Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3366938
El_Kato schreef:Thx voor de reacties tot nu! Is een halfcheck vergelijkbaar met een slipketting maar dan van stof en een rem erop zeg maar (dat hij niet helemaal gestort word).
niet persee, kan een ketting zijn.
Maar ik heb dus die in die link van mij , eigenlijk een halsband en het gebruik is ook zo als een halsband en niet als slipketting (bij mij dan) Ja als ze zelf trekken gaat ie strakker en dat is minder fijn maar ophangen kunnen ze niet doordat die extra ring er zit, moet dus wel groot genoeg gesteld zijn
Gebruikersavatar
Door pike
#3366945
pearlsofpassion schreef:Als ik het vergelijk met een longeertouw bij paarden zou ik verwachten dat de leiband aan de borstring moet vastgemaakt en door de ring op de rug lopen. Om dus te zorgen dat de lijn idd niet tegen de poot hangt, en de leiband vanop de rug komt, maar hem wel scheeftrekt als hij wil trekken doordat er dan aan de borstring getrokken wordt.

Maar ik heb er geen ervaring mee, misschien ben ik compleet fout. Mij lijkt dat gewoon het logischste
Een longeerlijn bij paarden loopt van het hoofd naar de hand. Zit aan het halster of aan het bit vast. En gaat dus niet via een ring op borst of rug.
Als je met dubbele lijn longeert verandert het verhaal, maar dan worden die twee lijnen gebruikt als ware het twee teugels. Dan loopt er dus een lijn vanaf de buitenkant, buitenom via een longeersingel over de rug. Dat is niet voor iedereen weggelegd, dat vraagt wel enig vakmanschap.
En een paard is niet vergelijkbaar met een hond. Het is nooit te houden als het uit wil breken. In hoofd en hals alleen al is een paard nou eenmaal vele malen sterker dan een mens. Ik heb meer dan eens verbrande handen gezien :-X

De ring aan de borst van het perfect fit tuig is ook niet bedoeld als anti-trek. Zelf had ik hem wel handig gevonden als het tuig bij Duc gepast had, want dan had ik hem als borg kunnen gebruiken. Het tuig voor Duc was met name bedoeld om zijn luchtpijp te ontzien als hij wild ruikt en om scheefhangen te voorkomen. Maar helaas het wou niet passen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3366948
El_Kato schreef:Thx voor de reacties tot nu! Is een halfcheck vergelijkbaar met een slipketting maar dan van stof en een rem erop zeg maar (dat hij niet helemaal gestort word).
Dit is een halfcheck:

Afbeelding

Waarbij de ketting ook van stof kan zijn. Wij gebruikten een halfcheck omdat Oscar zijn nek bijna net zo dik was als zijn kop. Een halsband zat permanent te strak, of kon af. Met een halfcheck zit ie losser als het kan en strak genoeg als het moet. Maar een halfcheck corrigeert dus. Daar is hij voor gemaakt. Ook als ie goed is qua maat, de schuivende werking is een corrigerende werking. Dus wat dat betreft moet je er wel bewust voor kiezen. Oscar vond een tuig niet fijn om te dragen door zijn rugpijn, maar een tuig zou mijn voorkeur normaal gesproken zeker wel hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3366950
pearlsofpassion schreef:Als ik het vergelijk met een longeertouw bij paarden zou ik verwachten dat de leiband aan de borstring moet vastgemaakt en door de ring op de rug lopen. Om dus te zorgen dat de lijn idd niet tegen de poot hangt, en de leiband vanop de rug komt, maar hem wel scheeftrekt als hij wil trekken doordat er dan aan de borstring getrokken wordt.

Maar ik heb er geen ervaring mee, misschien ben ik compleet fout. Mij lijkt dat gewoon het logischste
De vergelijking gaat mank bij het principe wat je wilt. Bij longeren (hoe je de lijnen ook doet) wil je dat het paard in balans op eigen benen gaat lopen. Bij een ring op de borst zorg je er bewust voor dat de hond zichzelf uit balans haalt als hij gaat trekken. Dus zodat hij leert: niet trekken=fijn lopen, trekken=vervelend uit balans raken. En doordat ze uit balans raken kunnen ze ook niet hard trekken, wat voor ons baasjes fysiek fijner is.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3366951
Siberienne schreef:effe snel wat ik ben eigenlijk op pad naar bed ;)

Ik heb een Halti harnas maat M
En een Ulead maat 1

Belangrijkste is borstomvang. En Spot weegt 28 kilo maar is wel bijna 70 cm hoog... en die is dus te smal voor dat halti harnas waardoor het niet netjes past.

Ze liggen bij mij staf te vergaren, dus roep maar, uitproberen tegen verzendkosten mag best ;)
Ik ga de draak even opmeten, als 1 van de 2 past wil ik het graag proberen!
Ik zie niet zo gauw hoe groot een Ulead maat 1 is, is die net zo groot als de halti of kleiner?
Door Siberienne
#3366955
Kim_S schreef:Ik ga de draak even opmeten, als 1 van de 2 past wil ik het graag proberen!
Ik zie niet zo gauw hoe groot een Ulead maat 1 is, is die net zo groot als de halti of kleiner?

