Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door sam28
#3380143
Weet iemand wat te doen als je iemand ziet fietsen met de hond in deze temperaturen?
Ik zit binnen met Ziva, het is hier koeler dan buiten. Maar ik kijk naar buiten en er schiet een appende vrouw langs met haar greyhound aan de fiets. Echt, ik ontplof hier bijna maar geen idee of je daar de politie voor kunt bellen bijvoorbeeld.
Geen idee hoe de hond erbij liep, het ging nogal snel en ik kon niet schreeuwen want zit binnen.
Echt, ik kan die mensen wel met het gezicht op het hete asfalt drukken voor 20 min. :wall: :uglystupid2: :knuppel2: :hammer: :hammer: :hammer:
#3380146
Ik heb er vandaag al 3 gezien.... :(
Het is toch echt te idioot, ook echt geen idee wat die mensen bezielen... 2 waren vanuit de auto det heeft dus geen zin, de ander is mijn buurvrouw van 3 huizen verderop. Die doet haar middagrondje altijd op de fiets met de hond, weer of geen weer. -15 of +30.....
Dat was vorig jaar ook haar reactie, oh maar daar kan die wel tegen, ik doe dit altijd. Prima joh lekker zelf weten....
Ik kan het er moeilijk inrammen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380156
constance.blokzijl schreef:Ik heb er vandaag al 3 gezien.... :(
Het is toch echt te idioot, ook echt geen idee wat die mensen bezielen... 2 waren vanuit de auto det heeft dus geen zin, de ander is mijn buurvrouw van 3 huizen verderop. Die doet haar middagrondje altijd op de fiets met de hond, weer of geen weer. -15 of +30.....
Dat was vorig jaar ook haar reactie, oh maar daar kan die wel tegen, ik doe dit altijd. Prima joh lekker zelf weten....
Ik kan het er moeilijk inrammen
En weet je, die hond kan daar waarschijnlijk ook wel tegen. Want als ie na het rondje met 30 graden verbrande pootjes zou hebben of bevangen door de hitte, dan zou ze er wel mee stoppen. Die hond is gewend aan die inspanning, doet dat in alle temperaturen en is daardoor al grotendeels aangepast. Als je dan de mazzel hebt dat je een type hond hebt die het goed trekt, dan kan het dus gewoon.

Wat dat betreft, vind ik Nederland een beetje paniekerig. Waar we zelf aan alle kanten gewoon doorgaan "want het moet", zijn we voor onze dieren doodsbenauwd. Vind ik het slim om te gaan fietsen met je hond? Nee. Zou ik het zelf doen? Nee. Maar toen ik afgelopen dinsdag een vrouw met een border collie zag fietsen waarbij de hond zo fris, fruitig en blij was als je maar kon bedenken, wie ben ik dan om er wat van te vinden.

Begrijp me niet verkeerd, ik irriteer me ook mateloos aan de "je ziet ze anders nooit en nu moet er opeens gefietst worden" gevallen. Tranen in de ogen van de Cane Corso die oververhit op een fietspad is achtergelaten en stierf aan de oververhitting. Dat is erg! Dat vind ik ook! Maar over onze achterbuurman die jaarrond zijn topfitte Viszla op de fiets uitlaat zul je mij nu niet horen, die weten echt wel waar ze samen mee bezig zijn.
#3380157
Kaela schreef:
En weet je, die hond kan daar waarschijnlijk ook wel tegen. Want als ie na het rondje met 30 graden verbrande pootjes zou hebben of bevangen door de hitte, dan zou ze er wel mee stoppen. Die hond is gewend aan die inspanning, doet dat in alle temperaturen en is daardoor al grotendeels aangepast. Als je dan de mazzel hebt dat je een type hond hebt die het goed trekt, dan kan het dus gewoon.

Wat dat betreft, vind ik Nederland een beetje paniekerig. Waar we zelf aan alle kanten gewoon doorgaan "want het moet", zijn we voor onze dieren doodsbenauwd. Vind ik het slim om te gaan fietsen met je hond? Nee. Zou ik het zelf doen? Nee. Maar toen ik afgelopen dinsdag een vrouw met een border collie zag fietsen waarbij de hond zo fris, fruitig en blij was als je maar kon bedenken, wie ben ik dan om er wat van te vinden.

