Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3424928
Siberienne schreef: vr 23 apr 2021, 19:45 Wij gaan ook een moestuin beginnen. Alleen is ons stuk grond nog helemaal leeg en moeten we het nog inrichten. Ik wil niet meteen mezelf teveel werk geven, dus heb bedacht dat ik wil beginnen met een paar opgehoogde bakken op de grond (met vruchtbare grond erin), het stuk er naast wordt wilde bloemen weide, met een paar fruitboompjes en bessenstruiken.

Een van de bakken wil ik een koude kas van maken. https://hageland.no/dyrk-selv/plantekas ... s-m-glass/

En nou moet ik gaan bedenken wat ik wil planten. Als absolute beginner in een land met een kort groeiseizoen :biggrin2: tips?! En in een land waar elke plantje goud kost ::) dus wil zoveel mogelijk zelf gaan zaaien ::)
Je bent ongetwijfeld niet de enige Nederlander in Noorwegen die zijn eigen groente wil telen. Kennisneming van ervaringen opgedaan op Noorse bodem en in Noors klimaat kan misschien wel in je voordeel werken. Ik zou er even wat google tijd instoppen. Bijv. https://vosbaartman.wordpress.com/2015/ ... orse-tuin/
#3424940
pike schreef: vr 23 apr 2021, 23:56 Je bent ongetwijfeld niet de enige Nederlander in Noorwegen die zijn eigen groente wil telen. Kennisneming van ervaringen opgedaan op Noorse bodem en in Noors klimaat kan misschien wel in je voordeel werken. Ik zou er even wat google tijd instoppen. Bijv. https://vosbaartman.wordpress.com/2015/ ... orse-tuin/
Wat leuk om te lezen, dank je!

Ik heb wel een boekje van het lokale tuincentrum met wat waar groeit, maar dat is vooral over vaste planten maar ook een stukje fruitbomen en struiken. Zij hebben Noorwegen ook nog eens opgedeeld in 7 zones, wij zitten door de hoogte en lokatie in zone 4-5 van de 7. Hoewel we ‘maar’ op 220 mtr zitten maakt dat toch al echt uit.
#3424947
Wij zitten natuurlijk nog een stukje noordelijker dan jullie, maar wat hier heel goed gaat zijn courgettes en boerenkool, broccoli en bloemkool (uiteraard wel binnenshuis uitgezaaid en als groter plantje pas naar buiten gebracht), aardappelen - die kun je desnoods op een strobaal of een hoop grasmaaisel laten groeien, en zelfs op een bak; ik heb een keer een geweldige oogst gehad in een oud keukenkastje dat ik op zijn kant had gelegd (deurtjes en achterwand eruit) en had gevuld met een mengsel van potgrond, stro en grasmaaisel. Gewoon een paar in de winkel gekochte, vergeten aardappels met uitlopers in de grond gestopt begin mei, toen naar Duitsland vertrokken (waar we toen nog woonden), eind september teruggekeerd en voilà, prachtige en zeer smakelijke piepers uit eigen ex-keukenkast! :D
Tomaten gaan hier geweldig in de kas, dus daar zou je zo'n eenvoudig tuincentrumkasje van 1,5 m2 voor kunnen kopen. Aardbeien gaan hier ook prima, maar dat hangt ook van het soort zomer af. De plantjes die er nu staan gaan hun derde seizoen in, en hoewel we nog nachtvorst hebben (maar overdag wel behoorlijk wat zon en soms gewoon echt warm), worden de plantjes nu al weer groen. Die overleven dus gewoon wekenlang temperaturen van lager dan -20! Wel onder een dik pak sneeuw. :D

Wortels gaan hier niet denderend, maar misschien waren de zaadjes vorig jaar ook al te oud. Ik heb nu een bak in de vensterbank staan die al lekker groen begint te worden; hopelijk overleven ze het omzetten in de grond over een maand. Het schijnt dat je ze ook in het najaar kunt zaaien en dan de zomer daarop een goede oogst hebt (ga ik dit jaar ook proberen), maar of dat in bakken lukt, weet ik niet. Misschien in extra hoge bakken? In de kas hebben wij bakken van een halve meter hoog, met op de bodem een laag boomstammetjes (spaart potgrond en zorgt voor goede drainage), daaroverheen een laag 'matjord' (denk ik vergelijkbaar met gewone aarde, geen potgrond - wederom omdat matjord goedkoper is dan potgrond), daarop een mengsel van potgrond, 'gödsel' (geen idee hoe dan in het NLs heet - bemeste grond, grond met mest erdoor?) en vers stalstro voor het luchtige. Heeft geen enkele wetenschappelijke basis hoor, is gewoon een combinatie van de kosten niet uit de klauwen laten lopen en het restje boerenverstand dat we nog bezitten. Maar het werkte wel: heerlijke tomaten een paar maanden lang, en o ja, komkommers, we kwamen óm in de komkommers (augurken). Dit jaar gaan we gewone komkommers proberen.

