Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3386405
Kaio schreef: ma 23 sep 2019, 14:43 Wellicht, en denk zeker dat het aan de tijd van het jaar ligt! Ik heb toen in de winter gekeken.
In de winter groeit hier niks he. Maar wel goed dat dus zomers wel het een en ander van lokale afkomst is. Zal straks thuis weer eens kijken. :)
Hier in Frankrijk komt het meeste op dit moment uit Frankrijk ;)
Aan het eind van de film worden ook wel vooral Aldi, Lidl en nog wat Duitse supermarkten genoemd. Nou is mijn Duits gewoon niet goed genoeg om het helemaal te begrijpen maar de logo's van deze supers verschijnen verschillende keren.
#3386410
Lizzy schreef: ma 23 sep 2019, 14:55 Aan het eind van de film worden ook wel vooral Aldi, Lidl en nog wat Duitse supermarkten genoemd. Nou is mijn Duits gewoon niet goed genoeg om het helemaal te begrijpen maar de logo's van deze supers verschijnen verschillende keren.
Ik had ook in Nederland gekeken. Bij plus maar volgens mij ook ah. Ik zal er eens verder op letten.
Zal in NL weinig anders zijn dan in de.
#3386413
Ik haat beestjes in mijn eten. Mijn grootste nachtmerrie. Ik heb het wel eens gehad maar ik leef nog en kan me herinneren dat mijn ma vroeger de bloemkool in een zoutwater badje legde tegen de beestjes. (misschien heb ik er daarom wel nachtmerries over ;D Mn ma kon namelijk ook niet koken.)

Een grotere nachtmerrie is nog wel dat onder andere de bijen verdwijnen omdat er zoveel gif gestrooid wordt. Ik heb liever een beestje in mn broccoli dan dat er beestjes verdwijnen met alle gevolgen van dien. En ook voor de gezondheid van de boeren, de omwonenden en degenen die het gif eten.

Dat de groente krom is of kleiner of iets dergelijks boeit me niet. En de buitenbeentjes koop ik iid nooit omdat er teveel in een zak zitten.
Ooit ga ik genoeg verdienen om alles biologisch te kopen, niet voor mezelf maar voor de beestjes.
#3386417
sam28 schreef: ma 23 sep 2019, 16:31 Ik haat beestjes in mijn eten. Mijn grootste nachtmerrie. Ik heb het wel eens gehad maar ik leef nog en kan me herinneren dat mijn ma vroeger de bloemkool in een zoutwater badje legde tegen de beestjes. (misschien heb ik er daarom wel nachtmerries over ;D Mn ma kon namelijk ook niet koken.)

Een grotere nachtmerrie is nog wel dat onder andere de bijen verdwijnen omdat er zoveel gif gestrooid wordt. Ik heb liever een beestje in mn broccoli dan dat er beestjes verdwijnen met alle gevolgen van dien. En ook voor de gezondheid van de boeren, de omwonenden en degenen die het gif eten.

Dat de groente krom is of kleiner of iets dergelijks boeit me niet. En de buitenbeentjes koop ik iid nooit omdat er teveel in een zak zitten.
Ooit ga ik genoeg verdienen om alles biologisch te kopen, niet voor mezelf maar voor de beestjes.
:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Nou heb ik ook wel een lichte beestjes in m'n eten fobie hoor. Mijn moeder kon (en kan) wel vreselijk goed koken maar ik schepte een keer hutspot op en had een oorwurm op m'n bord liggen :-X . Ieuw! Mijn opa had een volkstuin, gebruikte nooit gif (wel zijn eigen brandnetelbrouwels) en dan kregen we andijvie uit z'n tuin, man man, die zat vol met beestjes! Die gingen wij dan weer redden en uitzetten op het land bij ons achter :biggrin2:

Maar inderdaad, erger dan beestjes in m'n eten zijn geen beestjes in de natuur omdat ze kapot gespoten zijn. En zieke boeren/mensen die in de omgeving wonen. En het vergiftigen van de planeet in z'n algemeen.
#3386418
Het geeft wat meer werk met groenten schoonmaken, maar dat is het dan ook.
Zelfde met plekjes, OK, die bewaren minder goed, maar verder snij je ze er gewoon uit he.
Liever een rups of bladluis in m'n eten dan dat gif ze. Ik weet wel wat het gezondst is...

