Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3395741
dinky89 schreef: di 25 feb 2020, 19:37 Op dit moment ben ik er nog niet zenuwachtig voor. Ik vind het ook lastig om de cijfers die vanuit China komen te duiden. Ook doordat er verschillende meetmethode worden gebruikt.
Daarnaast mis ik ook de verhouding tussen het aantal mensen dat genezen is en het aantal doden. Net als het algemene ziekteverloop. Dit komt uiteraard mede doordat China beperkt informatie deelt, waaronder wanneer de uitbraak bekend was.

Kortom, ik vind het lastig om de daadwerkelijke ernst in te schatten.
Er zijn wel wat getallen bekend hoor.
Hier bv op de site van de ECDC (European center for disease control)
https://www.ecdc.europa.eu/en/geographi ... ncov-cases
De teller staat nu wereldwijd op 80134 bevestigde gevallen en 2698 doden. Ik heb vandaag ergens nog gelezen hoeveel mensen genezen zijn verklaard, maar ik dacht circa 20.000 in China.

Blijft natuurlijk dat we niet exact weten hoeveel mensen er daadwerkelijk ziek zijn geworden / geweest
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3395746
Ik wil het niet bagatelliseren, maar ik vind paniek wat overbodig. Wel ben ik van mening dat we nog eens goed na moeten denken of al dat reizen op dit moment nu wel zo verstandig is. De wereld is natuurlijk een stuk kleiner geworden sinds bijvoorbeeld de Spaanse griep van 1918-1920 (500 miljoen zieken en 20-50 miljoen doden).
Op dit moment staat de teller op zo'n 80.000 zieken en bijna 3.000 doden. Dat zijn fikse cijfers, ook in verhouding. Aan de andere kant lijkt het bij de fatale slachtoffers vooral de gaan om ouderen en zieke mensen. De vraag is alleen of het hierbij blijft.

Ik ga voorlopig voor een goede handhygiëne en grote voorraden eenmalige zakdoekjes. Maar ja... als iedereen verder gewoon doorgaat met hoesten en proesten, zal me dat niet al te veel helpen.

Voor mezelf heb ik in elk geval alvast besloten om voorlopig maar even niet op vakantie te gaan, en dan zeker niet met een vliegtuig of een cruiseschip...
#3395748
Ik denk dat het risico zelf ziek te worden bij ons op het Zweedse platteland wel meevalt; ons probleem, mocht de ziekte hier uitbreken, wordt eerder dat alle voedselvoorraden en gezondheidszorg zich op grote steden als Stockholm en Göteborg gaan concentreren en er voor het platteland minder aandacht komt. Dat was al het geval toen Zweden jaren geleden die grote hoeveelheden vluchtelingen uit Syrië opnam; de vluchtelingen kregen in de gezondheidszorg voorrang, en hier op de pampa moesten lokale bewoners maanden wachten voordat ze bv. een afspraak bij de tandarts konden krijgen.

Gelukkig hebben wij altijd wel een flinke voorraad voedsel in huis, ik denk dat wij persoonlijk wel drie maanden zonder boodschappen doen kunnen overleven. Zelfs zout heb ik in kilo's in huis; ik kon niet het biologisch-dynamische vegaan gezandstraalde handgeplukte zeezout van mijn keuze vinden in de supermarkt, en had daar dus maar meteen tien kilo van besteld op internet . ;D

Qua risico om ziek te worden van dierbaren: op dat punt heb ik meer angst, omdat mijn Finse 'zusje' en haar man in Milaan wonen. Hopelijk komen zij niet met enge bacillen in aanraking. Het is nogal een reislustig stel ook (nu even niet natuurlijk, maar normaal gesproken), maar ik hoop dat ze zo verstandig zijn geen risico's te nemen.
Door src_esther
#3395753
Waar ik me een beetje zorgen om maak, is dat veel mensen de neiging hebben toch van alles te gaan doen als ze zich niet goed voelen. Zo vaak zieke collega's tegenover me heb gehad. :???: Ik werd daar altijd boos over en ben een keer direct naar huis gegaan toen het halve kantoor liep te hoesten en proesten. Vond men raar en dan vervolgens balen dat ongeveer iedereen ziek thuis zat. Ja duh! Zo'n baan heb ik gelukkig niet meer.

Maar wij moeten binnenkort weer door Nederland reizen en daar maken we ons wel een beetje zorgen om. Ondere andere in restaurants eten. Veel mensen bijelkaar die je de hele tijd hoort kuchen en hoesten. :-\ (Blijf dan weg!?) Mensen die handen willen schudden. Dat handenschudden ben ik al geen fan van, maar dat gaat dus echt niet door.

