Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3372886
jannie.van-mastrigt schreef:Een punt van aandacht zowel voor de Bullen als voor de Mopshond, zou ook het fokken van een normale staart moeten zijn. Die is nl. ook onderdeel van het skelet. Afwijkingen in de staart kunnen kunnen o.a. ook samengaan met afwijkingen in de rug.
Precies. Er wordt nu alleen maar gefocusd op de neus en schedel.....
#3372993
pike schreef:Jij hebt nog vertrouwen in de mensheid :cool:
(Ik niet meer helaas)
Ik heb wel vertrouwen in de dierfaculteit Utrecht. Ze willen heel graag met volle kracht vooruit. Ze hebben ook de opdracht gekregen van het Ministerie LNV. Krijgen ze daar natuurlijk wel weer te weinig geld voor, dat dan wel :-X . We gaan het zien :cool:
#3373007
chery schreef:Precies. Er wordt nu alleen maar gefocusd op de neus en schedel.....

Het ging in de basis ook om problemen bij kortsnuitigen, waarbij de mops en de fb er door hun populariteit in aantallen bovenuit steken. Dus ja logisch dat ze zich in deze op het hoofd focussen en dat andere specifieke problemen bij de fb even buiten beschouwing worden gelaten. Over hd en dergelijke bij de groter rassen hoorden we ook niet. De problemen rond het hoofd werden in deze als de hoofdoorzaak van de grootste problemen gezien.
#3373013
chery schreef:Precies. Er wordt nu alleen maar gefocusd op de neus en schedel.....
Ja klopt maar als je een uitzending moet maken over alles dan wordt het veel te lang.
En ja die korte snuit en kwetsbare ogen ziet iedereen eigenlijk, dus een duidelijk voorbeeld, plus ook nog iets wat ook echt snel verbeterd kan worden.
Natuurlijk moet je ook op de rest letten, ( en ik zal het weer noemen zie je bij Hawbucks ook, niet alleen gezondere snuiten maar ook op de rest wordt gelet dus het is ronduit mogelijk)
Wellicht of hopelijk is dit stap 1, zullen andere landen volgen ( want echt die hebben echt wel dezelfde problematiek) en zullen nog meer zaken onder de loep genomen worden.
#3373033
Kijk dier en recht heeft de rechtzaak tegen de club fokkers verloren.
Ze hadden van verschillende fokkers foto’s van het web geplukt en zonder de honden irl gezien te hebben en zonder gezondheids onderzoeken in te zien gezegd dat dat ongezonde honden waren.
Dat kan natuurlijk niet, er is toen gezegd via de rechter dat ze huisbezoeken moesten doen.
En daar is dus niks van gekomen.

En nu komt dit weer boven water. Nogmaals er moet wat gebeuren, maar wil er ook wel voor waken dat een bul wel een bul blijft, natuurlijk worden ze iets anders in type, prima. Maar het moeten geen hazewindhonden worden.
Net als bijv een herder niet op een bullmastiff moet gaan lijken.

Dit zijn bulletjes uit 1898, prima toch!!!
DDE37112-D08D-4468-90D2-167C8FD4456F.jpeg
DDE37112-D08D-4468-90D2-167C8FD4456F.jpeg (325.97 KiB) 1663 keer bekeken
#3373038
jannie.van-mastrigt schreef:Een punt van aandacht zowel voor de Bullen als voor de Mopshond, zou ook het fokken van een normale staart moeten zijn. Die is nl. ook onderdeel van het skelet. Afwijkingen in de staart kunnen kunnen o.a. ook samengaan met afwijkingen in de rug.

Zou dit niet samen kunnen hangen? Vraag ik me zomaar af. Als oude type bullen dit niet hadden?

Als je kijkt naar ontwikkeling van een embryo, lijkt me dit beide een remming in de skeletgroei. Selectie op schedelvorm is toch selectie op wat wanneer uitgroeit in de ontwikkeling?

En een bul moet een bul blijven, tja ik vind persoonlijk dat een bul een bul mag blijven mits de rastypische kenmerken geen nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. En dat geldt mi dan voor alle rassen. Laat ik da5 erbij zeggen.

