Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3403622
Ook helemaal mee eens!!

https://www.dlmplus.nl/2020/05/15/duits ... JqL_9mf15A

lAATSTE ZIN:
Zelfde conclusie voor NL?

Meer doden zijn gevallen door de corona maatregelen dan door het uitbreken van de ziekte zelf. Dat is de conclusie van het rapport. Zou de situatie in ons land daarvan verschillen? Hoe komt het dat er wel een dergelijk kritisch tegengeluid uit Duitsland komt en doodse stilte heerst in NL?
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3403626
Ik denk dat ik op een populatie van 2000 mensen met de hand op mijn hart kan zeggen dat door neveneffecten van corona niemand is dood gegaan. Kankerpatiënten krijgen gewoon chemo en operaties, van het weekend nog gewoon iemand die een hartaanval heeft overleefd.
Wel zijn er veel mensen overleden, aan covid-19,CVA's en metastasen.... En die zijn heftig, eenzaam en verdrietig....

Het is ook bizar wat mensen van zorg verwachten. We hebben een heerlijke tijd gehad, met weinig zorgvragen en momenteel moet ik weer ruzie maken met iemand die bultjes op het hoofd heeft en WOEST is dat ik voorstel om woensdag een afspraak te maken (want het was spoed en moest vandaag).
Als je ziet dat alleen het noodzakelijke goed genoeg is, word je zelfs een beetje geïrriteerd van mensen die nergens last van hebben, maar als ze op dit plekje drukken, doet het niet echt pijn maar ze voelen het wel....

Dus ik zie niet dat noodzakelijke zorg is stilgelegd....

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3403627
Maar ook daar zit wel nuance in Fenixje. Mijn moeder heeft een nekhernia. Vlak voor de corona moest ze (na al een half jaar klachten) kiezen tussen een operatie en spuiten. Ze heeft voor de spuiten gekozen, maar heeft die nog steeds niet gekregen. Ze heeft vreselijk veel pijn, zit in de ziektewet en weet nog altijd niet wanneer de spuit gezet gaat worden.

Ze zal er niet dood aan gaan. Maar dit is zachtjes gezegd wel zwaar klote. En zo is er natuurlijk een heleboel zorg waar we niet dood aan gaan, maar toch hard nodig hebben. Zelf zou ik zelf graag weer naar de fysio, ik heb zeker 50% meer hoofdpijn als wanneer ik regelmatig ga. Zou toch een hoop schelen.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3403628
Klopt! En heel veel dingen zijn heel naar....

Maar deze quote uit het artikel vind ik dus echt pijnlijk

"Tussen de 5.000 en 125.000 patiënten zijn of zullen door verschoven operaties sterven"


En natuurlijk is alles ruk, en snap ik dat je moeder liever geholpen wordt dan thuis moeten blijven met pijnstillers. Maar om te stellen dat we tekort schieten is niet leuk... Iedereen doet zijn stinkende best om zo goed mogelijke zorg te leveren....

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3403630
Zowel ik als mijn moeder vinden absoluut niet dat de zorg tekort schiet. Het is de situatie, de keuzes van bovenaf. Maar mijn moeder kan wegens diverse redenen amper pijnstillers gebruiken. En dan wordt de discussie over wel of niet noodzakelijk is wel een hele akelige. Daar kunnen de medewerkers van het ziekenhuis niets aan doen. Maar er zit helaas wel een heel groot grijs gebied tussen de chemo’s die wel doorgaan en de ingegroeide teennagels die nog even niet behandeld worden. Want mijn moeder is niet de enige in zo’n situatie natuurlijk.

Het is gewoon heel complex. En iedereen heeft daarin een visie en stem. En die zijn allemaal belangrijk.
Door Siberienne
#3403631
Fenixjuh schreef: ma 18 mei 2020, 19:30 Klopt! En heel veel dingen zijn heel naar....

