Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3279774
Hylos schreef:
Geen excuses nodig hoor. Je hebt helemaal gelijk. Het gros dat zulke honden heeft doet het omdat het stoer is en die krijg je toch niks aan het verstand.
Helaas zijn verantwoorde eigenaren schaars bij deze rassen. En dat is het probleem.

Ik vind het wel eens eng, de ontwikkelingen op dit gebied. Eng dat het eens toe komt dat ze Xavi meenemen en in laten slapen. Wat een nachtmerrie zou dat zijn.
Verder begrijp ik het heel goed en ben ik het er mee eens dat minder vechthonden op straat zeker gewenst is (al zie ik ze hier nooit).
+1!

Alhoewel ik ze wel tegen kom op straat en dus ook tegen hetzelfde aanloop...

Een ding wel, bij de vorige invoering van de RAD was er geen uitsterfbeleid, maar werden alle honden, die ook maar enigszins voldeden aan 'het profiel' zonder FCI stamboom in beslag genomen en afgemaakt (een ander woord voldoet hier gewoon niet)

ALS we dan een wet gaan krijgen zoals in Denemarken (vallen mijn honden ook onder) dan toch echt met uitsterfbeleid. Niet leuk, maar toch echt humaner dan de vorige invoering..... (Ik mag toch wel een klein beetje egoïstisch zijn?)
Gebruikersavatar
Door winni
#3279780
Hé..ik had een hele uitleg gegeven maar die is ineens verdwenen met hier plaatsen. Misschien komt ie nog maar dan staat het een beetje dubbel....
Even in 't kort. Vanuit de geschiedenis (kolonisten naar America met hun staffordshire bullterriers oftewel SBT) Deze werden ingezet om te vechten en de honden die dit niet wilden werden gebruikt voor bewaking. De bewakers moesten wat groter, leniger en met meer kleurschakeringen worden en werden gekruist met een Dalmatier. De vechters werden gekruist met grote Terrier rassen. Zo ontstond de Amstaff en de Pitbull.
De Pitbull werd gefokt op vechtkwaliteiten. Met de Amstaff werden shows gedaan.
De ASTCH Nederland heeft nog vóór de RAD de MAG test ingevoerd, omdat het helemaal mis ging met pitbulls in onze maatschappij.
Zonder test geen FCI stamboom. Helaas zijn er vele valse stambomen in omloop. Een Amstaff mag nooit en te nimmer uit zichzelf gaan vechten. Verdedigen wel, maar hij vecht net als jouw hond. Veel lawaai én de haren omhoog maar zonder wonden. Oftewel net zoveel wonden als die jullie honden kunnen teweeg brengen. Een 'schampschot' kan altijd natuurlijk. En als hij iets niet leuk vind geeft ie een signaal af: haren omhoog. En hij is zeker niet sterker dan een Labrador. Het is al een poos geleden aangetoond dat een Lab, herder etc. meer bijtkracht hebben per cm2. door Nat.Geografic of Discovery....(zou je op kunnen zoeken op internet)
Ze zijn niet alleen blindengeleidehond maar ook speurder in rampgebieden. Volgens mij lopen die aan een lange lijn of los. Dus dat moet ook kunnen.
Gebruikersavatar
Door winni
#3279784
En Hope, bij een Lab kan de knop ook zomaar omgaan weet ik uit ervaring vanuit mijn Hondenuitlaatservice. Een lab uit mijn roedel had 100 hechtingen op zijn naam staan toen hij bij de eigenaren een sharpei aan viel. En een oud collega is vanuit d'r werk aangevallen door een Lab en heeft deze niet meer los kunnen krijgen. Zo maar vast in d'r been. Alleen een emmer water hielp. 'T zijn allemaal levende wezens en een hond kun je nooit voor de volle 100% vertrouwen.
Mijn honden lopen nog graag naast de scoot zonder uit te vallen naar andere honden terwijl we bijna iedere week wel een aanval van achteren mee maken. Mijn jongste met een half jaar 2 gaten van een losse Lab. Vorige week een aanval van een flatcoat, Maar toch zien ze ook nog steeds het leuke van andere honden in. Wie kan dat hier nou nog zeggen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3279785
winni schreef:En Hope, bij een Lab kan de knop ook zomaar omgaan weet ik uit ervaring vanuit mijn Hondenuitlaatservice. Een lab uit mijn roedel had 100 hechtingen op zijn naam staan toen hij bij de eigenaren een sharpei aan viel. En een oud collega is vanuit d'r werk aangevallen door een Lab en heeft deze niet meer los kunnen krijgen. Zo maar vast in d'r been. Alleen een emmer water hielp. 'T zijn allemaal levende wezens en een hond kun je nooit voor de volle 100% vertrouwen.
Mijn honden lopen nog graag naast de scoot zonder uit te vallen naar andere honden terwijl we bijna iedere week wel een aanval van achteren mee maken. Mijn jongste met een half jaar 2 gaten van een losse Lab. Vorige week een aanval van een flatcoat, Maar toch zien ze ook nog steeds het leuke van andere honden in. Wie kan dat hier nou nog zeggen?
Als je de manier van vechten van een labrador met een pittbul (of andere vechthond) gaat vergelijken dan heb je volgens mij totaal niet begrepen waar het over gaat.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3279786
constance.blokzijl schreef:+1!