De ulead zit wat strakker dan het halti tuig. Op zich paste de ulead Spot wel, maar ik heb zo geen idee of die nog veel versteld kan worden en ik kan morgen pas weer kijken

Edit; ik denk dat het dan niet een maat 1 is maar een L, maar ik zal donderdag thuis nameten - of morgen avond als de file meevalt :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3366964
Okee, de draak heeft een borstomvang van 78. De Halti harness maat M zou dus nèt moeten passen met maximaal 80 cm. De Ulead (als het tenminste een L is) zou in theorie groter moeten zijn, die gaat tot 95 cm. Ik zou in dat geval de Ulead wel willen testen.

Als Dex ze tenminste niet past dan hè, die was eerst ;)
Door Siberienne
#3366971
Kim_S schreef:Okee, de draak heeft een borstomvang van 78. De Halti harness maat M zou dus nèt moeten passen met maximaal 80 cm. De Ulead (als het tenminste een L is) zou in theorie groter moeten zijn, die gaat tot 95 cm. Ik zou in dat geval de Ulead wel willen testen.

Als Dex ze tenminste niet past dan hè, die was eerst ;)

Ok, ik zal even meten en dan kom ik erop terug !

Tilburg en Breda zitten niet in jouw werkkring??? Meer noord Nederland he?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3366972
Siberienne schreef:Ok, ik zal even meten en dan kom ik erop terug !

Tilburg en Breda zitten niet in jouw werkkring??? Meer noord Nederland he?
Top! :-*

Nee idd, het meest zuidelijke is Nijmegen. Maar wie weet valt er wel wat te plannen!
Door El_Kato
#3366974
Kim_S schreef:Okee, de draak heeft een borstomvang van 78. De Halti harness maat M zou dus nèt moeten passen met maximaal 80 cm. De Ulead (als het tenminste een L is) zou in theorie groter moeten zijn, die gaat tot 95 cm. Ik zou in dat geval de Ulead wel willen testen.

Als Dex ze tenminste niet past dan hè, die was eerst ;)
Doe maar hoor ik twijfel nog heel erg en duurt altijd even voor ik eruit ben :)
Ben al blij met de opties dat helpt met de beeldvorming zeg maar. Ben denk ik ook niet specifiek op zoek naar een anti trektuig. We willen ook iets met speuren gaan doen dus een tuig is sowieso handig. En daarnaast gaat het dan om de keren dat hij net even verder wil als dat de lijn lang is. En daar zou de voor ring bij kunnen helpen. Gaat het goed dan zullen we die niet meer gebruiken denk ik…

Heb een reactie van 4dox maar daar komt eigenlijk uit dat je altijd een meetconsult a 20,- moet doen bij ze als je een tuig via hun wilt. Het tuig + meetconsult gaat dan ergens richting de 100,- is dat een “normaal” bedrag voor zoiets? Ben daar niet zo in thuis en moet even wennen aan dit soort bedragen. Heb ooit, kan wel bijna 15jaar terug zijn, een leren politie riem van 80,- gekocht en die word nu toch wel slecht - stiksel laat los is ook al een paar keer gemaakt. Maar halsbanden enzo geven we nooit zoveel aan uit. Ook geen fancy dingen voor bepaalde gelegenheden ofzo ;)

Perfect fit ga ik ook even naar kijken!
Door Siberienne
#3366975
Ik vind 100 euro veel geld voor een tuig. Mijn duurste tuig ooit was het sledehonden -tuig voor S2 en dat 60 euro.