Begrijp me niet verkeerd, ik irriteer me ook mateloos aan de "je ziet ze anders nooit en nu moet er opeens gefietst worden" gevallen. Tranen in de ogen van de Cane Corso die oververhit op een fietspad is achtergelaten en stierf aan de oververhitting. Dat is erg! Dat vind ik ook! Maar over onze achterbuurman die jaarrond zijn topfitte Viszla op de fiets uitlaat zul je mij nu niet horen, die weten echt wel waar ze samen mee bezig zijn.
Ik ben het deels met je eens; maar ik zie de collie ook wel eens terug komen dat ik denk, misschien had je een korter rondje moeten fietsen. Wel kiest ze als het warm is een route waarbij hij veel op gras en gravel kan lopen en dus niet zo snel problemen met de pootjes heeft. En uiteindelijk is het haar hond....


De mensen die ik vanmorgen in de auto zag waren anders; de dame met een klein hondje stapte net af (op een fietspad met asfalt in de volle zon) met een tong die bijna over de grond ging, ja die was niet zo slim bezig....
De andere was met een grotere hond, die gingen ook al niet zo snel meer....

Maar goed ik heb altijd buldoggen gehad dus ik schiet zelf ook sneller in de paniek stand want die gaan wel snel in de oververhittingsstand....
#3380164
sam28 schreef:Weet iemand wat te doen als je iemand ziet fietsen met de hond in deze temperaturen?
Ik zit binnen met Ziva, het is hier koeler dan buiten. Maar ik kijk naar buiten en er schiet een appende vrouw langs met haar greyhound aan de fiets. Echt, ik ontplof hier bijna maar geen idee of je daar de politie voor kunt bellen bijvoorbeeld.
Geen idee hoe de hond erbij liep, het ging nogal snel en ik kon niet schreeuwen want zit binnen.
Echt, ik kan die mensen wel met het gezicht op het hete asfalt drukken voor 20 min. :wall: :uglystupid2: :knuppel2: :hammer: :hammer: :hammer:
Echt verschrikkelijk, zulke mensen :-X

Dat je aan de fiets lopen gewend bent, wil toch niet zeggen dat je ineens geen gevoel meer in je voetzooltjes hebt of de hitte niet voelt :???: Laat die mensen zelf eens met blote voeten over het asfalt gaan rennen. Of wat jij zegt Sam, met hun gezicht erop, nog beter :biggrin2: ;D

32C is echt geen temperatuur om op heet asfalt (of waar dan ook) te moeten rennen wat mij betreft.

Mijn meiden vinden in de schaduw op gras wandelen al te heet nu... En ze zijn niet van een hittegevoelig ras ofzo.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3380169
Eens met dat we in NL paniekerig zijn als het over onze diertjes gaat. Maar, de hond loopt wel naast de fiets want de baas gaat vooruit dus hond ook. Ook op asfalt van 60gr+ De hond kan niet tegen baas zeggen of hij moe is, of het asfalt brand, of hij het te warm vind. En een beetje baas merkt het, maar als ze een soort Ziva hebben, merken ze dat pas als het erg erg laat is.

Ziva was ooit ook fris, jong, fruitig en in topvorm. Ze kon meer dan 2 uur aan de fiets mee op een goed tempo, ze had dan wel de helft van de tijd ruimte om te snuffelen of te spelen oid en we hebben de UV proef gedaan. Maar als het heet was, dwz 20-23+ gr, dan stopte ik dr in een fietskar en gingen we wandelen ergens waar schaduw was. Haar conditie vertrok echt niet samen met de hittegolf.
Als ik met 23gr fietste moest het bewolkt zijn en gingen we naar het zwemwater. Dat hield ze dan goed vol, ook haar voetzolen. Maar geen haar op mn hoofd die erover dacht om daarboven nog te fietsen, ook niet naar het zwemwater en ook niet als ze in het gras kon lopen, ze loopt namelijk liever op het asfalt.

Daarnaast is er ook veel onwetendheid nog steeds. Ik heb een aantal jaren terug wel eens aan iemand gevraagd -gewoon een open vraag- waarom ie met deze temperaturen nog fietste met zn stabij. Toen ik mn vraag uitlegde verschoot ie van kleur en zei dat ie dat niet wist en hij dat dus ook niet weer zou doen. Ik kon alleen maar mezelf afvragen onder welke steen ie had gelegen.

