Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Ronald
#3450295
Mooie kachel, Annemarie! Daar gaan jullie echt wel plezier aan beleven. Alhoewel ik de AGA ook nog steeds geweldig vind...

Hier staat de CV nog altijd uit. En ik zit nu boven achter de computer gewoon in een T-shirt. Vanavond trek ik mijn beroemde ruitjesvest aan. De buren links en rechts stoken wel, en dat geeft behoorlijk warmte af.
Door smulpaap
#3450314
Nee hoor , hier heeft de CV nog niet aan gestaan . Nog steeds 20 graden in huis
Moet er niet aan denken , veel te warm die kachel asn
Maar ik kan weer slecht tegen zomerse hitte
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450324
20 graden :o

Hier staat hij al een tijdje af en toe aan.
Het is hier al weken niet meer boven de 18 graden geweest buiten, meestal maar 14 of 15 of zo. 's nachts zelfs maar 5.
Ons huis is wel geïsoleerd maar te groot om met onze eigen warmte en die van koken en strijken goed te houden hoor. Ik wil er niet aan denken hoe koud het zonder verwarming zou zijn. :-\
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3450331
Hier de CV af en toe aan. Wel maar minimaal en zo dat het hier in huis rond de 19 graden blijft. Vorig jaar had ik zeker tot de 21 door verwarmd maar dat doen we nu toch maar niet.
Onder de 19 graden vindt ik het wel erg koud, zeker voor Doutze nu. (maar goed, rest van het huis is verkouden dus ook dan wil je het toch niet te veel laten afkoelen.)

Dit huis is redelijk geïsoleerd, maar nog wel oudere en goedkopere bouw, 1981. Straks rond Sinterklaas verhuizen naar een nieuwbouw woning, gasloos met warmtepomp en vloerverwarming. Ben heel nieuwsgierig hoe ons dat gaat bevallen.

Karen
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3450339
H heeft vorige week 1 keer even s ochtends de cv aan gehad omdat het hem te koud was (was toen 18,5). Verder is hij nog niet aan geweest en profiteren we nog van de zonnewarmte. Waar in de zomer met de zon het zonnescherm naar beneden gaat blijft het nu lekker open. Het is nu dan ook nog gewoon 19,5 graden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3450342
Wij hebben de cv een paar keer kort aangehad. Dan was het toch wel kil in huis.
Ik lig nog altijd vrijwel hele dagen met de baby op de bank en dan krijg je het makkelijk koud. Ik heb een warm vest aan en dikke deken over de benen. Dat scheelt veel. Maar het verschonen en spelen in de box ed moet ook kunnen zonder dat ze het te koud krijgt.

We merken wel de voordelen van de verbouwing. De grote schuifpui in de keuken warmt de boel daar rap op als de zon er op staat. En door de goede isolatie blijft het warm. Ook de warmte van het koken en de droger doet veel. Dat is echt fijn. Want normaal verdween juist alle warmte via de uitbouw en nu levert het warmte op. Enige wat we nog weer even moeten doen is een tochtstrip onder de deur naar de gang.
Door smulpaap
#3450347
Wij hebben grote ramen , aan de zonzijde
Dus , dat werkt al snel verwarmend
Het is ook goed geïsoleerd, en nog maar 75 vierkante meter :biggrin2:
De galerij is overdekt, en daar branden straks de kachels weer :biggrin2:
Wat wij eigenlijk overbodig vinden , zeker in deze tijd. Laatst nog aangekaart bij een overleg met woningbouwvereniging.
Maar ja , veel 80 plussers ook . Het is wel weer makkelijk om natte zooi te laten drogen . Trutmobiel en natte handdoek drogen er momenteel
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3450399
Hier moet ik de ketel altijd van zomerstand of zo afhalen wil de verwarming het doen, alleen is dat altijd heel lastig ( lukt me meestal gewoon per ongeluk ;D ). Dus nog niet geprobeerd. Hier binnen is het wel nog maar 18,5 maar zou deze week weer wat warmer worden buiten dus hoop binnnen ook wat. De beren vinden het niet erg hoor dat die niet aangaat.
Nu hebben we geen gas maar wel olie en daarvan moet je iets van 2000 liter ineens afnemen. Laat ik dat toch ook ff zo lang mogelijk willen uitstellen :-X
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3450411
Hier nog geen kachel aangehad, nog niet nodig geweest. De temperatuur is nog niet onder de 18 graden geweest in de nacht. En overdag is het heerlijk omdat de veranda nu dicht is, zon er op en dan de kamerdeur open, die warmte komt dan ook naar binnen. Overdag is het steeds 20 a 21 graden. In de veranda zelfs nog wat warmer.
We hebben nu zo te zien veel profijt van de dichte veranda en de nieuwe kunststof kozijnen. Zal wellicht nog beter worden zodra we de vloer in de veranda hebben geïsoleerd en beton hebben gestort, maar dat komt later.
Door eelke
#3450419
pearlsofpassion schreef: zo 02 okt 2022, 00:40 20 graden :o

