Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3389925
Siberienne schreef: vr 22 nov 2019, 22:09 Ja hè? Ik ook wel, dus ik was ook echt even in de verleiding. Maar ik ben aan het sparen. Voor een trip naar het Noorden :biggrin2: dus nu toch maar niet,
Gaaf :D KOelbox mee en iglo inpakken ;D

Het had wel wat he. Maar, bij de Inuit lagen de honden ook niet in de iglo maar gewoon in de sneeuw. En ik kan me heel goed voorstellen dat ze zeggen toedeloe daar gaan wij niet in liggen. Ooit heb ik een duur kussen gekocht voor de honden, nou met geen mogelijkheid waren ze daar op te krijgen. Ze vonden het wel een leuk speeltje, ze stonden erop te springen als een stel kleine kinderen, en Duc die net een aan puber was stond er pontificaal overheen te pissen. Erop slapen? Ben je wel goed wijs? :biggrin2: .
Door eelke
#3389952
Joep heeft een vergrootte en ontstoken prostaat :-(
Gisteren na het uitlaten bloedde hij ineens heel erg uit zijn piemel. Naar de dierenarts, een tumor is gelukkig niet waarschijnlijk, nierstenen zijn uitgesloten.
Nu ypozane, antibiotica, pijnstillers en een medical pet shirt met een luier erin want hij bloedt nog steeds.

En een castratieadvies...

Dit is toch wel erg ruk. Arme Joep.
Door eelke
#3389954
Angelique schreef:Och, idd arme Joep. :( ik zou het advies ter harte nemen. Sterkte met joepiedepoepie :-*
Ja dat denk ik ook. Maar ja, 10 jaar he... Dus dan wel eerst een goede check van alle organen. Want pff, toch een operatie.
Chemisch was ook een optie. Dus ik moet me nog maar goed inlezen. Er moet in ieder geval wel iets gebeuren.

Ergens vermoedde ik het al de tijdje. Mezelf voorgenomen de prostaat te laten checken als we weer bij de dierenarts zouden komen. Af en toe moeilijk poepen...maar ja dat kon ook van zijn rug zijn... (spondylode was ook weer wat verergert trouwens, ook dat nog).

Misschien moet ik er toch maar aan dat ie niet meer de jongste is. Al is dat ook weer fijn (je 5 jarige hond in laten slapen is immers nog kloteriger).

Goed. Morgen maar eens het internet er over uitlezen. Gisteren en vandaag stond vooral in het teken van zorgen en bloeddruppels poetsen.
En aaien. Veel aaien. Arm joch.
Door smulpaap
#3389958
eelke schreef: za 23 nov 2019, 21:51 Joep heeft een vergrootte en ontstoken prostaat :-(
Gisteren na het uitlaten bloedde hij ineens heel erg uit zijn piemel. Naar de dierenarts, een tumor is gelukkig niet waarschijnlijk, nierstenen zijn uitgesloten.
Nu ypozane, antibiotica, pijnstillers en een medical pet shirt met een luier erin want hij bloedt nog steeds.

En een castratieadvies...

Dit is toch wel erg ruk. Arme Joep.
Ach gossie arme joep . En ja daar kunnen ze flink last van hebben
Heb het ook eens gehad met een wat oudere reu . Kon niet meer poepen en plaste bloed .
Ik heb hem toen laten helpen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3389961
eelke schreef: za 23 nov 2019, 22:00 Ja dat denk ik ook. Maar ja, 10 jaar he... Dus dan wel eerst een goede check van alle organen. Want pff, toch een operatie.
Chemisch was ook een optie. Dus ik moet me nog maar goed inlezen. Er moet in ieder geval wel iets gebeuren.

Ergens vermoedde ik het al de tijdje. Mezelf voorgenomen de prostaat te laten checken als we weer bij de dierenarts zouden komen. Af en toe moeilijk poepen...maar ja dat kon ook van zijn rug zijn... (spondylode was ook weer wat verergert trouwens, ook dat nog).

Misschien moet ik er toch maar aan dat ie niet meer de jongste is. Al is dat ook weer fijn (je 5 jarige hond in laten slapen is immers nog kloteriger).

Goed. Morgen maar eens het internet er over uitlezen. Gisteren en vandaag stond vooral in het teken van zorgen en bloeddruppels poetsen.
En aaien. Veel aaien. Arm joch.
Aaah arme Joep!

De Izopane helpt in de regel goed op korte termijn. Dus hopelijk voelt hij zich snel beter! Geeft jou dan ook even de tijd om je in te lezen en het te laten bezinken.

En Joep kan echt nog wel even mee hoor, kop op :-*
Door eelke
#3389964
Kaela schreef: zo 24 nov 2019, 08:19 Aaah arme Joep!

De Izopane helpt in de regel goed op korte termijn. Dus hopelijk voelt hij zich snel beter! Geeft jou dan ook even de tijd om je in te lezen en het te laten bezinken.

