Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lonaa
#3394174
zurca schreef: do 30 jan 2020, 14:05 Het is echt uitgegroeid tot een leuk, aandoenlijk ding :-* :-*
Wat voor formaat(je) heeft ze nu?
Net iets onder de knie. Qua hoogte beetje formaatje Cocker, denk ik. Qua bouw beetje Podenco. Met een veel te lange rug. ::)
Door Lonaa
#3394549
Ik geloof dat mijn puppy officieel geen puppy meer is. :o Al een week ofzo had ik het idee dat reuen iets meer intresse hadden, dat ze iets minder luisterde/me hoorde als ik wat vroeg en dat eventueel d'r vulva wel wat gezwollen was. Er is nu ook lichtroze afscheiding. ::) Dus uh, help, ik denk dat mijn puppy loops is.

Nu heb ik wel eea gelezen over hoe een loopsheid verloopt en werkt, maar hebben jullie nog tips? Kan ik d'r ergens in ondersteunen?

Sally was destijds al geholpen, dus dit is mijn vuurdoop. ::)
Gebruikersavatar
Door sam28
#3394550
Aww, arme ex-pupper. :D

Ik weet nog dat ik met Ziva veel gefietst heb door de stad langs groen stukjes, om loslopende honden te vermijden. Tot 10 dagen na de loopsheid.
De kortere rondjes deed ik aan een korte lijn met een berg koekjes voor de hond en ik begon van verre al te blèhren dat ze loops was. Ziva vond er de eerste loopsheid gelukkig niks aan, geen polonaise aan mn lijf. Ik heb haar na de derde loopsheid laten steriliseren omdat ze zo schijnzwanger was steeds. Heel sneu.
Door Lonaa
#3394551
Ik loop altijd aan de korte lijn behalve in het park of bos. Dan met de flexi voor meer loopruimte. Of los. Dat laatste gaan we dus soberso niet meer doen, voorlopig.

Wat ik begreep is +/-9 dagen afscheiding en dan +/- 9 dagen vruchtbaar. En dan is het klaar. Toch?

Moet wel serieus wat aan m'n blehrskills doen, denk ik. Meestal hou ik mijn mond over dingen. ::)
Gebruikersavatar
Door sam28
#3394552
;D
Ik heb leren blèhren door de loopsheid.
Ik dacht altijd dat het 3 weken was plus 10 dagen als het vloeien was gestopt.
Maar goed, mijn kennis is van 10jr terug. :biggrin2:
Door frodo quin
#3394572
Heel lang geleden intussen, maar het gene ik er mij nog levendig van herinner is dat ze telkens de benen nam. Goed in de gaten houden dus, ook in de tuin.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3394578
O jee. Ik blijf even geinteresseerd meelezen, want ik krijg binnenkort ook voor het eerst een loopse teef (Jessie is ook nog niet gecastreerd).
Door Lizzy
#3394590
Lonaa schreef: wo 05 feb 2020, 14:21 Ik geloof dat mijn puppy officieel geen puppy meer is. :o Al een week ofzo had ik het idee dat reuen iets meer intresse hadden, dat ze iets minder luisterde/me hoorde als ik wat vroeg en dat eventueel d'r vulva wel wat gezwollen was. Er is nu ook lichtroze afscheiding. ::) Dus uh, help, ik denk dat mijn puppy loops is.

Nu heb ik wel eea gelezen over hoe een loopsheid verloopt en werkt, maar hebben jullie nog tips? Kan ik d'r ergens in ondersteunen?

Sally was destijds al geholpen, dus dit is mijn vuurdoop. ::)
Ik doe niks tijdens de loopsheid. Fritzi is pas weer loops geweest. Fritzi hoeft van de drie weken ook maar twee weken aan de lijn (na de eerste week van de loopsheid) maar ja, dat ondervind je pas als ze een paar keer loops zijn geweest (hoe of wat je wel/niet kunt/moet doen). Dus de eerste loopsheid is het drie weken aan de riem. Jippieeeee :biggrin2:

En om schijnzwangerschap tegen te gaan geef ik Fritzi na de loopsheid direct minder te eten.

En 9 a 10 weken na de loopsheid moet je altijd bedacht zijn op BMO. En niet iedere hond krijgt koorts en wordt doodziek, dat hangt ook af van of het een gesloten of open pyo is. Bij een open pyo zie je vaak vuil uit de vagina, bij een gesloten pyo gaan veel honden meer drinken, kunnen ze sloom worden en ja, ook koorts krijgen. Dit blijft een dingetje hoor, pyometra. Nu is de kans op pyo bij zo'n jonge hond niet erg groot. Die kans wordt alsmaar groter naarmate de hond ouder wordt. Ik weet niet of je al besloten hebt of je haar laat castreren of niet?

