Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466441
Ik heb de eerste eitjes ook gevonden!
Ze hadden ze in het konijnhok gelegd, de sjarels.. ;D
En ik maar nestjes maken in het kippenhok, en de kippen ze maar uitscharrelen. En hop, dan gaan ze 60m verderop leggen. ::)
Maar goed, ik weet nu waar te zoeken.
Door MillyMol
#3466451
:smitten: :smitten: :smitten:

Dat is een heel knappe kerel hoor!
Fijn dat jouw kipjes nu toch ook langzaam aan tekenen van een aankomende eierproductie beginnen te vertonen PoP!
Misschien nog wat foto’s van eieren ophangen in hun verblijf? :D ;)

De andere dames hier doen het ook nog rustig aan hoor, al denk ik bemoedigende aanwijzingen te zien bij Elvis.

En ik heb de grensovergang met het terrein van de buurvrouw weer gesloten.
Ik was ook wel wat naïef om te denken dat de kippen samen één grote familie konden vormen met ieder hun eigen slaapverblijf.

Niet alleen de hennen kwamen, maar ook Donald, die inmiddels is uitgegroeid tot een enorme haan die hoog op de poten staat. En hij was druk bezig om de toom in te lijven en de boel over te nemen. Tot gevechten tussen D en W is het niet gekomen omdat Willem zo geïmponeerd was dat hij Donald ontweek. Maar onrustig werd het wel hier.

En behalve de kippen kwamen ook de ganzen van de buurvrouw hier buurten. Ze hebben het tafelkleedje “geproefd” (lees: gescheurd), meerdere keren de silo met kippen grit omvergelopen en maakten een vieze smurrie van het verse water.

Dus hup: alles weer afgesloten en sindsdien is het rustig hier. De ganzen staan nog wel bij het gaas te schreeuwen, maar ze wennen er wel weer aan.

En ik heb weer een paar wijze lessen geleerd. :biggrin2:
Door MillyMol
#3466452
pearlsofpassion schreef: za 30 dec 2023, 10:11 Ik heb de eerste eitjes ook gevonden!
Ze hadden ze in het konijnhok gelegd, de sjarels.. ;D
En ik maar nestjes maken in het kippenhok, en de kippen ze maar uitscharrelen. En hop, dan gaan ze 60m verderop leggen. ::)
Maar goed, ik weet nu waar te zoeken.
Oh top!!! Gefeliciteerd hoor! Ik ga straks het eerste eitje koken. Gek genoeg heb ik er wat moeite mee om ze te eten. Ik zit steeds te denken dat ik het zielig vind om iets te nemen waar Houdina zoveel moeite voor heeft gedaan.

Belachelijk natuurlijk, maar ik kan er niets aan doen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466494
MillyMol schreef: za 30 dec 2023, 11:27 :smitten: :smitten: :smitten:

Dat is een heel knappe kerel hoor!
Fijn dat jouw kipjes nu toch ook langzaam aan tekenen van een aankomende eierproductie beginnen te vertonen PoP!
Misschien nog wat foto’s van eieren ophangen in hun verblijf? :D ;)

De andere dames hier doen het ook nog rustig aan hoor, al denk ik bemoedigende aanwijzingen te zien bij Elvis.

En ik heb de grensovergang met het terrein van de buurvrouw weer gesloten.
Ik was ook wel wat naïef om te denken dat de kippen samen één grote familie konden vormen met ieder hun eigen slaapverblijf.

Niet alleen de hennen kwamen, maar ook Donald, die inmiddels is uitgegroeid tot een enorme haan die hoog op de poten staat. En hij was druk bezig om de toom in te lijven en de boel over te nemen. Tot gevechten tussen D en W is het niet gekomen omdat Willem zo geïmponeerd was dat hij Donald ontweek. Maar onrustig werd het wel hier.

