Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3403836
Zo, even het kippentopic ophijsen. :biggrin2:
pearlsofpassion schreef: do 21 mei 2020, 05:35 Ik zou er nu geen haan bij zetten..
De kans dat dat werkt is erg klein.

Om eerlijk te zijn (en ik denk dat ik dat wel mag bij jou) vind ik 11m2 niet erg groot voor 4 of 5 kippen. Mijn normen liggen iets groter en ik zou daar maar 2 kippen op zetten, en dan nog bij voorkeur kleinere.
Maar goed, niets aan te doen, daar zullen ze het dan maar mee moeten doen. ;)

Hopelijk gaan ze gewoon los komen als je ze buiten zet.
Uiteraard mag je eerlijk zijn, ik kan hier alleen maar van leren! :-*

We hebben ons voor de afmetingen gericht op wat er in kippenhoudershandboeken wordt geadviseerd. Ook de stichting 'Red een kip' hanteert als minimumeis 10 m2 voor vijf kippen, dus in dat opzicht zitten ze niet heel krap, die van ons. Al had ik natuurlijk graag een grotere ren gewild, en misschien komt die er ook nog weleens. Maar eerst eens zien hoe het kippenhouden bevalt. We hadden bij de bouw van hok en ren trouwens vier kippen als uitgangspunt genomen, maar de eierlegfabriek verkoopt ze per vijf, vandaar dat het er vijf werden. Helaas heeft eentje dus al het loodje gelegd, waardoor we toch op vier kippen zitten nu.

Het grootste probleem dat we hier hebben is dat de ren van boven dicht moet zijn, vanwege de vele roofvogels en andere roofdieren. Dat maakt een grotere ren wat lastig, omdat we ook wilden dat de boel verplaatsbaar is. De ren is misschien niet megagroot, maar hij wordt wel iedere week (of twee, dat moeten we nog even uitvinden, hoe snel ze de boel kapotscharrelen) naar een nieuw stuk gras verplaatst, en als de weide straks weer vol staat met bloemen, zullen er ook heel veel insecten zijn voor de kipkes. Ik hoop dat ze op die manier toch tevreden zullen zijn. En ach, slechter dan in de eierlegfabriek hebben ze het sowieso niet (al is dat uiteraard geen maatstaf :-X ).

Vandaag zijn ze dus een flink aantal uren buiten geweest, en ze hebben ook al kennisgemaakt met Vaya de kat, die echt ZULKE ogen had bij het zien van het gevederte. ;D Gek genoeg waren de kippen niet bang voor haar.

Al met al hoop ik dat ze gelukkig worden zo, onze kippies. We zullen de ren nog wat uitbreiden met lekkere plantjes (rozemarijn in ieder geval; zou lavendel ook kunnen?), en dan hopen dat ze snel weer aan de leg gaan, de dames. :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3403837
Die vierkante meters houden idd niet over. Wel scheelt het dat ze dus regelmatigeen ander stukje grond krijgen en zo blijft het toch interessant. Die meters hebben ze meestal met een week wel kaal :biggrin2:

Je kan er vanalles inzetten qua plant. Alles wat gespuis aantrekt is leuk.
Door Anne in Zweden
#3403839
Ik heb zitten kijken naar mogelijkheden om de ren uit te breiden, maar het probleem blijft de hobbelige bodem. Om die onderaan vosveilig te krijgen is zoveel kunst en vliegwerk vereist dat het bijna niet te doen is. Vooral omdat het dus om de week verplaatst moet worden allemaal. We hebben de verticale palen nu met scharnieren aan de horizontale latten bovenaan vastgemaakt, zodat we ze kunnen aanpassen aan de hobbels. Het net loopt onderaan nog een halve meter door en wordt op zijn plaats gehouden door boomstammen.

Vooralsnog moeten ze het er dus maar even mee doen; ze maken sowieso nog niet gebruik van de hele ren, maar dat komt wel wanneer ze wat brutaler worden. Als blijkt dat ze echt te weinig ruimte hebben, kijken we wel wat we kunnen veranderen.
Door hannabelgje
#3403840
Durft die vos ook overdag kippetjes te stelen? Ik dacht dat ze dat alleen 's nachts deden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Laika
#3403841
Ik ben wel benieuwd naar de roofdierproofheid van je ren. Wij zijn momenteel onze ren aan het vernieuwen. De buitenomheining moet de vos tegenhouden maar kan eventueel wel ondergraven worden. Aan het binnenhok van 5 m2 komt een kleine ren van 10 m2 die 100% roofdierproof is (boven en zijkanten martergaas en gaas tegen het ingraven. In het hok zit een luikje dat automatisch open en dicht kan.
Het plan is dat we 's morgens zelf het hok open gaan zetten zodat eventuele achtergebleven rovers de ren kunnen verlaten. De kippen kunnen dan veilig in de hele ren van 170 m2 lopen. Omdat de vos de laatste keer onze kippen op klaarlichte dag vermoord heeft laten we de kippen alleen in het hok en de veilige ren als we langer van huis zijn. Met mooi weer en wanneer we de hele dag buiten zijn krijgen de kippen extra ruimte met behulp van netten. Boven de grote ren gaan we een web van draden spannen om de roofvogels tegen te houden. Het plan is om 4 kippen te nemen, liefst blauwe australorps.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3403842
hannabelgje schreef: vr 22 mei 2020, 06:32 Durft die vos ook overdag kippetjes te stelen? Ik dacht dat ze dat alleen 's nachts deden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Bij ons heeft een vos midden op de dag 3 kippen gedood en 1 kip meegenomen. Wij waren thuis die dag maar wel binnen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3403901
Tis wel uitzonderlijk, maar het gebeurt.
Maar idd marters, ratten en ook egels doden kippen...
Het is een hele klus om die allemaal te weren. :(