Hier staat hij al een tijdje af en toe aan.
Het is hier al weken niet meer boven de 18 graden geweest buiten, meestal maar 14 of 15 of zo. 's nachts zelfs maar 5.
Ons huis is wel geïsoleerd maar te groot om met onze eigen warmte en die van koken en strijken goed te houden hoor. Ik wil er niet aan denken hoe koud het zonder verwarming zou zijn. :-\
Hier warmt de zon het op. Als hij zoals vandaag zo schijnt zet ik het ventilatierooster open en in de middag ook het raam op een kier. Warme en schone lucht binnen. Vanavond dan weer vroeg het rolluik en gordijnen dicht zodat de warmte binnen blijft.

Vorige week had ik regelmatig kaarsen aan, ook overdag. Het was zo donker en depri binnen, de kaarsen geven dan en warmte, en een gezellig licht.

Vattenfall doet wel een beetje raar. Vanmorgen zou ik ineens mijn termijnbedrag moeten verlagen want ik zou 150 terug krijgen, terwijl ik vorige week moest verhogen want 200 bijbetalen. Ik merk wel dat ze steeds een paar dagen eerder waren met een nieuw termijnbedrag voorstel, voordat ze lieten weten dat de prijzen omhoog zouden gaan. Misschien werkt het nu hetzelfde de andere kant op, met dat prijsplafond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450422
Tja, das het nadeel van een noord-west gerichte tuin...
We hebben een rijwoning, dus maar aan 2 zijden zon. Tis te zeggen, in de zomer. Nu is het enkel aan de voorzijde en daar zitten we in een straat met de huizen tegen de straat aan waardoor de zon niet erg lang boven de huizen aan de overkant over komt. De zonnepanelen werken wel goed aan die kant, tot 17-18u, daarna is de zon voorbij het huis gedraaid. In de zomer komt het op de middag ook op de veranda aan de achterzijde want die steekt uit. Nu komt er daarvoor niet hoog genoeg meer. En eens ze achteraan opduikt (na 17u), staat ze nu ook niet hoog genoeg meer.

Aan 1 zijde staat het huis an de buren ook leeg en dus niet verwarmd. Aan de andere zijde zit onze onverwarmde garage en boven de kattenkamer en washok (ook onverwarmd uiteraard) tegen de buren aan...
Ook niet erg handig dus.
Ik heb de indruk dat onze ramen ook niet erg goed isoleren. Zeker de noordzijde is er wel wat condensvorming.

Bovendien denk ik dat het huis gewoon te groot is om met de zon veel op te warmen. Te veel inhoud voor te weinig zijkant waar de zon op komt.
Door Ingeborg1958
#3450434
Wij hebben in juli al een groot aantal zakken pellets gehaald. Mensen verklaarden ons voor gek, midden in de zomer. Maar toen was het nog enigzins betaalbaar. We hebben zo' n 85 zakken á15 kilo liggen in de schuur. Dus voorlopig kunnen we vooruit. En ja hij heeft al een aantal keer gebrand. Met een mobiel beperkte man is 19 graden echt te koud. 😊
Door eelke
#3450440
Ja, ik heb maar een minihuis en alleen de woonkamer hoeft warm. Dat scheelt natuurlijk enorm.
Door hannabelgje
#3450448
Hier zakt de temp 's nachts naar een graad of 17. Dan zet ik 's morgens de verwarming aan naar 19 en zet em dan weer uit. Meestal is ie dan overdag rond de 18. Met een dik vest aan red ik dat dan wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Tanna
#3450514
-Annemarie- schreef: za 01 okt 2022, 11:29 Lekker oud topic! ;D

Maar voor ons wel heel actueel, vanaf volgende week komt deze onze woonkamer verwarmen.

charnwood-aire-7-28719.jpg

Twee weken geleden al de kamerthermostaat ergens anders gehangen, dat is nog wel even puzzelen. Aga staat alleen nog maar op de waakvlam, dus de keuken is best koud af en toe.
Wat een heerlijke kachel!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door