Maar goed, qua ondersteuning doe ik dus verder niets en laat de natuur z'n gang gaan, behalve het verminderen van eten.
Door Lonaa
#3394595
Bedankt voor jullie reacties!

Lizzy, wb castreren, ik vind het maar een lastig vraagstuk. In principe moet het (had misschien al wel gemoeten) van de stichting. Maar 'zomaar' casteren of iig casteren omdat er dan geen puppy's komen vind ik eigenlijk niet voldoende reden. :-[ Ik wil geen puppy's en ik ben een verantwoordeljke hondeneigenaar.

Dus tot nu toe kom ik eigenlijk niet verder dan: even een paar keer een loopsheid afwachten om te zien hoe ze daar doorheen komt. Als ze er weinig tot geen last van heeft, hoeft ze van mij niet per se geholpen.

Ik weet dat wel casteren de kans op bepaalde tumoren en ontstekingen verminderd. Ik weet dat castreren de kans op gedragsveranderingen daarna verhoogd. Ik ben er nog niet over uit.

Had ook al even op BP gezocht en o.a. een topic van jou gevonden waar je ook twijfelt.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3394604
Wat ik bij Ziva merkte was dat ze gedragsverandering kreeg door de schijnzwangerschappen (ze is 3x loops geweest en 3x was het raak). Na de laatste keer is ze heel waaks geworden. Daarvoor had ze dat niet, bijvoorbeeld als ik ging zwemmen, dan zwom ze mee. Alle hondjes waren leuk en welkom. Daarna bleef ze op het kleedje en joeg ze alles en iedereen weg daar. Fijn voor mn centen en telefoon, die lagen veilig, maar heel a-relaxed want ze was toen altijd aan de lijn omdat ze minder aardig was naar voorbijgaande honden. Helaas is dat niet over gegaan na de castratie.
Door Lonaa
#3394605
Oh wauw. Dat is best een heftige verandering door een schijnzwangerschap. :-\

Ik hoop dat haar loopsheid nu haar zelfvertrouwen een beetje doet groeien, dat kan ze best gebruiken. We hebben net gewandeld en ik merk dat ze beduidend meer snuffelt overal. Dat veel meer markeren doet ze eigenlijk niet, plassen is nog steeds een ding uit noodzaak.

Ze druppelt nog niet, het is zo weinig dat het 'blijft plakken', maar inmiddels wel echt rood. Kan ik haar helpen/stimuleren zichzelf schoon te maken? Volgens mij heeft ze dat nooit echt 'geleerd', ze doet het ook niet na het plassen enzo. Zou nu toch wel handig zijn. :biggrin2:
Door Lizzy
#3394611
Lonaa schreef: do 06 feb 2020, 08:44 Bedankt voor jullie reacties!

Lizzy, wb castreren, ik vind het maar een lastig vraagstuk. In principe moet het (had misschien al wel gemoeten) van de stichting. Maar 'zomaar' casteren of iig casteren omdat er dan geen puppy's komen vind ik eigenlijk niet voldoende reden. :-[ Ik wil geen puppy's en ik ben een verantwoordeljke hondeneigenaar.

Dus tot nu toe kom ik eigenlijk niet verder dan: even een paar keer een loopsheid afwachten om te zien hoe ze daar doorheen komt. Als ze er weinig tot geen last van heeft, hoeft ze van mij niet per se geholpen.

Ik weet dat wel casteren de kans op bepaalde tumoren en ontstekingen verminderd. Ik weet dat castreren de kans op gedragsveranderingen daarna verhoogd. Ik ben er nog niet over uit.

Had ook al even op BP gezocht en o.a. een topic van jou gevonden waar je ook twijfelt.
Ja. En mocht ik het overdoen? Dan deed ik het niet weer....

Ik twijfel nu weer met Fritzi. Want met de jaren neemt de kans op BMO toe. Ze is nu bijna 7 jaar. Ik denk erover (en ga het gesprek binnenkort wel aan met mijn dierenarts) om een ovarian sparing spay uit te laten voeren. Baarmoeder eruit, eierstokken erin. Of in ieder geval: 1 eierstok laten zitten. Hiermee blijft het hormonensysteem ongewijzigd met ongecastreerd maar loopt ze (logischerwijs) veel minder kans op baarmoederontsteking (heel soms zien ze, wanneer de operatie niet goed is uitgevoerd, baarmoederstomp ontsteking). Hier in NL wordt dit eigenlijk niet gedaan dus dierenartsen hebben hierin en nul ervaring en nul ervaring. Dus het is uberhaupt de vraag of mijn dierenarts dit wil doen.

De kans op melkklierkanker : daar hoef ik haar niet meer voor te laten castreren, om dat te bewerkstelligen moet je voor de 3de loopsheid castreren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door