een hond is een canis familiaris, een wolf een canis lupus, technisch gezien geen familie maar wel zeer sterk in hun familieband en hun gedrag en uiterlijk als je kijkt naar hoe sommige rassen eruit zien. dat wij mensen wat gestuurd hebben in uiterlijk en een communicatiemethode hebben gevonden om ze te trainen maakt ze niet inneens een heel ander soort.
daarnaast zijn de schattingen dat ze ongeveer 14.000 jaar geleden de afsplitsing hebben gemaakt van wolf naar menslievende wolf en dat een ander groep van wolf naar mensvresende wolf ging.
waar we duidelijke parallelen zien met de hedendaagse wolf, dan is dat inderdaad een foute vergelijking in de zin van mens aanhankelijkheid. Echter hebben ze van de zelfde voorouders ooit de genen meegekregen wat ze nog steeds zeer sterk als familie houden. Veel mensen geven het argument dat ze lang genoeg met ons leven om gewend te zijn aan granen, ok... bewijs me dan eerst dat ze die 14.000 jaar voornamelijk granen hebben gekregen en weinig vlees, want eerlijk gezegd vind ik vanuit een evolutie oogpunt 14.000 erg kort, zelfs bij een diersoort dat ongeveer 6x zo snel een nieuwe generatie creëert als de mens. Daarnaast moeten we wel eerlijk zijn in het feit dat honden er niet op korte termijn van doodgaan dus dat we ze slechtere meuk zouden kunnen voeren, anderzijds is het natuurlijk gewoon bagger. Naar schatting hebben honden 6 genen in hun dna die amylase aansturen dat in tegenstelling tot ~95-150 die de meeste omivoren hebben en een nog hogere hoeveelheid die herbivoren hebben. dus ja ze kunnen er iets mee, als ze prongelijk een stukje brood oppakken van de straat maar kilo's per week? Die van mij niet hoor.
De mensen die aangeven dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is, die bekijken het verkeerd. Er is geen wetenschappelijke publicatie waarin staat wat beter is. Geld komt van de brokkenmensen dus die hebben belang bij het feit dat die publicatie niet komt. Als het echt beter was, dan waren die gegevens al lang gepubliceerd.
Het is niet makkelijk, door het land van fabels op het juiste pad te komen, dat geef ik toe. maar als de fabels steeds sterker worden, dan komen we nooit op het juiste pad en slijten ze steeds moeilijker.
Blijf vooral je discussies voeren en blijf ook je BARF voeren