Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3029007
Maar waarom moet een hond, om veilig en sociaal los te kunnen lopen, kunnen blijven liggen met de baas uit zicht?

Ik ben wel voor een losloopgebieden-examen. Maar dan met wat simpele etiquette en eenvoudigweg de test of de hond komt als je roept. En dan niet super-mega-streng, maar wel zo dat een hond met enig fatsoen komt als je roept. Geef mensen op die manier een zet in de juiste richting van rekening met elkaar houden en haal de vervelende dwarsliggers eruit door ze de toegang te ontzeggen na asociaal gedrag.

Ik zou met Oscar natuurlijk zakken als een baksteen, maar ik heb er voor hem toch weinig belang bij  ;D
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#3029023
Mijn hond komt niet bij me zitten, maar verandert wel van richting als ik roep of fluit. Als hij dus op een aangelijnde hond afgaat, wat ik inderdaad ook liever niet heb, dan fluit ik en dan loopt ie over het algemeen een andere kant op.
Ik kan helaas niet zeggen altijd, maar als hij op een hond af gaat dan gaat ie ff kijken en loopt ie weer weg (zeker als die hond aangeeft dat ie er niet van gediend is). Een fysieke confrontatie gaat ie altijd uit de weg dus oud of geblesseerd maakt niet uit. Tegenop springen is niet aan de orde.

Dus, zoals ik al zei: mijn hond valt niemand lastig, ik zie nog steeds niet in waarom ik hem aan zou moeten lijnen.
Ik vind het sneu om een hond nooit los te laten, alleen maar omdat ie niet altijd direct bij je staat.
Ik excuseer me overigens wel als ie niet luistert. De houding van de baas maakt ook erg veel uit in hoe je je ergert aan een hond.

Als een hond mijn hond lastig valt dan probeer ik die zelf weg te sturen. Je boos maken over hoe anderen met hun hond om zouden moeten gaan is zo zonde van de energie, daar kun je weinig aan veranderen. Hooguit een keer een tip geven.
Door Martine-Tom
#3029027
Rapalje schreef: Mijn hond komt niet bij me zitten, maar verandert wel van richting als ik roep of fluit. Als hij dus op een aangelijnde hond afgaat, wat ik inderdaad ook liever niet heb, dan fluit ik en dan loopt ie over het algemeen een andere kant op.
Ik kan helaas niet zeggen altijd, maar als hij op een hond af gaat dan gaat ie ff kijken en loopt ie weer weg (zeker als die hond aangeeft dat ie er niet van gediend is). Een fysieke confrontatie gaat ie altijd uit de weg dus oud of geblesseerd maakt niet uit. Tegenop springen is niet aan de orde.

Dus, zoals ik al zei: mijn hond valt niemand lastig, ik zie nog steeds niet in waarom ik hem aan zou moeten lijnen.
Ik vind het sneu om een hond nooit los te laten, alleen maar omdat ie niet altijd direct bij je staat.
Ik excuseer me overigens wel als ie niet luistert. De houding van de baas maakt ook erg veel uit in hoe je je ergert aan een hond.

Als een hond mijn hond lastig valt dan probeer ik die zelf weg te sturen. Je boos maken over hoe anderen met hun hond om zouden moeten gaan is zo zonde van de energie, daar kun je weinig aan veranderen. Hooguit een keer een tip geven.
Mijn hond is niet altijd gediend van nieuwsgierige honden en gaat volledig uit zijn stekker als een hond die hem niet aanstaat op hem af komt, ik zit in zo'n geval dus met een hyperende hond omdat jij jouw hond niet bij je kan houden. En volgens mij is het nog altijd zo dat lange honden niet los mogen volgens de wet...
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3029034
Ik heb een ernstig zieke hond gehad die om die reden dus ook aan de lijn liep. We hebben altijd het losloop gebied gemeden, maar het is onvoorstelbaar hoeveel mensen hun hond(en) gewoon los laten lopen in een aanlijn gebied. :-X Hij was , zeker op het laatst, zo ziek dat zichzelf verdedigen er niet meer zo erg in zat. En toch kwamen er negen van de tien keer reuen op ons af, los, baas nergens te bekennen, die wel even zichzelf wilden bewijzen. Ik kan je verzekeren dat dat meer dan mateloos irritant is.
Voor mij geld dat als ik mijn hond fluit, moet ze komen. Bij roepen accepteer ik het als ze niet direct komt, maar fluiten= direct komen en ook zitten op afstand. Voor haar veiligheid, voor de mijne en voor die van andere wandelaars al dan niet met dieren, ruiters en verkeer.

