Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3426063
Anne in Zweden schreef: vr 14 mei 2021, 16:18 Pfff, effe van me af schrijven, dit is meer iets voor een huiltopic maar bij gebrek daaraan moet het hier maar.

Mello en Lupi (en in mindere mate Aris) hebben een rendier de dood in gejaagd... :'( Echt zo verschrikkelijk om te zien, ik ben helemaal van de kaart en haat mijn honden nu even met heel mijn hart.

Het begon vanochtend met een sms'je van de buurvrouw, dat ze had gezien hoe drie rendieren de weg waren overgestoken en in het bos waren verdwenen. Nou is 'het bos' een ruim begrip hier, we worden omringd door bossen, maar goed om te weten in ieder geval. Ik was van plan achter het huis over de berg te gaan wandelen en dan mag Aris vaak los, omdat hij (meestal) goed luistert en als hij het een keertje op een rennen zet, ivm een lekker geurtje, is dat maar voor een paar minuten en dan komt hij terug, in de wetenschap dat ik dan een zak koekjes over hem uitstort. Lupi loopt altijd los, die is afroepbaar, en Mello is altijd aangelijnd, die is én snel en niet zo onder de indruk van een zak met lekkertjes.

Ik dus met het drietal over het pad achter het huis; het was vrij warm, dus in plaats van linksaf de berg op te gaan, gingen we rechtsaf terug naar het weggetje, omdat daar de sloten nog vol staan met water zodat de honden wat verkoeling konden krijgen. Toen verder over het land van een buurman, waar de honden graag mogen graven naar muizen, en toen naar ons eigen omheinde stuk grond van 2 hectare, dat we speciaal omheind hebben zodat de honden lekker kunnen rennen. Daar liet ik Aris en Mello van de lijn, en al vrij snel begonnen ze als gekken te snuffelen en langs de omheining door de struiken en tussen de bomen door te rennen. Nou hadden ze laatst, ook op eigen terrein, een aanvaring met een das die geheel tegen de regels in overdag uit zijn burcht was gekomen ipv 's nachts actief te zijn, en er lopen hier ook vossen en hazen. Hoe dan ook, het heeft geen zin te proberen de honden achterna te rennen, dat is een olympische sport op dit terrein. Tussendoor lieten ze zich even zien en toen waren ze weer een tijdje verdwenen. Maar goed, de 2 hectare zijn volledig omheind dus ik wist dat ze nergens heen konden, en een vos of haas zou door de mazen in de omheining (is van dat wildhek met mazen van 15 x 15 cm) kunnen ontsnappen. En inderdaad, na een tijdje kwamen ze alle drie weer bij me, ik overlaadde ze met lekkers, strooide wat uit op de grond voor Aris, die graag mag stofzuigen, en liep ondertussen met Mello en Lupi bergop richting ons huis. We waren bijna boven, komt er van rechts ineens een lichtbruin runderkalf (zo leek het eerst) onze kant op gesjeesd. Aris kon ik nergens zien maar die dook ook al snel op, en ik was te ver weg van Mello en Lupi om ze nog in de kraag te kunnen vatten. Weg waren ze, alle drie.
Ik besefte meteen dat het runderkalf een volwassen rendiervrouwtje was, en dat ik echt absoluut met geen mogelijkheid iets kon doen om in te grijpen. Ik kon de hekken niet openzetten zodat ze zou kunnen ontsnappen, want dan zouden de honden achter haar aan vliegen en ergens in de provincie verdwijnen, en de provincie is net zo groot als half Nederland. Ik ben eerst bij een hek blijven staan in de hoop dat ze weer uit de struiken zouden komen en het omheinde terrein zou verlaten, en dat ik dan hopelijk de honden zou kunnen tegenhouden, maar dat werkte niet.

