Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3403970
Vaak voelen hennen zich veel lekkerder en veiliger wanneer er een haan bij loopt. Hier leven de dames echt op van een haan. Zonder haan zijn ze heel bang en stressy.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3403971
hannabelgje schreef: zo 24 mei 2020, 16:33 Vaak voelen hennen zich veel lekkerder en veiliger wanneer er een haan bij loopt. Hier leven de dames echt op van een haan. Zonder haan zijn ze heel bang en stressy.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Maar zouden ex-legkippen, die nog nooit natuurlijk gedrag hebben kunnen vertonen/ontwikkelen, niet ook bang worden van een haan? Heeft iemand hier anekdotes over het plaatsen van een haan bij kippen die nog nooit een haan van dichtbij hebben gezien?

Het lijkt mij ook heel fijn voor de kippen om er een haan bij te hebben, maar het moet in deze fase vooral voor de dames geschikt zijn. Anders wachten we liever nog even.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3403973
Mijn vriendin had ex-legkippen, ik zal haar even vragen hoe dat ging met Kukel erbij. Ik namelijk niet meer zo goed of hij er direct bij kwam.
Door Anne in Zweden
#3403974
Inge en Bono schreef: zo 24 mei 2020, 16:49 Mijn vriendin had ex-legkippen, ik zal haar even vragen hoe dat ging met Kukel erbij. Ik namelijk niet meer zo goed of hij er direct bij kwam.
O, als je dat zou willen doen? Ben echt heel benieuwd! :-*
Door hannabelgje
#3403975
Ik denk dat het ook ligt aan het type haan. Je hebt hele zachtaardige heren en je hebt macho hanen. Vaak is een oude ervaren haan prettiger voor de hennetjes. Jonge hanen zijn vaker lomp en macho.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3403976
hannabelgje schreef: zo 24 mei 2020, 16:58 Ik denk dat het ook ligt aan het type haan. Je hebt hele zachtaardige heren en je hebt macho hanen. Vaak is een oude ervaren haan prettiger voor de hennetjes. Jonge hanen zijn vaker lomp en macho.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
't Zijn ook net mensen, hè? ;D

Moet het een haan zijn van hetzelfde ras? Als je toch niet van plan bent kuikens te krijgen? Of vinden de kippen dat zelf prettiger, een 'herkenbare' haan?
Door hannabelgje
#3403977
Anne in Zweden schreef: 't Zijn ook net mensen, hè? ;D

Moet het een haan zijn van hetzelfde ras? Als je toch niet van plan bent kuikens te krijgen? Of vinden de kippen dat zelf prettiger, een 'herkenbare' haan?
Nee hoor. Maar bedenk wel dat een haan van een groot ras veel beter in staat is zijn hennen te verdedigen en beschermen. Ook zijn hanen van grote rassen vaak kalmer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3403979
hannabelgje schreef: zo 24 mei 2020, 17:09 Nee hoor. Maar bedenk wel dat een haan van een groot ras veel beter in staat is zijn hennen te verdedigen en beschermen. Ook zijn hanen van grote rassen vaak kalmer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Hij mot wel door het deurtje van het hok passen natuurlijk. ;D Maar ik hou het in gedachten. Dank voor de info!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3403980
Hier zijn verschillende hennen ten prooi gevallen aan roofvogels en zitten ze nu in een overdekte ren. Er liep toen dat gebeurde geen haan bij, maar ik vraag mij af of dat iets uit had gemaakt. Zo'n roofvogel pakt volgens mij net zo makkelijk een haan, of is dat niet zo?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3403985
Anne in Zweden schreef: zo 24 mei 2020, 16:58 O, als je dat zou willen doen? Ben echt heel benieuwd! :-*
Reactie van mijn vriendin:
Zeker weten geen haan gewend? Meestal lopen er wel hanen tussen de legkippen. Kukel was ook een haan uit de legkippen industrie. Zij houden de dames een beetje onder controle.....
Door Anne in Zweden
#3403989
Doranto schreef: zo 24 mei 2020, 17:25 Hier zijn verschillende hennen ten prooi gevallen aan roofvogels en zitten ze nu in een overdekte ren. Er liep toen dat gebeurde geen haan bij, maar ik vraag mij af of dat iets uit had gemaakt. Zo'n roofvogel pakt volgens mij net zo makkelijk een haan, of is dat niet zo?
Hanen waarschuwen volgens mij, houden de omgeving meer in de gaten om gevaar op tijd te zien en de dames dan naar een veilige plek te dirigeren.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3403993
Anne in Zweden schreef: zo 24 mei 2020, 16:28 Momenteel hebben we 50 cm omgeslagen kippengaas op de grond, met daarop boomstammen. Om de boel te verplaatsen halen we de boomstammen weg, tillen de ren dmv katrollen en kabels een stukje op, verrijden de boel, schikken de (scharnierende) poten van de ren op de ondergrond zodat alles van onderen weer goed dicht is en leggen dan de boomstammen weer op het omgeslagen gaas.
Van boven is de ren afgesloten met versterkt kattennet.

Mocht er overdag een vos of ander roofdier in de buurt komen, dan blaffen de honden zich wel het laplazarus en gaan wij natuurlijk meteen kijken en de indringer verjagen. Tot op heden heb ik hier in de jaren dat we hier wonen/verblijven alleen 's nachts vossen gezien. Maar de buren hebben hun eerste tien kippen bijna allemaal overdag verloren door brutale vossen, dus ik kan niet uitsluiten dat ze ook overdag hun slag proberen te slaan.

Te zijner tijd hopen we er een haan bij te nemen, zodat de kipjes overdag ook vrij kunnen rondlopen buiten de ren. Maar dat duurt nog wel even. Voorlopig moeten ze zich eerst op hun gemak gaan voelen en soepel van binnen naar buiten en van buiten naar binnen gaan. Momenteel hebben ze daarbij nog wat uitleg nodig. :biggrin2:
Ik krijg er een beeld bij ;) Slim opgelost met het gaas en de boomstammen. Zitten ze 's nachts wel opgesloten in het nachthok? Een marter vreet zich zo door een net heen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3403995
Havikken zijn de voornaamste vliegende kippenkillers. Die gaan op de uitkijk zitten en storten zich op het slachtoffer. Een havik laat zich niet makkelijk afschrikken door een haan. Een buizerd is een luie jager en zal niet snel een kip doden. Jonge buizerds jagen wel op kippen om te oefenen. Die kunnen wel weggejaagd worden door een haan.
Een goede haan waakt over de kippen en houdt de omgeving goed in de gaten. Bij onraad slaat hij alarm zodat de kippen kunnen gaan schuilen.

Wij hebben nooit een haan gehad en onze kippen waren rustig en tevreden volgens mij.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door