Ik ben het met je eens dat een hond niet zn hele leven aan de lijn kan slijten, daar heb je geen hond voor, maar een hond kan alleen los als hij geen gevaar oplevert voor zichzelf en zn omgeving.  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3029044
Rapalje schreef: Dus, zoals ik al zei: mijn hond valt niemand lastig, ik zie nog steeds niet in waarom ik hem aan zou moeten lijnen.
Ik vind het sneu om een hond nooit los te laten, alleen maar omdat ie niet altijd direct bij je staat.
Ik excuseer me overigens wel als ie niet luistert. De houding van de baas maakt ook erg veel uit in hoe je je ergert aan een hond.

Als een hond mijn hond lastig valt dan probeer ik die zelf weg te sturen. Je boos maken over hoe anderen met hun hond om zouden moeten gaan is zo zonde van de energie, daar kun je weinig aan veranderen. Hooguit een keer een tip geven.
Het lastige is dat jij niet altijd volledig in kan schatten of een ander al last van jou hond heeft en daarom is het gewoon netjes om hem in ieder geval héél duidelijk bij je te roepen en te houden, al dan niet met riem. Ik ben, door heel veel vervelende ervaringen, heel erg bang geworden om loslopende honden tegen te komen. Als jou hond dan grofweg op ons afkomt, dan knijp ik hem. Heel erg. Dan is de lol er voor mij al weer af. Nu ga ik dus niet losloopgebieden in, maar buiten losloopgebieden lopen ook idioot veel honden maar gewoon los op mijn hond af. En dan ben ik gewoon heel erg bang!

En me niet boos maken om hoe anderen met hun hond om gaan? Oscar is 5 keer aangevallen, heeft 3 keer AB nodig gehad en is 2 keer dichtgeniet. Meneer K is de laatste keer in zijn been gebeten toen hij de vechtende hond weg wilde jagen. Ik zit inmiddels met een hond die (door veel meer redenen, maar die keren dat ie aangevallen is hebben zeker niet meegeholpen) volledig getraumatiseerd is van dierenartsen en handelingen aan zijn lijf. Ik zou niet weten hoe ik hem de volgende keer dicht zou moeten laten nieten. En daarom ben ik ook zo bang! Want hij is inmiddels al 5 keer met verwondingen aangevallen, waarvan 3 keer blind van achteren, en waarvan 4 keer in aanlijngebieden. Wij hebben hier een prachtig park en waar loop ik? Langs de doorgaande weg, omdat daar de mensen hun hond nog net wat vaker wel aan de riem hebben. Ik word er niet goed van, ik ben wel boos!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3029049
Zo ben ik dól op de bordjes in de bilderbergsebossen. Daar staat i.p.v. honden aan de lijn, honden onder controle.. Zolang ik een bal heb, heb ik het gevoel mijn hond onder controle te hebben  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3029083
Nelson zou twee maanden geleden cum laude geslaagd zijn, maar nu gewoon zakken als een baksteen.
Ik vind zo'n examen niks. Het kost geld, het is van teveel factoren afhankelijk en het is heel erg veranderlijk (pubertijd, wie heeft de hond bij, wie kom je tegen).

Mensen moeten niet nóg meer regels krijgen. Het hele probleem, met zoveel dingen in dit land, ligt bij fatsoen.
Nelson luistert momenteel echt compleet nergens naar, en ja, daar hebben mensen last van gehad. De ene dag luisterde hij namelijk perfect en liep hij los in losloopgebied. Een dag later besloot hij dat hij zijn oren thuis liet liggen en stormde hij op een groep honden af, sprong tegen mensen aan, kwam niet toen ik hem riep en liet zich niet vangen. Tja, ik vond dat zelf écht heel erg vervelend. Dan zeg je dat tegen die mensen, je biedt je verontschuldigingen aan en laat je hond pas weer los als je weet dat hij zijn puberstreken heeft laten varen. Als iedereen dat zou doen, werd het een stuk gezelliger in het bos, ook al gaat er dan eens wat mis.
Door TMG1961
#3029114
Pixie loopt hier op de heide altijd los. Maar als ik iemand tegenkom die de hond aangelijnd heeft gaat Pixie ook aan de lijn. Het maakt me niet uit waarom de andere hond aangelijnd is. Als we de schapen zien wordt ze ook aangelijnd, als we ruiters, fietsers of joggers tegenkomen moet ze naast me gaan zitten, ze doet het vanzelf en ik hoef het ook niet te zeggen.
Door Borke
#3029179
Als je een makkelijke hond hebt, die niemand lastig valt, maar niet zo scherp onder apel staat - dan jen je geen zin om iedere keer aan te lijnen.

