Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3343997
- pien - schreef:Ik ben reuze benieuwd hoe het bevalt :D
Het is even wennen met aansteken had nog een restje houtskool en briketten van Action en dacht dat dat wel genoeg was voor 1 stukje vlees en een foccacia op de steen maar hij kwam niet boven de 150C.

Heb vanmorgen een entrecote uit de vriezer gehaald en ontdooid. Voor ik de bbq aan ging steken uit de koelkast gehaald en flink gezouten en gepeperd. Toen de bbq niet meer rookte en de kooltjes met een wit laagje bedekt waren de kooltjes wat verdeeld en de entrecote boven een stukje met niet te veel kolen gelegd. Na x aantal minuten omgedraaid en toen zag ik al dat het vetrandje er heerlijk knapperig uit zag. Na weer een x aantal minuten het vlees eraf gehaald en even laten rusten in folie. Oooh de foccacia is er tegelijker tijd op gegaan. Was bang dat hij niet heet genoeg was om deze te bakken maar de bodem was heerlijk knapperig en de bovenkant heet. Kon hem niet vasthouden tijdens het snijden :) Om de toppings op de pizza goed te krijgen zal die wel heter moeten maar gooi er morgen veel meer kolen in en dan moet het goed komen :)
Entrecote was net niet perfect, had van mij iets roder gemogen maar smaakte heerlijk! Was goed mals en lekker sappig. Ben niet zo goed met dit soort stukken vlees dus echt wel een beetje trots dat het vanavond zo goed gelukt is :)

Nu liggen er 2 uien ingepakt in folie met een klontje kruidenboter erop (ons is zuunig was het laatste restje uit de schaal) tussen de afkoelende kooltjes en ligt er nog wat paprika en aubergine te roosteren voor op de pizza's morgen. Hoop datde pizza's morgen net zo goed lukken :D

Edit: heb een kerntemperatuur meter voor mijn verjaardag gevraagd (vier ik morgen voor de fam.) en anders ga ik er zelf een halen. Is een must om vlees perfect te bakken!
Door - pien -
#3344018
El_Kato schreef:Het is even wennen met aansteken had nog een restje houtskool en briketten van Action en dacht dat dat wel genoeg was voor 1 stukje vlees en een foccacia op de steen maar hij kwam niet boven de 150C.

Heb vanmorgen een entrecote uit de vriezer gehaald en ontdooid. Voor ik de bbq aan ging steken uit de koelkast gehaald en flink gezouten en gepeperd. Toen de bbq niet meer rookte en de kooltjes met een wit laagje bedekt waren de kooltjes wat verdeeld en de entrecote boven een stukje met niet te veel kolen gelegd. Na x aantal minuten omgedraaid en toen zag ik al dat het vetrandje er heerlijk knapperig uit zag. Na weer een x aantal minuten het vlees eraf gehaald en even laten rusten in folie. Oooh de foccacia is er tegelijker tijd op gegaan. Was bang dat hij niet heet genoeg was om deze te bakken maar de bodem was heerlijk knapperig en de bovenkant heet. Kon hem niet vasthouden tijdens het snijden :) Om de toppings op de pizza goed te krijgen zal die wel heter moeten maar gooi er morgen veel meer kolen in en dan moet het goed komen :)
Entrecote was net niet perfect, had van mij iets roder gemogen maar smaakte heerlijk! Was goed mals en lekker sappig. Ben niet zo goed met dit soort stukken vlees dus echt wel een beetje trots dat het vanavond zo goed gelukt is :)

Nu liggen er 2 uien ingepakt in folie met een klontje kruidenboter erop (ons is zuunig was het laatste restje uit de schaal) tussen de afkoelende kooltjes en ligt er nog wat paprika en aubergine te roosteren voor op de pizza's morgen. Hoop datde pizza's morgen net zo goed lukken :D

Edit: heb een kerntemperatuur meter voor mijn verjaardag gevraagd (vier ik morgen voor de fam.) en anders ga ik er zelf een halen. Is een must om vlees perfect te bakken!
Dat doe je goed :D Zooo lekker wordt het, met een rooksmaakje :smitten:
Rood vlees kun je lekker heet barbecuen, een thermometer erbij is geen overbodige luxe, je wil het rare/medium/....zoals jij het wil ;)
Doe je de kolen in de helft van de bbq? Zodat je een heet en een minder heet gedeelte hebt? http://bluesmoke-bbq.nl/010indirect/ind ... rillen.php Heb je nog wat leesvoer :D
O, ik zie al dat er een kerntemperatuurmeter aan komt :thumbup:
Fijne verjaardag 'soon-to-be grillmaster' :biggrin2:
O ja, nog een tip : google 's op 'brikettentest' ;)