En behalve de kippen kwamen ook de ganzen van de buurvrouw hier buurten. Ze hebben het tafelkleedje “geproefd” (lees: gescheurd), meerdere keren de silo met kippen grit omvergelopen en maakten een vieze smurrie van het verse water.

Dus hup: alles weer afgesloten en sindsdien is het rustig hier. De ganzen staan nog wel bij het gaas te schreeuwen, maar ze wennen er wel weer aan.

En ik heb weer een paar wijze lessen geleerd. :biggrin2:
Bedankt!

Ja, dat had ik eerlijk gezegd wel verwacht. Maar je wist maar nooit, aangezien ze samen opgegroeid waren. Je hebt het een kans gegeven he. Dit zal wel meer rust geven.
En misschien blijft Houdina nu gewoon bij jou. Ik duim.

Charles en Oscar is ook een dubbeltje op z'n kant of dat goed blijft gaan hoor. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Nu ontwijkt Charles Oscar nog, en daar moet hij soms hard voor lopen. Hij doet niets terug maar Oscar vecht ook niet of zo, hij doet gewoon giga dominant en probeert Charles weg te jagen. Op z'n dochters heeft hij ook nog steeds de pik, maar natuurlijk wel minder fel dan op Charles. We zien wel hoe lang het houdbaar is. Nu hebben ze tijdelijk heel erg veel ruimte om elkaar te ontwijken en het gaat tussen de eetmomenten meestal wel goed. Kunnen ze rustig op een meter of 3 van elkaar staan.
Door frodo quin
#3466502
Jammer dat het niet lukte met de open grenzen, maar als er onrust is beter de grens dicht.

Pop, is dat gebruikelijk dat hanen ook iets tegen de dochters hebben of is dat normaal wel oke? Geen benul van kippen familiedynamiek :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466569
Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt en mn zus ook niet. Het lijkt me niet onlogisch dat ze hun kuikens op een bepaalde leeftijd weg proberen jagen om inteelt te vermijden. Maar normaal zouden hanen hun kuikens toch ook wat mogen beschermen als ze nog klein zijn. Dat deed hij ook niet, al kreeg hij van de kloek ook de kans niet.
Oscar is absoluut geen vaderfiguur. Terwijl mijn vorige haan, zijn vader, net heel zorgzaam was. Toen stopte de kloek heel vroeg met moederen, op 3 of 4 weken al, en was het maar goed dat Karel voor de kuikjes opkwam.
Deze lichting kuikens was gelukkig met 9 en konden bij elkaar steun zoeken, want die hebben het wel hard gehad. Moeders heeft een 8 tal weken overbeschermend geweest en dan op een dag 180graden gekeerd. Echt aggressief naar haar kuikens..niet leuk. Die ga ik niet meer laten broeden hoor. Ze gaat er veel te hard in op. Te beschermend ook, viel iedereen die nog maar keek naar haar kuikens aan. Waardoor het kot op stelten stond natuurlijk. Broedde zich ook dood alq ik er niet tussen kwam, want kwam niet eten. Heb eens 3 dagen afgewacht en toen werd ze al slap, maar niet zelf eraf komen ze. Veel te hevig dus. Het is duidelijk niet haar ding. Het gaf op deze manier ook te veel stress voor iedereen.
Dat hebben we bij andere kloeken bij mij of mn zus niet eerder gezien. Normaal is natuurbroed echt iets heel leuk om mee te maken.