Als je een lastiger hond hebt, die indien aan de lijn uitvalt, dan wil je niet dat die benaderd wordt door andere honden. Dan doe je er alles aan om die hond scherp onder apel te hebben en laat die hond zich makkelijk even aanlijnen.

Tja met Borke en Sofi heb ik beiden gehad en ik snap de wederzijdse irritaties wel.

Het valt me wel op dat het tegenwoordig meer 'vrijheid/blijheid' schijnt te moeten zijn voor de meeste hondeneigenaren.
Ook bij veel hondenuitlaatdiensten.

Samenvattend: je hond uitlaten wordt steeds minder ontspannen.
Er zijn steeds meer honden.
Er lijkt steeds minder opgevoed te worden.
Je ziet steeds meer honden van het type wat erg veel schade kan aanrichten (grote brede kaken)
Door Lil
#3029224
Kaela schreef: Maar waarom moet een hond, om veilig en sociaal los te kunnen lopen, kunnen blijven liggen met de baas uit zicht?

Ik ben wel voor een losloopgebieden-examen. Maar dan met wat simpele etiquette en eenvoudigweg de test of de hond komt als je roept. En dan niet super-mega-streng, maar wel zo dat een hond met enig fatsoen komt als je roept. Geef mensen op die manier een zet in de juiste richting van rekening met elkaar houden en haal de vervelende dwarsliggers eruit door ze de toegang te ontzeggen na asociaal gedrag.

Ik zou met Oscar natuurlijk zakken als een baksteen, maar ik heb er voor hem toch weinig belang bij  ;D
Ik zeg ook niet dat het persé die test moet zijn en waarom dit moet, tja geen idee. Het is niet persé hiervoor in het leven geroepen maar eigenlijk voor iets anders. Maar ja komen is voldoende, maar ook volgen en dat hoeft niet persé aan de voet. Hoefde bij de test ook niet voor mensen die het alleen maar om te wandelen nodig hadden. Wij als examenkandidaten als startcertificaat om de wedstrijdsport in te mogen moesten iets heel anders laten zien natuurlijk.

En ja, als iedereen fatsoen had hoefde het niet.
Maar weet je?

Van de 10 hondenbazen hier hebben 2 ooit cursus gedaan. De rest koopt een hond, leest nog niets eens een boek en doet gewoon lekker zelf ermee klungelen. Het is echt vaak onwetendheid. Hoe vaak ik te horen krijg: maar jou hond kwispelt toch??? Eh ja, tijdens het grommen en blaffen, terwijl hij zich mega groot maakt en verstart. Of oooo maar reu en teef gaan altijd samen of maar los bijt jou hond gegarandeerd ook niet. Echt van die wijsheden dat je denkt, pfffff als jij nou eens een minimale korte cursus deed dan snaptje je waarom ondanks jou goedbedoelde training jou hond niet luistert (want ze doen het verkeerd, kan die arme hond niets aan doen) én dan zou je een heel pietsie beetje weten dat niet alle honden vriendjes zijn en dat niet alle honden altijd samen gaan etc.
#3029227
Martine-Tom schreef: Mijn hond is niet altijd gediend van nieuwsgierige honden en gaat volledig uit zijn stekker als een hond die hem niet aanstaat op hem af komt, ik zit in zo'n geval dus met een hyperende hond omdat jij jouw hond niet bij je kan houden. En volgens mij is het nog altijd zo dat lange honden niet los mogen volgens de wet...
hier dus eentje met een zeg maar grote persoonlijke zone en als daar een hond op af komt rennen dan waardeert ie dat niet....hij zal de andere niet opvreten oid maar laat duidelijk merken dat ie moet opzouten...het vervelende dan is dat 9 van de 10 x die hond gaat lopen etteren want inmiddels had ik hem dan aangelijnd en ik moet eerlijk zeggen dat ik echt schijtziek word van honden die op andere af komt rennen....en zeker als er een baas bij hoort die dan ook nog een schaapachtig gaat staan te lachen..die is dan gelijk voor mij.......en als je dan als antw krijgt van hij/zij wil enkel kennismaken of spelen of weet ik veel wat dan leg ik degene effe haarfijn uit waarom dat nou net niet altijd nodig is......
het belangrijkste vind ik dat honden het 'hier' commando beheersen en de misschien id de volg, wat ze met die hond verder doen zal me een worst wezen, als ze maar terug gaan of blijven bij de eigenaar
#3029230
Rapalje schreef: Apart dat er wordt gesproken van samenspraak met mountainbikers en ruiters maar niet met hondenbezitters.
Ik denk dat het een boel zou schelen als iedereen zich gewoon wat toleranter zou opstellen.