Brandenetelaftreksel helpt idd tegen luis en mijten ed. Chili-aftreksel trouwens nog beter.
Maar ik ben doorgaans zelfs daar te lui voor. Bovendien bestrijdt je dan nog steeds beestjes en grijp je zo in in het ecosysteem. Het lijkt onschuldig, maar zelfs dat verstoort een deel evenwicht, als je het systematisch inzet. Al kan je natuurlijk ook zeggen dat als al je buren het doen, er weinig kans is dat je ooit in je eigen tuintje wel een evenwicht kan bereiken...
Maar proberen staat vrij he...

En ik denk dat ik toch eens Oost-Indische kers aanschaf. Naar het schijnt lokt die luizen weg van je groenten.
#3386419
pearlsofpassion schreef: ma 23 sep 2019, 17:00 Het geeft wat meer werk met groenten schoonmaken, maar dat is het dan ook.
Zelfde met plekjes, OK, die bewaren minder goed, maar verder snij je ze er gewoon uit he.
Liever een rups of bladluis in m'n eten dan dat gif ze. Ik weet wel wat het gezondst is...

Brandenetelaftreksel helpt idd tegen luis en mijten ed. Chili-aftreksel trouwens nog beter.
Maar ik ben doorgaans zelfs daar te lui voor. Bovendien bestrijdt je dan nog steeds beestjes en grijp je zo in in het ecosysteem. Het lijkt onschuldig, maar zelfs dat verstoort een deel evenwicht, als je het systematisch inzet. Al kan je natuurlijk ook zeggen dat als al je buren het doen, er weinig kans is dat je ooit in je eigen tuintje wel een evenwicht kan bereiken...
Maar proberen staat vrij he...

En ik denk dat ik toch eens Oost-Indische kers aanschaf. Naar het schijnt lokt die luizen weg van je groenten.
De brouwsels van mijn opa waren dermate "goed" dat het geen reet hielp allemaal :biggrin2: . Alles zat onder de beestjes. Maar met andere beestjes en met de juiste planten bij elkaar zetten zorgde hij toch voor een prachtige opbrengst zonder gif! Oost Indische kers zit inderdaad vol met luis. Maar de bloemen zijn ook lekker om te eten (en daar zit nooit een luisje op). De andijvie smaakte naar andijvie. De komkommers naar komkommers. De spitskool naar spitskool. Ik mis mijn opa's groententuin.
#3386430
Ik moet altijd weer denken aan het artikel dat ik inmiddels lang geleden in de Wired las: https://www.wired.co.uk/article/post-organic
Helaas is er nog altijd bar weinig veranderd.

Mijn opa kweekte ook zelf groenten zonder gebruik van gif en ja, ik mis ze ook. Hij had bijna altijd een enorm overschot waar familie en kennissen van mee mochten genieten.
#3386431
Kaio schreef: ma 23 sep 2019, 16:25 Iemand nog een wijntje ? : :P
IMG-20190923-WA0001.jpg
Jakkes.

Overigens kun je tegenwoordig heel goede biologische wijnen kopen waar echt geen gif aan te pas gekomen is. Er zijn zelfs enkele biologisch-dynamische wijnen, ook heel goede. En de kwalitatief goede biologische wijnen hebben, vind ik, ook vaak een nette prijs.
In Oostenrijk zijn ze na hun koelvloeistofschandaal een andere weg ingeslagen en zijn een stuk verantwoorder aan het werk gegaan bij het produceren van wijn.
#3386432
Siberienne schreef: ma 23 sep 2019, 18:24 Ml leest het boek van Jelmer Mommers over de klimaatverandering. Een van de meest schokkende items; alle gebruik van gif heeft er niet toe geleid dat er minder oogsten verloren gaan. Da’a gewoon nog steeds hetzelfde als voor het gif....
Ik vermoed zomaar dat de lobby van o.a. Bayer er wel voor zorgen dat dat als een leugen wordt weggezet. :( :'(
#3386433
Ik geloof niet dat de consument ooit uitdrukkelijk heeft gevraagd om groenten zonder beestjes. Ik geloof wel dat wanneer een winkel groente verkoopt met beestjes erin, die winkel binnen no time geen groente meer verkoopt. Het is namelijk wel een wens, groente zonder beestjes, en we zijn het nu gewend. Dat weer afwennen is een lastige. Moet ik eerlijk bij zeggen dat mij ook de eetlust vergaat als ik een insect in de spinazie zie zitten, al ben ik nog zo tegen overmatig pesticidegebruik.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door