En Joep kan echt nog wel even mee hoor, kop op :-*
De ontsteking moet ook eerst weg zijn, voor ze willen castreren. Hij is nu ziek, al merk ik op zich weinig aan hem. Behalve dan dat bloed. Dat leek vanmorgen eindelijk wel minder. Daar kreeg hij dan wel misselijkheid voor terug. Nu heeft hij dat ook wel vaker, maar ik geef hem nu toch maar geen metacam meer, want dat is niet lekker voor een maag.

Ik hoop ook wel echt dat ie nog even mee kan! Maar ik vind het wel eng, opereren op die leeftijd. Hij is nu echt nog aardig fit eigenlijk, kan prima uit de voeten, langere wandelingen maken. Ben ik toch bang dat zo'n castratie ineens een sprong in de ouderdom is en dat dat niet meer lukt. Maar wie weet knapt ie er juist van op.
Gedrag vind ik wel spannend. Het is al zo'n sukkel... (maar goed, misschien wordt ie dan met hond-hond contact juist wel relaxter, of juist niet, zucht).

Nou ja, ik vind het gewoon allemaal spannend ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3389977
eelke schreef: zo 24 nov 2019, 09:24 De ontsteking moet ook eerst weg zijn, voor ze willen castreren. Hij is nu ziek, al merk ik op zich weinig aan hem. Behalve dan dat bloed. Dat leek vanmorgen eindelijk wel minder. Daar kreeg hij dan wel misselijkheid voor terug. Nu heeft hij dat ook wel vaker, maar ik geef hem nu toch maar geen metacam meer, want dat is niet lekker voor een maag.

Ik hoop ook wel echt dat ie nog even mee kan! Maar ik vind het wel eng, opereren op die leeftijd. Hij is nu echt nog aardig fit eigenlijk, kan prima uit de voeten, langere wandelingen maken. Ben ik toch bang dat zo'n castratie ineens een sprong in de ouderdom is en dat dat niet meer lukt. Maar wie weet knapt ie er juist van op.
Gedrag vind ik wel spannend. Het is al zo'n sukkel... (maar goed, misschien wordt ie dan met hond-hond contact juist wel relaxter, of juist niet, zucht).

Nou ja, ik vind het gewoon allemaal spannend ;)
Ik weet niet of je het van Fozzy allemaal gevolgd hebt?
Korte samenvatting: langdurig niet fit, telkens tijdelijk niet willen eten, of wel willen maar kwijlend boven bak staan ( gok misselijkheid) bloed kakken. Na AB weer beter maar binnen een aantal weken weer pet.
Echo van buik wees op vergrote ontstoken prostaat met veel en grote cysten.
En ik kan je zeggen binnen 2 weken na de eerste ypozane pil ging het echt weer goed. Hij eet als nooit tevoren. Hij eet ineens ook dingen die die niet lustte ;D
( hij had dus wrslijk al langer dan 1 jaar last :-[ )
Wij zijn uitgekomen op niet castreren maar om opnieuw ypozane te gaan geven als het nodig is.
Natuurlijk was eerste advies om te castreren. Maar ik heb het besproken en ook de DA staat er nu achter om hem niet te castreren. Leeftijd, ED , artrose , hypermobiele pols, vermindering spieren, snelle veroudering vind ik geen fijne combi. Hij kan ook wel onzeker zijn ook nog eens en dan heb ik het nog niet gehad over het vachtrisico.
Ik geef dus liever ieder half jaar die kuur ;)
En op de vervolgecho was een mooie prostaat te zien en ook de cysten waren drastisch verminderd! En Fozzy is weer Fozzy ;) :D

Dus komt goed! Had in begin ook wat paniek hoor. Maar komt goed. Plus je hebt opties, je hoeft niet nu hals over kop te beslissen hoe je het wilt aanpakken. Neem er lekker de tijd voor om voor jullie zelf tot een beslissing te komen :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3389978
Wij hebben bij Oscar ook voor herhaaldelijk Izopane gekozen. Castreren was bij heb absoluut geen optie. Nou heeft ie het maar 2 of 3 keer een kuur gered, maar dat had andere oorzaken.

Ik zou overigens niet zo bang voor de castratie zijn hoor. Het is een korte en niet ingrijpende ingreep. Als zijn bloedwaardes goed is en hij is fit voor de operatie, moet hij dat ook op deze leeftijd echt wel kunnen hebben.
Door eelke
#3389989
Het verhaal van Fozzy heb ik inderdaad meegekregen, en dit weekend nog eens opnieuw gelezen.
De DA noemde het niet als optie, steeds weer opnieuw Ypozane. Hij noemde wel het nadeel van chemisch castreren, nl dat het uitgewerkt raakt en dat je dan tussendoor opnieuw klachten kunt krijgen. Dat zal met Ypozane ook zo zijn.
Zijn prostaat was ook wel erg groot. Zo groot dat hij na de foto dacht dat het wel een tumor moest zijn, hij leek er wel van te schrikken. Toen ik aangaf dat er 1,5 jaar geleden een foto van zijn onderrug gemaakt was, daar zal de prostaat ook op staan heeft hij die bekeken en toen was hij ook al vergroot (jammer dat de DA van toen dat niet gemeld heeft...). Dat, en het feit dat de prostaat gelijkmatig groot en glad voelt, maakt dat hij uiteindelijk een tumor niet aannemelijk vind.