En als ik mijn hond aanlijn voelt ie zich bedreigd door andere honden en als ie los is niet. Als iemand met een onverdraagzame hond aangelijd in een losloopgebied gaat lopen dan is dat niet mijn probleem. Ik ga mijn hond dan niet aanlijnen.

Wat betreft onder appel staan, dat vind ik best een lastige met een windhond. Het is geen type dat gelijk bij mij aan de voet staat als ik roep, maar hij loopt niet weg, luistert meestal wel, is niet vervelend voor hond of mens en pakt ook geen wild. Ik vind dat eigenlijk wel prima in het bos.
Wat anders, mogen alleen perfecte hondjes genieten van loslopen?

Ik ben altijd wel aan het kijken of mijn hondje geen overlast veroorzaakt, maar soms vind ik het wel heel oneerlijk. Waarom zou ik rekening moeten houden met mensn die bang zijn van honden en totaal geen moeite doen om hondengedrag te begrijpen en door hun eigen gedrag een reactie bij honden uitlokken? Die ook nog eens in een hondenlosloopgebied te gaan wandelen. Of luidruchtige kinderfeestjes die in het bos de rust verstoren? Of mountainbikers die niet eens een beetje snelheid minderen als ze je passeren?

Ik vind dat er wel heel veel gevraagd word van honden en hun eigenaren. Altijd maar kort aanlijnen en o wee als ze een keer blaffen. Vroeger konden honden gewoon hond zijn en accepteerde mensen dat. Als je als kind gebeten was door een hond kreeg je nog een keer op je kop omdat je niet zomaar een vreemde hond moet pesten.