Maar deze quote uit het artikel vind ik dus echt pijnlijk

"Tussen de 5.000 en 125.000 patiënten zijn of zullen door verschoven operaties sterven"


En natuurlijk is alles ruk, en snap ik dat je moeder liever geholpen wordt dan thuis moeten blijven met pijnstillers. Maar om te stellen dat we tekort schieten is niet leuk... Iedereen doet zijn stinkende best om zo goed mogelijke zorg te leveren....

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Ik denk ook dat je het even los moet zien van hoe iedereen zijn best doet. Ik denk dat er best mensen zijn die niet de zorg hebben gekregen die ze nodig hadden, soms omdat ze niet kwamen omdat ze bang waren, of omdat ze te bescheiden waren of omdat het nu eenmaal niet kon of door operaties die uitgesteld moesten worden. Ik mis zelf ook mijn fysio. En ook dat mensen nu poli afspraken afzeggen omdat ze geen geld hebben om hun eigen risico te betalen. Dat gebeurt nu namelijk ook.

Maar zo'n range van 5.000 tot 125.000 is natuurlijk wel enorm breed getal en geeft al aan hoeveel onzekerheden er in dit soort getallen zitten. Het zijn schattingen, meer niet. Gek genoeg waren er in corona tijd ook echt minder ernstige ongelukken. Dat kun je niet verstoppen, die mensen komen en die waren er dus gewoon niet. En zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven van zorg die ineens niet nodig was.

En wat betreft dit soort getallen: heeft de meneer ook aangegeven hoeveel mensen er anders aan corona dood gegaan waren? En hoeveel mensen er geen zorg gekregen hadden doordat het zorg systeem totaal was ingeklapt? Zoals in Noord Italie of Madrid? Want dat zijn we blijkbaar maar weer vergeten.
#3403632
Lazy Garfield schreef: ma 18 mei 2020, 18:15 Ook helemaal mee eens!!

https://www.dlmplus.nl/2020/05/15/duits ... JqL_9mf15A

lAATSTE ZIN:
Zelfde conclusie voor NL?

Meer doden zijn gevallen door de corona maatregelen dan door het uitbreken van de ziekte zelf. Dat is de conclusie van het rapport. Zou de situatie in ons land daarvan verschillen? Hoe komt het dat er wel een dergelijk kritisch tegengeluid uit Duitsland komt en doodse stilte heerst in NL?
Ik word enorm misselijk van dit soort berichten. Voor mijn gevoel wordt er enorm tekort gedaan aan de slachtoffers, zowel de mensen die er aan gestorven zijn, als de mensen die ernstig ziek zijn geweest en het overleefd hebben, van covid-19. Maar ook aan de mensen die voor de patiënten gezorgd hebben, op welke manier dan ook.
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op ma 18 mei 2020, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
#3403633
Lazy Garfield schreef: ma 18 mei 2020, 18:15 Ook helemaal mee eens!!

https://www.dlmplus.nl/2020/05/15/duits ... JqL_9mf15A

lAATSTE ZIN:
Zelfde conclusie voor NL?

Meer doden zijn gevallen door de corona maatregelen dan door het uitbreken van de ziekte zelf. Dat is de conclusie van het rapport. Zou de situatie in ons land daarvan verschillen? Hoe komt het dat er wel een dergelijk kritisch tegengeluid uit Duitsland komt en doodse stilte heerst in NL?
Kohn is een politicus van de SPD die een eigen 'rapport' op briefpapier van het ministerie verspreid heeft. Hij heeft wat cijfers bijeen geeft geraapt in een rapport tien "wetenschappers" opgevoerd van wie er geeneen viroloog en/of epidemioloog is of kennis heeft van deze vakken. Bovendien is het rapport niet door hen geschreven maar hebben zij alleen wat getallen geleverd. Grove schattingen.

Er is wel degelijk al een kritisch Nederlands rapport van de Raad van State, onafhankelijk en op eigen initiatief uitgebracht. Iets degelijker geschreven. https://www.raadrvs.nl/documenten/publi ... van-corona

Ik denk dat die doodse stilte vooral in jouw bubble heerst, mij vliegen de (kritische) discussie stukken om de oren over het hoe nu verder, wat de schade van de gemiste zorg is, hoe het opgestart kan worden, de oproep om een breed debat over welke mensen wel/niet op IC etc etc.