Maar dat was niet op maat gemaakt - wel verstelbaar

Vriendin van mij heeft tuigen laten maken in Duitsland. Ook met borstring. Maar ik ben het adres kwijt. Kan het haar nog wel eens vragen.
Gebruikersavatar
Door devillovesangel
#3366982
Een beetje late reactie, maar wij hebben een ruffwear tuig voor Astor en zijn er blij mee. Hoofdzakelijk gekocht om hem vast tw kunnen klikken in de autogordel, maar ook voor als we bij zijn broer op visite zijn. Astor loopt meestal wel netjes mee, maar als we met zijn broer naar het bos gaan dan is het een wedstijdje wie er het eerste is. Ze hangen dan echt in de halsband en dat is volgens mij noet zo goed voor zijn nek/strot.
Ik klik de riem vast aan de borstring en bovenop als we met hen naar het bos gaan zodat de riem een korte lus wordt. Als je hem alleen aan xe voorkant vast maakt, trekt het tuig, inderdaad opzij. Op deze manier heb ik iets meer controle en hangt hij zichzelf teminste niet op.
Maar of het echt geschikt is voor honden die trekken betwijfel ik, want Astor trekt met dit tuig net zo hard als met zijn halsband om, wanneer hij samen met zijn broer wil spelen.
Thuis is het een ander verhaal.....ik gebruik meestal de bovenste ring met wandelen, alleen als Astor denkt dat hij op zoek moet naar de buurt katten gebruik ik ook de borstring en dan is de correctie blijkbaar wel vervelend genoeg om hem af te remmen.
Als je de riem alleen aan de borstring vastklikt trekt het tuig teveel opzij als ze constant trekken,,wat ook niet echt de bedoeling is lijkt mij? Als je een lus van de riem maakt, zoals ik doe los je dat deels op, maar loop je wel met een korte riem. Voor dat kleine stukje naar het bos toe noet erg, maar een lange wandeling maken ermee maken is ook niet fijn...voor de hond dan, want die wordt wel beperkt in zijn bewegingsruimte.
Ik vind het wel fijn dat hij verstelbaar is....Astor is uitgegroeid in de hoogte, maar hij moet als het goed is nog een stukje de breedte in.
Bijlagen
IMG-20181206-WA0002.jpeg
IMG-20181206-WA0002.jpeg (986.21 KiB) 1864 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3366984
Ik denk dat ik toch voor beide tuigen , zowel perfect fit als 4dox zeker 60 euro heb betaald ( ik heb een standaard comfort tuig van dox4) .
Voor speuren heb ik andere, een hurtta ( die was gewoon restant en goedkoop maar die zou ik zo voor wandelen niet gebruiken niet goed genoeg) en een uit de sleehondenonlineshop, past echt maar net, grootste maat, maar wederom vind ik perfect fit en 4dox beter. Het perfect fit vind ik helemaal perfect zitten hij Fozzy, draait ook niet wat de meeste tuigen doen bij newfoundlanders. 4dox draait ook niet.
Bij mijn honden zijn gewone te verkrijgen tuigen vaak al te krap om de nek en hals, en dan heb ik al de grootste maat
En ik geloof zeker dat het met een bulldog helemaal moeilijk is om echt een passend tuig te vinden/krijgen aangezien de verhoudingen van een bull echt afwijken dan standaard.

Siberienne schreef:Ik vind 100 euro veel geld voor een tuig. Mijn duurste tuig ooit was het sledehonden -tuig voor S2 en dat 60 euro.

Maar dat was niet op maat gemaakt - wel verstelbaar

Vriendin van mij heeft tuigen laten maken in Duitsland. Ook met borstring. Maar ik ben het adres kwijt. Kan het haar nog wel eens vragen.
Het waterwerktuig voor Fozzy heb ik ook bij iemand in Duitsland laten maken, ze maakt ook gewone tuigen in allerlei kleuren, op maat etc, maar wederom de prijs is toch wel ongeveer hetzelfde
Gebruikersavatar
Door Laika
#3366991
Voor Seven gebruik ik een Mekuti tuig. Bij dit tuig bevestig je een lijn aan de ring op de rug, dan is het een gewoon tuig. Als je hond in een trekbui is (Seven trekt enorm als ze begint aan een wandeling) dan bevestig je een extra lijn via een ring aan de zijkant naar de borst. Op het internet staan wel filmpjes met instructies voor de lijnvoering. Het idee erachter is dat je de balans wat verstoort als de hond gaat trekken. Ik gebruik een 5m lijn aan de rugring en een korte aan de borstring.
Ik heb heel veel anti trek middelen geprobeerd en dit werkt bij ons het beste. Voor het inene wegschieten op afstand werkt het niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3367000
Laika schreef:Voor Seven gebruik ik een Mekuti tuig. Bij dit tuig bevestig je een lijn aan de ring op de rug, dan is het een gewoon tuig. Als je hond in een trekbui is (Seven trekt enorm als ze begint aan een wandeling) dan bevestig je een extra lijn via een ring aan de zijkant naar de borst. Op het internet staan wel filmpjes met instructies voor de lijnvoering. Het idee erachter is dat je de balans wat verstoort als de hond gaat trekken. Ik gebruik een 5m lijn aan de rugring en een korte aan de borstring.
Ik heb heel veel anti trek middelen geprobeerd en dit werkt bij ons het beste. Voor het inene wegschieten op afstand werkt het niet.
Dat is inderdaad weer anders dan heb je die bengelende riem voor de voorpoten/schouders niet.
Heb dat net weer overigens geprobeerd, sneeuwde dus glad en toevallig vandaag een rug die niks kan hebben, maar ik vind die ring aan de voorkant 3x niks, iedere stap die de hond zet boel ik via de lijn terug dan en ik zie ook dat de hond anders gaat lopen. Heb ik denk ik bij Fozzy 10 meter volgehouden, bij Oli bijna 100 :biggrin2: Dus 2e uiteinde lekker weer aan halsband gedaan ipv borst en was prima te doen met 2 newfies
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door