Dus ja, ik wil de "ik moet zo nodig met de hond fietsen met 30 gr" graag met het gezicht op het asfalt drukken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380170
sam28 schreef:Eens met dat we in NL paniekerig zijn als het over onze diertjes gaat. Maar, de hond loopt wel naast de fiets want de baas gaat vooruit dus hond ook. Ook op asfalt van 60gr+ De hond kan niet tegen baas zeggen of hij moe is, of het asfalt brand, of hij het te warm vind. En een beetje baas merkt het, maar als ze een soort Ziva hebben, merken ze dat pas als het erg erg laat is.
Tuurlijk kan een hond dat wel zeggen! En nee, die stoeptegels zien dat niet, maar een verantwoorde baas ziet dat prima en ruimschoots op tijd. En ik weet niet of die mevrouw met haar border collie afgelopen dinsdag normaal 20 km doet en nu maar 3 bijvoorbeeld. Of dat ze normaal alleen langs de weg fietst en nu veel langs gras. Ik vind dat belangrijke verschillen.

En die plaatjes over dat hele hete asfalt en verbrande voetzolen, ik heb daar om eerlijk te zijn ook wel kanttekeningen bij. Want als dat zou kloppen, zouden we massaal horen van honden met verbrande pootjes. Maar dat hoor je helemaal niet, terwijl we hier allemaal bij warm weer te veel mensen met hun hond zien fietsen. En dat is met de hond-in-de-auto paniek ook. Op momenten dat het nog prima kon (Oscar in de auto en een van ons er bij blijven voor de zekerheid), gaven die plaatjes aan dat je hond na 3 minuten al dood zou zijn. Ik vind waarschuwen en informeren heel goed, maar deze twee onderwerpen gaan me te paniekerig.

En och, ik weet het! Die stoeptegels zijn er massaal en nee ik zou ook niet fietsen met temperaturen waarbij je risico kan gaan lopen. Gewoon omdat het niet hoeft! Zo simpel blijft het, dat zijn we allemaal eens hoor!
Door Lizzy
#3380171
En toch vallen er ieder jaar doden omdat mensen hun hond in de auto laten zitten. En raken honden oververhit en daar is niet eens een auto voor nodig. Dus persoonlijk vind ik het wel prima dat veel mensen er zo alert op zijn. En er is nog nooit een hond dood gegaan aan het missen van een fietstocht, wel aan een fietstocht bij te hoge temperaturen. Ik snap werkelijk niet dat mensen het risico nemen. Ik zou denken"blijf gewoon uit de buurt van de grens".
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3380204
Ok goed, soms zijn de waarschuwingen wat overdreven, maar zelfs met al die waarschuwingen worden honden toch gekookt in de auto of zakken in elkaar tijdens een fietstocht of zelfs wandeling. Blijkbaar genoeg bloemkolen die niet opletten.
En heel eerlijk ben ik deze week zelf ook geschrokken. Dat was toen de nachttemperatuur niet onder de 20 graden kwam. Toen hijgde mijn 2 zwarte na 1 km al heel zwaar en ze hadden nog hun koeljassen aan ook. Oli heeft zeker een uur zwaar na liggen hijgen. Zo vergis ik mezelf ook nog terwijl ik toch erg voorzichtig ben gezien het ras!
Kijk opa beer was duidelijk voor mij die wandelt niet met dit weer, punt.
Overigens zijn er dus afgelopen week heel veel newfy's overleden :'( ( niet alleen oververhitting , maar die zaten er ook tussen, ook ouderdom en andere kwalen die bij dit weer ook altijd heftiger zijn)


Overigens doe ik niks aan vreemden die ik zie fietsen met hond, heeft toch geen zin. ( en iets schreeuwen naar ze is overigens toch totaal onconstructief en bereikt je doel toch niet) Voor mensen die ik ken wil ik nog moeite doen en uitleggen maar ergens houdt het gewoon een keer op.
Gebruikersavatar
Door baileys
#3380223
Ik zag gisteren iemand hardlopen rond een uur of 11 op een asfalt fietspad.
Aan de flexriemen 2 zwarte tervurenaars met de tong op de knieën. Ze liepen minimaal 3 meter achter het lieftallige vrouwtje :-\
#3380241
Ik ben heel kort door de bocht...ik vind het bezopen en ik hou ook mijn mond niet.. :biggrin2:

En wat Constance ook zegt..ik heb bulldoggen in een woonboot waar het snel warm is en blijft dus moeten van alles doen om het `houdbaar`voor ze te maken dus gaan we gescheiden naar afspraken nemen we daar waar het echt nodig is maatregelen zodat ze niet al te lang binnen zitten. Er staat een Ventilator en Airco te draaien en met Jane moeten regelmatig even pootje baden.
Dat is misschien wel heel erg een dingetje van dit ras maar het zijn gewoon geen normale temperaturen voor extra inspanning.
Doe je dat soort dingen met 25 + graden echt voor je hond..doe je hem er echt serieus een plezier mee of kan je hem beter mee nemen naar een plek waar hij niet hoeft te rennen in jouw tempo en misschien ff lekker het water in kan.
En wat dan als je oververhit thuiskomt..dan ga jij lekker douchen en chillen of naar je werk en moet de hond maar een manier vinden om zijn temperatuur te laten dalen..


Gisteren ging ik begin avond toen het echt al wat afgekoeld was naar een verjaardag op de fiets..lag er een jonge vrouw op het gras..benen in de lucht tegen een boom..volledig niet goed geworden tijden het uitlaten van haar hondje ..gewoon s avonds geen zon meer ..en toch kan je bevangen worden..

Het is mij een volledig raadsel waarom je dit risico zou willen nemen..."dan is Fikkie tenminste lekker moe voor de rest van de dag"...???
#3380255
baileys schreef:Ik zag gisteren iemand hardlopen rond een uur of 11 op een asfalt fietspad.
Aan de flexriemen 2 zwarte tervurenaars met de tong op de knieën. Ze liepen minimaal 3 meter achter het lieftallige vrouwtje :-\
Dat bedoel ik.
Je kunt er helaas niet vanuit gaan dat alle mensen goede beslissingen voor hun hond(en) nemen...
Al dan niet uit onwetendheid of omdat ze de signalen van hun hond niet zien.

En het is ook moeilijk inschatten voor een ander (hond). Zelfs voor jezelf is het lastig, getuige de vrouw waar Summerditches het over heeft...
Kunnen we beter het zekere voor het onzekere nemen en niet gaan fietsen met zulke temperaturen.
Door Lizzy
#3380262
Eens Eef + doggies. En een vervelend vergelijk maar heeeeeeel veel hondeneigenaren zien niet wanneer de nagels van hun hond echt veeeeeeeeeeeeel te lang zijn, ze niet zien wanneer het gebit meer dan smerig is, ze zien niet dat hun hond veeeeelste dik is (ik kom meer dikke dan normale slanke honden tegen) dus om er vanuit te gaan dat de fietsende hondeneigenaar weet wat ie doet...........? Ik denk van niet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3380266
Lizzy schreef:Eens Eef + doggies. En een vervelend vergelijk maar heeeeeeel veel hondeneigenaren zien niet wanneer de nagels van hun hond echt veeeeeeeeeeeeel te lang zijn, ze niet zien wanneer het gebit meer dan smerig is, ze zien niet dat hun hond veeeeelste dik is (ik kom meer dikke dan normale slanke honden tegen) dus om er vanuit te gaan dat de fietsende hondeneigenaar weet wat ie doet...........? Ik denk van niet.
Maar dat zeg ik ook helemaal niet!

Ik zeg dat als we een hond naast de fiets/hardloper zien, we moeten kijken, in plaats van direct iets roepen op basis van de info die rondgaat.

Want die mevrouw met die tervuerense herders, dát is zeker niet de bedoeling! Maar de mevrouw met de border die ik zag, ja weet je, best! Nee, ik zou het risico ook niet nemen, dat ben ik ook helemaal eens. Maar als ik die hond zie en die rent fris, fruitig en blij mee, ga ik daar dus niet over oordelen, want die mevrouw let dus kennelijk wél op.

En daarom denk ik dus ook dat de huidige voorlichting niet slim is. Ja er zijn legio bloemkolen die toch wel gaan. Maar als zo'n voorlichtingsfolder dan zegt dat als je met 25 graden gaat fietsen de zooltjes van je hond verbranden en je zet er een horor foto van compleet verbrande pootjes bij, dan zegt die bloemkool volkomen terecht: nee hoor, kijk maar! En die haalt dan zijn schouders op en fietst door. Met zijn hond die wel bijna bezwijkt omdat ie precies zoals Lizzy zegt wel te dik is, te lange nagels heeft en totaal niet tegen de hitte opgewassen is, maar dan nog net weer geen verbrande voetzooltjes heeft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door