Alhoewel ik ze wel tegen kom op straat en dus ook tegen hetzelfde aanloop...

Een ding wel, bij de vorige invoering van de RAD was er geen uitsterfbeleid, maar werden alle honden, die ook maar enigszins voldeden aan 'het profiel' zonder FCI stamboom in beslag genomen en afgemaakt (een ander woord voldoet hier gewoon niet)

ALS we dan een wet gaan krijgen zoals in Denemarken (vallen mijn honden ook onder) dan toch echt met uitsterfbeleid. Niet leuk, maar toch echt humaner dan de vorige invoering..... (Ik mag toch wel een klein beetje egoïstisch zijn?)
Nee, dat vind ik echt veeeeeeel te dramatisch.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3279802
Hope schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je juist zo'n hond als blindegeleidehond zou willen inzetten. Ik bedoel, áls er wat gebeurd dan is zo'n hond gewoon veel en veel te sterk en dan sta je als blinde gewoon voor spek en bonen erbij want je hebt géén idee wat er gebeurd en wat je kan doen.
Ik vrees dat de vraag hier ook nog moet zijn van welke school deze hond is en of deze geaccrediteerd is. Een school die dit soort honden inzet kan ik eerlijk gezegd niet serieus nemen.
Door hannabelgje
#3279809
constance.blokzijl schreef:
+1!

Alhoewel ik ze wel tegen kom op straat en dus ook tegen hetzelfde aanloop...

Een ding wel, bij de vorige invoering van de RAD was er geen uitsterfbeleid, maar werden alle honden, die ook maar enigszins voldeden aan 'het profiel' zonder FCI stamboom in beslag genomen en afgemaakt (een ander woord voldoet hier gewoon niet)

ALS we dan een wet gaan krijgen zoals in Denemarken (vallen mijn honden ook onder) dan toch echt met uitsterfbeleid. Niet leuk, maar toch echt humaner dan de vorige invoering..... (Ik mag toch wel een klein beetje egoïstisch zijn?)
Hoe kom je daar nu weer bij? Er zijn toen beslist geen honden van eigenaren in beslag genomen en ingeslapen. Wel inderdaad de honden die in de asiels terecht waren gekomen. Ik werkte toen in een dierenarts praktijk en het werd veelvuldig besproken daar. Een aantal van onze cliënten hadden toen staffords zonder stambomen. Die mochten ze gewoon houden hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3279814
hannabelgje schreef: Hoe kom je daar nu weer bij? Er zijn toen beslist geen honden van eigenaren in beslag genomen en ingeslapen. Wel inderdaad de honden die in de asiels terecht waren gekomen. Ik werkte toen in een dierenarts praktijk en het werd veelvuldig besproken daar. Een aantal van onze cliënten hadden toen staffords zonder stambomen. Die mochten ze gewoon houden hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik heb toch echt meegemaakt dat er honden in beslag zijn genomen hoor...
Door Siberienne
#3279848
Lil schreef:Ik krijg de oude wettekst even niet tevoorschijn via overheid.nl, maar er werden wel honden geeuthaniseerd destijds.