En ondertussen kwam uit de tegengestelde richting nog een tweede rendier aangesjeesd tussen de bomen vandaan... Ik was echt wanhopig, want als de rendieren niet over de omheining zouden kunnen springen (die is 1m - 1.20 m hoog), zouden ze geen kant op kunnen en zou de jacht pas stoppen als de honden uitgeput waren. Ik probeerde op Tractive te kijken waar Aris en Mello waren, maar de zon scheen op het scherm van mijn telefoon en ik had geen leesbril bij me, dus dat was bijzonder lastig. Al die tijd was het volkomen stil, ik hoorde geen geblaf, geen geritsel in de struiken, geen gekrijs (de ontmoeting met de das was een krijsfestijn geweest; overigens heeft de das dat wel overleefd), geen geklingel (alle honden dragen een berenbel), kortom, ik had geen idee waar ik ze moest zoeken.
Toen ben ik bergaf gelopen, roepend en lokkend met een piepspeeltje dat gekoppeld is aan een blikje tonijn (als ze dat piepen horen, weten ze dat ze tonijn krijgen, en meestal werkt dat goed), en de honden en de wereld in het algemeen vervloekend. En toen ineens zag ik Lupi. Tong op de grond, bloed aan de voorpoten en snuit, ik dacht o God, laat het niet waar zijn. Even later kwam ook Mello eraan, en toen zag ik het rendier liggen, tegen de omheining, zwaar ademend, één oog al bijna uit de kas, een gat in haar kop waar bloed uit pulseerde, gaten in haar lijf waar de honden al bezig waren met openscheuren, echt. absoluut. afgrijselijk. Een nachtmerrie. Het was duidelijk dat ze dit niet ging overleven, dus ik heb Lupi en Mello aangelijnd (Aris was nergens te bekennen) en heb de buurman gebeld, die jager is. Die is gekomen met een geweer en heeft het rendier uit haar lijden verlost. Ik had ondertussen Lupi en Mello naar huis gebracht, maar waar Aris was, wist ik nog steeds niet. Die was waarschijnlijk achter het tweede rendier aan gegaan, en ik kon alleen maar hopen dat dat dier had weten te ontsnappen. Paar keer geroepen en gefloten en toen eindelijk, toen hoorde ik Aris' klingeltje. Even later was hij bij me en kon ik hem ook naar huis brengen.

Toen weer bergaf met de buurman, die de auto was gaan ruilen voor een quad met een winch eraan zodat we het dode rendier uit het bos konden slepen. Er gaat straks nog iemand met een speurhond op zoek naar het andere rendier, om te controleren of dat eventueel uit zijn lijden moet worden verlost, en dan moeten we op zoek naar de eigenaar van het dode dier. Eigenlijk zijn de rendieren nu allemaal verder naar het noorden van Zweden aan het grazen, maar blijkbaar zijn er een paar achtergebleven. De oren van ieder rendier zijn echter ingeknipt op een manier waaraan gezien kan worden wie de eigenaar is, dus kan die worden opgespoord. Normaal gesproken moet de eigenaar van een hond die een rendier doodt schadevergoeding betalen (onze buurman heeft het ook een keer meegemaakt met zijn hond en moest zo'n 400 euro betalen), maar in dit geval is het waarschijnlijk wat lastiger omdat de rendieren een omheind privéterrein zijn binnengegaan; het is niet zo dat mijn honden vrij rondliepen in het bos. En de hekken zijn altijd dicht. (Ik weet nooit aan welke kant ik het terrein op ga met de honden, en dus moeten alle hekken (vier stuks) dicht zijn.) Ik heb inmiddels ook een totaal vernield stuk afrastering met veel rendierhaar erbij gevonden, waarschijnlijk zijn ze daar binnengekomen, aan de richting te zien waarin de afrastering is gebogen. En ik heb een kapot stuk afrastering gevonden met wat rendierhaar erbij, en ik vermoed dat het tweede dier daar is ontsnapt en dat Aris daar zo lang heeft rondgelopen. De afrastering is zodanig kapot dat een groot dier eroverheen kan stappen, maar voor een hond is dat wat lastiger.

Hoe dan ook, so-de-fucking-juu wat een ellende. :'( Ik vind het zooo erg voor dat arme rendier, dat bij levenden lijve werd aangevreten door die k*thonden van mij. Ook al waren ze op eigen terrein, dat we extra omheind hebben zodat ze kunnen rondrennen - dit had nooit mogen gebeuren. Ik ga ze nu alle drie muilkorven voorlopig, en voorlopig gaan we ook op het omheinde terrein alleen nog aangelijnd lopen.

En ik ga een borrel nemen. :-X
Pff wat een k-zooi. Moet me ook bij voorgaande berichten aansluiten. Ja het zijn honden, en ja je hebt je verantwoordelijkheid genomen, en toch ging het mis. En het voelt gewoon K.

Ik weet nog in onze (grote maar veel kleinere dan bij jou) tuin in Belgie , dat Kaio ieder voorjaar heel veel vogels ving. Dat was ook niet leuk, het waren wel kleinere dieren maar toch moesten we ze ook regelmatig uit hun lijden verlossen :-[
Het was gewoon niet leuk, maar wat konden we eraan doen? Erg weinig nog, als we het zagen ingrijpen maar goed dat was het dan ook.
Maar ja een eland is zo veel meer dier, niet tegenop te boxen vrees ik.

Dikke :bigarmhug:
Door Siberienne
#3426069
Kaio schreef: vr 14 mei 2021, 18:35 Pff wat een k-zooi. Moet me ook bij voorgaande berichten aansluiten. Ja het zijn honden, en ja je hebt je verantwoordelijkheid genomen, en toch ging het mis. En het voelt gewoon K.

