Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3404395
Nou ik snap het wel hoor, niet te vroeg oordelen he mensen. Wie weet is er steeds een schoonmoederomafromhell aanwezig in dat huis :biggrin2: en ik snap ook wel dat je als man na een week lang praten over borstvoeding, onderkantjes en poepluiers je even een andere man wilt spreken. Vergeet niet dat dat normaal ook vaak wel gebeurd tijdens de kraamvisite, maar dat dat nu niet het geval zal zijn vanwege corona. Een kraamvrouw krijgt vaak wel genoeg zorg en aandacht, maar zo'n man is er ook nog.
Door Siberienne
#3404407
Taxatie laten doen voor reparatie krassen in auto; 2 portieren over laten spuiten is 800 euro. En dat kan onder onze verzekering maar dan zijn we wel meteen 5 (!) schadevrije jaren kwijt. En dat is nadelig omdat we bij emigratie moeten overstappen van verzekering. Niet repareren is ook niet echt een optie; vergrote kans op roest van krassen diep door de lak heen.

Ik vind dat trouwens best zot eigenlijk, dat die auto verzekeraars die afspraak gemaakt hebben dat bij een schade je altijd meteen 5 jaar kwijt bent. Zolang je dan bij dezelfde maatschappij blijft, blijft je korting wel staan Bij 1 schade per jaar (althans bij ons wel) maar effectief gezien kan je dan bijna nooit meer lonend overstappen.

Dankzij de fijne agressieve reactie van de buuv toen we vroegen of zij misschien langs de auto gekrast hadden (en ik weet bijna zeker van wel, maar goed...) slapen de honden nu ‘s nachts binnen en zit ik bij elk geluid recht overeind in bed.

Ik zal zooooo blij zijn als we hier weg kunnen. Ik hoop dat contract nu snel in de mail zit, dan kunnen we stappen gaan maken en trekken we in augustus de deur achter ons dicht....
Door Anne in Zweden
#3404414
Siberienne schreef: wo 03 jun 2020, 08:20 Taxatie laten doen voor reparatie krassen in auto; 2 portieren over laten spuiten is 800 euro. En dat kan onder onze verzekering maar dan zijn we wel meteen 5 (!) schadevrije jaren kwijt. En dat is nadelig omdat we bij emigratie moeten overstappen van verzekering. Niet repareren is ook niet echt een optie; vergrote kans op roest van krassen diep door de lak heen.

Ik vind dat trouwens best zot eigenlijk, dat die auto verzekeraars die afspraak gemaakt hebben dat bij een schade je altijd meteen 5 jaar kwijt bent. Zolang je dan bij dezelfde maatschappij blijft, blijft je korting wel staan Bij 1 schade per jaar (althans bij ons wel) maar effectief gezien kan je dan bijna nooit meer lonend overstappen.

Dankzij de fijne agressieve reactie van de buuv toen we vroegen of zij misschien langs de auto gekrast hadden (en ik weet bijna zeker van wel, maar goed...) slapen de honden nu ‘s nachts binnen en zit ik bij elk geluid recht overeind in bed.

Ik zal zooooo blij zijn als we hier weg kunnen. Ik hoop dat contract nu snel in de mail zit, dan kunnen we stappen gaan maken en trekken we in augustus de deur achter ons dicht....

Volgens mij maakt het helemaal niets uit als je die schadevrije jaren verliest, want wanneer je emigreert naar Noorwegen moet je sowieso een Noorse verzekering afsluiten (ik ga ervan uit dat de regels in Noorwegen hetzelfde zijn als in Zweden, de Noordse landen hebben dat onderling vrij goed op elkaar afgestemd). Je Nederlandse verzekering houdt dus sowieso op te bestaan, omdat je geen ingezetene meer bent (doordat je je in Noorwegen als ingezetene moet aanmelden ivm je werk). En als je ooit weer met die auto terug naar NL zou emigreren, zou je dus sowieso weer een nieuwe verzekering moeten afsluiten.


Voor de Noorse verzekering wordt je auto overigens helemaal gekeurd, soort APK+. Maar dat is een technische keuring, daar kom je met een paar krassen gewoon doorheen.