En ik hoor graag nog steeds het antwoord op de vraag hoe jij het allemaal zou doen en ik hoop dat - omdat het tenslotte allemaal wel meevalt met dit virus - dat je bij de 2e golf ook voorop staat als vrijwilliger in de COVID19 zorg.
Door MillyMol
#3403634
Lazy Garfield schreef: ma 18 mei 2020, 18:15 Ook helemaal mee eens!!

https://www.dlmplus.nl/2020/05/15/duits ... JqL_9mf15A

lAATSTE ZIN:
Zelfde conclusie voor NL?

Meer doden zijn gevallen door de corona maatregelen dan door het uitbreken van de ziekte zelf. Dat is de conclusie van het rapport. Zou de situatie in ons land daarvan verschillen? Hoe komt het dat er wel een dergelijk kritisch tegengeluid uit Duitsland komt en doodse stilte heerst in NL?
dlm plus (de lange mars plus) is nou niet een website die ik als betrouwbaar zou willen classificeren. Het staat vol met complottheorieën en pseudo-wetenschappelijke artikelen. Ik kan het onmogelijk serieus nemen. Dit soort verwijzingen naar nepnieuws maakt me pislink.

En als jij beter weet hoe we dit hadden moeten doen: kom daar dan eens mee in plaats van met dit soort onzinnige verwijzingen te komen.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3403639
MillyMol schreef: ma 18 mei 2020, 20:34 dlm plus (de lange mars plus) is nou niet een website die ik als betrouwbaar zou willen classificeren. Het staat vol met complottheorieën en pseudo-wetenschappelijke artikelen. Ik kan het onmogelijk serieus nemen. Dit soort verwijzingen naar nepnieuws maakt me pislink.

En als jij beter weet hoe we dit hadden moeten doen: kom daar dan eens mee in plaats van met dit soort onzinnige verwijzingen te komen.

+ 1 .... en dan vooral dat laatste stuk
Ik word niet goed van al die mensen die heel nonchalant het ene (zo gezegde 'genuanceerd tegengeluid') na het andere rommelartikel ergens neer kwakken en zelf nooit enige oplossing aandragen.
Ja....oplossingen als in 'laat de mensen vrij' en 'stop de 1,5 meter samenleving' .... maar hoe het dan vervolgens moet in de zorg als ronde 2 voorbij komt huppelen, daar hoor je ze niet over

Hé....want ik ben jong/gezond/onaantastbaar....dus het valt allemaal echt wel mee als ik al tegen een virusje aanloop.
Die snotneus en kuch overleef ik echt op mijn sloffen.

Maar die schijnen nooit echt naar beelden in de zorg te hebben gekeken.
En nee, misschien gaan ze er niet aan dood en laten we hopen dat ze niet eens op de IC terecht komen mochten ze toch onverhoopt het virusje tegenkomen tijdens hun 'vrij zijn'

Maar je kan toch niet met droge ogen gaan verkondigen dat het allemaal wel mee valt.
En als het al 'meevalt' komt dat omdat er zulke drastische maatregelen genomen zijn zoals ze zijn genomen en niet omdat wij collectief mazzel hebben of omdat Corona best wel meevalt.... door die maatregelen hoefden er gelukkig geen keuzes gemaakt te worden zoals in Italie......'ienemienemutten.....helaaspindakaas, de bedden zijn bezet, jij hebt vette pech vandaag'
#3403649
MillyMol schreef: ma 18 mei 2020, 20:34 dlm plus (de lange mars plus) is nou niet een website die ik als betrouwbaar zou willen classificeren. Het staat vol met complottheorieën en pseudo-wetenschappelijke artikelen. Ik kan het onmogelijk serieus nemen. Dit soort verwijzingen naar nepnieuws maakt me pislink.