Kortom, er kan veel! Wat de dure plantjes betreft: vraag eens bij collega's of ze stekjes voor je hebben. Mijn ervaring is dat bijna iedereen wel iets verbouwt in deze contreien, en iedereen vindt het leuk om met elkaar te delen. :)

Sperziebonen en peultjes gaan hier super, rode biet ook.

Succes!
#3424954
Nou, we hebben 12 zakjes zaad, zaaigrond en bakjes. We kunnen gaan beginnen met binnen voorzaaien.

We hebben een laagje van zo’n 5-10 cm goede grond op de rots-steen ondergrond. Daar ga ik een houten rand opzetten met opgehoogd plantenbed. Ik denk over laag schoon karton tegen onkruid daarop de plant-grond. Ga maar eens beginnen met twee bakken waarvan 1 met mini kas erop. En dan tegen ons lellijke hek de peulen en erwtjes enzo.

Ook drie bessenstruiken (zwart, rood en framboos) gekocht en drie fruitboompjes (1 pruim en 2 appel)
Dat wordt allemaal over een week geleverd samen met de planten voor heg, paar sierstruiken en graszaad enzo.
Ben heel benieuwd :)
#3424999
Ik heb wat voorgezaaid in potjes, over ruim een week komen de spullen, zodra het kastje dan staat kan ik buiten gaan zaaien. Sowieso echt leuk om te zie wat we van de kale woestijn rond het huis kunnen gaan maken.
#3425060
Vraagje; een collega van mij had wat tomatenplantjes staan. Ze had gewoon een stuk tomaat in de grond geduwd en dat was gaan groeien. Kan het zo makkelijk zijn? Ik stond net in de keuken eten te maken en zag ook de zaadjes in peper en paprika. Zou je die gewoon kunnen zaaien? Of werkt dat niet?
#3425065
Siberienne schreef: zo 25 apr 2021, 19:11 Vraagje; een collega van mij had wat tomatenplantjes staan. Ze had gewoon een stuk tomaat in de grond geduwd en dat was gaan groeien. Kan het zo makkelijk zijn? Ik stond net in de keuken eten te maken en zag ook de zaadjes in peper en paprika. Zou je die gewoon kunnen zaaien? Of werkt dat niet?
Het kan. Maar het ligt aan hoe de tomaat gekweekt is of je dan ook dezelfde resultaten krijgt. Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar sommige zijn een kruising en geven dan vrij diverse nakomelingen. Omdat de eigenschappen dan nog niet verankerd zijn.

Is dus een kwestie van proberen en het niet erg vinden als de resultaten wat wisselend zijn of tegen vallen.
#3425069
Siberienne schreef: zo 25 apr 2021, 19:11 Vraagje; een collega van mij had wat tomatenplantjes staan. Ze had gewoon een stuk tomaat in de grond geduwd en dat was gaan groeien. Kan het zo makkelijk zijn? Ik stond net in de keuken eten te maken en zag ook de zaadjes in peper en paprika. Zou je die gewoon kunnen zaaien? Of werkt dat niet?
Ja, je kan die paprikazaadjes gewoon zaaien. Maar dat zijn niet altijd ideale rassen voor buiten oid.
Maar ik heb het vorig jaar ook gedaan omdat ik maar een paar paprikazaadjes meer bleek te hebben. En het werkte wel, maar wel minder opbrengst. Kan ook toeval zijn..

Bij tomaten komen die idd uit, maar als ze te vroeg zijn en het gaat nog vriezen, gaan ze weer stuk...
#3425072
src_esther schreef: zo 25 apr 2021, 23:06 https://en.wikipedia.org/wiki/No-dig_gardening

Niets spitten, ploegen, enzovoort. Gewoon een flinke laag houtsnippers en daarop compost.
Het staat er prachtig bij:
Mooi filmpje!

Nou moet ik wel zeggen dat spitten op ons stuk grond ook vrijwel onmogelijk is dus ik ben wel heel blij met die constatering 😂

Ons huis is nieuw gebouwd, het staat op rotsige ondergrond. Rond het huis ligt een laag gravel om te zorgen dat het water weg kan. Meter of 4 vlakbij het huis. Daarbuiten is een stuk tuin, dat wil zeggen dat er iets van 5-10 cm grond overheen is uitgereden. Gras-aarde volgens de bouwer, het zal dus niet de rijkste grond zijn. Het ligt al een jaar zo, er groeit her ender een graspol en klein hoefblad als pionier. Vandaar ook de keuze om onze moestuin te beginnen met een laagje tuinaarde in bakken. Gaten hakken voor de fruitboompjes wordt nog een uitdaging. De rotstuin (met flink wat tijm) is makkelijker aan te leggen ;D

Ik moet eens achter houtsnippers aan. Ik denk dat dat wel te regelen is hier.... omgevallen bomen genoeg na deze winter.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door