Ik hoop dat de kanteling komt!
#3373041
chery schreef:Kijk dier en recht heeft de rechtzaak tegen de club fokkers verloren.
Ze hadden van verschillende fokkers foto’s van het web geplukt en zonder de honden irl gezien te hebben en zonder gezondheids onderzoeken in te zien gezegd dat dat ongezonde honden waren.
Dat kan natuurlijk niet, er is toen gezegd via de rechter dat ze huisbezoeken moesten doen.
En daar is dus niks van gekomen.

En nu komt dit weer boven water. Nogmaals er moet wat gebeuren, maar wil er ook wel voor waken dat een bul wel een bul blijft, natuurlijk worden ze iets anders in type, prima. Maar het moeten geen hazewindhonden worden.
Net als bijv een herder niet op een bullmastiff moet gaan lijken.

Dit zijn bulletjes uit 1898, prima toch!!!

DDE37112-D08D-4468-90D2-167C8FD4456F.jpeg
Die uit 1898 zien er prima uit.
Volgens mij vraagt ook niemand of je er hazewindhonden van wilt maken. ::) Er wordt van je gevraagt, verwacht en nu dus geeist dat je aan minimale maten voldoet zodat je pup een goed leven kan leiden (ipv lijden) Dat moet aan een beetje hondenliefhebber toch niet teveel gevraagd zijn? Echt, sommige fokkers kunnen ook direct zo doorslaan als ze op hun stokpaardje worden aangesproken. Je vraagt of die neusdop misschien tussen die ogen vandaan mag en we gaan direct miepen over hazewindhonden.

Maar dat ze die zaak verloren hebben wil niet zeggen dat die honden wel gezond waren. Dit lijkt mij een gevalletje smaad die ze dan een keer verloren hebben, maar het zegt niks over de toestand van de honden.
#3373052
Volgens mij begrijp je mij verkeerd.
Gezondheid staat absoluut voorop!!!
Maar ik denk dat dat ook mogelijk is zonder er een compleet ander type van te maken.

En natuurlijk is het niet te zeggen dat de honden van die foto’s gezond waren, maar je kan ook niet beweren vanaf een foto dat ze ongezond zijn.
#3373084
chery schreef:Volgens mij begrijp je mij verkeerd.
Gezondheid staat absoluut voorop!!!
Maar ik denk dat dat ook mogelijk is zonder er een compleet ander type van te maken.

Tuurlijk is dat mogelijk. Niemand vraagt om een ander type en zeker niet om een hazewindhond.

En natuurlijk is het niet te zeggen dat de honden van die foto’s gezond waren, maar je kan ook niet beweren vanaf een foto dat ze ongezond zijn.
Ik ken die foto's natuurlijk niet, maar ik zie her en der zat foto's van kortsnuitigen waarvan Stevie wonder nog wel ziet dat het een hele ongezonde toestand is.
Maar als ik jou al zie schrijven...die van mij lopen zelfs aan de fiets, dan zal algemeen gezien de lat qua conditie ook niet zo hoog liggen bij de mensen en zien ze hun hond al snel als een gezonde als die 500 meter kan lopen.
#3373090
Lizzy schreef:Ik heb wel vertrouwen in de dierfaculteit Utrecht. Ze willen heel graag met volle kracht vooruit. Ze hebben ook de opdracht gekregen van het Ministerie LNV. Krijgen ze daar natuurlijk wel weer te weinig geld voor, dat dan wel :-X . We gaan het zien :cool:
Oh ja, ik betwijfel niet de goede bedoelingen van Utrecht, maar zij maken geen wetgeving en kunnen ook niet handhaven.
#3373101
chery schreef:Kijk dier en recht heeft de rechtzaak tegen de club fokkers verloren.
Ze hadden van verschillende fokkers foto’s van het web geplukt en zonder de honden irl gezien te hebben en zonder gezondheids onderzoeken in te zien gezegd dat dat ongezonde honden waren.
Dat kan natuurlijk niet, er is toen gezegd via de rechter dat ze huisbezoeken moesten doen.
En daar is dus niks van gekomen.

En nu komt dit weer boven water. Nogmaals er moet wat gebeuren, maar wil er ook wel voor waken dat een bul wel een bul blijft, natuurlijk worden ze iets anders in type, prima. Maar het moeten geen hazewindhonden worden.
Net als bijv een herder niet op een bullmastiff moet gaan lijken.