Een link:
http://bsl.bsl-sbt.com/bsl/rad.php?s=&l=1
Als ik dit goed lees, mochten mensen die de hond al hadden voor invoering van de RAD in 1993 hem houden, maar als mensen na die tijd een hond kochten, die in uiterlijk op een pitbull leek, liepen ze het risico op in beslag name en afmaken.
Gebruikersavatar
Door winni
#3279857
Hope schreef:Als je de manier van vechten van een labrador met een pittbul (of andere vechthond) gaat vergelijken dan heb je volgens mij totaal niet begrepen waar het over gaat.
Dan heb jij totaal niet begrepen wat ik geschreven heb of je wilt het gewoon niet begrijpen. Maar zo zijn er meerdere hier. Waarschijnlijk voel je je gepikeerd omdat ik geen leuke aanvaringen met enkele labradors hebt vermeld en probeer je er op deze manier daar geen aandacht op te vestigen. Ik heb jouw bovenstaande vergelijking niet gemaakt want een Amstaf valt al lang niet meer onder een 'vechthond'. Die kwaliteiten zijn verdwenen. Mijn honden gebruiken hun lichaam en lichaamstaal en niet hun bek tijdens een aanval van een andere hond. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een hond verwondt is geraakt door een 'echte' Amstaf. Niet in mijn Uitlaatservice en niet in mijn werk bij een blindengeleidehondenschool. En óók de Golden, Herder, en Lab en baasjes hadden op de school af en toe bijscholing nodig omdat een aantal van de blinde baasjes hun hond als 'ding' beschouwen en niet als levend wezen.
@ Janneke; je moet geen oordeel vellen over iets waar je geen verstand van hebt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3279859
winni schreef:Hé..ik had een hele uitleg gegeven maar die is ineens verdwenen met hier plaatsen. Misschien komt ie nog maar dan staat het een beetje dubbel....
Even in 't kort. Vanuit de geschiedenis (kolonisten naar America met hun staffordshire bullterriers oftewel SBT) Deze werden ingezet om te vechten en de honden die dit niet wilden werden gebruikt voor bewaking. De bewakers moesten wat groter, leniger en met meer kleurschakeringen worden en werden gekruist met een Dalmatier. De vechters werden gekruist met grote Terrier rassen. Zo ontstond de Amstaff en de Pitbull.
De Pitbull werd gefokt op vechtkwaliteiten. Met de Amstaff werden shows gedaan.
De ASTCH Nederland heeft nog vóór de RAD de MAG test ingevoerd, omdat het helemaal mis ging met pitbulls in onze maatschappij.
Zonder test geen FCI stamboom. Helaas zijn er vele valse stambomen in omloop. Een Amstaff mag nooit en te nimmer uit zichzelf gaan vechten. Verdedigen wel, maar hij vecht net als jouw hond. Veel lawaai én de haren omhoog maar zonder wonden. Oftewel net zoveel wonden als die jullie honden kunnen teweeg brengen. Een 'schampschot' kan altijd natuurlijk. En als hij iets niet leuk vind geeft ie een signaal af: haren omhoog. En hij is zeker niet sterker dan een Labrador. Het is al een poos geleden aangetoond dat een Lab, herder etc. meer bijtkracht hebben per cm2. door Nat.Geografic of Discovery....(zou je op kunnen zoeken op internet)
Ze zijn niet alleen blindengeleidehond maar ook speurder in rampgebieden. Volgens mij lopen die aan een lange lijn of los. Dus dat moet ook kunnen.
Heb je hier bronnen van voor mij? Ik vind dit interessant, omdat het zo haaks staat op de media en de ervaringen. Het is natuurlijk ook onmogelijk voor buitenstaanders om te weten of een hond een Amstaff met FCI stamboom is of zonder. Voor mij, heel eerlijk, lijkt het qua uiterlijk allemaal veels te veel op elkaar. En heel eerlijk: als het stamboek bij elke aanval per direct in de media roept "maar das geen echte, dat kan echt niet!" heb ik ook moeite met de geloofwaardigheid van die uitspraak.

Edit: ik heb op de site van de ASTCH gekeken en daar wordt niets van dit verteld. Enkel dat de Amstaff net als de engelse staff afstamt van de Bull en Terriers uit die tijd en de Amstaff mee is genomen naar Amerika en daar groter is gefokt omdat ze als waak en verdedigingshond werden gebruikt. Er wordt wél gesproken van de lieve aard naar mensen toe, maar niets over hun karakter naar andere honden.
Door Lizzy
#3279867
winni schreef:Hé..ik had een hele uitleg gegeven maar die is ineens verdwenen met hier plaatsen. Misschien komt ie nog maar dan staat het een beetje dubbel....
Even in 't kort. Vanuit de geschiedenis (kolonisten naar America met hun staffordshire bullterriers oftewel SBT) Deze werden ingezet om te vechten en de honden die dit niet wilden werden gebruikt voor bewaking. De bewakers moesten wat groter, leniger en met meer kleurschakeringen worden en werden gekruist met een Dalmatier. De vechters werden gekruist met grote Terrier rassen. Zo ontstond de Amstaff en de Pitbull.
De Pitbull werd gefokt op vechtkwaliteiten. Met de Amstaff werden shows gedaan.
De ASTCH Nederland heeft nog vóór de RAD de MAG test ingevoerd, omdat het helemaal mis ging met pitbulls in onze maatschappij.
Zonder test geen FCI stamboom. Helaas zijn er vele valse stambomen in omloop. Een Amstaff mag nooit en te nimmer uit zichzelf gaan vechten. Verdedigen wel, maar hij vecht net als jouw hond. Veel lawaai én de haren omhoog maar zonder wonden. Oftewel net zoveel wonden als die jullie honden kunnen teweeg brengen. Een 'schampschot' kan altijd natuurlijk. En als hij iets niet leuk vind geeft ie een signaal af: haren omhoog. En hij is zeker niet sterker dan een Labrador. Het is al een poos geleden aangetoond dat een Lab, herder etc. meer bijtkracht hebben per cm2. door Nat.Geografic of Discovery....(zou je op kunnen zoeken op internet)
Ze zijn niet alleen blindengeleidehond maar ook speurder in rampgebieden. Volgens mij lopen die aan een lange lijn of los. Dus dat moet ook kunnen.
Je bedoelt deze van National Geograpics?