Australorps zijn best leuke kippen qua legkippen. Ze hebben de naam niet bang te zijn en dat blijkt hier ook en ze zijn vrij geduldig. Ik blijf m'n Brahma en Cochin krielen veel leuker vinden qua karakter, maar das persoonlijk. Ik houdt gewoon niet van legkippen, te opgewonden en hyperactief.
Mar als je dat wel wil, zijn mijn ervaringen met Australorps dus wel goed. En leggen doen ze natuurlijk als de beste. Hier eieren van 75-80gr, dagelijks en ze is nu 2 jaar oud. Tijdens de rui een weekje en in de winter een paar weken legstop gehad en dat was het.
Het is wel een serieus zware kip he, zeker het dubbele in gewicht van een bruine hybride. Maar ja, daar heb je geen last van tenzij je ze moet dragen. :biggrin2:
Door hannabelgje
#3403923
Mijn Bielefelders opgehaald vandaag. Ik vind dat zo'n mooie kippen! Ze zijn pas een week of 6 dus ze moeten nog een aardig stukje groeien. De laatste twee foto's zijn de ouders. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3403928
Ooooh Bielefelders! Zulke leuke kippies. Die komen hier ook ooit weer denk ik. Hoewel we toch ook wel erg fan zijn van de brahma's.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3403950
Ze zijn mooi Hanna!
Bielefelders gaan ook op mijn lijstje ;) groot voordeel is dat je al snel het verschil tussen een haan en een hen kan zien zodat je ze wat jonger kan nemen. Ze leggen blijkbaar wel minder dan een Australorp zodat we 5 hennen ipv 4 moeten nemen om voldoende eieren te krijgen :-\
Door hannabelgje
#3403955
Laika schreef:Ze zijn mooi Hanna!
Bielefelders gaan ook op mijn lijstje ;) groot voordeel is dat je al snel het verschil tussen een haan en een hen kan zien zodat je ze wat jonger kan nemen. Ze leggen blijkbaar wel minder dan een Australorp zodat we 5 hennen ipv 4 moeten nemen om voldoende eieren te krijgen :-\
Ja het is een gemengd ras. Ik wil dat de haantjes ook nuttig gebruikt kunnen worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3403964
Mooie kipjes, Hanna!

Onze damesch gaan nog steeds niet vrijwillig naar buiten, maar het weer nodigt momenteel ook niet uit tot uitstapjes in bikini en zonnebrandlotion. Meneer Anne werpt het viertal iedere ochtend de ren in, en daar beginnen ze nu wel wat te scharrelen en graantjes en dingen uit het gras te pikken. De arme zielen, je ziet ze echt denken terwijl ze scharrelbewegingen maken, zo van: dit... dit... volgens mij moet ik dit kunnen... Alsof er ergens in die lijfjes nog wat genetisch materiaal zit dat ze eraan herinnert wat het natuurlijke gedrag van een kip is.
Door Anne in Zweden
#3403967
Laika schreef: vr 22 mei 2020, 07:14 Ik ben wel benieuwd naar de roofdierproofheid van je ren. Wij zijn momenteel onze ren aan het vernieuwen. De buitenomheining moet de vos tegenhouden maar kan eventueel wel ondergraven worden. Aan het binnenhok van 5 m2 komt een kleine ren van 10 m2 die 100% roofdierproof is (boven en zijkanten martergaas en gaas tegen het ingraven. In het hok zit een luikje dat automatisch open en dicht kan.
Het plan is dat we 's morgens zelf het hok open gaan zetten zodat eventuele achtergebleven rovers de ren kunnen verlaten. De kippen kunnen dan veilig in de hele ren van 170 m2 lopen. Omdat de vos de laatste keer onze kippen op klaarlichte dag vermoord heeft laten we de kippen alleen in het hok en de veilige ren als we langer van huis zijn. Met mooi weer en wanneer we de hele dag buiten zijn krijgen de kippen extra ruimte met behulp van netten. Boven de grote ren gaan we een web van draden spannen om de roofvogels tegen te houden. Het plan is om 4 kippen te nemen, liefst blauwe australorps.
Momenteel hebben we 50 cm omgeslagen kippengaas op de grond, met daarop boomstammen. Om de boel te verplaatsen halen we de boomstammen weg, tillen de ren dmv katrollen en kabels een stukje op, verrijden de boel, schikken de (scharnierende) poten van de ren op de ondergrond zodat alles van onderen weer goed dicht is en leggen dan de boomstammen weer op het omgeslagen gaas.
Van boven is de ren afgesloten met versterkt kattennet.

Mocht er overdag een vos of ander roofdier in de buurt komen, dan blaffen de honden zich wel het laplazarus en gaan wij natuurlijk meteen kijken en de indringer verjagen. Tot op heden heb ik hier in de jaren dat we hier wonen/verblijven alleen 's nachts vossen gezien. Maar de buren hebben hun eerste tien kippen bijna allemaal overdag verloren door brutale vossen, dus ik kan niet uitsluiten dat ze ook overdag hun slag proberen te slaan.

Te zijner tijd hopen we er een haan bij te nemen, zodat de kipjes overdag ook vrij kunnen rondlopen buiten de ren. Maar dat duurt nog wel even. Voorlopig moeten ze zich eerst op hun gemak gaan voelen en soepel van binnen naar buiten en van buiten naar binnen gaan. Momenteel hebben ze daarbij nog wat uitleg nodig. :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door