Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3451778
Anne in Zweden schreef: do 27 okt 2022, 15:04 Klopt, heb ik ook gedaan. Maar misschien zijn er nog spannender dingen om met een courgette te doen om hem in de loop van de winter te kunnen gebruiken?*


*Oh dear, dat is heeel anders bedoeld dan het er staat! ;D
Ik rasp de courgette grof en droog ze op hele lage temp. in de voedseldroger. Dan bewaar ik het in lege glazen potjes. Dat comprimeert nogal. In een leeg mosterdpotje past met een beetje proppen ongeveer 1 hele courgette van ca. 1 pond. :biggrin2:
De gedroogde courgette is op veel manieren te gebruiken. Als vervanging van vermicelli in de soep en door allerlei groenteschotels. Een deel heb ik na het drogen tot poeder vermalen. Ideaal om groenteschotels die teveel vocht bevatten wat droger te maken.
Invriezen vind ik zonde van de vriezerruimte. Gedroogd neemt het haast geen plaats in. En kun je er alsnog soep van maken als je wilt.
Ik droog zoveel mogelijk van de overtollige oogst, zoals appels, kersen, pruimen, tomaten enz.
#3451782
Wat bedoelen jullie met permacultuur?
Gewoon ecologisch, schadelijke insecten afschrikken met andere planten, geen monocultuur en veel meerjarige planten of toch uitgebreider dan dat?

Het lijkt me zo moeilijk om echt permacultuur op een klein oppervlakte te doen.
Bovenstaande doe ik al, al noem ik het geen permacultuur en zijn er niet zoveel meerjarige planten maar wel planten die overwinteren. Maar als er nog interessante tips zijn, leer ik graag bij. :)
#3451809
pearlsofpassion schreef: do 27 okt 2022, 16:30 Wat bedoelen jullie met permacultuur?
Gewoon ecologisch, schadelijke insecten afschrikken met andere planten, geen monocultuur en veel meerjarige planten of toch uitgebreider dan dat?

Het lijkt me zo moeilijk om echt permacultuur op een klein oppervlakte te doen.
Bovenstaande doe ik al, al noem ik het geen permacultuur en zijn er niet zoveel meerjarige planten maar wel planten die overwinteren. Maar als er nog interessante tips zijn, leer ik graag bij. :)
Ik moet er nog heel veel over leren, maar voor komend jaar bedoel ik ermee dat ik -in het klein- wil proberen om groenten en planten bij elkaar te zetten die elkaar ondersteunen, zeker geen kunstmest en pesticiden te gebruiken, de grond te voeden met compost en groen uit eigen tuin en ik wil een wormenhotel opstarten. Ik wil kijken of het me lukt om een moestuintje op te zetten volgens de principes die Gertrude Franck in de jaren tachtig van de vorige eeuw op papier heeft gezet in een boek dat in het Engels de titel: Companion planting draagt. Als dat lukt dan wil ik op grotere schaal gaan experimenteren.

Ik heb tot nu toe de bijna 4500 m2 land op de heuvel met rust gelaten omdat ik zeker weet dat de vorige eigenaar wel pesticiden heeft gebruikt om zijn mais te beschermen. Ik heb de afgelopen 4 jaar twee keer per jaar de boel af laten maaien en het verder laten liggen. Volgend jaar doe ik dat ook nog en dan maar eens kijken of ik er stapsgewijs iets van kan maken dat fijn is voor mens en dier.
#3451820
Anne in Zweden schreef: do 27 okt 2022, 14:59 Wij hebben onze kippenren van zo'n 130 m2 ook helemaal overdekt met kattengaas (die groene soort van Zooplus met ijzerdraad erdoorheen), want inderdaad, de vos is nog wel buiten te houden met een hoog hek, maar roofvogels lusten ook kip. :-X

Siberienne: laat je de tomaten narijpen in huis? Bij ons duurde het dit jaar ook heel lang voordat ze rood kleurden, en het merendeel hebben we groen naar binnen gehaald en daar laten rijpen. Dat werkt prima.
Courgette was ook heel laat dit jaar, maar we hebben toch wel een flinke oogst nog gekregen.

Wat doen jullie als je een grote courgetteoogst hebt? Invriezen is lastig (1 x gedaan, werd hardstikke bitter), en wekenlang courgette eten wordt ook wat saai.
Ja, ik heb ze deels binnen na laten rijpen, van groen tot geel en ze toen verwerkt in een saus, want ze begonnen te schimmelen enzo. Volgend jaar ga ik een paar in bakken op het balkon zetten, dan kan ik de hele planten naar binnen halen evt. Bovendien hebben ze op het balkon langer zon (langer op de dag en langer in het jaar).

