Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3395196
kiara schreef: zo 16 feb 2020, 09:57 Wat een leuk topic , ik heb er ook 2 ( broertjes) en nooit problemen , worden in september 2 jaar, maar bij goede fokker en ook gezond voer( geen dierenwinkel troep)

Ze heten Randy en Buddy
Zal kijken of het lukt foto te maken
Ze zijn zo leuk
Rattenfoto's zijn altijd leuk :)

Ja je kan geluk hebben met de gezondheid of pech en natuurlijk is hun achtergrond, voeding... daar ook een factor in. Ik heb zelf nooit verschil gemerkt tussen mijn opvangers en mijn stamboomratten, maar ik had vroeger uitsluitend opvangers. Ik lijk tegenwoordig wel slecht karma te hebben met de ratten en het zijn allemaal zo'n individuele gevallen :( Nuja met uitzondering van de keelabcessen van de zusjes. Kan zoveel oorzaken hebben, maar genetisch is ook niet uit te sluiten, al komt het in de stamboom niet voor voor zover geweten.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3395197
Randy is de Mink Japanner velveteen
Buddy is de Siamees Japanner
Komen bij Rattus Rats vandaan en ja stamboom( doe ik niks mee)
Ook het speciaal gemaakte voer komt bij haar vandaan
Bijlagen
2003A17E-1BCC-47DA-A2F4-0A55324921AC.jpeg
2003A17E-1BCC-47DA-A2F4-0A55324921AC.jpeg (2.58 MiB) 1517 keer bekeken
C7F75708-88A0-4E00-8808-605EB500FC32.jpeg
C7F75708-88A0-4E00-8808-605EB500FC32.jpeg (1.98 MiB) 1517 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door kiara
#3395198
frodo quin schreef: zo 16 feb 2020, 10:35 Rattenfoto's zijn altijd leuk :)

Ja je kan geluk hebben met de gezondheid of pech en natuurlijk is hun achtergrond, voeding... daar ook een factor in. Ik heb zelf nooit verschil gemerkt tussen mijn opvangers en mijn stamboomratten, maar ik had vroeger uitsluitend opvangers. Ik lijk tegenwoordig wel slecht karma te hebben met de ratten en het zijn allemaal zo'n individuele gevallen :( Nuja met uitzondering van de keelabcessen van de zusjes. Kan zoveel oorzaken hebben, maar genetisch is ook niet uit te sluiten, al komt het in de stamboom niet voor voor zover geweten.
Ja denk ook mazzel maar ook bewust voor gekozen bij haar, goede verhalen gehoord. Zijn mijn eerste ratjes trouwens
Door Siberienne
#3395202
frodo quin schreef: zo 16 feb 2020, 10:29 Neen geen thema en aangezien het deze keer rittens uit een opvangnest zijn (dus geen boom) ook geen letter. Ik vind altijd dat de naam bij de rat moet passen qua persoonlijkheid en natuurlijk ook iets dat ik graag hoor en niet al te hard verbaster wegens een lettergreep teveel ofzo.

Foto's van deze ochtend:
Baby blauw
Afbeelding

Baby zwart
Afbeelding
Aaaah wat een leukerds!
Ik vind de bovenste, de blauwe, een Suze / Suusje. Of Lotte

De zwarte oogt wat serieuzer. Meer een Katinka.

Toch bijzonder om te lezen hoe verschillend ratten zijn van andere dieren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395219
frodo quin schreef: zo 16 feb 2020, 10:23 De hechtingen zijn er gisteren middag uitgeraakt, maar het was al dichtgegroeid. Ratten zijn op vlak van abcessen een pak moeilijker dan konijnen, oa omdat ab niet zo goed werkt en ze een extreem snel metabolisme hebben, dus het ook op enkele uren dichtgroeit. In de mate dat het er in kan gaat er abzalf in.

Ratten zijn inderdaad een stuk minder serieus dan konijnen. Ze zitten qua karakter dichter bij honden, maar ze zijn meer empatisch en hebben geen onderdanige will to please.
Ik duim dat het goedkomt. Zal je dan wel snel merken zeker?

