Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3388590
Angelique schreef: zo 27 okt 2019, 08:37 Geen. Alleen het zijn vleesvervangers en logischerwijs zullen mensen die toch bij het vlees gaan zoeken. En als ze bij het vlees liggen bereiken ze ook het vleesetende publiek die dan misschien toch eerder geneigd is een pakje te proberen.
Hier bij de jumbo liggen ze dus naast de hutspot en de pizza,s. Dat is dan nog wel vlak naast de vleeskoeling.
Daarom zeg ik "laat de vegetariër maar de rambam krijgen". Da's niet het publiek dat ze kennelijk willen aantrekken voor een vega hap.
#3388591
Doranto schreef: zo 27 okt 2019, 08:42 Ik denk dat jij geluk had dat de groente zo vers was. Wij doen al jaren de boodschappen bij ekoplaza, maar onze ervaring is dat de groente er meestal juist niet vers is. Wij gaan inmiddels liever naar een boerderijwinkel hier niet ver vandaan. Die verkopen biologisch en ook nog eens van lokale bioboeren! Er is niet alleen verschil met ekoplaza qua versheid, maar ook qua prijs én kwaliteit. Enige nadeel is, dat hun assortiment erg beperkt is.
Ik zou ook liefst van een boerderijwinkel kopen. Maar dat is nog niet zo eenvoudig als je in Zoetermeer woont. Tenzij je bereid bent om er voor in de auto te gaan zitten, maar ja, die bereidheid heb ik dan ook weer niet. Tot op heden goede ervaringen met Ekoplaza trouwens. Zowel in R'dam als in Den Haag als nu ook in Z'meer. Het assortiment is niet erg groot maar wel lekker vers. We zijn natuurlijk ook wel erg verwend met het enorme aanbod aan groenten en fruit van supermarkten!
#3388593
Fijn hé, verse groenten en zonder verpakking :) Daar word ik ook altijd blij van :) Net zoals jij wel wat minder van de rekening, al heb ik wel een bio versmarkt in de buurt die minder duur is dan de bio supermarkt, maar in vergelijking met een gewone supermarkt blijft het een enorm verschil.

Net zoals op veel andere vlakken zou de maatschappelijke kost ook in de prijs verrekend moeten worden.

Wat betreft veggie dingen bij vlees: ik snap dat je dat degoutant vindt, dat vind ik ook. Langs de andere kant is het wel effectief om veggie meer main stream te maken. Je geeft dan niet meer de boodschap "het is geen eten voor ons, want wij zijn geen veggies/vegans" en je zorgt ook dat niet veggies zich meer bewust zijn van het bestaan van alternatieven. Je maakt dus dat het op de psychologische lijst van opties van de consument komt.

Blijkbaar is daar onderzoek naar gedaan (van horen zeggen, onderzoek niet zelf gelezen) en verhoogt het significant de omzet van de plantaardige alternatieven.
#3388596
Het scheelt heel erg er stad en dat is weer afhankelijk van de verstedelijking van de stad.
Toen ik nog in A'dam woonde, woonde ik vlakbij een grote en goed gesorteerde Ekoplaza. Die had veel en vers spul. En in het seizoen was het er niet overdreven duur. Er kwamen veel mensen en er was dus een grote omloop. Direct bij de boer kopen is geen optie als je middenin A'dam woont, want dan zijn er binnen 5-10 km gewoon geen boeren, want alleen ultra-stedelijk gebied.
Overigens kocht ik bij de AH ook niet zoveel groente, want mindere kwaliteit en duurder dan de markt die dichterbij was.

Nu woon ik een stuk minder urbaan en ga geregeld naar de boer. Nu ben ik wel zo dat ik niet alle boeren affiets. Ik ga meestal naar 1, een fruitteler die ook wat groente verbouwt. Ze verkopen er alleen wat ze zelf kweken. Het is een bedrijf met een hele goede pr-machine, dus er komt wat meer volk en ze zijn daardoor ook bijzonder klantvriendelijk. Je kan er zelf het eea aan fruit plukken. Nu heb ik daar zelf best wel een hekel aan, maar de kleuter vindt dat geweldig, dus soms doen we dat wel. Zelf eieren rapen doe ik niet, want ik heb een spatader (en het kippenhok is verder lopen).
De boer heeft geen Skal-keurmerk, maar bespuit de boel weinig tot niet. Het is er erg vers, want ze hebben weinig opslag/koelruimte. En ze hebben er ook wat bijzondere rassen, zoals Cox-appels (die vind je nergens meer in de supermarkt) en St Remy-stoofperen (overal Gieser Wildeman).
Afgelopen tomatenseizoen heb ik 2 soorten tomatensaus gemaakt, om de weckpotten te vullen en alvast voor te bereiden op de naderende hongerwinter. De eerste batch was van supermarkttomaten. Lekker sausje, niets mis mee (ik kan wel eetbaar koken). De tweede batch was van tomaten van bovenstaande boer; 2/3 gewone trostomaten en 1/3 pomodori. En die saus is subliem! Kan je zo uit de pot eten, hoeft geen macaroni meer bij.