Bij mij is ‘permaculture idee’ vooral proberen op een natuurlijke manier de super arme grond met veel stenen om te vormen. De plekken die ik vorig jaar bedekt heb, beginnen al wat meer te voelen als losse grond ipv iets dat dood is en continu dicht slaat. Volgend voorjaar willen we ook een lading paardenmest halen. Oude mest.

Courgette drogen en later verwerken in sauzen gaat ook goed. Ik gebruik dat voor eigen kampeermaaltijden
#3451830
MillyMol schreef: do 27 okt 2022, 19:46 Ik moet er nog heel veel over leren, maar voor komend jaar bedoel ik ermee dat ik -in het klein- wil proberen om groenten en planten bij elkaar te zetten die elkaar ondersteunen, zeker geen kunstmest en pesticiden te gebruiken, de grond te voeden met compost en groen uit eigen tuin en ik wil een wormenhotel opstarten. Ik wil kijken of het me lukt om een moestuintje op te zetten volgens de principes die Gertrude Franck in de jaren tachtig van de vorige eeuw op papier heeft gezet in een boek dat in het Engels de titel: Companion planting draagt. Als dat lukt dan wil ik op grotere schaal gaan experimenteren.

Ik heb tot nu toe de bijna 4500 m2 land op de heuvel met rust gelaten omdat ik zeker weet dat de vorige eigenaar wel pesticiden heeft gebruikt om zijn mais te beschermen. Ik heb de afgelopen 4 jaar twee keer per jaar de boel af laten maaien en het verder laten liggen. Volgend jaar doe ik dat ook nog en dan maar eens kijken of ik er stapsgewijs iets van kan maken dat fijn is voor mens en dier.
Ah OK. Dat doe ik inderdaad al. :biggrin2:
In mijn hoofd is dat gewoon ecologisch moestuinieren. Zonder planten die elkaar helpen bij elkaar te zetten hou je anders gewoon weinig oogst over. Wortel en ui is gekend. Maar vb spinazie tussen de staakbonen is ook een goede want extra stikstof en schaduw vindt die spinazie erg leuk.


Ik vries courgette trouwens wel in. In kleine blokjes gesneden voor in de pastasaus of lasagne oid. Nog nooit gemerkt dat dat bitter werd...
En courgettesoep maken natuurlijk...

Maar dat is enkel met de overschot. Ik probeer ze vooral zo jong mogelijk te oogsten (dan groeien er ook veel meer) en te gebruiken. In de zomer dan he.
Ik trek ze liever wat vroeger en kan ze dan nog gerust een week in de koelkast bewaren als dat nodig is.
Gebruik het vaak als pasta vervanger. Spaghetti, lasagne of cannelloni.
In de groene smoothie durf ik ook een stukje courgette gooien. Je kan het ook geraspt in havermoutpap ed verwerken. Dat geeft wat dikking/binding , vrijwel geen smaak.
Rauw in sliertjes snijden en dan marineren in een wat zure vinaigrette is ook super lekker. Bij wat rauwe zalm vb is het een heerlijke lunch op een warme dag.. Maar dat is nu natuurlijk wel niet meer het seizoen. :)

Als je recepten zoekt met groenten uit de moestuin kan ik Diana's mooie moestuin wel aanbevelen. Zij zet ontzettend veel recepten online met alles wat ze kweekt (en dat is zowat alles) en zeker veel inmaakrecepten. Wat ook weer populairder zal worden nu vriezers laten draaien duurder wordt.
Ik heb nu het 2e jaar op rij komkommers ingemaakt (zuur), en dat bevalt super goed.
#3451856
Vraagje
Ik heb van de zomer een kas gekocht maar alleen gebruikt voor tabaks planten
Wat helaas zo goed als mislukt is.
Nou liggen er nog houtsnippers in wat zal ik daar mee doen?
De tent / doek is eraf dus alleen het frame staat er nog.

Nou wil ik ( denk pas volgend voorjaar) groenten gaan proberen. Maar die rot slakken vreten alles op.

Ik heb wel op een verhoging een bak gemaakt met sperziebonen, uitstekend gelukt en geen slakken.

Ik ben dus nog heel erg beginneling kwa groenten en lus lang niet alles. En ben ook alleen dus veel is niet nodig.