En als jij beter weet hoe we dit hadden moeten doen: kom daar dan eens mee in plaats van met dit soort onzinnige verwijzingen te komen.
Ina schreef: ma 18 mei 2020, 21:19 + 1 .... en dan vooral dat laatste stuk
Ik word niet goed van al die mensen die heel nonchalant het ene (zo gezegde 'genuanceerd tegengeluid') na het andere rommelartikel ergens neer kwakken en zelf nooit enige oplossing aandragen.
Ja....oplossingen als in 'laat de mensen vrij' en 'stop de 1,5 meter samenleving' .... maar hoe het dan vervolgens moet in de zorg als ronde 2 voorbij komt huppelen, daar hoor je ze niet over

Hé....want ik ben jong/gezond/onaantastbaar....dus het valt allemaal echt wel mee als ik al tegen een virusje aanloop.
Die snotneus en kuch overleef ik echt op mijn sloffen.

Maar die schijnen nooit echt naar beelden in de zorg te hebben gekeken.
En nee, misschien gaan ze er niet aan dood en laten we hopen dat ze niet eens op de IC terecht komen mochten ze toch onverhoopt het virusje tegenkomen tijdens hun 'vrij zijn'

Maar je kan toch niet met droge ogen gaan verkondigen dat het allemaal wel mee valt.
En als het al 'meevalt' komt dat omdat er zulke drastische maatregelen genomen zijn zoals ze zijn genomen en niet omdat wij collectief mazzel hebben of omdat Corona best wel meevalt.... door die maatregelen hoefden er gelukkig geen keuzes gemaakt te worden zoals in Italie......'ienemienemutten.....helaaspindakaas, de bedden zijn bezet, jij hebt vette pech vandaag'
Deze postte ik een paar uur eerder en daar reageren jullie niet op.

Deze man is (klinisch ethicus aan het Erasmus M.C. Rotterdam en vertelt precies hetzelfde verhaal.
Dit bestempel je dus ook als complottheorie?
Door Lizzy
#3403650
Lazy Garfield schreef: di 19 mei 2020, 01:27 Deze postte ik een paar uur eerder en daar reageren jullie niet op.

Deze man is (klinisch ethicus aan het Erasmus M.C. Rotterdam en vertelt precies hetzelfde verhaal.
Dit bestempel je dus ook als complottheorie?
Nee hoor, geen complottheorie. Gewoon een zwakzinnig verhaal. Kokerblindslapgelul.

Vertel maar tegen de vrouw van mijn 100% gezonde kennis. Die op z'n 76 het hoekje om is gegaan door dit klote virus. De man was zo gezond als een vis, had verdomme net een nieuwe Dalmatiër pup aangeschaft, ZO goed voelde hij zich. Wij noemde hem altijd onze jonge oudere. Dood als een pier. En zo niet de enige he. Op het IC lagen niet de oudjes.

Maar al zouden alle mensen op het IC een onderliggende ziekte hebben gehad he. Ja? So? Wat dan nog? Hadden ze die dan maar niet moeten helpen ofzo? Jij hebt overgewicht dus jou laten we dood gaan, eigen schuld, dik bobbeltje? Dus wat zegt dat nou, dat alle mensen op het IC een onderliggende ziekte hebben/hadden? Wat wil je daar in Godsnaam mee duidelijk maken? Die verdienen geen zorg ofzo? Is het hun eigen schuld? Deze mensen hoeven we niet te beschermen? Die mogen ook gewoon dood? "Ja kom, je bent 50 en je hebt diabetes, tis mooi geweest"?

Zo langzamerhand krijg ik echt steeds meer het gevoel dat het de schuld is van de ouderen en de mensen met een zwakkere gezondheid dat dit land op slot is gegaan en zit. De rest kan namelijk simpelweg doen waar ie zin in heeft want Corona is toch maar een soort griepje. Echt he, iedereen die dit denkt: die wens ik een corona besmetting (slecht voor m'n karma, dit). Zonder op het IC terecht te komen hoor, dat wel! Maar gewoon een Corona besmetting zoals zoveel die hebben gehad... Een weekje of 3 zo lamlendig dat je niks kan en dan nog een paar maandjes herstellen van je griepje.