Pit Bull
The Pitbull has become a breed synonymous with strong jaws, biting and danger. While this dog does not have the highest bite force of the dogs National Geographic tested, it is one of the top four. The Pitbull bite was measured at 235 pounds of pressure. It is the most highly recognized breed for jaw and bite strength.

German Shepherd
Although the German Shepherd was originally bred as a herding dog, it has been used as a guard and police dog with good reason. This is a powerful and intelligent breed. The German Shepherd's bite measured 238 bite force, just slightly above the Pitbull.

Rottweiler
The Rottweiler, or Rottie as it is often called, has a huge head and large jaws. This breed bit with 328 pounds of pressure. The Rottweiler is considered the second most dangerous breed of dog; the Pitbull is number one.

Doberman
The Doberman is a highly energetic dog that can be very aggressive. The bite force is reputed to be 600 pounds of pressure; however that seems to be largely unsubstantiated.

Mastiff
Many breeders say that the Mastiff has the strongest jaw. Reportedly, the Mastiff has a bite force of 552 pounds. If true, this would make it stronger than any other domesticated dog on record.

=====

Maar is het zinvol om ons op deze cijfers te concentreren? Het gaat natuurlijk helemaal niet om alleen bijtkracht. Het gaat om bijtkracht met de daarbij behorende vechttechnieken en agressiedrempel. En heel eerlijk? Bij een naderende Rottweiler, Dobermann of Mastiff : maak ik net zo hard dat ik weg kom.

Maar het punt is dus een beetje hoe we dit probleem gaan oplossen. Want ik wil best geloven dat de Amstaff een heul lief hondje is geworden hoor, maar hoe ga ik een Amstaff onderscheiden van een Amstaff-look-a-like-kruising-met-kort-lontje-en-lage-agressie-drempel? Ik kan moeilijk bij iedere naderende Amstaff vragen of deze persoon zijn FCI stamboom bij zich heeft. Te meer daar er dus kennelijk vervalsingen in omloop zijn....

Hoe moeilijk moet het trouwens zijn om dit gewoon te registreren in de chip? En een "vechthond-achtige" zonder chip of chip waarbij een registratie van FCI stamboom ontbreekt die niet aangelijnd en gemuilkorfd is: mega boete uitdelen aan houder/eigenaar? En een verbod op het fokken van deze honden. En 1 keer de fout in met serieuze slachtoffers: heel jammer maar een spuit erin. Amstaffs met stamboom en de daarbij behorende FCI stamboom buiten schot laten? Ik bedoel: als jullie echt je handen in het vuur durven steken voor deze honden wil ik niet moeilijk doen. Eigenlijk gewoon weer de invoering van de RAD....

Bij de weg, het zou leuk zijn als je niet iedere keer schrijft dat iemand "het niet begrijpt en zo wel meerdere hier". Dat maakt dat ik steeds minder zin om te reageren, terwijl ik juist denk dat we van mensen als jij zoveel kunnen leren!!!!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3279876
Het heeft natuurlijk niet alleen te maken met kaakkracht maar ook het gedeelte terrier. Het volledig ergens voor gaan, ook met bijten dus.

Ben het er niet helemaal mee eens dat met stamboom makke hondjes zijn zonder vechtkwaliteiten, maar een goed begin zou idd zijn alleen met stamboom en gedragtesten, dan komen er vanzelf minder want met stamboom is ie wel duurder en dat zullen veel niet doen. Houdt wel in dat je idd heel streng moet zijn als tentijde van de RAD met niet-stamboom honden. Maar dan heb je zo veel minder honden in bezit van die halve hersencel idioten en dat zal wel heel veel schelen.

En tja ik blijf maar andere honden bijten ook het meest slechte excuus ooit vinden. Ligt in het straatje maar anderen doen het ook. Dat is nooit een sterk punt of argument,. Ook geen oplossing voor het huidige probleem met bepaalde type honden, want eerlijk is eerlijk er is toch een serieus probleem?


Maar Lizzy met chip is toch super makkelijk? Stamboomhonden hebben andere beginnummers, hoef je niet eens iets voor te veranderen nu.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door