Waar zou ik mee kunnen beginnen?
En wanneer ?
Wat moet ik met de grond doen en de houtsnippers?

Sorry veel vragen maar wil het graag leren
#3451859
Je kan de houtsnippers nu laten liggen. Als je er nog wat gras of ander groen materiaal bij kan gooien is dat prima, anders laat je't zo.
Als je dan in het voorjaar wil gaan zaaien of planten hark je de houtsnippers eraf en met wat geluk heb je dan een mooie grond eronder.

Wat je moet zetten, dat hangt er een beetje vanaf wat je graag wil...
In een kas kan je natuurlijk best warmteminnende groenten zetten. Bloemkool of boerenkool zet je beter buiten de kas. ;) pompoenen en courgetten ook want die nemen te veel plaats. Typisch in een kas zijn tomaten, paprika, komkommer...
Wat zou je graag telen? Wat eet je graag?

Als je wil kan je natuurlijk ook nu al de houtsnippers in rijtjes leggen en ertussen nog wat vroege erwten, tuinbonen of zelfs nog veldsla zaaien. Andijvie is wss net te laat, tenzij het nog weken goed weer blijft natuurlijk. Anders blijft die wel erg klein en kan je pas in het voorjaar oogsten. Dat mag ook natuurlijk, niets mis mee. Zo kan je ook nog bloemkool zaaien en evt bij erg koud weer toch het zeil er terug over. Dan heb je ergens in mei normaal de oogst.. Zo kan het ook met uien en knoflook.
Keuze ten over...

Als je aardbeien zou willen plant je die ook het beste nu. Dan bloeien ze in het voorjaar sneller en beter. Zet ze iets wijder uit elkaar en dan kan je er volgend jaar perfect gewoon wat hogere planten tussen telen.
#3451875
Bedankt voor de uitleg

Ik lust geen tomaten of courgette
Wat ik wel lust:
Bloemkool
Boerenkool
Andijvie
Prei
Wortels
Lof

Maar alles te laat nu
Maar geeft niet heb geen haast.

Aardbeien had ik dit jaar volop in potten
Staan aan de voorkant van mijn huis omdat het word opgegeten door de honden :-X

Kan je ook bepaalde groenten in potten doen mijn rug is zo slecht?

Verder ben ik blij met het antwoord van laat maar liggen die houtsnippers ;)
#3451876
Oja
Ik had paar jaar terug ooit poging gewaagd met bloemkool en broccoli
Kwamen er allemaal soort rupsen in 🤢
Dus dat werd kliko

Had de moed opgegeven omdat alles was aangetast en opgevreten.
En dan nog die slakken pfff
#3451884
MillyMol schreef: wo 26 okt 2022, 21:01 Het was hier de afgelopen periode nog prachtig weer en omdat ik volgend jaar met een iets groter moestuintje wil experimenteren heb ik nu een deel van de tuin in de buurt van het terras afgedekt met karton en hooi en wil ik volgend jaar een permacultuur tuintje opstarten.

Het composteren onder de afdak is eigenlijk heel goed gegaan. Door bij het opzetten van de composthopen steeds goed te mengen en te zorgen voor een voldoende -maar niet te- vochtige hoop heb ik redelijke resultaten bereikt.

Begin deze maand heb ik knoflook geplant in het verhoogde bed: Spaanse en Hongaarse. Het eerste groen daarvan steekt door het warme weer al de kop op.

En tot mijn verrassing heeft de citroengras het heel goed gedaan! Gember en kentjoer helaas niet.

Ik heb allerlei zaden besteld en ga een leuk beplantingsplan opstellen komende winter. En veel lezen over composteren, companion planting, de Bokashi methode en wormenhotels. ;D
Citroengras hebben we ook gehad, dat ging super! En heel leuk om zelf te kweken. Er ligt nog steeds van in de vriezer.
Dit jaar ook voor het eerst gember, in pot. Gaat er dit weekeind uit, het was hier nog lang mooi weer. Ik ben benieuwd!
#3451885
eelke schreef: wo 26 okt 2022, 22:16 Wat een fijne put!

En jouw appels lijken op de mijne, zo met amper een steeltje. Is dat typisch voor een soort?
Dit zijn twee laagstam van het tuincentrum. Ben helaas de kaartjes kwijt, maar dacht in ieder geval een Braeburn. Wel beiden uitgezocht op elkaar bestuiven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door