Dit zijn bulletjes uit 1898, prima toch!!!

DDE37112-D08D-4468-90D2-167C8FD4456F.jpeg
Ik denk dat niemand zal ontkennen dat deze bulletjes uit 1898 er normaal uitzien want deze hebben een normale neus voor een 'platsnuit'. De neus zit hier gewoon boven het uiteinde van de kaak.
Wanneer ik bijvoorbeeld op de website kijk van de hbc dan zie ik vele waar de neus verder naar achteren ligt wat iig de suggestie wekt dat deze geen normale hond kunnen zijn en dus ook snurken vanwege kortademigheid. Uiteraard zullen daar gradaties in zitten maar wat mij betreft wordt er gestreefd naar het 1898 model Franse bull ;)

Ik vind dit een mooie eerste stap omdat de kortademigheid het meest in het oog springt en het gaat om een populair ras. Ik hoop niet dat dit de enige stap zal zijn.
Las vandaag dat de minister ook bezig is met een verbod op designerkatten wat ik ook een goede zaak vind (https://nos.nl/l/2278942)
#3373117
chery schreef:Volgens mij begrijp je mij verkeerd.
Gezondheid staat absoluut voorop!!!
Maar ik denk dat dat ook mogelijk is zonder er een compleet ander type van te maken.

En natuurlijk is het niet te zeggen dat de honden van die foto’s gezond waren, maar je kan ook niet beweren vanaf een foto dat ze ongezond zijn.
Waaruit maak jij op dat ze er een ander type van willen maken?
Oprecht vraag hé, misschien lees ik erover of mis ik een deel, maar hebben ze dat gezegd?
Willen ze niet gewoon teruggaan in tijd (voor zover dat nog kan) en idd teruggaan naar de 'klassieke bull'?

Ik hoop dat ze het bij Perzen (en Exotics) en Britten ook gaan doen. Er zijn bij de Perzen heel wat fokkers die zogenaamde 'traditionele' Perzen fokken en die hebben erg mooie neuzen. http://www.thehouseofelliot.nl Het kan nog beter, maar is al heel wat vergeleken met de extreme platneus (die ligt bij een extreme pers zelfs achter de kaak en letterlijk tussen de ogen).
Die met normalere neuzen zijn ook gewoon raszuiver, alleen de andere extreme opgezocht. Het kan dus blijkbaar vrij eenvoudig gedaan worden.
#3373204
Ik ben niet thuis in de rashonden (of katten) wereld, maar als je er iets of wat interesse in hebt kan je moeilijk ontkennen dat de evolutie zeer nadelig is voor de dieren bij een aantal rassen.

De hond moet er rastypisch uitzien, maar wat is dat? Een dier dat crepeert? Een dier die vanaf de geboorte mishandeling ondergaat? Een zodanige extreme variant van het oorspronkelijke ras dat het wel een karikatuur lijkt? De franse buldoggen van de foto uit de jaren 80 zijn franse bullen, maar toch lijken ze niet bepaald op de dieren van vandaag. Wat is dan de rasstandaard?

Ik vind het een heel verwrongen woord als mensen die met opzet een dier kweken wat lijdt onder zijn bestaan, zich liefhebbers noemen. Ik zie daar geen vorm van liefde in. Mensen met liefde voor een ras zijn mensen die de leden van dat ras en hun welzijn op de eerste plaats stellen en geen mensen die voor hun eigen plezier generaties van dieren kweken die als maar meer gezondheidsproblemen hebben.

Of een ras wel of niet te redden is en of die weg te verantwoorden is tegenover tussenliggende generaties, is in mijn ogen iets om kritisch naar te kijken. Er zijn rassen waarbij dit een groter dilemma zal zijn dan anderen en er zullen er wel tussen zitten waar je niets meer kan met de huidige populatie.

Medelijden met de mensen die er al jaren voor kiezen om een ras meer kapot te laten gaan hoeft men imo niet te hebben. De tegenkanting waar een fokker op stuit die wel op gezondheid let en die bv een buldog die kan lopen fokt is deprimerend.

Goed dat er al een eerste stap is gezet. Hopelijk volgen de volgende stappen snel en worden andere rassen zoals de cavalier niet vergeten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door