We hadden nog biet en koolrabi, en daar maakte meneer pien een héérlijke salade van met zureroomdressing, ei, bulgur en pompoenpitjes :D
Door El_Kato
#3344057
Thx voor het lees voer! Moet me ook in houtskool verdiepen gisteren een duurder merk bij het tuincentrum gehaald maar er zitten bijna alleen maar kleine stukjes en zelfs gruis in de zak >:(

Vanmorgen alles voorbereid voor de pizza's, toppings gesneden, tom saus gemaakt, deeg met gist gekneed. Nu nog het yoghurt deegje even terugzoeken dan zet ik die ook vast klaar. BBQ alvast gevuld met briket en steenkool hoeft alleen nog maar aangestoken te worden straks :D
Door - pien -
#3344059
El_Kato schreef:Thx voor het lees voer! Moet me ook in houtskool verdiepen gisteren een duurder merk bij het tuincentrum gehaald maar er zitten bijna alleen maar kleine stukjes en zelfs gruis in de zak >:(

Vanmorgen alles voorbereid voor de pizza's, toppings gesneden, tom saus gemaakt, deeg met gist gekneed. Nu nog het yoghurt deegje even terugzoeken dan zet ik die ook vast klaar. BBQ alvast gevuld met briket en steenkool hoeft alleen nog maar aangestoken te worden straks :D
Probeer 's briketten, die branden lekker lang en als je de bbq sluit (luchttoevoeren) dan doven ze en kun je ze opnieuw gebruiken.
Veel plezier straks :)
Door eelke
#3344063
- pien - schreef:Probeer 's briketten, die branden lekker lang en als je de bbq sluit (luchttoevoeren) dan doven ze en kun je ze opnieuw gebruiken.
Veel plezier straks :)
Briketten schijnt echt no-go te zijn in de bbq wereld. Ik ben er nog niet echt achter waarom, als ik moet gokken denk ik dat er meer doorheen zit dan alleen hout en dat dat iets doet met de smaak. Maar het schijnt zo te zijn dus ik neem het maar aan.

Ik ben nu bezig met Pulled Pork...
Door - pien -
#3344065
eelke schreef:Briketten schijnt echt no-go te zijn in de bbq wereld. Ik ben er nog niet echt achter waarom, als ik moet gokken denk ik dat er meer doorheen zit dan alleen hout en dat dat iets doet met de smaak. Maar het schijnt zo te zijn dus ik neem het maar aan.

Ik ben nu bezig met Pulled Pork...
Wat een flauwekul ;D
In een kamado moet je houtskool gebruiken, maar in een gewone kun je rustig briketten gebruiken hoor. Er is veel verschil...ik gebruik altijd kokosbriketten, liefst van Eco-logisch.
Wow, pulled pork! Dan ben je wel even bezig :whistling:
Door eelke
#3344066
- pien - schreef:Wat een flauwekul ;D
In een kamado moet je houtskool gebruiken, maar in een gewone kun je rustig briketten gebruiken hoor. Er is veel verschil...ik gebruik altijd kokosbriketten, liefst van Eco-logisch.
Wow, pulled pork! Dan ben je wel even bezig :whistling:
Ah dan is het dat! Want ik heb een kamado ;D

Ja, dat duurt wel even, maar zou wel binnen 4 uur klaar moeten kunnen zijn, het is maar een stukje van 600 gram, om eens te proberen (ik vind het zo zonde als ik meteen 2 kilo verknal...)
Door El_Kato
#3344068
Oooh echt… ik dacht dat je altijd houtskool nodig had om het goed in de fik te krijgen :???:
Doe echt al jaren een combi van beide houtskool voor de snelle fik en briketten omdat ze langer heet blijven, ga de volgende keer alleen briketten proberen :)

Had idd gelezen dat je, ik dacht alle keramische ei BBQ’s alleen met houtskool mag stoken. Maar dat het in een normale niet uitmaakt.
Door Lizzy
#3344094
Leo kookt. Pasta. Lekker. Ik heb niet echt honger, uitje gehad vandaag van het werk (met lunch - oerbrood met gesmolten geitenkaas, salade, noten en honing. Was errugggg lekker!).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3344095
Gekruide aardappelschijfjes, bloemkool doperwtjes-worteltjes en een (vega)hamburger. De bloemkool was niet bepaald smakelijk meer.

En nu tijd voor een ijsje als toetje!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door