Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3373543
pearlsofpassion schreef:;) Ik weet het, maar die zijn voor mij gewone bruine legkippen. ::) Maar toch bedankt. ;)
Oh maar qua temperament zijn ze super lief en mak. En ze hebben een mooie zwarte zoom aan de staart. En de kleur is totaal anders!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373544
Kim_S schreef:Tsja. Hier alleen Brahma’s (groot), en er zijn er 3 van de 6 die elke dag leggen, en die ook elk jaar wel een keer broeds zijn. De andere 3 hebben het niet begrepen denk ik :P

Ik vind het hele fijne kippen, we hebben hier van alles gehad maar dit zijn de blijvertjes.

Wat ook leukerds zijn: Bielefelder. Maar die waren hier toch wel iets minder rustig dan de Brahma’s. Wel mooi van kleur vond ik ze.
OH ja, die leggen dus zowiezo maar voor de helft. :P
Bijzonder.

Ja, ik vind ze dus ook zo leuk.
Naar dat ander ras ga ik eens kijken, maar ik heb er nog nooit van gehoord dus of je daar dan een fokker van vindt... Maar ik ga eens kijken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373545
Lizzy schreef:Oh maar qua temperament zijn ze super lief en mak. En ze hebben een mooie zwarte zoom aan de staart. En de kleur is totaal anders!
Euhm ja. Maar de kop is echt gewoon en de bouw ook. Ik. Zoek toch een iets ronder kipje, forser gebouwd.
Als dat niet te vinden is in combi met een betere leg dan de Brahma zal ik mijn conclusies moeten trekken hé. :cool:
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3373548
Ik heb 2 orpingtons, hartstikke mooie kippen, maar ze leggen zelden een ei en zijn continue broeds. Sinds vorige week heb ik er 3 witte leghorns bij. Slanke, snelle, brutale kippen. Megagrote eieren, en elke dag (tot nu toe). Ik vind ze superleuk.
IMG_3101.JPG
IMG_3101.JPG (2.83 MiB) 2802 keer bekeken
IMG_3105.JPG
IMG_3105.JPG (2.38 MiB) 2802 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373549
Lizzy schreef:Oh maar qua temperament zijn ze super lief en mak. En ze hebben een mooie zwarte zoom aan de staart. En de kleur is totaal anders!
Ik heb nog eens gekeken en moet je gelijk geven. Dit is waarschijnlijk het ras dat het meest aan al mijn criteria voldoet.
Ik ga eens kijken of ik er vind.
Zelf had ik ook nog aan de mechelse koekkoek gedacht. Schijnen ook schitterend te leggen en zijn ook forse kippen. Over die kop en de puntstaart moet ik me dan maar overzetten. ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373550
Spikkelneus schreef:Ik heb 2 orpingtons, hartstikke mooie kippen, maar ze leggen zelden een ei en zijn continue broeds. Sinds vorige week heb ik er 3 witte leghorns bij. Slanke, snelle, brutale kippen. Megagrote eieren, en elke dag (tot nu toe). Ik vind ze superleuk.

IMG_3101.JPG

IMG_3105.JPG
Ja, das echt wel het compleet andere uiterste. ;D
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3373555
Afbeelding

Onze grote Orpingtons. Leggen redelijk. Ongeveer 7 eieren per dag van 15 hennen. Ze zijn bijna nooit broeds en dat is wel prettig want doordat ze zo groot en zwaar zijn vertrappen ze snel de eieren of kuikens.
Heb nu ongeveer 40 kuikens met behulp van de broedmachine.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3373556
Wij hebben sussex en australorp. Beide soorten leggen best wel goed. Wij kruisen ze zodat het steeds een verassing is hoe de kuikens worden :)
Het karakter is heel lief en rustig en ze hebben geen pootbevedering. Wij willen dat juist niet, omdat we het niet praktisch vinden en ook niet mooi.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3373562
pearlsofpassion schreef:Hmmm ja, dat dacht ik al.
Maar broeds mag dus wel hoor. Als het niet de hele tijd is. Anders komen er ook geen kuikens hier, want een broedmachine komt er niet.