Tuurlijk,baasjes moeten verantwoord omgaan met hun hond en zich sociaal opstellen. Maar ik vind het wel overdreven zoals het nu vaak gaat!
nah...jij zou dus id van mij duidelijk te horen krijgen je hond bij je te houden.....en waarom zou ik niet met mijn zogenaamde onverdraagzame hond in een losloopgebied mogen lopen, per slot luistert mijn hond uitstekend en die van jou niet zo te lezen, dus is jouw hond kan vervelend zijn(overlast) voor andere.
en tja losloopgebieden zijn voor iedereen, ook voor gezinnen met kids, fietsers ed en ja ook ik baal daarvan als een stekker maar ja...als 1 van mijn honden in de weg loopt met een fietser en die gaat op zijn plaat dan ben ik toch de klos....je zal altijd je hond bij je moeten houden ed hoe vervelend ook
en over tolerant gesproken .... dat geld dus ook voor jou wbt andere honden, mountainbikers, wandelaars ed
Laatst gewijzigd door me and my boys op vr 28 nov 2014, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3030090
Me and my boys! schreef: hier dus eentje met een zeg maar grote persoonlijke zone en als daar een hond op af komt rennen dan waardeert ie dat niet....hij zal de andere niet opvreten oid maar laat duidelijk merken dat ie moet opzouten...het vervelende dan is dat 9 van de 10 x die hond gaat lopen etteren want inmiddels had ik hem dan aangelijnd en ik moet eerlijk zeggen dat ik echt schijtziek word van honden die op andere af komt rennen....en zeker als er een baas bij hoort die dan ook nog een schaapachtig gaat staan te lachen..die is dan gelijk voor mij.......en als je dan als antw krijgt van hij/zij wil enkel kennismaken of spelen of weet ik veel wat dan leg ik degene effe haarfijn uit waarom dat nou net niet altijd nodig is......
het belangrijkste vind ik dat honden het 'hier' commando beheersen en de misschien id de volg, wat ze met die hond verder doen zal me een worst wezen, als ze maar terug gaan of blijven bij de eigenaar
Nouja, dat dus.
Mijn hond heeft een grote persoonlijke zone, sommige types vind ie gewoon niks (bordercollies die liggen en staren, beagles, grote zwarte/donkere honden, en bullen die heel hard snurken bijvoorbeeld) Ik weet dat van hem en houd hem bij me, laat hem zitten en de ander passeren, hij blijft braaf zitten en doet dan niks. Echter als iemand zijn hond los laat lopen en hij komt op Tom af schiet Tom in de stress  en begint te blaffen en vluchten, wie veroorzaakt dan het probleem, mijn hond zit braaf naast me en valt niemand lastig...
Enne, zo moeilijk is hij nou ook weer niet, die 3 enguh heddurs van Ellen vind ie alleen maar leuk, en de drukste vind ie nog het leukst ook  ::)
Dus nee ik heb geen behoefte aan willekeurige honden die gedag komen zeggen, gewoon je hond bij je houden, en luisterd hij niet naar hier of kan je hem niet bij je houden...dan mag je van mij uit een losloopgebied blijven. Losloop wil niet zeggen dat alles ineens maar mag, ook daar heb je je aan de meest basale etiquette te houden...en je hond bij je houden, zeker als de andere hond aangelijnd is is numero uno!
Door Lizzy
#3030096
Rapalje schreef: Apart dat er wordt gesproken van samenspraak met mountainbikers en ruiters maar niet met hondenbezitters.
Ik denk dat het een boel zou schelen als iedereen zich gewoon wat toleranter zou opstellen.

En als ik mijn hond aanlijn voelt ie zich bedreigd door andere honden en als ie los is niet. Als iemand met een onverdraagzame hond aangelijd in een losloopgebied gaat lopen dan is dat niet mijn probleem. Ik ga mijn hond dan niet aanlijnen.

Wat betreft onder appel staan, dat vind ik best een lastige met een windhond. Het is geen type dat gelijk bij mij aan de voet staat als ik roep, maar hij loopt niet weg, luistert meestal wel, is niet vervelend voor hond of mens en pakt ook geen wild. Ik vind dat eigenlijk wel prima in het bos.
Wat anders, mogen alleen perfecte hondjes genieten van loslopen?

Ik ben altijd wel aan het kijken of mijn hondje geen overlast veroorzaakt, maar soms vind ik het wel heel oneerlijk. Waarom zou ik rekening moeten houden met mensn die bang zijn van honden en totaal geen moeite doen om hondengedrag te begrijpen en door hun eigen gedrag een reactie bij honden uitlokken? Die ook nog eens in een hondenlosloopgebied te gaan wandelen. Of luidruchtige kinderfeestjes die in het bos de rust verstoren? Of mountainbikers die niet eens een beetje snelheid minderen als ze je passeren?

Ik vind dat er wel heel veel gevraagd word van honden en hun eigenaren. Altijd maar kort aanlijnen en o wee als ze een keer blaffen. Vroeger konden honden gewoon hond zijn en accepteerde mensen dat. Als je als kind gebeten was door een hond kreeg je nog een keer op je kop omdat je niet zomaar een vreemde hond moet pesten.

Tuurlijk,baasjes moeten verantwoord omgaan met hun hond en zich sociaal opstellen. Maar ik vind het wel overdreven zoals het nu vaak gaat!
En loopt jouw hond dan wel op mijn aangelijnde hond af?
Gebruikersavatar
Door Sher
#3030234
Martine-Tom schreef: Mijn hond is niet altijd gediend van nieuwsgierige honden en gaat volledig uit zijn stekker als een hond die hem niet aanstaat op hem af komt, ik zit in zo'n geval dus met een hyperende hond omdat jij jouw hond niet bij je kan houden. En volgens mij is het nog altijd zo dat lange honden niet los mogen volgens de wet...
Nee dat is niet meer zo.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door