Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3407087
Zo, ze kwam net in ieder geval naar buiten toen ik met de buurvrouw bij de ren stond te kletsen. Ik had een beetje blikvoer meegenomen voor Matilde, maar helaas lustten de andere twee dat ook wel en dus moest ze delen. Maar ze rende er in ieder geval net zo hard achteraan als de andere twee.

Toen ze zich uitschudde, vlogen er wat veertjes uit. Ik heb even in het legnest gevoeld waar ze in had gelegen, maar daar kom ik ook geen vocht of bloed of ontlasting of wat dan ook tegen dat erop zou kunnen wijzen dat ze ziek is. Ook de keutels onder de zitstangen zijn normaal.

Maar afwachten dus. In ieder geval kwam ze dus het hok uit en heeft ze een tijdje gescharreld. Mama is weer even rustig. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3407114
Het is wel heel vroeg, maar de seizoenen zijn anders bij jullie he. Kortere zomer ed...
Als ze echt veren verliest zou het natuurlijk kunnen...
De een heeft er meer last van dan de ander. En ik denk dat ik ook wel kippen heb gehad die gewoon wat minder gingen leggen maar niet compleet stopten. Maar zeker weet ik dat niet meer.
Wel genoeg die het na de rui voor bekeken hielden voor de rest van het jaar.. ::)
Door Anne in Zweden
#3407153
pearlsofpassion schreef: ma 20 jul 2020, 23:40 Het is wel heel vroeg, maar de seizoenen zijn anders bij jullie he. Kortere zomer ed...
Als ze echt veren verliest zou het natuurlijk kunnen...
De een heeft er meer last van dan de ander. En ik denk dat ik ook wel kippen heb gehad die gewoon wat minder gingen leggen maar niet compleet stopten. Maar zeker weet ik dat niet meer.
Wel genoeg die het na de rui voor bekeken hielden voor de rest van het jaar.. ::)
Mjah, de zomer is dit jaar een allegaartje: 33 graden in de laatste weken van juni, rond de 10-12 graden tot op heden in juli, met uitschieters van 23-26 graden, en gisteren de zondvloed. Vandaag 12 graden en harde wind. Als ik een kip was, zou ik ook niet weten wanneer ik nou precies met die rui moest beginnen. ::) :biggrin2:

In ieder geval is ze gisteravond gewoon met de anderen op stok gegaan ipv zich terug te trekken in een legnest, en vanochtend loopt ze weer de hele tijd buiten te scharrelen. Misschien toch gewoon een off-day gehad; ik zag wat vrij dunne poep onder de stok, misschien had ze toch een buikpijntje of zo. Maar het lijkt weer goed te gaan met 'r.

Vandaag kunnen we eindelijk de bovenkant van de ren dichtmaken; het aardbeiennet is gearriveerd. Moest ik online bestellen ivm de grootte. De bovenkant moet echt dicht omdat de ren gretig wordt bezocht door eksters. Vandaag was er zelfs een ekster door het luikje heen het hok in gehopt. >:( Ze zijn met een stuk of zeven en pikken al het lekkers dat ik voor de kippen uitstrooi weg. Stomme beesten. Eindeloze hectaren bossen en weilanden in de directe omgeving, maar zij gaan gezelliedebellie in een kippenren van 120 m2 zitten. ::)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3407162
Fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan met Matilde. Een nieuwsgierig vraagje: hoe overspan je de ren van 120 m2 met een net?
Door Anne in Zweden
#3407165
Laika schreef: di 21 jul 2020, 14:16 Fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan met Matilde. Een nieuwsgierig vraagje: hoe overspan je de ren van 120 m2 met een net?
Met heel veel vloeken en schelden en een echtscheidingsadvocaat op de achtergrond. :biggrin2:

Zonder gekheid: we zijn er momenteel mee bezig. We hebben vier aardbeiennetten van elk 6 x 12 meter. We spannen over de hele lengte van de ren stevige ijzerdraden van de ene lange zijde naar de andere, op een meter of vijf afstand van elkaar, zodat het net er hoe dan ook overheen past in de breedte. Meneer Anne is nu bezig het net aan de ene korte zijde van de ren met kabelbinders aan het kippengaas vast te maken; als dat klaar is, verbinden we het tweede net van 6 x 12 meter met het eerste (nu dus gespannen) net, weer van de ene lange zijde naar de andere, waarna het tweede net aan het volgende ijzerdraad dat we gespannen hebben wordt bevestigd. Zo hopen we de hele ren dicht te maken, werkend van links naar rechts.
Door hannabelgje
#3407252
@Anne in Zweden hierbij de foto's van de Bielefelders.
Niet te verwarren met de gekke eendendametjes. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3407254
hannabelgje schreef: wo 22 jul 2020, 20:49 @Anne in Zweden hierbij de foto's van de Bielefelders.
Niet te verwarren met de gekke eendendametjes.
Wat worden ze mooi! Echte kippetjes al! Hoe oud zijn ze nu? Week of acht, als ik het me goed herinner?
Door hannabelgje
#3407255
Anne in Zweden schreef: Wat worden ze mooi! Echte kippetjes al! Hoe oud zijn ze nu? Week of acht, als ik het me goed herinner?
Nee joh al een week of 14. Ik vraag me alleen echt af of die rode een haan is, maar ik zal nog wat geduld oefenen. 14 weken is nog niet zo oud natuurlijk. Kan ook 13 weken zijn. Waren verschillende leeftijden door elkaar. Maar mooi worden ze zeker. Ze worden eindelijk ook minder verlegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3407256
Ze zijn echt mooi.
Leuke kipjes.

Mijn kuikens zijn even oud en het hanenkuiken is echt al duidelijk een haan. En als ik het bij het uiterlijk nog niet wist, dan wel omdat hij sinds deze week een bepaalde hen probeert te treden (en daar al vrij goed in slaagt). ::)
14 weken is wel erg vroeg maar schijnt nog soms voor te komen.

Het hennetje wordt ook al mooi een kipje. Ze is al wat groter dan haar moeder en lijkt echt mooi een kruising tussen cochin kriel en Brahma kriel te worden. Nu zijn die rassen wel sterk verwant (cochin kriel is gebruikt om de Brahma kriel te ontwikkelen) en ook qua uiterlijk wel wat gelijkenissen, dus zo'n baanbrekende kruising is dat niet.
Haar broer is interessanter (kruising grote australorp), ben heel benieuwd hoe die verder gaat evolueren.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3407261
hannabelgje schreef: wo 22 jul 2020, 21:22 Nee joh al een week of 14. Ik vraag me alleen echt af of die rode een haan is, maar ik zal nog wat geduld oefenen. 14 weken is nog niet zo oud natuurlijk. Kan ook 13 weken zijn. Waren verschillende leeftijden door elkaar. Maar mooi worden ze zeker. Ze worden eindelijk ook minder verlegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ze zijn mooi Hannah! Bij de jouwe vergeleken zijn de mijne krielkippetjes, en ze groeien best hard. We vinden onze kippen wel erg schuw en hopen dat dat nog gaat verbeteren.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3407262
Anne in Zweden schreef: di 21 jul 2020, 14:57 Met heel veel vloeken en schelden en een echtscheidingsadvocaat op de achtergrond. :biggrin2:

Zonder gekheid: we zijn er momenteel mee bezig. We hebben vier aardbeiennetten van elk 6 x 12 meter. We spannen over de hele lengte van de ren stevige ijzerdraden van de ene lange zijde naar de andere, op een meter of vijf afstand van elkaar, zodat het net er hoe dan ook overheen past in de breedte. Meneer Anne is nu bezig het net aan de ene korte zijde van de ren met kabelbinders aan het kippengaas vast te maken; als dat klaar is, verbinden we het tweede net van 6 x 12 meter met het eerste (nu dus gespannen) net, weer van de ene lange zijde naar de andere, waarna het tweede net aan het volgende ijzerdraad dat we gespannen hebben wordt bevestigd. Zo hopen we de hele ren dicht te maken, werkend van links naar rechts.
Ik krijg er beelden bij ;D Is het wel gelukt? Wij hebben gelukkig geen last van eksters in de ren, maar het dak willen we dicht hebben de roofvogels. We hebben wel veel last van kraaien op het erf maar die vreten alleen maar de appels kapot >:(
Door hannabelgje
#3407264
Laika schreef: Ze zijn mooi Hannah! Bij de jouwe vergeleken zijn de mijne krielkippetjes, en ze groeien best hard. We vinden onze kippen wel erg schuw en hopen dat dat nog gaat verbeteren.
De mijne waren ook extreem schuw. Dat wordt nu echt wel beter. Ze durven nu binnen 2 meter van mij te komen. Dat was minstens 5 meter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3407920
Mathilde is naar de eeuwige scharrelgronden... Ze was na de vorige dip best weer goed geworden, pikte lekker mee buiten, sliep op stok. Maar donderdag lag ze weer de hele dag in een nest, en hoewel ze wel gewoon opstond toen ik een kijkje nam, ging het toch niet goed met 'r. We hebben haar naar buiten gelokt en daar zag ik al dat er problemen waren op d'r achterwerkje: opgedroogde dunne poep en vochtige, licht bloedende veren. De andere twee pikten er ook aan. Terwijl meneer Anne haar vasthield heb ik de boel een beetje afgewassen en er wondspray op gespoten, maar de cloaca bleek ook te bloeden. In de loop van de dag werd ze steeds rustiger, en zaterdagochtend lag ze dood in de ren. :(

Dat was nummer 3 van de 5. Gelukkig gaan Hadewych en Filomène wel als een speer, dus ik hoop dat die wat langer meegaan. Het was ook wel aan Mathilde te zien dat die het minst gezond was, maar jammer blijft het. En een beetje vreemd ook; bij kennissen van vrienden die ook vijf kippen van hetzelfde bedrijf kregen, op dezelfde dag als wij, zijn alle vijf nog in leven. Geen idee of wij iets fout doen, ik hoop van niet.

We hebben er intussen wel twee kuikens (5-6 weken) bij gekocht, van hetzelfde ras (Bovan) maar dan bruin. Hopelijk hebben we daarmee meer succes dan met ex-leggers. We hebben ze Suzette en Louise gedoopt (Suske en Wiske :D ) en het zijn twee ongelofelijke smeerpoetsen ;D . Het bakje voer is binnen enkele minuten over het hele hok verdeeld en de waterbak is vooral leuk om in te kakken. ::) Vanaf morgen wordt het prachtig weer, dan zetten we ze in een rennetje in de grote ren. Kunnen ze daar de bushokjes bekladden. :biggrin2:

Hoe lang wachten jullie altijd tot je (vreemde) kuikens bij de oudere kippen zet? Tot op heden reageren de andere twee ongeïnteresseerd, maar we willen natuurlijk voorkomen dat ze erop los gaan hakken wanneer ze in dezelfde ruimte verkeren.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 03 aug 2020, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3407921
Laika schreef: do 23 jul 2020, 07:52 Ik krijg er beelden bij ;D Is het wel gelukt? Wij hebben gelukkig geen last van eksters in de ren, maar het dak willen we dicht hebben de roofvogels. We hebben wel veel last van kraaien op het erf maar die vreten alleen maar de appels kapot >:(
Ja, het is heel goed gelukt, de eksters hadden geen enkele kans meer om de ren in te komen en zijn inmiddels vertrokken.

Een impressie:
20200724_124140.jpg
20200724_124140.jpg (3.51 MiB) 1605 keer bekeken
20200724_124243.jpg
20200724_124243.jpg (3.34 MiB) 1605 keer bekeken
20200724_133146.jpg
20200724_133146.jpg (2.65 MiB) 1605 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door