Wat niet wegneemt dat het gewoon irritant is om hier tijd en energie aan te moeten verspillen...
Gebruikersavatar
Door sam28
#3404415
koekje schreef:Oh, in dat geval mag je hem zeker een schop tussen zijn kloten geven. Van mij.
Want de verse moeder van een week (hechtingen, hormonenval tot huilens toe, ineens verantwoording over een heel nieuw leven wat vast niet slaapt en daardoor jij ook niet, dodelijk vermoeid zijn van de bevalling, lekkende memmen, stuwing tot tegen het plafond, broeien in je kraamverband, stinkzweet en een gapend gat als kruis waarvan je hoopt dat het ooit eens een soort van weer goed komt, om de haverklap een piranha aan je tiet, etc) kan ook niet even gezellig een hele middag bier lurken >:(
Want HIJ heeft het zeker heel erg zwaar.
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Zo jammer dat ik dit allemaal gemist heb. ;D

Overigens wel eens, kinderen heb je samen en zeker als het er net uit is. Gelukkig las ik dat het meeviel en man in kwestie toch niet zichzelf verzopen heeft in de achtertuin van dinky.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3404416
Siberienne schreef:Niet repareren is ook niet echt een optie; vergrote kans op roest van krassen diep door de lak heen.
Kan je het niet zelf doen met zo'n lakstift? Geen idee hoor, ik rijd alleen oude barrels.
Ik duim heel hard dat je contract snel rond is.
Door Siberienne
#3404417
sam28 schreef: wo 03 jun 2020, 11:01 Kan je het niet zelf doen met zo'n lakstift? Geen idee hoor, ik rijd alleen oude barrels.
Ik duim heel hard dat je contract snel rond is.
Nee daarvoor zijn de krassen te diep, zeggen ze..
Laatst gewijzigd door Siberienne op wo 03 jun 2020, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
#3404418
Anne in Zweden schreef: wo 03 jun 2020, 10:54 Volgens mij maakt het helemaal niets uit als je die schadevrije jaren verliest, want wanneer je emigreert naar Noorwegen moet je sowieso een Noorse verzekering afsluiten (ik ga ervan uit dat de regels in Noorwegen hetzelfde zijn als in Zweden, de Noordse landen hebben dat onderling vrij goed op elkaar afgestemd). Je Nederlandse verzekering houdt dus sowieso op te bestaan, omdat je geen ingezetene meer bent (doordat je je in Noorwegen als ingezetene moet aanmelden ivm je werk). En als je ooit weer met die auto terug naar NL zou emigreren, zou je dus sowieso weer een nieuwe verzekering moeten afsluiten.


Voor de Noorse verzekering wordt je auto overigens helemaal gekeurd, soort APK+. Maar dat is een technische keuring, daar kom je met een paar krassen gewoon doorheen.

Wat niet wegneemt dat het gewoon irritant is om hier tijd en energie aan te moeten verspillen...
Bij het afsluiten van de nieuwe verzekering in Noorwegen kun je wel je schade vrije jaren mee importeren voor kortingen op de premie - althans dat werd ons verteld maar ik heb geen idee hoe duur verzekeringen zijn in Noorwegen, schijnt een van de weinige dingen te zijn die er goedkoper is.
Maar goed, we hebben maar besloten het te laten repareren maar wel pas vlak voor we weggaan.
Door Anne in Zweden
#3404419
Siberienne schreef: wo 03 jun 2020, 11:36 Bij het afsluiten van de nieuwe verzekering in Noorwegen kun je wel je schade vrije jaren mee importeren voor kortingen op de premie - althans dat werd ons verteld maar ik heb geen idee hoe duur verzekeringen zijn in Noorwegen, schijnt een van de weinige dingen te zijn die er goedkoper is.
Maar goed, we hebben maar besloten het te laten repareren maar wel pas vlak voor we weggaan.
Ah, dat kan natuurlijk. Ik weet even niet hoeveel verzekering wij voor de auto betalen, maar het was stukken minder dan in Duitsland in ieder geval. We waren blij verrast toen we het lazen. Inderdaad, een van de weinig dingen die goedkoper zijn.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3404421
koekje schreef: di 02 jun 2020, 15:59 Want de verse moeder van een week (hechtingen, hormonenval tot huilens toe, ineens verantwoording over een heel nieuw leven wat vast niet slaapt en daardoor jij ook niet, dodelijk vermoeid zijn van de bevalling, lekkende memmen, stuwing tot tegen het plafond, broeien in je kraamverband, stinkzweet en een gapend gat als kruis waarvan je hoopt dat het ooit eens een soort van weer goed komt, om de haverklap een piranha aan je tiet, etc) kan ook niet even gezellig een hele middag bier lurken >:(
Oh Koekje ik ben ineens zo blij dat ik geen moeder ben geworden! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3404424
Siberienne schreef: wo 03 jun 2020, 08:20 Taxatie laten doen voor reparatie krassen in auto; 2 portieren over laten spuiten is 800 euro. En dat kan onder onze verzekering maar dan zijn we wel meteen 5 (!) schadevrije jaren kwijt. En dat is nadelig omdat we bij emigratie moeten overstappen van verzekering. Niet repareren is ook niet echt een optie; vergrote kans op roest van krassen diep door de lak heen.