Je zal wel gelijk hebben, maar jonge konijnen kunnen ook behoorlijk gek doen hoor. En zowiezo konijntjes die meer ruimte krijgen. Die kunnen zo ontzettend vrolijk zijn.
Eens ze eraan gewend zijn, zijn ze wel rustiger ja. Beetje rennen, graven, grazen en met elkaar knuffelen. Maar het echt dol lopen doen beperkt zich dan tot de eerste weken van de lente. ;D Ik zie het altijd daaraan als de lente gaat doorbreken, dan worden de konijnen heel actief.

Hangt er ook vanaf. Mathijsje was een konijn die ook dagelijks zijn gekke 15 minuten had, zoals katten dat hebben. De andere konijnen vonden dat maar gek. :P
Door Lizzy
#3395221
Wat zijn ze schattig, die twee kleintjes :smitten:

Ik vind het echt rot voor je dat je op het moment zo'n pech hebt met je ratjes :-\ . Getsie, wat een zorgen!
Gebruikersavatar
Door kiara
#3395225
Met dat AB komt zeker door al die arme laboratorium ratjes?
Immuun voor geworden?
Hopelijk helpt het
Door Siberienne
#3395226
kiara schreef: zo 16 feb 2020, 17:31 Met dat AB komt zeker door al die arme laboratorium ratjes?
Immuun voor geworden?
Hopelijk helpt het
Dat kan ik even niet plaatsen. Bacteriën kunnen resistent worden voor antibiotica en dan werken ze niet meer. Dieren (in dit geval ratten) worden immuun voor infecties, dan worden ze niet meer ziek.
Als antibiotica niet werken is dat (even kort door de bocht gezegd) of omdat de bacterie resistent is geworden of omdat de antibioticum spiegels niet hoog genoeg zijn. Waarom antibiotica bij ratten niet goed werken weet ik niet. Ik wist niet eens dat antibiotica daar niet goed werken en moest er wel ineens aan denken dat veel studies op ratten zijn gedaan en dat de resultaten die daar behaald worden dus misschien wel een hele slechte voorspeller zijn voor wat er in mensen gebeurt.

Voorbeeld is trouwens wel dat een bepaalde soort antibiotica (quinolonen) bij ratten bijwerkingen geven op botgroei waar ze dat bij mensen veel minder tot niet doen. Dat heeft weer te maken met de botstofwisseling van ratten die anders is dan bij mensen.

Wat ik me voor zou kunnen stellen is dat de snelle stofwisseling van ratten in hun nadeel werkt. Stel dat een antibioticum snel afgebroken wordt, dan zou je eigenlijk hoger moeten doseren. Maar dat kan soms niet omdat je dan teveel bijwerkingen krijgt. Bij sommige middelen zou vaker doseren dan nog een optie kunnen zijn maar dat kan ook lastig zijn (stel je voor elke twee uur iets toedienen dag en nacht, da’s gewoon praktisch niet te doen).

Wel interessant, die verschillen.

En sowieso Kiara, de labratten vermengen zich toch niet met de stamboom ratten? Die komen meestal het lab niet uit. (((Ik zeg meestal omdat heel vroeger we als student nog wel eens een rat mee mochten nemen als huisdier. Maar ik denk dat dat nu veel strenger geworden is en dat dat niet meer gebeurt, maar zeker weten doe ik dat niet))))
Door frodo quin
#3395231
pearlsofpassion schreef: zo 16 feb 2020, 16:29 Ik duim dat het goedkomt. Zal je dan wel snel merken zeker?

Je zal wel gelijk hebben, maar jonge konijnen kunnen ook behoorlijk gek doen hoor. En zowiezo konijntjes die meer ruimte krijgen. Die kunnen zo ontzettend vrolijk zijn.
Eens ze eraan gewend zijn, zijn ze wel rustiger ja. Beetje rennen, graven, grazen en met elkaar knuffelen. Maar het echt dol lopen doen beperkt zich dan tot de eerste weken van de lente. ;D Ik zie het altijd daaraan als de lente gaat doorbreken, dan worden de konijnen heel actief.

Hangt er ook vanaf. Mathijsje was een konijn die ook dagelijks zijn gekke 15 minuten had, zoals katten dat hebben. De andere konijnen vonden dat maar gek. :P
Thx voor de duimen. Snel merken, ja en neen. Het kan snel mis gaan, maar ook weken oké lijken en dan alsnog misgaan.