Ik zie nog zo Boris Johnson met zijn grote muil vertellen "ah, tis maar een griepje en jaaa, er gaan vast een hoop mensen dood. Kijk, ik schud nog gewoon iedereen de hand, ook corona patiënten". Tot ie zelf met een tube in z'n face op het IC lag.... Kijk 'm nou eens. De ervaringsdeskundige. Met deze levenservaring is ie een ander man geworden.

Meneer heeft gewoon ook makkelijk lullen. En alle mensen die nu zitten te zeiken op onze regering: die zitten slap te lullen. Wat hadden ze moeten doen? Er lagen dik duizend mensen op het IC, waar we geen ruimte voor hadden. En daar lagen en liggen niet alleen maar mensen met een onderliggende ziekte, dat is gewoon gelul.

Ik ben trots op onze regering en zorgverleners, zoals ze gehandeld hebben. Ze hebben de ellende super serieus en vakkundig en goed aangepakt met DIT als resultaat he, er liggen nog geen 400 mensen op het IC en het aantal doden is afgenomen naar ongeveer rond de 20 per dag. Dat komt door de maatregelen hoor, niet door de sukkels die nu roepen dat het inhumaan is. Ik word daar echt nijdig van. Ze moesten iets. De artsen en verpleegkundige krijgen verdomme niet eens te tijd om bij te komen, omdat ze nu andere zorg moeten inhalen. Ze gaan als een raket door. Terwijl deze lamlul (sorry hoor) lekker achter zijn bureautje ethicus zit te wezen. Niet eens met zijn poten in de modder.

En onze regering is de boel nu ook aan het loslaten. Langzaam, zodat we niet weer een stortvloed van dooie over ons heen krijgen en het IC weer opgeschaald kan worden en de verpleegsters en de artsen die zich de afgelopen 3 maanden helemaal de pleuris hebben gewerkt WEER op standje 20.000 verder te moeten Corona patiënten te behandelen.

En ouderen worden van A tot Z over 1 kam geschoren. Er zijn zat 80 jarige die nog 3 keer per week gaan dansen (zoals mijn moeder). En die wil niet in d'r eentje op een IC dood wil gaan door dit klote virus. En dit wordt eruit gelicht, alsmaar over het feit dat de ouderen niet bezocht kunnen worden. Er is verdomme nog wel meer aan de hand hoor, dan het feit dat ouderen nu geen bezoek mogen hebben. Wat een kokerblindheid. En ouderen he, die zitten niet alleen in een verpleeghuis huidhonger te hebben. Rot op. Die mensen worden elke dag verzorgt door liefhebbende verpleegsters. Voor wie ik dit ook echt een mes in de rug vindt. En ja, er zijn schrijnende verhalen. Net zo goed onder jongere mensen wie Covid19 niet hebben overleeft. Ga maar ff met die ouders praten, van een dooie jongere.

En ja, natuurlijk moet er gekeken worden naar wat er allemaal fout is gegaan. En natuurlijk moeten we kijken naar wat de maatregelen allemaal voor effect hebben gehad. Maar onze regering heeft beslissingen moeten nemen om te voorkomen dat we Italiaanse toestanden terecht zouden komen, waarbij het leger de lijken van straat moest halen.

Echt, kromme tenen. Vent (die ethicus he), ga met je poten eerst even in de modder staan. Voor je met je nette stropdasje denkt te weten hoe het zit en hoe het moet >:(

Onze regering maakt ook voor het eerst een pandemie van deze omvang mee. En de draaiboeken die het RIVM klaar heeft liggen: nah, daar bleken we weinig aan te hebben. Dus moest men on best effort gaan improviseren. Ik vind zulke beschuldigingen echt een mes in de rug van al die mensen die zich de afgelopen maanden helemaal te pletter hebben gewerkt. Ik vind het uitlichten van alleen dit probleem echt het probleem bagatelliseren. Je snapt dan werkelijke de complete omvang niet.