Waarom heb jij eigenlijk wyandottes's en niet enkel Brahma's?
Ik lees altijd dat je de Brahma's toch leuker vindt?
Mijn ren was plots erg leeg en er waren geen Brahma's beschikbaar in de buurt en deze zagen er ook wel leuk uit. De bedoeling was 3, maar het was een toompje van 6, dus allemaal maar meegenomen en ondertussen dus nog 2 over.
Ooit wil ik nog die cochin Bobtail hebben, maar als er nu bijkomt graag alleen Brahma, die anderen halen het op termijn toch niet. Lastige met Brahma momenteel is dat het stikt van de modekleurtjes, maar als je zegt...doe mij zo'n leuk old skool patrijsje, dat je dan met een vergrootglas moet zoeken.
Maar hier dus ook graag met voetbevedering, vind ik echt tig keer leuker dan die blote poten.

2 jaar geleden 3 legkippen (bruine) gekocht voor de eitjes. Deze legden wel langer door, maar ook niet de hele winter. Nou ja afijn, 2 zijn er voor de 1,5 jaar gewoon omgevallen, de 3de kwam vorige maand een buizerd tegen. An sich waren ze best relaxed en vriendelijk, maar ik vind ze geen zak aan om tegenaan te kijken en zodoende waren ook dit weer mijn laatste legkippen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3373567
De enige reden waarom ik pootbevedering zou willen is dat het grasveld groen blijft. Mijn Sussex kippen met kale poten trappen binnen no time alles zwart ;D Ach, het scheelt weer wat grasmaaien en ze vernielen minder dan varkens. Van ons toompje van 6 zijn er 2 overleden. Eentje had Marek (ze waren geeent) en de andere is gepakt door een buizerd. Sinds die tijd mogen ze niet meer in de wei van 1ha. Die witte kippen zijn een makkelijk doelwit natuurlijk. De ren van 15 x 15 hebben we overspannen met draden zodat er een web boven hangt. Tot nu toe gaat dat goed. We laten ze wel regelmatig ergens anders lopen maar dan zetten we een net vlak langs het hek. Dat sluisje moet vrij nauw staan want we hebben al eens een buizerd weggejaagd die het op een kip voorzien had. De kip zat hijgend ineen gedoken tegen de grond met een bloedende bek. Einde kip dachten we maar het bloed bleek niet van de kip maar van de buizerd te zijn. Dappere kip! Ze is niet 1 dag van de leg geweest. Ze leggen per kip 6 eieren in de week (ook in de winter) en het karakter is heel fijn. Ze zijn niet nerveus of bang en heel nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373570
Angelique schreef:Mijn ren was plots erg leeg en er waren geen Brahma's beschikbaar in de buurt en deze zagen er ook wel leuk uit. De bedoeling was 3, maar het was een toompje van 6, dus allemaal maar meegenomen en ondertussen dus nog 2 over.
Ooit wil ik nog die cochin Bobtail hebben, maar als er nu bijkomt graag alleen Brahma, die anderen halen het op termijn toch niet. Lastige met Brahma momenteel is dat het stikt van de modekleurtjes, maar als je zegt...doe mij zo'n leuk old skool patrijsje, dat je dan met een vergrootglas moet zoeken.
Maar hier dus ook graag met voetbevedering, vind ik echt tig keer leuker dan die blote poten.