Voor mezelf maak ik me niet zo druk, voor ML wel.
Door Siberienne
#3395764
src_esther schreef: di 25 feb 2020, 22:28 Waar ik me een beetje zorgen om maak, is dat veel mensen de neiging hebben toch van alles te gaan doen als ze zich niet goed voelen. Zo vaak zieke collega's tegenover me heb gehad. :???: Ik werd daar altijd boos over en ben een keer direct naar huis gegaan toen het halve kantoor liep te hoesten en proesten. Vond men raar en dan vervolgens balen dat ongeveer iedereen ziek thuis zat. Ja duh! Zo'n baan heb ik gelukkig niet meer.

Maar wij moeten binnenkort weer door Nederland reizen en daar maken we ons wel een beetje zorgen om. Ondere andere in restaurants eten. Veel mensen bijelkaar die je de hele tijd hoort kuchen en hoesten. :-\ (Blijf dan weg!?) Mensen die handen willen schudden. Dat handenschudden ben ik al geen fan van, maar dat gaat dus echt niet door.

Voor mezelf maak ik me niet zo druk, voor ML wel.
Zoals die Iraanse minister https://www.nu.nl/279208/video/minister ... redirect=1
Door Lizzy
#3395774
:-X :-X :-X

Het was natuurlijk ook niet de vraag of maar wanneer het in NL of bij je om de hoek vastgesteld zou gaan worden :-X

En exact wat src_esther dus schrijft: zieke mensen blijven gewoon doorlopen :-X
Door Cathelijn
#3395777
Ik weet nog niet of ik er bang voor moet zijn, op dit moment nog niet.
Wij merken op het werk wel een grote toename aan aanvragen en bestellingen voor handdesinfectiemiddelen.
Vergelijkbaar met de tijd van de Mexicaanse griep.
Door Lizzy
#3395780
Overigens wordt door het Rode Kruis eigenlijk gezegd dat we mondkapjes verkeerd gebruiken en ook wordt het nut betwijfeld door bijv. de Volkskrant:

https://nos.nl/artikel/2324466-rode-kru ... apjes.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7181f82/

Handen wassen en niet in het wilde weg hoesten en niesen is beter. En handen wassen doe je met zeep en duurt 20 seconden. Niet de gemiddelde 6 seconden die wij (de mensch) nu handen wast.

En handdesinfectiemiddelen zonder dat je je handen wast: daarmee sloop je de natuurlijke huidflora hoorde ik van de week en da's ook niet goed. Gewone ordinaire zeep is beter. Zeiden ze. Mocht iemand de bron willen weten wil ik die wel opzoeken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395782
Hij is vorige week in Limburg geweest.
Nou mag ik hopen dat dat niet vanwege carnaval was? Want dan mag Nederland ook zijn borst nat gaan maken.....
De feestneuzen gaan weer overal aan het werk en niet alleen in Limburg...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395783
Lizzy schreef: wo 26 feb 2020, 08:01 Overigens wordt door het Rode Kruis eigenlijk gezegd dat we mondkapjes verkeerd gebruiken en ook wordt het nut betwijfeld door bijv. de Volkskrant:

https://nos.nl/artikel/2324466-rode-kru ... apjes.html

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7181f82/

Handen wassen en niet in het wilde weg hoesten en niesen is beter. En handen wassen doe je met zeep en duurt 20 seconden. Niet de gemiddelde 6 seconden die wij (de mensch) nu handen wast.

En handdesinfectiemiddelen zonder dat je je handen wast: daarmee sloop je de natuurlijke huidflora hoorde ik van de week en da's ook niet goed. Gewone ordinaire zeep is beter. Zeiden ze. Mocht iemand de bron willen weten wil ik die wel opzoeken.
Met die desinfecftiemiddelen klinkt gewoon logisch als je zoals ik ook gevoelige handen hebt, als je allemaal kloven, spleten, wondjes aan je handen krijgt heb je 0 barrière over tegen bacteriën natuurlijk.
Naast dus dat bacteriën ook ergens goed voor zijn
#3395785
Maak ik me zorgen? Wel een beetje eerlijk gezegd, wat ik begrijp is het een luchtweginfectie en ML & ik beide geen goede, gezonde longen meer hebben maak ik me wel wat zorgen. (Beide hebben we astmatische bronchitis)
Aan de andere kant ben ik ook altijd nog overtuigd als het je tijd is, is het je tijd.

Ik werk op een bedrijf waarin wij veel en frequent buitenlandse bezoekers hebben, vanuit alle uithoeken van de wereld dus de kans op besmetting wordt steeds reëler, hoewel er vanaf vandaag wordt geadviseerd om zo min mogelijk te reizen. (Maar wat hebben we daar aan als de incubatie tijd zolang is?)

Mondkapjes doen we maar niet aan, wassen met zeep wel, het niezen & hoesten moet op het werk al in je elleboog (net als bij ML op het werk) een voordeel van werken in de voedingsmiddelenindustrie. Bijkomend voordeel daaraan is dat er ook verwacht wordt dat men sneller thuis blijft bij griepverschijnselen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door