Ik vind dat trouwens best zot eigenlijk, dat die auto verzekeraars die afspraak gemaakt hebben dat bij een schade je altijd meteen 5 jaar kwijt bent. Zolang je dan bij dezelfde maatschappij blijft, blijft je korting wel staan Bij 1 schade per jaar (althans bij ons wel) maar effectief gezien kan je dan bijna nooit meer lonend overstappen.

Dankzij de fijne agressieve reactie van de buuv toen we vroegen of zij misschien langs de auto gekrast hadden (en ik weet bijna zeker van wel, maar goed...) slapen de honden nu ‘s nachts binnen en zit ik bij elk geluid recht overeind in bed.

Ik zal zooooo blij zijn als we hier weg kunnen. Ik hoop dat contract nu snel in de mail zit, dan kunnen we stappen gaan maken en trekken we in augustus de deur achter ons dicht....
Is natuurlijk ook de vraag, ga je je auto meenemen en importeren?
Of wil je hem verkopen?

Hopelijk heb je het contract binnenkort kunnen jullie verder
Door Siberienne
#3404426
Kaio schreef: wo 03 jun 2020, 13:56 Is natuurlijk ook de vraag, ga je je auto meenemen en importeren?
Of wil je hem verkopen?

Hopelijk heb je het contract binnenkort kunnen jullie verder
We hebben twee auto's: de ene gaan we verkopen (Seat Ibiza dat merk kennen ze niet eens in Noorwegen geloof ik.. en bovendien willen we uiteindelijk over naar elektrisch in Noorwegen.
De grote auto (Volvo) wilden we wel meenemen hoewel het een rib uit ons lijf is, de import.
Door Siberienne
#3404427
weet je wat het is: zonder auto naar Noorwegen vertrekken is gewoon erg lastig: het maakt ons een stuk minder flexibel...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3404428
Siberienne schreef: wo 03 jun 2020, 14:30 weet je wat het is: zonder auto naar Noorwegen vertrekken is gewoon erg lastig: het maakt ons een stuk minder flexibel...
Dat lijkt me vrij lastig inderdaad.
Wilden jullie al snel een nieuwe auto?
Volgens mij hoef je nl. De eerste maanden niet te importeren. Maar eh ook dat kan van land verschillen denk ik.
Er komt echt wel een hoop bij kijken, ook al is het een Europa, zo'n verhuizing.
Door Siberienne
#3404432
Kaio schreef: wo 03 jun 2020, 15:02 Dat lijkt me vrij lastig inderdaad.
Wilden jullie al snel een nieuwe auto?
Volgens mij hoef je nl. De eerste maanden niet te importeren. Maar eh ook dat kan van land verschillen denk ik.
Er komt echt wel een hoop bij kijken, ook al is het een Europa, zo'n verhuizing.
Hij is nog vrij nieuw, uit 2018 en we waren dus nog lang niet van plan er weer een te kopen. Maar als je een auto invoert in Noorwegen mag je nog een keer 25% BTW aftikken, en dat doet nogal au ::)

En ik heb nu op 3 verschillende sites 3 verschillende dingen gevonden over hoe lang je er mee rond mag rijden dus dat schiet niet zo op eigenlijk :-X :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door