Ik zou veel meer lokaal willen eten. Maar momenteel kan dat eigenlijk niet, want dan heb ik een grotere vriezer nodig (voor vleespakketen en verwerkte groente en fruit en brood/deeg) en mijn oven is kapot. Ik vraag me dan af wanneer ik dan zou moeten slapen, want meer boeren en molen langsfietsen (fruit, groente, vlees, zuivel, meel/bloem, eieren) en dat kan ook best duurder uitvallen, want ik koop nu bijv alleen kaas in de aanbieding. En meer zelf maken kost ook meer tijd. Het is niet dat ik de hele dag door uit mijn neus zit te vreten.
En dan zal ik nog steeds in de supermarkt of bij andere winkels komen. Want er is hier geen boer die wcpapier kweekt, of koffiebonen, rijst, noedels (nee, die maak ik niet zelf), bananen of ander (sub)tropisch fruit en natuurlijk chocola.
#3388612
Jarenlang bestelde ik mijn bio boodschappen bij de Ekonoom alleen vond de kwaliteit minder worden en steeds vaker werden bestelde produkten niet geleverd.
Toen online gaan bestellen bij Ekoplaza, heel tevreden altijd kraakverse groente en fruit in tegenstelling tot wat ik hier vaak in de winkels zie liggen bij Ekoplaza. Nu moet ik voor Ekoplaza een half uur rijden dus ook niet echt handig vandaar dat online een uitkomst was.
Nu bestel ik ruim een jaar bij Hofweb en ben echt super tevreden. Hun visie kan ik helemaal achterstaan, rechtstreeks contact met de boeren en ook die een goede prijs geven voor hun produkten.
Groente en fruit is altijd kraakvers, je kunt zien waar het vandaan komt, ook kleine hoeveelheden te bestellen, leuke aanbiedingen en regelmatig een leuke actie.
Groot assortiment , lekkerste rauwmelkse kaas ooit gegeten en heerlijk brood.
En geen onnodig verpakkingsmateriaal, wat los kan in de krat zit er los in.
Ik haal de helft van de boodschappen bij Hofweb en de andere helft bij AH.
#3388615
Haal jij de groentes bij het groentboerinetje Angelique? Ik neem me steeds voor om daar langs te gaan maar het is er nog niet van gekomen. De AH zit niet bij mij in de buurt maar als we er soms boodschappen halen nemen we geen groentes mee. Die kwaliteit is echt uitermate teleurstellend gebleken. Wij bestellen regelmatig bij de ekonoom maar de kwaliteit van het versgoed kan beter en ze kunnen vaak niet leveren wat je bestelt. Ik ga Hofweb maar eens een kans geven denk ik.
#3388618
Laika schreef: zo 27 okt 2019, 12:38 Haal jij de groentes bij het groentboerinetje Angelique? Ik neem me steeds voor om daar langs te gaan maar het is er nog niet van gekomen. De AH zit niet bij mij in de buurt maar als we er soms boodschappen halen nemen we geen groentes mee. Die kwaliteit is echt uitermate teleurstellend gebleken. Wij bestellen regelmatig bij de ekonoom maar de kwaliteit van het versgoed kan beter en ze kunnen vaak niet leveren wat je bestelt. Ik ga Hofweb maar eens een kans geven denk ik.
Ja, daar koop ik de groenten. Is niet bio, maar ze gebruiken zo min mogelijk meuk en bestrijden ook met plantjes die gewenste beestjes aantrekken. Ze zijn qua groenten aanzienlijk goedkoper of gelijk aan dan de supermarkt en dan krijg je altijd verser en mooier spul. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van het aanbod, dus seizoensgroenten.
Voor die €63,- van Liz koop je daar de hele groentekraam op :biggrin2:
Ze verkopen ook streekproducten van andere boeren als jam en wijn oid maar dat heb ik nog nooit gekocht.
#3388639
Lizzy schreef: zo 27 okt 2019, 08:47 Ik zou ook liefst van een boerderijwinkel kopen. Maar dat is nog niet zo eenvoudig als je in Zoetermeer woont. Tenzij je bereid bent om er voor in de auto te gaan zitten, maar ja, die bereidheid heb ik dan ook weer niet. Tot op heden goede ervaringen met Ekoplaza trouwens. Zowel in R'dam als in Den Haag als nu ook in Z'meer. Het assortiment is niet erg groot maar wel lekker vers. We zijn natuurlijk ook wel erg verwend met het enorme aanbod aan groenten en fruit van supermarkten!
Dat is dan weer het "voordeel" van minder landelijk wonen. Hier is het vrijwel niet mogelijk om zonder auto boodschappen te doen. Maar de boerderijwinkel hier is in ieder geval dichterbij dan de Ekoplaza.
#3388726
Basilicum schreef: zo 27 okt 2019, 11:45 Jarenlang bestelde ik mijn bio boodschappen bij de Ekonoom alleen vond de kwaliteit minder worden en steeds vaker werden bestelde produkten niet geleverd.
Toen online gaan bestellen bij Ekoplaza, heel tevreden altijd kraakverse groente en fruit in tegenstelling tot wat ik hier vaak in de winkels zie liggen bij Ekoplaza. Nu moet ik voor Ekoplaza een half uur rijden dus ook niet echt handig vandaar dat online een uitkomst was.
Nu bestel ik ruim een jaar bij Hofweb en ben echt super tevreden. Hun visie kan ik helemaal achterstaan, rechtstreeks contact met de boeren en ook die een goede prijs geven voor hun produkten.
Groente en fruit is altijd kraakvers, je kunt zien waar het vandaan komt, ook kleine hoeveelheden te bestellen, leuke aanbiedingen en regelmatig een leuke actie.
Groot assortiment , lekkerste rauwmelkse kaas ooit gegeten en heerlijk brood.
En geen onnodig verpakkingsmateriaal, wat los kan in de krat zit er los in.