Ik vind het toch wel vreemd dat Oscar zo een pik op ze blijft hebben. Want toen vorig jaar 2 hennen van dezelfde leeftijd bij ons kwamen wonen was hij poeslief. En dat waren nota bene vreemde kippen.
Tis niet dat hij echt niet van ze moet weten. Maar hij pikt ze wel weg bij het eten en hij is zeker ook niet lief voor ze. Dat was hij dus voor die vreemde wel. Die ging hij echt verleiden.
Moet toch zijn dat hij ergens weet dat ze zijn dochter zijn. Of misschien heeft hij de onrust die de kloek veroorzaakte aan die kuikens gelinkt... ik weet het niet.
Door hannabelgje
#3466575
Nee hoor hanen treden gewoon hun dochters en maken dan weer nieuwe kuikens. Die geven niks om inteelt.
Ennuh verse eitjes beter niet koken. Minimaal een weekje laten liggen. Ze zijn en niet lekker zo vers en niet te pellen. Bakken kan uiteraard wel gewoon.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466577
Ja, ik heb het ook niet eerder geweten en ik vermoed dat hij ze ook wel zal treden.
Maar hij probeert ze nog steeds weg te jagen. En ik weet niet hoe dat komt. Ik had verwacht dat dat wel weg zou gaan eens ze vruchtbaar zouden worden.

Als jonge dieren een bepaald moment weggejaagd worden is dat een instinctief iets dat er wel is op inteelt te vermijden.
Dat dieren selectief gaan paren gebeurt maar heel zelden en idd zeker niet bij kippen. Dat wou ik zeker niet beweren. Als ze de kans krijgen, paren ze.
Maar de kloek heeft dit jaar ook heel hard en lang geprobeerd de kuikens weg te jagen. Moesten ze vrij in het wild geleefd hebben, zouden de kuikens zeker vertrokken zijn. Dat is dan wel inteeltontwijkend gedrag van de diersoort op zich. Alleen werkt dat in onze rennen niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466625
pearlsofpassion schreef: zo 31 dec 2023, 22:46 Ja, ik heb het ook niet eerder geweten en ik vermoed dat hij ze ook wel zal treden.
Maar hij probeert ze nog steeds weg te jagen. En ik weet niet hoe dat komt. Ik had verwacht dat dat wel weg zou gaan eens ze vruchtbaar zouden worden.

Als jonge dieren een bepaald moment weggejaagd worden is dat een instinctief iets dat er wel is op inteelt te vermijden.
Dat dieren selectief gaan paren gebeurt maar heel zelden en idd zeker niet bij kippen. Dat wou ik zeker niet beweren. Als ze de kans krijgen, paren ze.
Maar de kloek heeft dit jaar ook heel hard en lang geprobeerd de kuikens weg te jagen. Moesten ze vrij in het wild geleefd hebben, zouden de kuikens zeker vertrokken zijn. Dat is dan wel inteeltontwijkend gedrag van de diersoort op zich. Alleen werkt dat in onze rennen niet natuurlijk.
En ze zijn wel gezond? Ze vertonen normaal gedrag? Want nestgenoten of soortgenoten worden ook nog wel eens verstoten/verjaagd en zelfs gedood vanwege ziekte of afwijkend gedrag.
Als het inteeltontwijkend gedrag is dan is dat toch iets instinctiefs? Ik kan me niet :-\ voorstellen dat een haan dat zelf ter plaatse kan bedenken :-\ Maar als het instinctief is dan zou het voor alle hanen moeten gelden. En ik begrijp uit de reacties dat dat niet het geval is.
Gelukkig weet ik niet veel van kippen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466631
Niet alle instincten zijn even sterk ontwikkeld he. Net als jachtdrift bij honden. Das niet allemaal in hetzelfde mate.
Of broedinstinct. Dat doen ook niet alle hennen hetzelfde. Sommige heel fanatiek, anderen nooit en alles er tussen in.
De meeste hennen jagen hun kuikens op een bepaald moment wel weg, zeker de mannelijke kuikens. Maar niet alle hennen doen dat even fel. En net zo zit er verschil op bij de hanen. Of op de zorgzaamheid.
Karakters zijn allemaal verschillend.

Nu ze 1 voor 1 allemaal aan de leg gaan zal hij wel bijdraaien naar z'n dochters, vermoed ik. Het heeft zeker niets met ziekte te maken nee. :)

Defensief gedrag is ook instictief, maar ook gelukkig niet bij alle hanen even sterk. Want dat kan resulteren in mensen aanvallen. Net als aggressie naar andere hanen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door