Ik weet nog in onze (grote maar veel kleinere dan bij jou) tuin in Belgie , dat Kaio ieder voorjaar heel veel vogels ving. Dat was ook niet leuk, het waren wel kleinere dieren maar toch moesten we ze ook regelmatig uit hun lijden verlossen :-[
Het was gewoon niet leuk, maar wat konden we eraan doen? Erg weinig nog, als we het zagen ingrijpen maar goed dat was het dan ook.
Maar ja een eland is zo veel meer dier, niet tegenop te boxen vrees ik.

Dikke :bigarmhug:
Uhm Kaio. Een eland is geen rendier ;) ;) ;) (((sorry maar ik moest toch even glimlachen))))
Door Siberienne
#3426071
Anne, ik voel met je mee. Ik heb ooit iets soortgelijks gehad met een ree, ook een omheind stuk land, jonge aanplant met een heel hoog hek juist om de reeen tegen te houden. Maar op een of andere manier zat er toch een. En die heeft dat niet overleefd. En nee, dan zijn je honden even helemaal NIET meer leuk. Dus dikke knuffel. En je, je hebt je best gedaan met het hek maar helaas heb je niet alles in het leven onder controle....

(Er is trouwens een indrukwekkend verhaal van Gary Paulsen waarin hij getuige is van hoe wolven een hert te grazen nemen. En dat is ook zo gruwelijk als jij beschrijft. En dan realiseert hij zich hoezeer het beeld van de natuur bepaald is door (Disney)films die het vaak veel mooier tonen dan het in het echt is. Ook in natuurfilms waarin vaak de jacht en het eten wordt getoond maar het stuk er tussenin niet. Natuur is niet lief. Dit gebeurt. )
Door evelyn02
#3426074
Brrrr, wat een vreselijk verhaal. Jij hebt alles gedaan om zoiets te voorkomen en dan gebeurt het toch. Echt akelig. Sterkte met de verwerking.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3426075
Siberienne schreef: vr 14 mei 2021, 19:24 Uhm Kaio. Een eland is geen rendier ;) ;) ;) (((sorry maar ik moest toch even glimlachen))))
Whahaha ja mijn fantasie sloeg ff op hol ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3426080
2 hectare land omheinen, altijd alle hekken dicht. Wat kun je nog meer doen? Dit is gewoon dikke shit en dikke pech voor de beesten. En tja... als er zo makkelijk eten klaar ligt, dan hebben die honden ook zoiets van "aanschuiven".

Neem het jezelf niet kwalijk, jij hebt werkelijk alles wat maar menselijk mogelijk is gedaan om het niet te laten gebeuren.
Door zurca
#3426081
Wat een vreselijk nare belevenis Anne....
Ik kan me helemaal inleven in je gevoelens van boosheid, onmacht en verdriet. Kan me ook goed voorstellen dat je dit gebeuren niet snel zal vergeten maar wat iedereen al schrijft, je kan jezelf er niet de schuld van geven. Jullie hebben er alles aan gedaan om de honden een veilig losloopgebied te geven en dat dan dit gebeurd is dikke vette pech, een stomme samenloop van omstandigheden...het had niet moeten/kunnen gebeuren en toch gebeurt het en dat is gewoon ronduit k.u.t. :-\
Sterkte Anne, ik hoop dat de borrel je wat heeft kunnen kalmeren :-*
Door Anne in Zweden
#3426089
Dank voor alle lieve woorden en knuffels! Ik heb in ieder geval wel goed geslapen, na bijna een hele fles sekt en een glaasje - o ironie - Jägermeister. Flink gedroomd, o.a. over Madonna godbetert.

Heb daarnet met een andere buurman nog even de plek bekeken waar de rendieren het losloopterrein op zijn gegaan, en ik denk dat ik weet wat er gebeurd is. De afrastering zit op die plek aan een boom vastgenageld, waarbij de afrastering links van de boom loopt. Rechts van de boom gaat het terrein omhoog, en de boomtakken hangen heel laag, zodat takken en terrein elkaar raken. Je moet daarom een flink stuk naar rechts om aan de boom voorbij te komen.
Eerder die ochtend rond een uur of zeven was er iemand anders met een (aangelijnde) hond langsgekomen, en die vrouw had ook twee rendieren gezien op de weg. Omdat Aris, die altijd buiten slaapt, zo had staan blaffen, had ik hem naar binnen gehaald, want zeven uur is wat te vroeg voor mij. ::) Zodoende waren er geen honden in de tuin. Ik vermoed dat de rendieren eerder die ochtend ergens van geschrokken zijn (misschien van die andere hond) en toen langs de omheining zijn gerend in de hoop ergens linksaf te kunnen gaan. Toen kwamen ze dus bij die boom waar de afrastering aan vast zat, en in plaats van rechts om de boom heen te lopen (door de lage takken daar hebben ze waarschijnlijk niet gezien dat dat kon) hebben ze met geweld geprobeerd er links langs te gaan en daarbij de afrastering kapotgedrukt en zijn ze zo in het omheinde terrein beland. Dat moet met enig geweld zijn gebeurd want de afrastering is daar helemaal kapot en er ligt veel rendierhaar.
Normaal gesproken zou Aris enorm theater maken als hij in de tuin was, maar hij was dus binnen. Zodoende heb ik nooit gemerkt/vermoed dat de rendieren waarvan mijn buurvrouw melding maakte op het omheinde terrein waren, ook omdat de kapotgedrukte afrastering door die boom niet te zien is vanaf het terras. Als ze een paar meter daarvoor erdoorheen waren gegaan, had ik het gat gezien en 1 en 1 opgeteld.

