Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3391532
De kerst komt al steeds dichterbij en ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie met de kerstdagen gaan maken en eten. Wordt het makkelijk of uitgebreid, wordt het een zoveel gangen menu of wordt het gourmetten. Recepten zijn natuurlijk altijd zeer welkom!!

Ik ben er nog niet helemaal uit, wij vieren de dagen met onze italiaanse logés.
Kerstavond zullen we starten met carpaccio, verder een heerlijke rollade achtig iets uit Italië met iets van groente en aardappelgratin, zelfgemaakt natuurlijk. Dan nog een toetje.

De twee kerstdagen gaan we gourmetten.
Natuurlijk hoop ik hier leuke aparte ideeën te vinden voor op of bij de gourmet.

Dus brand los, wat eten jullie?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3391534
Hier geen gourmetqueen, dus daaraan kan ik je niet helpen.

Ligt eraan of ik eters krijg, zowel dan wordt het 3 gangen met een vleesje en zoniet, dan maak ik een zalmpje.

Misschien dat we 2de kerstdag aftaaien met de camper en dan wordt het dus 2de kerstdag wat restverwerking of iets anders, simpel maar lekker.
Kerstavond doe ik niks bijzonders.
Door Ingeborg1958
#3391535
Eerste kerstdag een ovenschaaltje met varkenshaas,zoete aardappel en champignons(aus). Kant en klaar bij de traiteur. Tweede kerstdag laten we ons verrassen bij mn jongste zoon en zn Russische vrouw.
Gebruikersavatar
Door pike
#3391536
Ik heb mijn plannetje klaar liggen. Mijn moeder komt de Kerstdagen bij ons doorbrengen. Dus ik heb speciaal voor haar een (nep)boom opgetuigd, een kerststukje op de tafel gezet, kaarsjes hier en daar. Wat eten betreft wil ik wel wat lekkers maar ook gemakkelijk doen. Met haar 94 is het geen grote eter meer, een meergangen menu is echt niet aan haar besteed. Voorafje(s) skippen we, anders krijgt ze haar hoofdgerecht al niet meer op. Maar wel een toetje, want dat gaat er bij haar altijd nog achteraan ::) In de vriezer ligt een hertenrollade en een kalkoenrollade te wachten (wij zijn duidelijk niet vega). Die gaan met thermometer erin zo hup de oven in en als het van binnen heet genoeg is gaat het belletje. Een gebakken aardappeltje erbij, groente erbij die nog wordt opgeleukt met wat extra ingredienten en klaar. Toetje is 1x stoofpeer (oeroud recept a la Pauline :biggrin2: ) met kaneelijs en slagroom, en 1x een basje (boerenjongens-advocaat-slagroom) met roomijs. En als er dan heel toevallig ook nog Andre Rieu op televisie is is moeders Kerst weer helemaal oke. ;D
Op nieuwjaarsdag gaat een kalfsmuis de oven in, waarschijnlijk met witlofrolletjes en een toetje van uhhhh iets tiramisu-achtigs denk ik daar ben ik nog niet helemaal uit.
Aangezien moeders het grootste deel van de wakkere dag inactief in een stoel doorbrengt en niet de kleinste vorm van eigen initiatief ontplooit, sla ik altijd een hele lange, diepe zucht van opluchting als alles voorbij is en ze weer op weg is naar huis :-[
Gebruikersavatar
Door pike
#3391537
Angelique schreef: zo 15 dec 2019, 19:03 Hier geen gourmetqueen, dus daaraan kan ik je niet helpen.

Ligt eraan of ik eters krijg, zowel dan wordt het 3 gangen met een vleesje en zoniet, dan maak ik een zalmpje.

Misschien dat we 2de kerstdag aftaaien met de camper en dan wordt het dus 2de kerstdag wat restverwerking of iets anders, simpel maar lekker.
Kerstavond doe ik niks bijzonders.
Dat klinkt mij als goede muziek in de oren :D :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3391540
1ste kerstdag bij mn schoonouders; heb doorgegeven dat ik graag vis wil... en 2de kerstdag met mn gezin gourmetten... oudste dochter deels vis, deels vlees en wij 3-en vlees...
Heb afgelopen weken beetje bij beetje alles (voor zover mogelijk) ingekocht en in de vriezer gedaan (om de kosten te verspreiden ;) ).... kids vinden het erg leuk en gezellig om te gourmetten :D ....
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3391543
Angelique schreef: zo 15 dec 2019, 19:03 Hier geen gourmetqueen, dus daaraan kan ik je niet helpen.

Ligt eraan of ik eters krijg, zowel dan wordt het 3 gangen met een vleesje en zoniet, dan maak ik een zalmpje.

Misschien dat we 2de kerstdag aftaaien met de camper en dan wordt het dus 2de kerstdag wat restverwerking of iets anders, simpel maar lekker.
Kerstavond doe ik niks bijzonders.
Heerlijk klinkt die 2e kerstdag Lique!! Wij doen normaal niet heel bijzonder met kerst, maar ja, nu toch maar een keer wel. :)
Door hamada
#3391545
1e Kerstdag gourmetten bij zoonlief.
2e Kerstdag met familie en dan maken we kerstkalkoen van Koopenkalkoen, dus biologisch en diervriendelijk gehouden. Verder alle traditionele bijgerechten, zoals appelmoes, peertjes, cranberries, vulling in springvorm, Leon&Leon friet ( :coolsmiley: ) Voorgerechtje van regenboogforel, als toetje ijs. :kerstzwaai: :reindeer: :sneeuwpop:
Door Elf
#3391552
Kerstavond samen met mijn zus en haar gezin bij ons een gezellige avond met een soort ‘koffietafel’. Zoals onze moeder dat vroeger ook deed. Dus met kippenragout, worstenbroodjes (Brabant hè ::) ) en allerlei andere lekkere dingetjes.
1e kerstdag nog geen plannen, 2e kerstdag wil ik voor het eerst van mn leven eens een kalkoen maken. Dus als iemand tips en/of recepten heeft: graag!
Door Lizzy
#3391567
Tweede kerstdag gourmet. Met m'n moeder, zus, broer en schoonzus. Aan ons heb je weinig want wij doen vegetarische gourmet Charlie Angel :-* (wel de standaard dingetjes zoals gekookte aardappels in stukjes, geklopte eieren om omelltjes te maken, geraspte kaas, en dan een scala aan groenten zoals uitjes, paprika, prei, courgette, tomaten, etc). Ik maak falafel. Een zee aan knoflook mayo. En vermoedelijk doen we voor het gemak wat kant en klare vega dingetjes erbij. Vorig jaar alles zelf gemaakt (noten balletjes om te bakken enzo) en als ik zie hoe weinig daar van gegeten is... Heb ik geen zin meer in al die moeite....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door