Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3102445
Ik vind een flexlijn drie keer niks! In de wijk loop ik altijd met een korte lijn, trekken doet ze niet. Als ik haar wil corrigeren, geef ik gewoon een kort rukje aan de lijn.
Eén keer per dag maak ik een lange wandeling in het bos, dan loopt ze gewoon los, heb altijd wel een lange lijn van tien meter bij me als ze gaat jagen, komt zelden voor, maar dan gaat ze aan de lange lijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3102481
ywa100 schreef: S morgens ga ik altijd naar een losloopgebied en daar lopen ze dus los.
De andere wandelingen gaat Murphy (Duite herder 37 kilo) aan de flexlijn. Geen enkel probleem, hij weet precies waar bijna het einde is en wacht dan.
Bomen zijn ook geen probleem, hij weet het precies, loopt netjes terug! Het is gewoon een kwestie van aanleren en tuurlijk heb ik ook wel eens in de ankers gemoeten, als ze ineens een kat zien, maar dat heb ik met een gewone lijn dan ook.

Maar...... ik wil wel even vertellen dat ik vaak heel erg schrik van mensen die hun hond aan een flexlijn hebben.
Ik laat de lijn alleen vieren, als het veilig is, dus bijv een pad met een heg tussen mij en de weg of op een wandelpad niet naast een weg. Nooit laat ik de lijn vieren als ik op de stoep naast de weg loop.
Ik heb met mijn auto echt wel vaak boven op mijn rem moeten staan omdat mensen hun hond(je) aan de flex hadden, de lijn lang was en de hond ineens wilde oversteken.
Ja, dat geloof ik.
Mijn broer is zo eens over de kop gegaan met de fiets. Baasje liep op voetpad met hond aan flexlijn, broer fiets nietsvermoedend over het fietspad naast het voetpad. Hond steekt over, broer beland met voorwiel in de lijn.
Op zulke plekken kan je gewoon niet lopen met een lange lijn.
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3102663
Ik heb echt een hekel aan die flexlijnen. Heb er een tijd mee moeten lopen in het dierenasiel, maar met elke hond vond ik het niks. Gelukkig kwam het asiel ook snel tot die conclusie. Bij honden die wat meer ruimte nodig hadden (om bv te zwemmen) gebruiken we een longeerlijn. Goed stevig en voor honden die veel energie hadden konden ze gelijk wat meeslepen ;D
Door hannabelgje
#3102781
winni schreef: Ik hoorde laatst dat waar je hond niet los mag, hij ook niet aan een lijn mag langer dan 1.50m!
Meer kan ik er niet over vertellen....maar even ter waarschuwing.
Bij ons in BE staat inderdaad bij wandelgebieden vaak dat honden welkom zijn mits kort aangelijnd. Maar met een flexi kun je ze net zo goed kort aanlijnen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3102833
hannabelgje schreef: Bij ons in BE staat inderdaad bij wandelgebieden vaak dat honden welkom zijn mits kort aangelijnd. Maar met een flexi kun je ze net zo goed kort aanlijnen.
Van de week liep ik in een natuurgebied over een voetpad. Rechts daarvan stonden bordjes 'kwetsbaar natuurgebied, niet betreden'. Ik kan me voorstellen dat het daar niet gewenst is dat je hond de nieuwe plantjes vermorzeld onder zijn poten en heb hem daar kort gehouden. De rest gewoon aan de lange flex.
Gebruikersavatar
Door Fotogravinnetje
#3102902
Ik heb Elco het eerste half jaar alleen aan een gewone of een lange lijn uitgelaten. Pas toen hij daarmee netjes liep en luisterde, hebben we de flex geïntroduceerd.
Je kunt de flex ook heel verkeerd gebruiken, en dat zie ik toch nog best vaak. Alsof er geen rem op zit. Of de rem loslaten op het moment dat je passeert. Of op de verkeerde plaatsen de lijn lang laten worden.
Ik zou zelf wel altijd met gewone lijn beginnen om je hond te leren niet te trekken. Scheelt volgens mij ook nog in slijtage van het mechaniek ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3102912
Fotogravinnetje schreef: Ik heb Elco het eerste half jaar alleen aan een gewone of een lange lijn uitgelaten. Pas toen hij daarmee netjes liep en luisterde, hebben we de flex geïntroduceerd.
Je kunt de flex ook heel verkeerd gebruiken, en dat zie ik toch nog best vaak. Alsof er geen rem op zit. Of de rem loslaten op het moment dat je passeert. Of op de verkeerde plaatsen de lijn lang laten worden.
Ik zou zelf wel altijd met gewone lijn beginnen om je hond te leren niet te trekken. Scheelt volgens mij ook nog in slijtage van het mechaniek ;)
Daar heb je een goed punt.
Ik koppel er een commando aan. Bij 'vrij' mag hij de hele lijn, bij 'naast' moet hij gewoon netjes naast mijn been lopen. Vanochtend weer even geoefend in de buitenbak en ik geloof dat hij het echt al begint te begrijpen.
Gebruikersavatar
Door winni
#3103003
hannabelgje schreef: Bij ons in BE staat inderdaad bij wandelgebieden vaak dat honden welkom zijn mits kort aangelijnd. Maar met een flexi kun je ze net zo goed kort aanlijnen.
Op de facebook pagina van de Drentsche Patrijs staat dat er iemand bekeurd is met een flexlijn in Nederland.
Liep in een gebied waar borden stonden dat je je hond aangelijnd moet hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3103004
Op veel bordjes staat dat je je niet buiten de paden mag begeven. Daaronder dan vaak een opsomming van wat er niet (los) mag lopen. Als je zo'n bordje treft en een boswachter en je hond loopt aan een meter alsnog broedende vogels te storen oid, dan kan ik me voorstellen dat je alsnog op de bon gaat. Maar dan secundair voor het "buiten de paden begeven".
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3103024
waar we eerst woonden had je ook kwetsbaar natuurgebied, niet betreden en vervolgens staan er in grote getalen soort van hooglanders eromheen  :biggrin2: Maar goed dat was ook in Belgie  :biggrin2:
Door jasmijn
#3103040
Ik loop ook met een flex maar in mijn geval hoef ik niet te springen als hij er vandoor gaat  :biggrin2:

maar even over dat aan de flex en langs een weg lopen he, je kunt gewoon trainen dat je hond de stoep niet af gaat he  ;)
Ik heb haku geleerd dat hij niet van de stoep af mag zonder het woord "over" te hebben gehoord, dit is zo sterk dat hij ook niet in vollen jacht van de stoep af gaat ( hij struikelde over een muisje  :biggrin2: )
Of als hij een anderen gehaten hond ziet of als vriendlief niet oplet en bijna op zijn staart gaat staan omdat hij door wilt lopen  ::) ( als een garnaal sprinkt haku dan aan de kant voor vriendliefs voeten, zonder een poot op de straat te zetten  ;D )

Ook moet hij wachten tot ik er ben voor hij een hoek om gaat, ik wil namelijk eerst weten of er niks gevaarlijks achter staat  ;)

Ik hab ook nog een ander comando, dat is "kort"
Voor als de lijn korter is maar hij niet persee naast hoeft te lopen, dan heeft hij ongeveer 1,5 a 2 meter de ruimte.
Door alles duidelijk een comando te geven merk ik echt dat hij het snapt waardoor hij dus heel ontspannen loopt.
winni schreef: Op de facebook pagina van de Drentsche Patrijs staat dat er iemand bekeurd is met een flexlijn in Nederland.
Liep in een gebied waar borden stonden dat je je hond aangelijnd moet hebben.
Dat kan ook heel goed een overeiverige agent zijn geweest, in den haag hebben ze daar ook een handje van.
Je bijvoorbeeld een meter van een losloop bortje bekeuren en stug vol houden dat je hond aangelijnd moet zijn ( je staat aan de goede kant van het losloop bortje  ;) )
Of iemand bekeuren omdat zijn hond met zijn voorpoten buiten de tuin staat  ::) mensen zwaaide vrienden uit en stonden naast de lossen hond. :wavecry:


Dat iemand een bekeuring krijgt wil nog niet zeggen dat het altijd terecht is  ;)
Zekker niet als het om dieren gaat, op dat gebied maken veel handhavers groffe fouten.
Zo heeft mijn zus ooit een bekeuring gekregen omdat ze met een groep Ruiters in een "gesloten" gebied was, het pad waar ze er in ging was gewoon gemerkt als ruiter pad.
De agent had het fout, ze heeft de boeten niet hoeven te betalen  8)
Door eelke
#3103148
Kaio schreef: waar we eerst woonden had je ook kwetsbaar natuurgebied, niet betreden en vervolgens staan er in grote getalen soort van hooglanders eromheen  :biggrin2: Maar goed dat was ook in Belgie  :biggrin2:
Duh, hooglanders staan er toch om bekend dat ze met hun poezelige pootjes tussen alle eitjes door huppelen?
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3103204
Hier in de flat ook zo'n ongeleid projectiel. Flexi altijd los, langs het fietspad, op de parkeerplaats, in de hal zittend, maakt allemaal niet uit. Charlie gaat afwisselend aan de korte of flexi, net waar we heen gaan. De katten proberen we nu te trainen om met een tuig om over de galerij te lopen (Mickey kan niet lopen met tuig, kruipen of omvallen zijn de optie's :biggrin2:), dan gaan ze ook aan de flexi.
Door - pien -
#3103382
Een flex kan een uitkomst zijn maar dan moet 'ie wel goed gebruikt worden en niet van 'zo, de hond zit vast, hij kan niet weglopen maar verder mag 'tie overal heen en om iedereen z'n benen en als dat vervelend is voor iemand of die bezeert zich dan is dat maar zo'  :-X

Ik gebruik 'm graag voor Joep op plekken waar 'ie niet los kan of als 'ie wel los kan maar kroketten in z'n oren heeft  ::)
En Joep is 7,5 kilo dus kleine kans dat ik door de lucht vlieg als 'ie ervandoor wil  ;)
Door ywa100
#3103447
Eigenlijk is dat met zo veel dingen: bij juiste gebruik werkt het prima, bij een onopgevoede hond (of baasje ;) ) niet!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door