Zo jammer, zo sneu, zo zielig vooral. Het tweede rendier lijkt in ieder geval vrij onbeschadigd te zijn ontkomen. De speurhonden hebben het spoor gevolgd totdat het bergop in het bos verdween, en de begeleiders hebben alleen wat plukjes haar gevonden, geen bloed. Dat zou passen bij het beeld van Aris, die totaal geen bloed op zich had terwijl Mello en Lupi flink rood waren.

Ik ben uiteraard niet lang boos gebleven op de honden; zoals jullie al schrijven, het zijn honden en een situatie als deze is te uitzonderlijk om je te kunnen voorbereiden of te kunnen ingrijpen om de prooi te helpen.
Wel heb ik waarschijnlijk de hele avond een enorm negatieve energie om me heen gehad, want toen ik na de avondwandeling (alle drie aangelijnd) de honden te eten gaf, durfde Mello er niet aan te beginnen. Hij eet altijd in de hal naast de hondenkeuken, en normaal gesproken zet ik zijn bak neer en is die al bijna leeg wanneer ik Aris zijn eten op de veranda bij de voordeur geef. Ik was daarna weer de hondenkeuken ingegaan om het toetje klaar te maken (yoghurt met supplementen), kijk ik opzij, staat Mello me daar aan te kijken met die hondenblik van 'm. Ik zeg: toe maar, lekker eten! Hij reageert niet. Ik loop erheen, hou de bak omhoog en voor zijn neus - niets. Hij was duidelijk niet ziek en had geen pijn, maar het was net of hij niet goed durfde. Pas toen ik een parelhoenkarkasje uit de bak pakte en voor hem neerlegde, begon hij te knabbelen. Daarna ging de bak ook in het normale tempo leeg.
Verder wilde Aris vannacht binnen slapen, wat hij sinds oktober of zo niet meer heeft gedaan. Ik had hem naar buiten gelaten maar binnen een kwartier stond hij weer bij de deur te piepen. Ik was natuurlijk flink down gisteravond, misschien hebben ze dat aangevoeld. Zelfs Lupi, die altijd 's avonds naast me op de bank kruipt, deed geen poging daartoe maar liep rechtstreeks naar haar mand.

Affijn. Straks gaan we het dode rendier dieper het bos in brengen en dan is dit drama ook weer voorbij. Maandag voor de buurman een grote fles Johnny Walker halen, dat heeft die schat wel verdiend.
Door MillyMol
#3426098
Het kan ook nog zijn dat het gedode rendier gewond is geraakt tijdens de poging om door het hek te komen, en dat jouw honden daardoor in hun ‘drift’ terecht zijn gekomen Anne.

Het is volkomen natuurlijk gedrag, maar ik heb met je te doen. :bigarmhug: :bigarmhug:
Door hannabelgje
#3426102
Nou mijn date van afgelopen week wordt toch geen tweede date. Na een enorme kutopmerking zonder excuses ben ik er alweer klaar mee. Pffff

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Eef+Stippels
#3426105
@Sam: hoe was het bij de osteopaat? Voel je al wat verlichting van de pijn?

hannabelgje schreef:Nou mijn date van afgelopen week wordt toch geen tweede date. Na een enorme kutopmerking zonder excuses ben ik er alweer klaar mee. Pffff

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Wat jammer!
:bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door sam28
#3426113
hannabelgje schreef:Nou mijn date van afgelopen week wordt toch geen tweede date. Na een enorme kutopmerking zonder excuses ben ik er alweer klaar mee. Pffff
Wat jammer Hannah!!
Eef+Stippels schreef:@Sam: hoe was het bij de osteopaat? Voel je al wat verlichting van de pijn?
Ik ben extreem voorzichtig positief. Vandaag sinds 5 dagen weer trek en eet op dit moment vrijwillig kwark. :biggrin2:
Heb vannacht alleen een keer paracetamol bij geslikt en vanochtend nogmaals alleen pcm. Ondertussen voel ik m weer dus na de kwark weer pijnstillers.
Maar ik ben bijna euforisch omdat de pijn van een dikke 10 naar een 3 of 4 is gezakt. ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door