2 jaar geleden 3 legkippen (bruine) gekocht voor de eitjes. Deze legden wel langer door, maar ook niet de hele winter. Nou ja afijn, 2 zijn er voor de 1,5 jaar gewoon omgevallen, de 3de kwam vorige maand een buizerd tegen. An sich waren ze best relaxed en vriendelijk, maar ik vind ze geen zak aan om tegenaan te kijken en zodoende waren ook dit weer mijn laatste legkippen.
Ah kijk, dan zitten we op dezelfde golflengte. :biggrin2:
Laika schreef:De enige reden waarom ik pootbevedering zou willen is dat het grasveld groen blijft. Mijn Sussex kippen met kale poten trappen binnen no time alles zwart ;D Ach, het scheelt weer wat grasmaaien en ze vernielen minder dan varkens. Van ons toompje van 6 zijn er 2 overleden. Eentje had Marek (ze waren geeent) en de andere is gepakt door een buizerd. Sinds die tijd mogen ze niet meer in de wei van 1ha. Die witte kippen zijn een makkelijk doelwit natuurlijk. De ren van 15 x 15 hebben we overspannen met draden zodat er een web boven hangt. Tot nu toe gaat dat goed. We laten ze wel regelmatig ergens anders lopen maar dan zetten we een net vlak langs het hek. Dat sluisje moet vrij nauw staan want we hebben al eens een buizerd weggejaagd die het op een kip voorzien had. De kip zat hijgend ineen gedoken tegen de grond met een bloedende bek. Einde kip dachten we maar het bloed bleek niet van de kip maar van de buizerd te zijn. Dappere kip! Ze is niet 1 dag van de leg geweest. Ze leggen per kip 6 eieren in de week (ook in de winter) en het karakter is heel fijn. Ze zijn niet nerveus of bang en heel nieuwsgierig.
Ja, een Sussex heb ik dus gehad. Zeker geen verkeerde kip, aangenaam, goede legger en ook niet lelijk. Maar het verschil in uiterlijk met een Brahma is toch wel groot (tekening is in dezelfde kleurslag ook 100 keer mooier) en qua karakter matchte dat echt voor geen meter. Er was altijd gerommel, want toc andere kippen was ze wel erg dominant en niet verdraagzaam. En das gewoon niet leuk. Zo groot is m'n ren niet (8x7m).

Ik wist niet dat ze ook Marek konden krijgen als ze geënt zijn. Das ook iets tegen de Barnevelder, die zouden daar erg gevoelig voor zijn.
Want anders, als ik toch meer legkip zou overwegen, zou ik wss daar nog eens naar kijken, eerder dan Sussex.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373571
MargaS schreef:Afbeelding

Onze grote Orpingtons. Leggen redelijk. Ongeveer 7 eieren per dag van 15 hennen. Ze zijn bijna nooit broeds en dat is wel prettig want doordat ze zo groot en zwaar zijn vertrappen ze snel de eieren of kuikens.
Heb nu ongeveer 40 kuikens met behulp van de broedmachine.
OH wauw, das mooi.
Ja, prachtige kippen he.
Maar blijkbaar leggen ze dus niet allemaal zo goed en moet je geluk hebben... :-\
Misschien leggen ze in grote groep ook beter? Dus als er meer hennen zijn.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3373574
pearlsofpassion schreef:OH wauw, das mooi.
Ja, prachtige kippen he.
Maar blijkbaar leggen ze dus niet allemaal zo goed en moet je geluk hebben... :-\
Misschien leggen ze in grote groep ook beter? Dus als er meer hennen zijn.
Heb er ook een paar oudere hennen bijlopen en die leggen niet zo veel meer. Wat eigenlijk best een nadeel is, is dat ze ontzettend veel eten. Het lijken wel kalkoenen zei iemand eens. Heb ook de krieluitvoering maar die wonen bij onze dochter.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373575
Tja, dat gaat wel samen met leg.
Als die van ons leggen eten ze met gemak het dubbele van nu.
En slanke legkippen hebben natuurlijk minder voer nodig want die stoppen geen energie in vlees maken.
Die echte hybride rassen zijn daarop gefokt, zoveel mogelijk ei voor zo weinig mogelijk voedsel. Dat vind ik niet respectvol naar het dier toe. Ze mogen best wat in zichzelf investeren. :biggrin2:

Hoe leggen de krielen dan?
Want hier zullen het wss wel krielen worden. Anders zit ik weer met een grootteverschil.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door