Maar zoals altijd : de beste stuurlui staan aan wal. En zoals altijd zijn er weer stuk of 10 miljoen Nederlanders die denken de situatie beter aangepakt te hebben als Rutte. Ons land is ook weer 10 miljoen virologen wijzer ::)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3403652
Lazy Garfield schreef: di 19 mei 2020, 01:27 Deze postte ik een paar uur eerder en daar reageren jullie niet op.
Dat is niet waar, ik heb kort nadat je hem geplaatst hebt een serieuze reactie gegeven en na mij hebben nog anderen gereageerd.

En het niet (volledig) met iemand eens zijn is wel even iets anders als het een complottheorie noemen.

Ik ga overigens ook grotendeels met Lizzy haar reactie mee. Ik vind dat deze meneer prima vragen stelt om over na te denken, maar ik vind zijn antwoorden vrij vaak erg kort door de bocht en te weinig tekst en uitleg geven. Daarover heb ik in mijn eerdere post voldoende gezegd.

Ik ben ook nog steeds blij met onze regering. Als ik ergens kritiek op zou moeten hebben, is dat de versoepeling mij momenteel te snel gaat. Iedereen doet maar weer normaal, terwijl we tegelijkertijd ook steeds meer te weten komen over de schade die dit virus ook bij mild verloop aanricht. Gelukkig mag je in dit land nog steeds zelf beslissen om je aan strengere maatregelen te houden en dat doe ik dan ook.
Door MillyMol
#3403653
Weet je wat inhumaan is? Van het zorgpersoneel verwachten dat ze maanden achter elkaar diensten van 12 uur per dag draaien en geconfronteerd worden met een ongekend aantal doodzieke patiënten waarvan een groot deel niet te redden blijkt. Ze door het niet naleven van de maatregelen of het roepen om ‘vrijheid’ te dwingen om nog een keer te vechten tegen een onzichtbaren vijand die zulke verwoestingen aanricht in longen, bloedvaten, hart, nieren, hersenen, ingewanden dat niets anders rest dan de familie op te bellen en ze te vertellen dat hun vader, moeder, broer. zus, zoon, dochter afgekoppeld gaat worden van de beademing om te overlijden.

De president van de VS is inhumaan, omdat hij zijn herverkiezing belangrijker vindt dan de bijna 90.000 doden die daar al zijn gevallen.

Wat er nu gebeurt in de verpleeghuizen is niet inhumaan. Het is verschrikkelijk naar dat ze geen bezoek mogen ontvangen, maar ze worden volledig verzorgd. En de oversterftecijfers van het CBS bewijzen dat het geen “verwachte” sterfgevallen waren, maar sterfgevallen door SARS-COVID-19. Die man in het Erasmus MC is klinisch ethicus. Het is zijn taak om dingen ter discussie te stellen. Maar hij is geen medicus. En al zeker geen IC-arts. En hij heeft recht op zijn mening. Maar hij heeft geen recht op zijn eigen feiten.

En ik zit nog steeds te wachten op een antwoord op de vraag hoe jij denkt dat deze pandemie in Nederland aangepakt had moeten worden. Geef daar nou eens eerst antwoord op, voordat je weer met een link of een video aan komt zetten. Wat had dit kabinet volgens jou moeten doen?
Door Too
#3403654
Lazy Garfield schreef: di 19 mei 2020, 01:27 Deze postte ik een paar uur eerder en daar reageren jullie niet op.
]
Beter lezen Garfield... Siberienne en Kaela reageerden op je , ik was wellicht wat minder genuanceerd maar ook dat was een reactie op dat filmpje.
Overigens vind ik 2 (redelijk intelligente) meneren ,die vermoedelijk geen huishouden delen, in één auto ook niet zo heel netjes in de huidige omstandigheden

Mijn vraag aan jou blijft staan
Hoe zie jij de oplossing ?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door