Ik denk dat konijnen qua gekke sprongen ratten serieus overtreffen, maar ik heb het met serieus eerder over het karakter. meer in de zin van gevoel voor humor, ondeugend, spelen met jou... Ratten kunnen ook wel bouncy zijn hoor, maar de flikflaks van sommige nijnen evenaren ze echt niet vind ik :)
Door frodo quin
#3395232
kiara schreef: zo 16 feb 2020, 17:31 Met dat AB komt zeker door al die arme laboratorium ratjes?
Immuun voor geworden?
Hopelijk helpt het
Ik zou denken van niet aangezien een dier niet immuun wordt, maar de kiem.

Ik weet dat het bv bij konijnen gewoon beter ter plaatse komt door een andere structuur van het weefsel. verder is hun formaat ook geen voordeel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395233
Ratjes klinken ook ontdeugender ja.
Maar ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met konijntjes die ruimte krijgen om volledig zichzelf te zijn? Want dan zitten er ook echte ondeugden tussen, terwijl de meeste konijntjes gewoon niet de kans krijgen om dat te laten zien. Sommige zijn gewoon heel nieuwsgierig en gezellig, ook heel leuk. En ik vind ze vooral vaak zo guitig, ze lijken soms echt gezichten te trekken en doen je gewoon lachen. Of dat heb ik toch. :biggrin2:

Maar ik denk dat ratten volhardener en 'intelligenter' zijn in ondeugd. Dus origineler uit de hoek zullen komen en daardoor grappiger. Zo klinkt het toch, uit de verhalen.
En zowiezo meer mensgericht, denk ik.
Door frodo quin
#3395234
Siberienne schreef: zo 16 feb 2020, 17:56 Dat kan ik even niet plaatsen. Bacteriën kunnen resistent worden voor antibiotica en dan werken ze niet meer. Dieren (in dit geval ratten) worden immuun voor infecties, dan worden ze niet meer ziek.
Als antibiotica niet werken is dat (even kort door de bocht gezegd) of omdat de bacterie resistent is geworden of omdat de antibioticum spiegels niet hoog genoeg zijn. Waarom antibiotica bij ratten niet goed werken weet ik niet. Ik wist niet eens dat antibiotica daar niet goed werken en moest er wel ineens aan denken dat veel studies op ratten zijn gedaan en dat de resultaten die daar behaald worden dus misschien wel een hele slechte voorspeller zijn voor wat er in mensen gebeurt.

De zin en onzin van dierenproeven ;) Ab werkt wel bij ratten, maar minder goed dan bij veel andere diersoorten. Voor zover ik weet heeft dat vooral te maken met het moeilijk te plaatse raken.

Voorbeeld is trouwens wel dat een bepaalde soort antibiotica (quinolonen) bij ratten bijwerkingen geven op botgroei waar ze dat bij mensen veel minder tot niet doen. Dat heeft weer te maken met de botstofwisseling van ratten die anders is dan bij mensen.

Wat ik me voor zou kunnen stellen is dat de snelle stofwisseling van ratten in hun nadeel werkt. Stel dat een antibioticum snel afgebroken wordt, dan zou je eigenlijk hoger moeten doseren. Maar dat kan soms niet omdat je dan teveel bijwerkingen krijgt. Bij sommige middelen zou vaker doseren dan nog een optie kunnen zijn maar dat kan ook lastig zijn (stel je voor elke twee uur iets toedienen dag en nacht, da’s gewoon praktisch niet te doen).

Klopt, maar dat maakt niet dat ab onbruikbaar is, maar wel dat ze heel hoge dosissen krijgen en vaker per dag (2x ipv 1x en bij veel meds ongeveer x10)

Wel interessant, die verschillen.

En sowieso Kiara, de labratten vermengen zich toch niet met de stamboom ratten? Die komen meestal het lab niet uit. (((Ik zeg meestal omdat heel vroeger we als student nog wel eens een rat mee mochten nemen als huisdier. Maar ik denk dat dat nu veel strenger geworden is en dat dat niet meer gebeurt, maar zeker weten doe ik dat niet))))
Ik denk dat Kiara vooral bedoelt of er in de oorsprong van de tamme rat geen labo ratten zitten. Vroeger werd namelijk verteld dat de tamme rat van de laborat afstamt, maar dat blijkt niet te kloppen. De rat als huisdier zou afzonderlijk van de rat als labo dier ontstaan zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door