Maar goed, die prostaat is dus erg groot geworden zonder echte duidelijke klachten. Af en toe moeilijk poepen is natuurlijk ook niet echt dat je denkt, ja duidelijk (dat kon net zo goed een stijve rug zijn bv). En nu dan ineens ontstoken met toch wel echt veel bloed. Ik denk dat hij daarom castreren als de beste optie vind, dat is stabiel zeg maar.
Ik wil niet wachten tot hij weer opnieuw deze klachten heeft, want dit is wel erg heftig.

Dus castreren zal het dan wel worden inderdaad. Ach, het is ook wel, sinds een tijdje zorg in in mijn eentje voor Joep, dus dat zal ook wel meespelen in de zorgen denk ik. Het idee dat er iets met Oepsiefloepsie kan zijn wat eventueel heel misschien grote gevolgen kan hebben :-X

Vandaag lijkt het bloeden wel minder te zijn. Vannacht en vanmorgen was hij erg misselijk, dus ik heb de metacam maar achterwege gelaten. Het eerste rondje wilde hij alleen gras eten, maar daarstraks heeft hij toch gewoon netjes geplast en gepoept, en nu ligt ie al weer een tijdje rustig te slapen, en is de rest van de ochtend medicatie erin gebleven gelukkig.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3389990
Nee , hier werd het ook niet als optie gegeven, herhaaldelijk ypozane. Maar na mijn eigen zoektocht en gesprekken met een fokker van een ander groot ras, tot de conclusie gekomen dat het toch ook vaak op die manier wordt gedaan, zeker bij dekreuen. En er ook achter gekomen dat overgrote gedeelte van de reuen na de 5 jaar prostaatproblemen kan hebben in min of meerdere mate.
En castratie is zeker een definitieve oplossing voor goedaardige prostaat vergroting.
Ik hoef bij Fozzy dus niet te wachten tot de problemen weer echt erg zijn, ik weet wel op welke signalen ik moet letten en dan maar meteen naar de DA.
En achteraf denk ik dat Fozzy er zelfs jaren al last van had, kan mezelf ook wel voor de kop slaan maar goed ik wist dat ook niet, en inderdaad er sluipt geleidelijk wat zaken in, en af en toe moeilijk poepen wordt dan normaal, dat er weinig plas uitkomt, och het is een reu ( is nog steeds een reu maar er komt nu echt wel meer plas uit :o ) etc...
Belangrijkste is dat je het nu weet en bij Fozzy ging het dus echt heel erg snel beter na die Ypozane, dus even een paar daagjes geduld dan gaat het met Joep ook vast beter :-*

Maar oh..sta je er nu alleen voor? Dat maakt het wel extra moeilijk. En dat het idee dat er met je allerbeste maatje iets is , dat hakt er in dan. Sterkte :-*
Door Siberienne
#3389991
Sterkte met de zorgen voor Joep!

S2 is gecastreerd aansluitend aan hun chemische castratie. Die chemische was ivm gedrag en de dierenarts raadde ons toen aan om niet te wachten tot de chemische uitgewerkt was. De bakken worden daar ook echt kleiner van en daardoor was de ingreep ook weer makkelijker en kleinere snede. Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen als tussenstap. Mijn mannen waren natuurlijk een stuk jonger toen het mes erin ging (3) maar de ingreep zelf en de nazorg zijn mij erg meegevallen. Het was eerder lastig ze even een weekje wat rustig aan te laten doen... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3389994
Knuf voor Eelke, en ook voor Joep :-*

Mijn klaag, ik heb te veel "verplichte" dingen die ik leuk en nuttig vind om te doen, en daardoor hou ik in het weekend geen tijd meer over om uit te rusten. Iets met grenzen bewaken, maar tegelijk ook overal bij willen zijn ::)
Door Eef+Stippels
#3390028
Heel veel beterschap voor Joep! :-*
Fijn dat hij rustig heeft geslapen en de medicatie binnen heeft gehouden.

Niets aan als je de zorgen alleen moet dragen :bigarmhug: :bigarmhug:
Door eelke
#3390038
Gisteren zonder de metacam was ie wel wat tammer leek het, hij lag veel te slapen. Vannacht opnieuw misselijk, maar geen bloed in de luier, dus dat is erg fijn. Kan misschien vandaag dat pakje wel weer uit, daar wordt ie ook niet erg blij van. En ik ga lekker geitenmelk halen straks, lekker voor zijn maag en het lijkt me ook wel goed dat hij wat meer drinkt, lekker afvalstoffen eruit plassen.

Fijn dat het voor jullie meeviel Siberienne, het is natuurlijk ook wel minder ingrijpend dan voor een teefje. (maar toch, je moet wel een dag je hond uit handen geven ::) ).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door