Anneloog schreef:Gaaf
Ik heb jaren vele garnalen,corydoras habrosus en asolene spixy's gekweekt
Ik had op hoogte punt 13 aquariums staan. Nu gene meer maar blijf het geweldig vinden. Ja baby asolene spixy's eten groenvoer en planten maar zodra ze volwassen zijn houd dat op gelukkig, Ik ben op gegeven moment de eiclusters gaan verwijderen want kon de slakken gewoon niet meer kwijt raken. De garnalen ging makkelijker. Om ze rood te behouden moet je idd gaan selecteren. Nadeel is wel de minder rode exemplaren zijn vaak mannelijk en je wilt dus niet alle mannetjes weg halen want dan houd de kweek ook op
. Af en toe vers bloed erin doet altijd goed en kan helpen kleur mooi en optimaal te houden. Hydra poeh ja lastig en idd asolene spixy's helpen daar goed in. Ook kan je de batterij truc doen of een kleine dosering flubenol. Maar belangrijkste is goede water wissels en dus propere bak want hydra houd van vervuiling
. Het visje wat je wilt gana houden is prachtig maar wel ene die heel schuw is. Ook in grote groep zal ze schuw blijven, bv als je langs debak loopt zullen ze schrikken en weg duiken in de begroeiing. Dit kan met tijd wel verbeteren als je ze een tijdje hebt maar het hoort wel bij de vis zijn overlevings strategie. Corydoras habrosus is minder schuw en zeker in grotere groep erg leuk actief dwergje. met wat geluk zal je daarvan met tijd ook jonkies kunnen krijgen. ( Deze dwerg corydoras is een die niet snel zijn eigen eitjes opeet wat grotere wel doen). Mocht je vragen hebben stel ze gerust ondanks dat ik na ruim 10 jaar kweken gestopt ben zit het nog steeds wel in mijn hart en hoofd.
Wat ontzettend leuk om te lezen dat jij uitgerekend deze allemaal hebt gekweekt!! Whoeeehaaa, ik kan nog veel van je leren! Op dit moment vreten mijn volwassen Spixi's nog steeds planten. Niet veel hoor, maar er gaat regelmatig een lekker zacht blaadje mee naar binnen

. Vooral de plant die links staat is het haasje... Maar ja, de baby's overleven dus niet. Eigenlijk best raar want de volwassen spixi's komen echt razendsnel op het eten af dat ik de garnalen geef. Ook geef ik regelmatig broccoli, bladeren, komkommer, courgette. Maar tot nu toe heb ik niet 1 baby spixi overgehouden. En eieren leggen ze genoeg. Raar toch?
Ik ververs eens per week water. Nou, sterker nog, ik maak elke dag ook wel even de bodem een beetje schoon. Ik heb godzijdank nog niet veel hydra hoor. Maar heel af en toe zie ik er een op de ruiten, als ik met mijn vergrootglas de garnalen zit te bestuderen.
Dit is White Mary
White Mary.jpg (122.46 KiB) 3596 keer bekeken
Die wil ik er dus wel uit hebben

. En zo heb ik er nog wel een paar. Voor nu moeten ze in de grotere bak blijven maar ik ga dit soort witjes er wel uitvissen, denk ik. Leo vindt dat ik ze gewoon lekker moet laten zitten.
Ja, we gaan het meemaken met de Kubotai. Ze zeggen wel eens dat ze in grote groepen niet zo heel schuw zijn, dus vandaar mijn plan om er stuk of 30 te nemen. Vind het dan wel weer een beetje ruk om ze in een bakje van 50 liter in quarantaine te zetten maar ik ga geen grotere quarantaine bak kopen

. Dit bakje staat wel helemaal afgelegen, dus daar zullen ze wat dat betreft lekker rustig staan.
Ik vind het best een beetje lastig om aan Habrosus te komen. Heel veel is wildvang. En ik weet niet of ik dat nou zo'n goed idee vind.... Wat vind jij? Zou jij wildvang aandurven? Of ook nakweek willen? Ik had een leuke kweker gevonden maar helaas gingen in de bak waar ook wat van haar L nummers in zaten een nest bouwen dus kon ze daar de Habrosus er niet uit halen. Ik weet nu nog niet waar ik ze ga kopen. Vond jij het trouwens een kwetsbaar visje, de Habrosus? Ik lees vrij vaak op Internet dat mensen veel uitval hebben, na aanschaf. Soms zo erg dat de hele groep dood gaat.