Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3025789
Bijna 2 kub? Dat zou je niet zeggen. Dan deden we er met 2 kachels ongeveer 3 weken mee.
Met een gemiddelde winter ging er hier altijd zo'n 15 kub door  ::)
Door eelke
#3025799
Het hok is 1.80 x 1.80 en 70 - 80 cm diep ;)
Ooohh ik hoop wel dat wij er langer mee doen hoor, dit was al zo veel moeite!  :o
Gebruikersavatar
Door doranto
#3025802
Als je het voor bijverwarming gebruikt, zul je er vast langer mee kunnen doen.
Bij ons is het de enige verwarming.
Door eelke
#3025804
Nou ik wil er wel sport van maken om de cv nog zo min mogelijk aan te hebben staan. We zullen zien, nog 4 nachtjes slapen!
Door Hanny
#3025820
Eelke, het is wel bijna 2 kuub, maar de kwaliteit van het hout is ook belangrijk.
Van dit hout wordt je ook lekker warm, gewoon omdat je vaak op moet staan om bij te vullen.
Veel aanmaakhout van maken en de rest gewoon opstoken. Misschien wat kwaliteits hout bij kopen en dan aanmaakhoutjes, dunne houtstompjes en daarna een flink stuk hout, dat wat langer brandt.
Zolang het hout maar schoon is, kun je het allemaal branden. Hout kost best veel geld, dus alles wat je kunt gebruiken is mooi meegenomen.
Heb je al een echt goede bijl en een hakblok, dat is bij wat zwaarder hout soms wel handig.

Hanny
Door eelke
#3025843
Huh, die stammetjes, dat is toch prima hout? ???

Die planken zullen niet top zijn, maar die zijn erg goedkoop. Zijn wel loeizwaar, steigerhouten planken, 'afvalhout' zeg maar.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3025847
Doranto schreef: Als je het voor bijverwarming gebruikt, zul je er vast langer mee kunnen doen.
Bij ons is het de enige verwarming.
+1

Die stammetjes zijn okee hoor, zijn wel dunne stammetjes maar das prima.
Die plankjes zou ik alleen als aanmaakhout gebruiken, anders is met een uurtje alles weg  :biggrin2:

Voor de meeste warmte gooi je er eikenhout in. Maar daarvoor moet de kachel al wel goed aan zijn, daarvoor gebruiken wij wat zachtere houtsoorten. Beetje afwisselen steeds.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3025848
eelke schreef: Huh, die stammetjes, dat is toch prima hout? ???

Die planken zullen niet top zijn, maar die zijn erg goedkoop. Zijn wel loeizwaar, steigerhouten planken, 'afvalhout' zeg maar.
Het hout is inderdaad niks mis mee hoor. Zeker de stammetjes zien er goed uit. Die zullen best wel een poos branden!
Maar als je dit al veel werk vindt, en zoveel mogelijk op hout wilt gaan stoken........
Voor 15 kub hebben wij met een kliever op krachtstroom al ruim een week werk, als je volle dagen doorwerkt! En dan krijgen wij de stammen nog gezaagd geleverd. Hout stoken is nu eenmaal nogal arbeidsintensief! Want als het gekliefd is moet je het nog stapelen, vervolgens om te stoken ook weer binnen halen......
Vandaar dat wij nu 1 kachel vervangen hebben door een pelletkachel. Is wel iets duurder stoken, maar scheelt heel veel werk. (De helft  ;))
Door keetje
#3025871
Ziet er goed uit hoor!
Wij hebben eikenhout en onze stukken zijn een stuk groter maar het moet ook wel in je kachel passen he?

Nog 4 dagen en dan kan het grote genieten beginnen Eelke, nu maar hopen dat het dan ook stookweer is.
Door keetje
#3025879
Nou, hier stat hij lekker te snorren hoor. Het was minder dan 18 graden in huis en ik ben best voor een dekentje op de bank maar daar heb ik geen kachel voor. Dus stoken met die hap. En ik ben een ontzettende koukleum.
Door **Jolanda**
#3025885
Monique77 schreef: Hier de kachel nog steeds niet aangehad  :D
Jaloers!!

Zoals ik had verwacht moest ik vandaag echt gaan stoken.
Thermostaat gaf vanmorgen 17,5 graden aan, maar we zijn niet lang thuis geweest dus ik heb hem pas later op de ochtend aan gezet.
Vond het erg jammer, maar ik wil het toch minstens 19 graden in huis hebben, dus ik moest wel.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3025886
keetje schreef: Nou, hier stat hij lekker te snorren hoor. Het was minder dan 18 graden in huis en ik ben best voor een dekentje op de bank maar daar heb ik geen kachel voor. Dus stoken met die hap. En ik ben een ontzettende koukleum.
Dit dus. Ik loop jaarrond in een t-shirt, trek tegenwoordig wel een trui aan, maar krijg ik koude benen/voeten, gaat gewoon de kachel aan.

Zal een overblijfsel zijn uit de tijd dat ik id woonkamer alleen een gaskachel had gok ik.
Door eelke
#3025903
keetje schreef: Ziet er goed uit hoor!
Wij hebben eikenhout en onze stukken zijn een stuk groter maar het moet ook wel in je kachel passen he?

Nog 4 dagen en dan kan het grote genieten beginnen Eelke, nu maar hopen dat het dan ook stookweer is.
Hoe groot zijn jullie stukken dan? Deze zijn 30-35 cm, dacht dat dat wel normaal was. Of bedoel je de dikte?
Doranto schreef: Het hout is inderdaad niks mis mee hoor. Zeker de stammetjes zien er goed uit. Die zullen best wel een poos branden!
Maar als je dit al veel werk vindt, en zoveel mogelijk op hout wilt gaan stoken........
Voor 15 kub hebben wij met een kliever op krachtstroom al ruim een week werk, als je volle dagen doorwerkt! En dan krijgen wij de stammen nog gezaagd geleverd. Hout stoken is nu eenmaal nogal arbeidsintensief! Want als het gekliefd is moet je het nog stapelen, vervolgens om te stoken ook weer binnen halen......
Vandaar dat wij nu 1 kachel vervangen hebben door een pelletkachel. Is wel iets duurder stoken, maar scheelt heel veel werk. (De helft  ;))
Nou, tis al het werk bij elkaar :P onderop ligt nog een laagje vers hout, dat waren echt nog takken/stammen en moesten dus helemaal klein gezaagd. Ik moest natuurlijk op marktplaats zoeken, bellen, afspraken maken. Afgelopen zaterdag dat afval hout gehaald wat wel allemaal gezaagd moest, en dat is knetterhard dus zelf met de dikkepeer was dat nog aanpakken (moeten zo'n circelzaag gaan kopen denk ik). Gisteren de lading twee keer opgestapeld want de eerste keer ging het ineens rollen en kon ik opnieuw beginnen  ::) of en we moesten natuurlijk het afdakje maken, en in huis alles klaar maken.

Maar ik vind het wel leuk, lekker buiten aan de gang!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door