Ik haal de helft van de boodschappen bij Hofweb en de andere helft bij AH.
Klinkt goed en ik zie dat ze ook best veel Demeter spul hebben. Ga het eens proberen.
#3388737
Basilicum schreef: zo 27 okt 2019, 11:45 Jarenlang bestelde ik mijn bio boodschappen bij de Ekonoom alleen vond de kwaliteit minder worden en steeds vaker werden bestelde produkten niet geleverd.
Toen online gaan bestellen bij Ekoplaza, heel tevreden altijd kraakverse groente en fruit in tegenstelling tot wat ik hier vaak in de winkels zie liggen bij Ekoplaza. Nu moet ik voor Ekoplaza een half uur rijden dus ook niet echt handig vandaar dat online een uitkomst was.
Nu bestel ik ruim een jaar bij Hofweb en ben echt super tevreden. Hun visie kan ik helemaal achterstaan, rechtstreeks contact met de boeren en ook die een goede prijs geven voor hun produkten.
Groente en fruit is altijd kraakvers, je kunt zien waar het vandaan komt, ook kleine hoeveelheden te bestellen, leuke aanbiedingen en regelmatig een leuke actie.
Groot assortiment , lekkerste rauwmelkse kaas ooit gegeten en heerlijk brood.
En geen onnodig verpakkingsmateriaal, wat los kan in de krat zit er los in.
Ik haal de helft van de boodschappen bij Hofweb en de andere helft bij AH.
Heb even bij hofweb gekeken, maar ik vind de prijzen van de kruidenierswaren wel wat hoger dan bij andere biologische winkels. Ik bestel ook regelmatig bij Cilou. De prijzen zijn daar over het algemeen wat lager en ze hebben best wel veel (helaas ook veel niet). De bestellingen kloppen altijd en worden milieuvriendelijk verpakt. Verse groenten bestellen via internet heb ik nog nooit geprobeerd, omdat ik altijd graag de groenten eerst wil zien. Maar misschien dat ik dat dan toch eens ga proberen, want wat hier in de winkel bij ekoplaza ligt is meestal oud, en het is hier ook niet naast de deur. De boerderijwinkel die hier dichterbij is, heeft helaas een heel beperkt assortiment, maar is wel mijn favoriete winkel.

ps. Net even contact gehad met Ekoplaza, maar online bestellen heeft voor ons geen zin, omdat het brood wat wij altijd hebben alleen in de winkel afgehaald kan worden. Dan moet ik er dus alsnog heen :-\
#3388746
D67095AA-1EEC-4FFB-9A76-96DB7F5FBF16.jpg
D67095AA-1EEC-4FFB-9A76-96DB7F5FBF16.jpg (1.08 MiB) 1350 keer bekeken
Vandaag wat laatste restjes van het seizoen bij de favoriete boer gekocht (Frankenfruit). Ik was €28,15 kwijt voor 10 kilo piepers, 5 kilo juinen, bijna 5 kilo tomaten (tros- en pomodori), 2 kilo appels (golden delicious), ruim 1,5 kilo handperen (commodore en nog iets anders), 1 pompoen van 1,5 kilo (hokkaido) en 1 pot appel-peren-kweepeerstroop.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door