur uit te gaan. Hij is zich zeer bewust van de risico’s maar hij leeft een zelfstandig leven en zou dat ook niet anders willen. Hij gaat wel naar het ouderenuurtje boodschappen doen. Bij Lidl delen ze dan ook handschoentjes uit en er zijn maar weinig mensen in de winkel. Hij is gek op lekker eten en op koken (ook voor zichzelf alleen) en gaat ook boodschappen doen bij Hanos. Horecagroothandel waar het heel rustig is en hele brede gangen zijn. Er is altijd wel iemand waar je een pasje van kan lenen. En Makro en Sligro vragen vlg mij geen pasjes meer nu. Voor mijn pa zijn dit uitjes waar hij van geniet. En hij gaat elke dag een km of 6 wandelen. Zo blijft hij fit en de buitenlucht is zo nodig om niet somber te worden!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3399255
eelke schreef: zo 29 mar 2020, 13:09 Het lastige van die instelling is natuurlijk wel, hoewel ik hem begrijp hoor, dat zij veel sneller bedden nodig hebben bij besmetting. En die zijn er niet ruim voldoende...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Zouden mijn ouders serieus corona krijgen, en dan bedoel ik een flinke longontsteking, dan gaat het snel bergafwaarts. Ik denk niet dat zij heel lang een bed bezet houden. Dat klinkt super naar, maar is wel de realiteit. Zij komen niet eens op de IC, hebben allebei een niet reanimeren verklaring en willen sowieso geen levensverlengende behandelingen.

Maar ik snap je opmerking hoor. :)
Door Siberienne
#3399256
-Annemarie- schreef: zo 29 mar 2020, 13:54 Zouden mijn ouders serieus corona krijgen, en dan bedoel ik een flinke longontsteking, dan gaat het snel bergafwaarts. Ik denk niet dat zij heel lang een bed bezet houden. Dat klinkt super naar, maar is wel de realiteit. Zij komen niet eens op de IC, hebben allebei een niet reanimeren verklaring en willen sowieso geen levensverlengende behandelingen.

Maar ik snap je opmerking hoor. :)
Ja, dat wilde ook ook zeggen. En er komen ook speciale plekken voor mensen die ziek worden en geen IC willen in verpleeghuizen etc. En mensen overlijden ook thuis met palliatieve behandeling. (Sorry kan even geen niet medische term vinden?)

Weet je, zeker onder de fittere 80-ers is ook een hele groep die NIET ernstig ziek wordt als ze er al tegenaan lopen. Per individu verschilt het risico. Dat maakt de afweging ook lastig. Wij zien ook ouderen die na een paar dagen ziekenhuis weer naar huis kunnen. Het is niet zo dat iedere oudere per definitie op de IC belandt of dood gaat. En een paar weken is dit isolement misschien nog wel vol te houden maar een paar maanden binnen... dat doet ook schade. En als mensen zich verantwoord gedragen en afstand houden, dan heb ik er niet zoveel moeite mee als mensen hun eigen afweging daarin maken.

Een veel te dikke 60-er met een hoge bloeddruk die een pakje per dag rookt, loopt als individu misschien wel meer risico.... en die bezet 3 weken een IC bed.

De kans voor het individu is altijd anders dan de kans obv de groep en da’s best lastige afweging vind ik.
Door Chouka
#3399263
Siberienne schreef: zo 29 mar 2020, 13:26 Maar de toename bekijken met gelijkblijvend test beleid is eerlijker dan meer gaan testen. Want dat vertekent ook. Het gaat niet om absolute toename maar relatieve. Als je test indicatie gelijk blijft en je ziet een exponentiële toename werken je maatregelen niet afdoende
Dat klopt en dat kan ik ook volgen.
Toch is: meten is weten. En dan maar de curves interpreteren met die gegevens in het achterhoofd.
Door Chouka
#3399264
Siberienne schreef: zo 29 mar 2020, 13:32 Daar worstelen we ook mee dus testen we bij opname in het ziekenhuis en koorts wel heel laagdrempelig op Corona. Wij hebben ook al mensen gevonden die voor iets anders kwamen en toch (ook) Corona hebben ‘gevangen’

Binnenkort gaat de bloedbank in NL een studie doen met een antistof bepaling op serum van donoren. Dat is dan een steekproef en dan kan je een indruk krijgen van hoeveel mensen het zonder of met milde klachten doormaken
Dat gaan ze hier ook organiseren. Ik ben benieuwd naar die informatie.
Door Chouka
#3399265
pearlsofpassion schreef: zo 29 mar 2020, 13:32 In België zelf communiceren ze de aantal besmettingen al weken bijna niet meer. Het aantal ziekenhuisopnames wel. Daar kijken ze vooral naar.
Ik vind het wel goed dat er veel meer getest wordt.
Kijk eens op de lifeblog van de VRT-nieuwsdienst.
Verder volg ik dagelijks de cijfers van mijn provincie en van het dichtst bijgelegen ziekenhuis. Die cijfers zijn voor jou minder relevant.
Door Chouka
#3399267
Siberienne schreef: zo 29 mar 2020, 14:05 En mensen overlijden ook thuis met palliatieve behandeling. (Sorry kan even geen niet medische term vinden?)
Vind je comfortzorg een alternatief of is dat nog te medisch? In dat laatste geval heb je gewoon meer woorden nodig. Dan zou ik het vertalen naar:
Als je niet meer kiest om naar het ziekenhuis te gaan dan kan je gewoon thuis blijven. In vertrouwde omgeving. En dan zorgen dokters, verpleegkundigen,... dat dat zo comfortabel mogelijk verloopt.
Door Lizzy
#3399277
OK, bedankt voor jullie visie op mijn moeder. Ik heb haar net gebeld. Ik bel haar bijna iedere dag, mijn zus belt een paar keer per week en mijn broer belt ook 1 a 2 keer per week. Haar video bellen leren gaat nu niet lukken. Daarvoor moeten we echt naast elkaar op de bank kunnen zitten. Maar goed, ze is nu snotterig en bang dat ze Corona heeft (zit al ruim 2 weken binnen dus ik hoop dat dat niet het geval is) maar heb haar aanbevolen dat als dat over is ze echt even iedere dag naar buiten moet om te wandelen of fietsen. Ze doet 's morgens wel mee aan beweeg-TV dus dat is wel goed. Boodschappen vind ik ook wel dat we even aan moeten kijken. Ze woont in R'dam dus echt geweldig vind ik dat niet, zou ze daar gaan shoppen :-\
#3399284
Chouka schreef: zo 29 mar 2020, 15:47 Kijk eens op de lifeblog van de VRT-nieuwsdienst.
Verder volg ik dagelijks de cijfers van mijn provincie en van het dichtst bijgelegen ziekenhuis. Die cijfers zijn voor jou minder relevant.
Nee dat bedoel ik niet. Verkeerd geformuleerd. ::)
Nee, ik bedoel dat de nadruk in de journaals op de opname's ligt en de personen op IC. In de 2e plaats de overledenen en dan pas aantal besmettingen.
Als je het wil weten, kan je het natuurlijk snel weten, maar ze bespreken ze niet zo uitgebreid als het aantal nieuwe opnames.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door